Skrevet av Emne: Tilbakemelding på treningsprg  (Lest 1861 ganger)

Utlogget jab

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Tilbakemelding på treningsprg
« : 04. november 2005, 18:55 »
Har satt opp mitt eget program. Har ikke allverden med erfaring, så det hadde vært bra med tilbakemld på programmet.


Dag 1:

Skuldre:
 
Skulderpress med stang,  4 x 8-12
Sidehev med hantler, 3 x 8-12
Skulderroteringer med hantler, 3 x 8-12


Triceps:

Tricepspress i kabeltrekkmaskin, 4 x 8-12
Franskpress, 3 x 8-12
Benkpress med smalt grep, 3 x 8-12

Dag.2:

Bryst:

Benkpress, 4 x 8-12
Skråbenk med hantler, 3 x 8-12
Liggende hantelpress bak hode ( hvis dere forstår hva jeg mener), 3 x 8-12
Skrå flyes, 3 x 8-12

Biceps:

Bicepscurl med stang, 4 x 8-12
Sittende hammercurl, 3 x 8-12
Konsentrasjonscurl, 3 x 8-12

Dag 3:

Rygg:

Markløft, 4 x 5-10
Heving i bom, 3 x 8-12
Sittende roing, 3 x 8-12
Rygghev med rulling, 3 x 8-12

Underarmer:

Sittende underarmscurl ( overside), 4 X 8-12
Sittende underarmscurl ( Underside), 4 x 8-12

Dag. 4:

Lår:

Knebøy, 4 x 8-12
Beinspark, forside, 3 x 8-12
Beinspark, bakside, 3 x 8-12
Sittende leggpress, 3 x 8-12

På forhånd takk for tilbakemeldinger
Stående leggpress, 3 x 8-12

naxus

  • Gjest
SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #1 : 04. november 2005, 19:20 »
Jeg syns det så ut som et bra program jeg Wink Likte også hvilke muskelgrupper du tok med i de forskjellige dagene. Jeg hadde nok bytte ut "Rygghev med rulling" mot chins og "Heving i bom" mot roing med hantel eller nedtrekk med smalt grep. Ellers syns jeg det ser ut som et fint pogram å kjøre.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #2 : 04. november 2005, 21:07 »
Hvis du er nybegynner burde du kanskje valgt å trene litt annerledes. 4-splitt er kanskje litt "avansert" og heller ikke optimalt, men det er nå bare min mening Smiley

Jeg kan se at du har 10 sett på øvelser som biceps, triceps og skuldre og 13 på de store hovedgruppene bryst, rygg og bein. Det hadde kanskje vært en ide å trene andelsvis mer av flerleddsøvelsene/basisøvelsene, og redusert noe de små gruppene som likevel får trent seg via basisøvelsene.

I og med at du trener 4 dager i uka hadde det vært utmerket å bruke en 2-splitt, slik at du hadde trent gjennom hele kroppen 2 ganger pr. uke. Det er helt klart en fordel etter mitt syn. Hvorfor skal man trene en muskel bare en gang i uka når man kan trene en muskel etter igjen 48 timer?

Da kunne du slått sammen bryst, skuldre og triceps og trene disse på Dag 1 og 3, mens du har tatt de andre på Dag 2 og 4. Da hadde du imidlertid måttet halvere settene for å unngå overtrening.

Når det gjelder øvelsene du har valgt er de stort sett greie.


Treningsloggen min finner du her

naxus

  • Gjest
SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #3 : 04. november 2005, 22:14 »
Hvis du er nybegynner burde du kanskje valgt å trene litt annerledes. 4-splitt er kanskje litt "avansert" og heller ikke optimalt, men det er nå bare min mening Smiley

Jeg kan se at du har 10 sett på øvelser som biceps, triceps og skuldre og 13 på de store hovedgruppene bryst, rygg og bein. Det hadde kanskje vært en ide å trene andelsvis mer av flerleddsøvelsene/basisøvelsene, og redusert noe de små gruppene som likevel får trent seg via basisøvelsene.

