Skrevet av Emne: Trene HIT  (Lest 18584 ganger)

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
Trene HIT
« : 10. november 2005, 02:24 »
Jeg lurer på å prøve dette. Har akkurat kjørt 5x5 powerbuilding en stund nå, og vil over til noe annet.. Har lest om både HIT og DC, men HIT hørtes litt mer interessant ut..

Har laget et eget program som jeg håper er brukbart:

Mandag:  Nakke, skuldre, bein

Shrugs - 1 Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Militærpress - 1 Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Foroverbøyd sidehev - 1 Arbeidssett
Knebøy - * Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Benkstrekk - 1 Arbeidssett
Lårcurl - 1 Arbeidssett

Del 2:  Bryst, triceps, mage

Benkpress - * Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Skrå benkpress - 1 Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Hantel triceps extentions - 1 Arbeidssett
Smal benkpress - 1 Arbeidssett
Situps - 1 Arbeidssett
Skrå situps - 1 Arbeidssett

Del 3:  Biceps, underarmer , rygg

Bicepscurl - 1 Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett
Konsentrasjonscurl - 1 Arbeidssett
Bicepscurl m/ omvendt grep - 1 Arbeidssett
Hantelroing/chins/roing m/ stang - (1 Oppvarmingssett) - 1 Arbeidssett
Markløft - * Oppvarmingssett - 1 Arbeidssett


Ser dette greit ut?

Har også noen spørsmål ang HIT.. Dere som har trent det, har dere fått gode resultater med det? Er HIT veldig krevende med tanke på kosthold? Hvor lenge (antall uker) bør jeg trene det, før jeg går over til noe annet igjen?


Takker for alle svar (om jeg får noen Tongue)!
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Trene HIT
« #1 : 10. november 2005, 11:01 »
Det er et veldig omdiskutert konsept, kanskje først og fremst fordi HIT markedsførte seg i sterk opposisjon til datidens utbredte volumprogrammer, noe som førte til mang en livlig debatt..

Til dine spørsmål vil jeg si:

1) Opplegget ditt ser greit ut

2) Jeg hadde veldig gode resultater med "HIT" som liknet på ditt opplegg, men:
-det passer slett ikke for de med mindre enn 18-24 måneders systematisk trening bak seg
-man bør ta 1-2 uker med veldig lite og lett trening etter 5-6 ukers trening
-det kan være en fordel å rotere øvelser (ala DC).
-jeg fant etetrhvert ut at det var mer effektivt å kjøre "HIT" i slike korte faser, for så å trene med større volum i fasene mellom "HIT" trening

3) Hvor krevende? Det er mange utbredte misforståelser om HIT, slik Mike Mentzer populariserte det. Om man leser det Mentzer faktisk skrev skal man særlig legge vekt på at han gang på gang understreket i sine siste bidrag:

-før loggbok. Du skal øke vektene eller antall reps per sett HVER trening (men min erfaring er altså at man må "cruise" etter en drøy måned, før man starter på nytt med progresjon)
-du må konsentrere deg voldsomt for å gjøre arbeidssettet 100% effektivt. Dette er umulig uten å ha litt erfaring, og det krever voldsomt fokus - settet skal kjøres til konsentrisk failure
-likevel skal man bruke hodet: man kan ikke gang på gang kjøre droppsett og masse forced reps - det fører til stagnasjon. Mentzer anbefalte derfor å kjøre ett, eller to for erfarne, rest-pause sett etter arbeidssettet (med meget kort pause-10-15 sekunder).
-alle repetisjoner skal kjøres med god teknikk.

Ernæring var neppe Mentzers sterkeste felt, men han var motstander av bulk. Når det gjaldt proteininntak mente han at karbohydrater var såpass viktig og protein-besparende at dette var vel så viktig som proteiner. Han anbefalte derfor en "balansert" diett med mildt energioverskudd i perioder hvor man skulle legge på seg muskler, og han argumenterte for at 95% av alle kost-tilskudd var bortkastet.

Bortsett fra dette med ernæring og rotasjon på øvelser, er flere av programmene hans temmelig lik DC-trening. Jeg mener personlig at DC har forbedret HIT pga rotasjon av øvelser, systematisk cruising, en god 2-splitt og stretching, men nå er jeg i fare for å tråkke endel folk på tærne.  Smiley Dante har selv sagt om dagens trening at "We all train HIT", og det er noe i det. Ellington Darden er en annen som har forsøkt å utvikle HIT, hvor han anbefaler å trene hver muskelgruppe 2 ganger per uke, i en hard og en mer moderat økt for hver muskelgruppe.

