Skrevet av Emne: smerter i korsryggen  (Lest 9863 ganger)

Utlogget Axis

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: smerter i korsryggen
« #30 : 31. oktober 2005, 22:47 »
Ja det vet jeg.
Men det er mye viktigere at INNHOLDET er av god KVALITET, enn at studiet tar 4 år.
Og det er jo nettoppen på kvaliteten at naprapatutdannelsen scorer så lavt.
Så vidt meg bekjent blei også kiropraktorene vurdert i den rapporten,men det nevner du lite om.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

« #31 : 31. oktober 2005, 22:53 »
Så vidt meg bekjent blei også kiropraktorene vurdert i den rapporten,men det nevner du lite om.

Joda men her snakka vi om naprapater.
Det er kun de kiropraktorene som er utdanna i Sverige som fikk slakt. Kiropraktorforeningen i Norge har lenge vært kritisk til utdanningen i Sverige fordi den har for lav kvalitet. Kiropraktorutdanningen i Sverige er heller ikke offentlig godkjent av svenske myndigheter, men pga noe EØS avtale mellom de nordiske landene, så må man offentlig godkjenne den i Norge! Ganske ulogisk, men sånn er vel politikk...
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Atlas

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

• impossible is nothing
« #32 : 31. oktober 2005, 22:55 »
Joda men her snakka vi om naprapater.
Det er kun de kiropraktorene som er utdanna i Sverige som fikk slakt. Kiropraktorforeningen i Norge har lenge vært kritisk til utdanningen i Sverige fordi den har for lav kvalitet. Kiropraktorutdanningen i Sverige er heller ikke offentlig godkjent av svenske myndigheter, men pga noe EØS avtale mellom de nordiske landene, så må man offentlig godkjenne den i Norge! Ganske ulogisk, men sånn er vel politikk...

Merkelig at den høyst anerkjente kiropraktoren i Sverige, går god for både kiropraktor høyskolen og naprapat høyskolen.
men si meg, du er vel tilfeldigvis ikkje fysioterapeut?
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #33 : 31. oktober 2005, 22:57 »
Merkelig at den høyst anerkjente kiropraktoren i Sverige, går god for både kiropraktor høyskolen og naprapat høyskolen.
men si meg, du er vel tilfeldigvis ikkje fysioterapeut?

Hvilken anerkjent kiropraktor?

Utlogget Atlas

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• impossible is nothing
« #34 : 31. oktober 2005, 22:59 »
Hvilken anerkjent kiropraktor?
kan eg tolke det som et ja, at du er fysioterapeut?
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #35 : 31. oktober 2005, 23:07 »
kan eg tolke det som et ja, at du er fysioterapeut?

Godt gjetta:)
Men ta nå ikke mine bastante meninger som gjeldende for hele faggruppa fysioterapeuter. Ikke alle som er så bestemt i holdningene som meg.

Jeg kan godt leve med alternative behandlere, om de bare ikke gir seg selv en så opphøyet status og lyver til folk. På de fleste naprapatsidene på internett, så står det at naprapati er en kombinasjon av fysioterapi og kiropraktikk, og at naprapatibehandling gir bedre effekt og færre behandlinger. Dette er useriøst, usant og ikke minst udokumentert. Slike holdninger og løgner reagerer jeg på, og er absolutt noe som du, som naparapatstudent, bør begynne å røske tak i.  Vær ærlig og redelig, det vil hjelpe på å utvikle faget deres. Hvis dere fortsetter med udokumenterte påstander om deres egen fortreffelighet, så vil dere stå på stedet hvil i overskuelig framtid og aldri kunne bli tatt seriøst.

Utlogget Atlas

• Treningsnarkoman
  • Utlogget Utlogget

• impossible is nothing
« #36 : 31. oktober 2005, 23:14 »
Godt gjetta:)
Men ta nå ikke mine bastante meninger som gjeldende for hele faggruppa fysioterapeuter. Ikke alle som er så bestemt i holdningene som meg.

