Skrevet av Emne: Fart mot styrke?  (Lest 8427 ganger)

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Fart mot styrke?
« #30 : 02. januar 2006, 21:01 »
det tror jeg ikke

Selv om du imponerer med tung argumentasjon og og dokumentasjon her, må jeg nesten si meg uenig.

(...) The jumping and running abilities of Olympic lifters were documented in the Mexico City Olympic Games where they out ran and out jumped the jumpers and sprinters in the vertical jump and 25m sprint! This is an amazing feat considering these men do not train specifically for jumping or running.

http://www.mindandmuscle.net/content/page-231.html

(..)Studies done at the Montreal and Barcelona Olympic games showed olympic weightlifters to be second only to gymnasts as a group in flexibility and to be the best group of athletes in standing vertical jump.

http://www.coacheseducation.com/strengthtraining/bill-pandleton-dec-00.htm

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fart mot styrke?
« #31 : 02. januar 2006, 23:20 »
Merkelig nok tror jeg faktisk den unge kampkunstatleten vår nok en gang tok feil.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #32 : 03. januar 2006, 22:49 »
eg har nok mine tvil om at vektløfterar er raskare og har betre spenst enn topp friidrettsutøverar, kvifor er då ikkje høgde/lengdehopperar og sprinterar større enn det dei er? Undecided
av erfaring veit eg at ein ikkje bør stole blindt på all info ein finn på nettet..........
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Fart mot styrke?
« #33 : 04. januar 2006, 00:06 »
eg har nok mine tvil om at vektløfterar er raskare og har betre spenst enn topp friidrettsutøverar, kvifor er då ikkje høgde/lengdehopperar og sprinterar større enn det dei er? Undecided
av erfaring veit eg at ein ikkje bør stole blindt på all info ein finn på nettet..........

For det første er det ikke her snakk om at noen stoler blindt på noe som står. Det finnes massevis av svært pålitelige kilder som henviser til undersøkelsene det er snakk om.

For det andre var det snakk om _vertikale_ hopp og en 25 meter lang sprint. Som du kanskje vet konkurrerer ikke høydehoppere i vertikalhopp, like lite som 25 meter er en offisiell sprintdistanse. Det er som regel en fordel å lese innlegg før du svarer på dem...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fart mot styrke?
« #34 : 04. januar 2006, 00:09 »
Jeg tror vi må innføre egne regler her på Kampsport og Selvforsvar.. Man LESER innlegg før man svarer.. man TENKER før man skriver.. og man FORHÅNDSVISER OG LESER OG TENKER i ett.. før man legger til.. mkey? fikk alle med seg det? takk.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #35 : 04. januar 2006, 11:36 »
annyways........kor høgt hoppa vektløftera i vertikal spenst då? fant ikkje det i innlegget.

EDIT: fant det, 42`` betyr vel 42 fot, altso ca 1,5 meter? om det stemmer er det utrulig bra!
men, ikkje for å protestere på førstnevnte, so er det ein gong slik at i kastkonkurransar, so er det forskjell på utøverane i forskjellige kastøvelsar: i sleggekast og kulestøt er utøverane svært store og har enormt mykje muskelmasse, rett og slett fordi dei står på meir eller mindre samme plassen under heile utførelsen av kastet, i spydkast derimot, har utøverane høg relativ muskelstyrke og har ca samme størrelsen som sprintutøverane, fordi i spydkast er tilløpet like viktig som kastet, og her er ikkje løpet lenger enn 30 meter
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Fart mot styrke?
« #36 : 04. januar 2006, 13:30 »
annyways........kor høgt hoppa vektløftera i vertikal spenst då? fant ikkje det i innlegget.

EDIT: fant det, 42`` betyr vel 42 fot, altso ca 1,5 meter? om det stemmer er det utrulig bra!
men, ikkje for å protestere på førstnevnte, so er det ein gong slik at i kastkonkurransar, so er det forskjell på utøverane i forskjellige kastøvelsar: i sleggekast og kulestøt er utøverane svært store og har enormt mykje muskelmasse, rett og slett fordi dei står på meir eller mindre samme plassen under heile utførelsen av kastet, i spydkast derimot, har utøverane høg relativ muskelstyrke og har ca samme størrelsen som sprintutøverane, fordi i spydkast er tilløpet like viktig som kastet, og her er ikkje løpet lenger enn 30 meter

Poenget ditt uteblir....

Det er forøvrig snakk om 42 tommer, og en tomme er 2,54 cm. Hvordan du får 42 fot til å bli 1,5 meter er uvisst, men forsåvidt heller ikke relevant.

Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
listefyll returns

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Fart mot styrke?
« #38 : 04. januar 2006, 15:40 »
Selv om du imponerer med tung argumentasjon og og dokumentasjon her, må jeg nesten si meg uenig.