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
SV: Trene HIT
« #2 : 10. november 2005, 15:22 »
Takk for bra og utfyllende svar! Cheesy *Honnør*

Ang progresjonen, så leste jeg en annen post der det var en som trente 4-8 reps, og når han kom til 8 reps la han på 2,5kg og falt ned igjen. Så trente han med den vekten til han klarte 8 reps av den igjen, så la han på 2,5 kg til, og slik fortsatte det.

Er dette en grei måte å progressere?
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Trene HIT
« #3 : 10. november 2005, 18:35 »
Takk for bra og utfyllende svar! Cheesy *Honnør*

Ang progresjonen, så leste jeg en annen post der det var en som trente 4-8 reps, og når han kom til 8 reps la han på 2,5kg og falt ned igjen. Så trente han med den vekten til han klarte 8 reps av den igjen, så la han på 2,5 kg til, og slik fortsatte det.

Er dette en grei måte å progressere?

Det kan gjres på utallige måter, hovedsakent er at man har kontroll på progresjonen. Personlig har jeg både tatt det på "feelingen", x antall kg eller prosent per uke/annenhver uke osv. Det kommer jo litt an på hvor tungt man begynner også.
Personlig ville jeg ha startet litt lavt (55-50% av 1RM) også økt med 5% per uke til jeg var nede i 6 reps, og deretter sett om jeg greide flere reps på neste trening med samme vekt som 6RM på forrige trening (hehe-du stopper altså å legge på mer vekt når du når 6 reps. Deretter venter du med å øke belastningen til du klarer mer enn 6 reps på den samme vekta).
Lykke til!

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
SV: Trene HIT
« #4 : 10. november 2005, 19:09 »
Okej! Cheesy Tusen takk for hjelpa! Kiss
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Trene HIT
« #5 : 18. november 2005, 21:42 »
Jeg trener på samme måte, bortsett fra at jeg kjører en 2-splitt slik at jeg trener samme muskelgruppe 3 ganger hver 14. dag. Har veldig god framgang med å kun kjøre et arbeidssett per øvelse. Synes også det er veldig morsomt å trene på denne måten siden man kun har 1 sett til å kjøre seg ut på og derfor må man gi 110% på dette settet. Restpausing, forced reps, partial reps og dropsett tar jeg litt på feelingen men er veldig forsiktig med å bruke det for ofte siden det fort kan føre til overtrening, ihvertfall hvis man kjører 2-splitt. De første ukene vil det sikkert vær veldig fristende å kjøre på med disse teknikkene men da vil du fort merke tendenser til overtrening. Et tips er å kjøre slike sykluser som 25åt skriver og så legge til rp-sett og noen forced reps når du nærmer deg de siste ukene av syklusen.

Jeg har også ekstremt bra styrkeøkninger når jeg kjører HIT-trening. Tror mange som prøver denne treningsmetoden vil bli overasket når de oppdager at musklene faktisk bare trenger å stimuleres med ett sett for å vokse.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
SV: Trene HIT
« #6 : 18. november 2005, 21:48 »
Jeg trener på samme måte, bortsett fra at jeg kjører en 2-splitt slik at jeg trener samme muskelgruppe 3 ganger hver 14. dag. Har veldig god framgang med å kun kjøre et arbeidssett per øvelse. Synes også det er veldig morsomt å trene på denne måten siden man kun har 1 sett til å kjøre seg ut på og derfor må man gi 110% på dette settet. Restpausing, forced reps, partial reps og dropsett tar jeg litt på feelingen men er veldig forsiktig med å bruke det for ofte siden det fort kan føre til overtrening, ihvertfall hvis man kjører 2-splitt. De første ukene vil det sikkert vær veldig fristende å kjøre på med disse teknikkene men da vil du fort merke tendenser til overtrening. Et tips er å kjøre slike sykluser som 25åt skriver og så legge til rp-sett og noen forced reps når du nærmer deg de siste ukene av syklusen.

Jeg har også ekstremt bra styrkeøkninger når jeg kjører HIT-trening. Tror mange som prøver denne treningsmetoden vil bli overasket når de oppdager at musklene faktisk bare trenger å stimuleres med ett sett for å vokse.