Jeg kan godt leve med alternative behandlere, om de bare ikke gir seg selv en så opphøyet status. På de fleste naprapatsidene på internett, så står det at naprapati er en kombinasjon av fysioterapi og kiropraktikk, og at naprapatibehandling gir bedre effekt og færre behandlinger. Dette er useriøst, usant og ikke minst udokumentert. Slike holdninger reagerer jeg på, og er absolutt noe som du, som naparapatstudent, bør begynne å røske tak i.  Vær ærlig og redelig, det vil hjelpe på å utvikle faget deres. Hvis dere fortsetter med udokumenterte påstander om deres egen fortreffelighet, så vil dere stå på stedet hvil i overskuelig framtid og aldri kunne bli tatt seriøst.
På de fleste sidene står det at vi er en kombinasjon av fysioer og kirorpaktorer, men langt i fra alle!
Men si meg, er det negativt at pasienter, som jeg har, sier at dem har gått til fysioterapeut 20 ganger, og når de har vært hos meg eller en annen naprapat, så er de faktisk bedre enn på lenge??
Dessuten er det mange enormt dyktige naprapater, eg kjenner til fleire av dei.Er alltid nokre som er "mindre dyktige" enn andre.Men sånn er det jaggu andre plasser også.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Udrugn

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

« #37 : 31. oktober 2005, 23:25 »
ja denne tråden har jammen utviklet seg. Jeg har nå iallefall blitt bedre i ryggen. Kjørte kun bevegelighetstrening i en uke. Så begynte jeg rolig med styrke trening igjen. Etter en uke var jeg tilbake til vanlige vekter. trur noe kan skyldes at det ene beinet mitt har stått litt feil i bøyen. Har til tider vridd det litt inn på tunge sett. Må jo også si meg fornøyd med hvor mye lettere det ble å gå ass to the grass bøy når man fikk trent litt bevegelighetstrening. Gjelder bare å ikke kutte det ut nå så. For korsrygg kjører jeg nå kun hyperextentions og mark fra kloss med lette vekter. For å styrke korsryggen på en litt annen og kanskje fornuftig måte.

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #38 : 31. oktober 2005, 23:31 »
Men si meg, er det negativt at pasienter, som jeg har, sier at dem har gått til fysioterapeut 20 ganger, og når de har vært hos meg eller en annen naprapat, så er de faktisk bedre enn på lenge??

Dette er så utrolig useriøst, og er typisk eksempel på et sitat fra en naprapat som ukritisk tror at behandlingen hans er unik og mye bedre enn andres. Lærer dere denne feile tankegangen på skolen?? Hvordan lærer dere å tolke pasienters tilbakemeldinger og prosesser for å bli frisk/bedre/fornøyd?? Lærer dere å  ta alle positive erfaringer ukritisk inn til egen fordel, og lærer dere å tro at det ikke er noen andre faggrupper som får denne responsen eller effekten hos pasientene??

Hva med alle de pasientene du IKKE ser?? Alle de som blir bra av fysioterapi og kiropraktikk, hva med dem? Finnes ikke de siden du ikke ser dem?

Det hender faktisk veldig ofte at pasienter kommer til fysioterapeuter fra naprapater og andre alternative behandlere etter 20 behandlinger , og kanskje mer fordi de har prøvd så mange forskjellige behandlere/naprapater, og får bedre hjelp enn på lenge hos fysioterapeuten!

Det er faktisk mange mange flere fysioterapeuter enn naprapater i norden, og dermed også langt flere pasienter. At noen av disse pasientene opplever å ikke bli så bra som ønsket er helt naturlig. Husk på at du og naprapater generelt har et svært begrenset utvalg pasienter å basere erfaringene på! Og det er viktig å ikke få sånn fryktelig stort ego av at pasienter blir friske. I fysioterapien og den moderne medisin er det ingen overraskelse at pasienter blir bedre og får hjelp. Det skulle bare mangle, vi opplever det hver eneste dag!! Selv om dere naprapater tror at dette bare hender dere.