I og med at du trener 4 dager i uka hadde det vært utmerket å bruke en 2-splitt, slik at du hadde trent gjennom hele kroppen 2 ganger pr. uke. Det er helt klart en fordel etter mitt syn. Hvorfor skal man trene en muskel bare en gang i uka når man kan trene en muskel etter igjen 48 timer?

Da kunne du slått sammen bryst, skuldre og triceps og trene disse på Dag 1 og 3, mens du har tatt de andre på Dag 2 og 4. Da hadde du imidlertid måttet halvere settene for å unngå overtrening.

Når det gjelder øvelsene du har valgt er de stort sett greie.





Jeg syns ikke at skuldre å bryst fungerer særlig bra sammen. Da må du ihvertfall trene skuldre først så bryst. For jeg ihvertfall merker at du greier ikke å ta så bra på brystet fordi skuldrene er så slitene.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #4 : 05. november 2005, 00:22 »
Jeg syns ikke at skuldre å bryst fungerer særlig bra sammen. Da må du ihvertfall trene skuldre først så bryst. For jeg ihvertfall merker at du greier ikke å ta så bra på brystet fordi skuldrene er så slitene.

Akilles, les den setningen din en gang til... Først sier du at han bør trene skuldre FØR brystet, deretter påpeker du at man ikke klarer så mye på brystet fordi skuldrene blir slitne??? Selvfølgelig blir de det hvis du kjører skuldre først....

Det skal selvsagt være omvendt! Bryst før skuldre, det er jo helt logisk i og med at brystet må få hovedfokuset som en stor muskelgruppe. Skuldrene får mye pes gjennom brysttreningen så det er ingen fare med dem.  Smiley
Treningsloggen min finner du her

naxus

  • Gjest
SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #5 : 05. november 2005, 15:12 »
Akilles, les den setningen din en gang til... Først sier du at han bør trene skuldre FØR brystet, deretter påpeker du at man ikke klarer så mye på brystet fordi skuldrene blir slitne??? Selvfølgelig blir de det hvis du kjører skuldre først....

Det skal selvsagt være omvendt! Bryst før skuldre, det er jo helt logisk i og med at brystet må få hovedfokuset som en stor muskelgruppe. Skuldrene får mye pes gjennom brysttreningen så det er ingen fare med dem.  Smiley


hehe sorry Tongue Mente som du sa. Bryst først så skuldre..

Utlogget jab

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #6 : 05. november 2005, 20:20 »
Takker for bra tilbakemeldinger Bow

Utlogget fiskebein

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

  • utlegg 54
SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #7 : 05. november 2005, 21:13 »
Takker for bra tilbakemeldinger Bow
ja oracle vet hva han driver med

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #8 : 05. november 2005, 21:38 »
Ser ut som ett ganske bra prog. Men som de er sagt her klarer du ikke trene tungt på bryst dersom du trener skuldrer dagen før. Det samme gjelder å trene markløft dagen før bøy.

Ville kansje byttet om på dagene så du får noe alla dette:

1. Bryst og triceps (fungerer meget godt å trene samme dag dersom økten ikke blir for lang)

2. Lår og legger (prøv å få 1 dag eller 2 mellom markløft og bøy siden begge belaster korsrygg ganske hardt)

3.skuldrer

4. Rygg og underarmer (prøv å få lenger pause mellom mark og bøy 2-3 dager, siden sliten korsrygg vil resultere i dårlig teknikk i bøy og kan resultere i skade)

Legg gjerne inn pause mellom dagene. Kan f.eks trene mandag, tirsdag og ta pause onsdag. Så trene torsdag, fredag og ta pause lørdag, søndag
Da vil du få 2 belastningsfrie dager for korsryggen mellom knebøy og mark, + 3 belastningsfrie dager mellom mark og bøy.

Kan gjerne gå lenger ned på antall reps (3-5) etter hvert som du får mer erfaring med tunge vekter, men husk å variere reps å belastning da dette er nøkkelen til fremgang.

Lykke til
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Tilbakemelding på treningsprg
« #9 : 05. november 2005, 21:52 »
du klarer å trene tung bryst, men det vil bli tungt pga skulder-øvelsene dagen før, ikke pga at det er mye vekter på stanga....... Wink
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!