Høres bra ut! Cheesy Har akkurat fullført min første uke med HIT, og jeg er veldig fornøyd hittil.. Hvor lenge har du trent HIT? Og kan du gi noen eksempler på noen av styrkeøkningene dine? :-)
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Trene HIT
« #7 : 18. november 2005, 22:08 »
Jeg trener på samme måte, bortsett fra at jeg kjører en 2-splitt slik at jeg trener samme muskelgruppe 3 ganger hver 14. dag. Har veldig god framgang med å kun kjøre et arbeidssett per øvelse. Synes også det er veldig morsomt å trene på denne måten siden man kun har 1 sett til å kjøre seg ut på og derfor må man gi 110% på dette settet. Restpausing, forced reps, partial reps og dropsett tar jeg litt på feelingen men er veldig forsiktig med å bruke det for ofte siden det fort kan føre til overtrening, ihvertfall hvis man kjører 2-splitt. De første ukene vil det sikkert vær veldig fristende å kjøre på med disse teknikkene men da vil du fort merke tendenser til overtrening. Et tips er å kjøre slike sykluser som 25åt skriver og så legge til rp-sett og noen forced reps når du nærmer deg de siste ukene av syklusen.

Jeg har også ekstremt bra styrkeøkninger når jeg kjører HIT-trening. Tror mange som prøver denne treningsmetoden vil bli overasket når de oppdager at musklene faktisk bare trenger å stimuleres med ett sett for å vokse.


Det er et bra opplegg du har der.

Det du sier om å gjøre ting med måte er utrolig viktig. Jeg har selv opplevd at jeg ved å overdrive har blitt helt satt ut av slik trening, skader og tap av motivasjon, men med restriktiv bruk av RP/forced reps og sykluser fra lett til tungt kan det for enkelte fungere veldig bra. For mange år siden brøt jeg flere platåer med HIT, og kom på ett år fra 175 til 192.5 kg i 1 RM benk. Ikke så veldig imponerende kanskje, men jeg tror faktisk ikke jeg hadde klart dette uten at jeg hadde gitt HIT en sjanse. Min erfaring er entydig at slik lav-volum trening med fordel kan byttes ut med roligere trening med volum, kanskje i så mye som 50/50 blanding.

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Trene HIT
« #8 : 18. november 2005, 22:21 »
Høres bra ut! Cheesy Har akkurat fullført min første uke med HIT, og jeg er veldig fornøyd hittil.. Hvor lenge har du trent HIT? Og kan du gi noen eksempler på noen av styrkeøkningene dine? :-)

Nå har jeg bare en treningserfaring på usle litt over 2 år, men jeg har trent HIT siden januar i fjor eller no (da jeg kom i kontakt med In-Human som anbefalte opplegget for meg i stedet for å starte med DC så tidlig) og det er det beste opplegget jeg har prøvd. Vet ikke om jeg skal gi treningsprogrammet, kostholdet eller noobie-gainsa æren for framgangen min men når jeg ser tilbake i loggboken min brukte jeg vel å trene med 26ere i hantelpress i januar og nå bruker jeg 40ere. Lå vel på rundt 100 i mark ca og i dag kjørte jeg en 5'er på 145. Knebøy kjørte jeg med rundt 90-100 kg og nå bruker jeg 125-130 kg på arbeidssettene og kjører 6-8 reps. Men det blir litt vanskelig å måle det i tall for det er så mange faktorer som spiller inn. Det viktigste for meg er at jeg har løftet mer og mer per trening nesten uten unntak siden jeg begynte. Ser da bort i fra en liten minideff hvor jeg tapte litt styrke og en russetid hvor jeg tapte mye styrke Smiley
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
SV: Trene HIT
« #9 : 19. november 2005, 03:35 »
Nå har jeg bare en treningserfaring på usle litt over 2 år, men jeg har trent HIT siden januar i fjor eller no (da jeg kom i kontakt med In-Human som anbefalte opplegget for meg i stedet for å starte med DC så tidlig) og det er det beste opplegget jeg har prøvd. Vet ikke om jeg skal gi treningsprogrammet, kostholdet eller noobie-gainsa æren for framgangen min men når jeg ser tilbake i loggboken min brukte jeg vel å trene med 26ere i hantelpress i januar og nå bruker jeg 40ere. Lå vel på rundt 100 i mark ca og i dag kjørte jeg en 5'er på 145. Knebøy kjørte jeg med rundt 90-100 kg og nå bruker jeg 125-130 kg på arbeidssettene og kjører 6-8 reps. Men det blir litt vanskelig å måle det i tall for det er så mange faktorer som spiller inn. Det viktigste for meg er at jeg har løftet mer og mer per trening nesten uten unntak siden jeg begynte. Ser da bort i fra en liten minideff hvor jeg tapte litt styrke og en russetid hvor jeg tapte mye styrke Smiley