Utlogget RockOn

• Litt godt kjent
  • **
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

« #39 : 06. november 2005, 22:22 »
Har hørt at telefonhealing er det nye... Fysioterapi, naprapati og kiropraktikk er på vei ut...

miti

• Gjest
« #40 : 07. november 2005, 16:57 »
Er det bare naprapater som anvender akupunktur? Jeg snakka med en eldre kar på gymmet for noen uker siden, som hadde store smerter i albu/underarm-området. Etter akupunkturbehandlingen var han helt fin. Han anbefalte meg også å gå til naprat for noe jeg trodde var betennelse i overarmen. Men etter å ha lest gjennom hele tråden her, er jeg blitt litt usiker på dette med naprapatbehandling..

Siden denne topicen blander både korsryggsmerter og diskusjon om hva som er best og ikke best, så har jeg også et par spørsmål: Jeg var hos legen idag og fikk anbefalt å komme meg til en som kunne tøye ryggen min og vise meg noen gode tøyemetoder. Jeg har vondt i venstre del av korsrygg, ned mot rumpa.. Jeg er også veldig stiv i ryggen så når jeg drar armene bakover, så knaser og knekker det i hele ryggen. Venstre del av ryggen, rett ved siden av og over latsa er også veldig stivt, så jeg går konsant rundt og "strekker" muskelen ved å bøye meg fremover..  Hva slags behandling kunne hjulpet for slike plager?

Utlogget Jaa

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

« #41 : 07. november 2005, 21:10 »
Er det bare naprapater som anvender akupunktur? Jeg snakka med en eldre kar på gymmet for noen uker siden, som hadde store smerter i albu/underarm-området. Etter akupunkturbehandlingen var han helt fin. Han anbefalte meg også å gå til naprat for noe jeg trodde var betennelse i overarmen. Men etter å ha lest gjennom hele tråden her, er jeg blitt litt usiker på dette med naprapatbehandling..

Siden denne topicen blander både korsryggsmerter og diskusjon om hva som er best og ikke best, så har jeg også et par spørsmål: Jeg var hos legen idag og fikk anbefalt å komme meg til en som kunne tøye ryggen min og vise meg noen gode tøyemetoder. Jeg har vondt i venstre del av korsrygg, ned mot rumpa.. Jeg er også veldig stiv i ryggen så når jeg drar armene bakover, så knaser og knekker det i hele ryggen. Venstre del av ryggen, rett ved siden av og over latsa er også veldig stivt, så jeg går konsant rundt og "strekker" muskelen ved å bøye meg fremover.. Hva slags behandling kunne hjulpet for slike plager?

Hvilken behandling som hjelper best er vanskelig å si uten en undersøkelse først. Anbefaler enten kiropraktor eller fysioterapeut med spesialitet innen manuell terapi. Evt vanlig fysioterapeut.

Akupunktur er nå for tiden flere ting: klassisk akupunktur, akupunktur 2000, IMS etc etc

IMS(intramuskulær stimulering med nåler) brukes av mange fysioterapeuter, men ikke alle, og er basert på vestlige moderne medisinske teorier og prinsipper. IMS går ut på å stimulere muskelen med nåler for å bli kvitt triggerpunkter og muskelspenninger, og kan være kjempeeffektivt dersom dine plager er muskulære

miti

• Gjest
« #42 : 08. november 2005, 17:27 »
Hvilken behandling som hjelper best er vanskelig å si uten en undersøkelse først. Anbefaler enten kiropraktor eller fysioterapeut med spesialitet innen manuell terapi. Evt vanlig fysioterapeut.

Akupunktur er nå for tiden flere ting: klassisk akupunktur, akupunktur 2000, IMS etc etc

IMS(intramuskulær stimulering med nåler) brukes av mange fysioterapeuter, men ikke alle, og er basert på vestlige moderne medisinske teorier og prinsipper. IMS går ut på å stimulere muskelen med nåler for å bli kvitt triggerpunkter og muskelspenninger, og kan være kjempeeffektivt dersom dine plager er muskulære

Okay, takk skal du ha=)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!