(...) The jumping and running abilities of Olympic lifters were documented in the Mexico City Olympic Games where they out ran and out jumped the jumpers and sprinters in the vertical jump and 25m sprint! This is an amazing feat considering these men do not train specifically for jumping or running.

http://www.mindandmuscle.net/content/page-231.html

(..)Studies done at the Montreal and Barcelona Olympic games showed olympic weightlifters to be second only to gymnasts as a group in flexibility and to be the best group of athletes in standing vertical jump.

http://www.coacheseducation.com/strengthtraining/bill-pandleton-dec-00.htm
Du er flink til å begrunne greiene dine, Ugleguffen. Det er faktisk helt seriøst ment. Dessuten må jeg innrømme at jeg ikke helt visste dette med vektløftere og korte sprinter, men til tross for at jeg ikke gidder å sjekke kildene dine, stoler jeg på deg. Du overbeviste meg.
Men når det gjelder trening, er jeg fortsatt overbevist om, slik det står i alle lærebøker og som er ganske kjent, at hvis man er ute etter eksplosiv styrke, er det lurt å trene en smule annerledes enn hvis man kun er ute etter rå styrke. Det er jo ikke uten grunn at boXer (tror jeg), la ut et bra program for eksplosiv styrke her på kampsportforumet for en tid tilbake. Uansett er jeg som de fleste opptatt både av eksplosiv og rå styrke, og trener for begge deler. Trener for øvrig ikke for volum i det hele tatt.
For å si det en gang til, så er du en god debattant, Ugleguffen, og det er interessant å diskutere med deg.
Merkelig nok tror jeg faktisk den unge kampkunstatleten vår nok en gang tok feil.. Smiley
Håper du ikke var ironisk der

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #39 : 04. januar 2006, 16:04 »
Poenget ditt uteblir....

Det er forøvrig snakk om 42 tommer, og en tomme er 2,54 cm. Hvordan du får 42 fot til å bli 1,5 meter er uvisst, men forsåvidt heller ikke relevant.

ops, bomma visst litt på den 42 fot blir vel nemare 15 meter, og 42 tommar rundt 1 meter.
poenget mitt når det gjeldt det med kastidrettar var at i dei idrettane der utøvaren står pålag på samme flekken under heile utførelsen vil ha ein fordel med enorm styrke i kastet og det gjer difor ikkje noko om ein er stor som ein semitrailer fordi det ikkje er ein løpsidrett, i spydkast som er 50/50 løps og kastidrett og ein må vere lett i forhold til styrken sin for å kunne bevege seg hurtig frå punkt A til B for so og overføre krafta frå tilløpet til kastarmen.
dessuten får ein utnytta maksimal rå styrke under sakte utførelse av ein bevegelse, medan under rask utførelse av bevegelsen får du utnytta langt mindre rå kraft.
Forøvrig er det proffesjonelle volleyballspelerar som har den beste vertikale spensten, og dei er ikkje på langt nær så kraftige som vekløfterar, er dei vel?
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fart mot styrke?
« #40 : 04. januar 2006, 21:58 »
Har du dokumentasjon på at volleyballspillere er de som har den beste vertikale spensten?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #41 : 04. januar 2006, 23:07 »
jepp, ikkje så verst, mannlige proffesjonelle volleyballspelerar har spenst på over ein meter i gjennomsnitt, diverse lærebøker, trenerar og treningslærarar seier det samme, og viss eg ikkje tar heilt feil så er det ein volleyballspelar som er innehaver av verdensrekorden i vertikal spenst med eit hopp på over 1,20 meter. problem med å finne det på nettet, kjem berre fram ein masse "mumbo jumbo" Tongue i ei bok går det betre.......
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Fart mot styrke?
« #42 : 05. januar 2006, 18:19 »
bonnskij89:

Vlleyballspillere har bra spenst, og det er nok ingen som er uenige i at det er forskjell på utøverne ut fra hvilke kastidretter de driver med. Men hvor er det egentlig du vil hen?

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
SV: Fart mot styrke?
« #43 : 05. januar 2006, 18:23 »
Står kanskje en annen plass i denne tråden, men har ikke orket å lese fra begynnelsen. Det ble iallefall målt vertikal spenst på toppidretts-senteret for 10+ år tilbake og da var det styrkeløfterne som var best. Dette målt mot maange forskjellige idretter - topputøvere.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

SV: Fart mot styrke?
« #44 : 05. januar 2006, 20:23 »
Var oppe på olympiatoppen og tok noen tester i forbindelse med en forsøks sak for 4 år siden.  så da en liste på vertikalspenst tester som var gjennomført, på den stod Kjell Kaspersen på topp



Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!