Veldig imponerende! Dette gav meg enda mer motivasjon! Cheesy De vektene du forteller at du trente med i januar, er omtrent der jeg ligger nå.. Men du sier at du løftet mer og mer for hver trening, mente du da at du økte antall kg hver eneste trening da? Eller mener du økt antall reps også? Jeg prøver å holde repsantallet under 8 i de største øvelsene, og kommer til å legge på 2,5 helt til jeg ikke klarer 8 reps, og da trene med de vektene til jeg klarer det, for å legge på 2,5 kg til.. Høres dette bra ut? Eller har du et bedre tips? Jeg bruker også å kjøre på til failure i nesten alle øvelsene, men som oftest 1 rep ifra. Er det bra med tanke på at jeg trener hver muskelgruppe bare en gang i uka? Føler at jeg ikke får utnyttet arbeidssettet skikklig om jeg ikke trener til failure..
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Trene HIT
« #10 : 19. november 2005, 09:39 »
Nå har jeg bare en treningserfaring på usle litt over 2 år, men jeg har trent HIT siden januar i fjor eller no (da jeg kom i kontakt med In-Human som anbefalte opplegget for meg i stedet for å starte med DC så tidlig) og det er det beste opplegget jeg har prøvd. Vet ikke om jeg skal gi treningsprogrammet, kostholdet eller noobie-gainsa æren for framgangen min men når jeg ser tilbake i loggboken min brukte jeg vel å trene med 26ere i hantelpress i januar og nå bruker jeg 40ere. Lå vel på rundt 100 i mark ca og i dag kjørte jeg en 5'er på 145. Knebøy kjørte jeg med rundt 90-100 kg og nå bruker jeg 125-130 kg på arbeidssettene og kjører 6-8 reps. Men det blir litt vanskelig å måle det i tall for det er så mange faktorer som spiller inn. Det viktigste for meg er at jeg har løftet mer og mer per trening nesten uten unntak siden jeg begynte. Ser da bort i fra en liten minideff hvor jeg tapte litt styrke og en russetid hvor jeg tapte mye styrke Smiley

Hva var hovedgrunnen til at han anbefalte det fremfor DC ? Inhuman altså. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Trene HIT
« #11 : 19. november 2005, 14:34 »
Veldig imponerende! Dette gav meg enda mer motivasjon! Cheesy De vektene du forteller at du trente med i januar, er omtrent der jeg ligger nå.. Men du sier at du løftet mer og mer for hver trening, mente du da at du økte antall kg hver eneste trening da? Eller mener du økt antall reps også? Jeg prøver å holde repsantallet under 8 i de største øvelsene, og kommer til å legge på 2,5 helt til jeg ikke klarer 8 reps, og da trene med de vektene til jeg klarer det, for å legge på 2,5 kg til.. Høres dette bra ut? Eller har du et bedre tips? Jeg bruker også å kjøre på til failure i nesten alle øvelsene, men som oftest 1 rep ifra. Er det bra med tanke på at jeg trener hver muskelgruppe bare en gang i uka? Føler at jeg ikke får utnyttet arbeidssettet skikklig om jeg ikke trener til failure..

Øker i enten kg eller vekt. Ligger på rundt 5-12 reps, litt avhenging av øvelse. Øk vekten når du klarer flere reps enn du "skal". 2,5 kg høres bra ut, men har du dagen kan du fint øke med 5 kg på en øvelse du bruker mye vekt på. Dette finner du ut av. Du kan fint kjøre til failure på alle øvelsene, men jeg ville stoppet ihvertfall 1 rep før på mark og bøy siden disse øvelsene er veldig risky å kjøre til failure.

Hva var hovedgrunnen til at han anbefalte det fremfor DC ? Inhuman altså. Smiley

Hmm, det var vel mest pga at jeg kun hadde litt over 1 års treningserfaring og han mener at DC er et program man helst bør kjøre etter 3-4 års treningserfaring når man opplever stagnasjon. Derfor annbefalte han meg et annet program Smiley
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget jDG

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 475
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 475

  • Face the pain!
SV: Trene HIT
« #12 : 19. november 2005, 17:10 »
Øker i enten kg eller vekt. Ligger på rundt 5-12 reps, litt avhenging av øvelse. Øk vekten når du klarer flere reps enn du "skal". 2,5 kg høres bra ut, men har du dagen kan du fint øke med 5 kg på en øvelse du bruker mye vekt på. Dette finner du ut av. Du kan fint kjøre til failure på alle øvelsene, men jeg ville stoppet ihvertfall 1 rep før på mark og bøy siden disse øvelsene er veldig risky å kjøre til failure.

Okey, det er omtrent sånn som jeg trener nå det. Somme øvelser har jeg ikke mulighet til å kjøre til failure engang da jeg fra i går av, blir nødt til å trene alene fremover.. :/ Har forresten aldri turt å kjøre bøy til failure ;P Hehe! Har sett litt for mange filmklipp ang. knebøy-uhell..
Profil
Loggbok

Pain is only weakness leaving the body!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!