Skrevet av Emne: Fart mot styrke?  (Lest 8429 ganger)

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #45 : 05. januar 2006, 21:15 »
Ok då, no har det begynt å gå litt i surr her, så eg må nok medgje at du har rett i det med vektløfterar og eksplosivitet Ugleguffen. vil tru det har med å gjere at dei trener så dei klarer å aktivisere mange motoriske einheter. (har eg rett?)

Var oppe på olympiatoppen og tok noen tester i forbindelse med en forsøks sak for 4 år siden. så da en liste på vertikalspenst tester som var gjennomført, på den stod Kjell Kaspersen på topp



kem e kjell kaspersen? what
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Fart mot styrke?
« #46 : 06. januar 2006, 02:33 »
Står kanskje en annen plass i denne tråden, men har ikke orket å lese fra begynnelsen. Det ble iallefall målt vertikal spenst på toppidretts-senteret for 10+ år tilbake og da var det styrkeløfterne som var best. Dette målt mot maange forskjellige idretter - topputøvere.

Styrkeløfter eller olympisk vektløfter (som de andre i tråden her snakker om)?

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

SV: Fart mot styrke?
« #47 : 06. januar 2006, 02:34 »
kem e kjell kaspersen? what

En fotballspiller (keeper) født i 1939 Cheesy

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #48 : 06. januar 2006, 11:30 »
En fotballspiller (keeper) født i 1939 Cheesy

aha, det var han ja, trudde det var ein annan ettersom han var frå litt tilbake i tid, Smiley kor god spenst hadde han då?
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #49 : 06. januar 2006, 11:44 »
men for å gå tilbake til det med fart mot styrke, ein får som sagt langt større rå styrke dersom bevegelsen er treig, det hjelper naturlegvis lite når det hjelder slag, så formelen for å rekne ut slagkrafta blir vel noko slikt: E=Mv2 E=energi(kraft i slaget), M=masse(kor mykje tyngd du legg bak slaget), V2= fart på slagneven ganger 2. og då har jo fart like mykje å seie som styrke og størrelse, når det gjeld slaget, men eg vil fortsatt påstå at rå styrke ikkje nødvendigvis ikkje har noko med fart å gjere. ta ein titt på denne  filmen:

http://www.dumpalink.com/media/1135944141/6_Punches_Per_Second

og kung fu utøverar, trener ikkje med vekter som eg veit om, men med pushups og på boksesekk/med partner/på wooden dummy.

Artig med ein diskusjon iblant  Cheesy
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fart mot styrke?
« #50 : 06. januar 2006, 11:57 »
Poenget er vel at styrke GIR fart.. det er selvmotsigende å si at "..fart like mykje å seie som styrke.." når styrke GIR fart.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Fart mot styrke?
« #51 : 06. januar 2006, 12:26 »
styrke gjer fart gje, men ein treng ikkje nødvendigvis mykje styrke for å få stor fart, ta ein titt på filmen Smiley alle kampsportutøverar har ein form for styrke, men no er ikkje wing chun utøverar blandt dei sterkaste men dog blandt dei raskaste. det finnest jo mange former for styrke Wink
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

SV: Fart mot styrke?
« #52 : 06. januar 2006, 12:32 »
Når det gjelder slag/spark kraft og fart vil jo teknikk spille en helt avgjørende rolle. Jeg som veier 95 kg nå vil nok fortsatt slå fortere ( og selvsagt hardere ) fordi jeg har trent boksing, enn en 70 kilos kar som er sprinter, f.eks...

Men jeg ville valgt mer rå styrke over mer fart, hvis det var valget.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Fart mot styrke?
« #53 : 06. januar 2006, 14:21 »
Ok då, no har det begynt å gå litt i surr her, så eg må nok medgje at du har rett i det med vektløfterar og eksplosivitet Ugleguffen. vil tru det har med å gjere at dei trener så dei klarer å aktivisere mange motoriske einheter. (har eg rett?)

kem e kjell kaspersen? what

Kjell er en gammel styrkeløfter. Norgesrekord i Kl. 82,5 kg Junior knebøy, med 322,5 kg.
Han hadde en "sinnsyk" Quadriceps. woot
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

SV: Fart mot styrke?
« #54 : 06. januar 2006, 14:36 »
En fotballspiller (keeper) født i 1939 Cheesy

Nei, det er en styrkeløfter som vel var en av de beste for 10-15 år eller mer siden, innhar vel fortsatt ett par rekorder hvis jeg ikke tar feil i bl.a. knebøy (og mark?),

PS. så ikke at dette var svart på før meg...

Utlogget MartialArtist

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

SV: Fart mot styrke?
« #55 : 08. januar 2006, 03:06 »
men for å gå tilbake til det med fart mot styrke, ein får som sagt langt større rå styrke dersom bevegelsen er treig, det hjelper naturlegvis lite når det hjelder slag, så formelen for å rekne ut slagkrafta blir vel noko slikt: E=Mv2 E=energi(kraft i slaget), M=masse(kor mykje tyngd du legg bak slaget), V2= fart på slagneven ganger 2. og då har jo fart like mykje å seie som styrke og størrelse, når det gjeld slaget, men eg vil fortsatt påstå at rå styrke ikkje nødvendigvis ikkje har noko med fart å gjere. ta ein titt på denne filmen:

http://www.dumpalink.com/media/1135944141/6_Punches_Per_Second

og kung fu utøverar, trener ikkje med vekter som eg veit om, men med pushups og på boksesekk/med partner/på wooden dummy.

Artig med ein diskusjon iblant Cheesy

Skjønner ikke helt hva du prøver på med all den liksom-fysikken din, men jeg kan fortelle deg at formelen for bevegelsesenergi er 1/2mv^2, altså halvparten av masse ganger fart ganger fart... Uansett er det ikke kraft du regner ut her, men energi. Kraft og energi er to forskjellige ting. Kraften er masse ganger akselerasjon. Det er vel egentlig trykket igjen som føles ved et "impact". For å regne ut trykket tar man kraft delt på areal av treffpunkt. Altså vil treff med høy kraft (at det har mye masse bak slaget, eller at den akselererer fort bakover ved treffet) og lite treffpunkt gå hardest ut over kroppen.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fart mot styrke?
« #56 : 08. januar 2006, 10:17 »
aksellererer fort BAKOVER ved treffet? Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: Fart mot styrke?
« #57 : 08. januar 2006, 15:20 »
Hmmmm... Hvis du har sett ekstra godt etter når du satt på Eurosport forrige lørdag, kanskje du så at de som sloss der bruker hansker?

Tror du at hansker demper så utroli mye?
Med 8oz hansker som blir ofte brukt i K1 så demper de ikke så utroli mye når de karene der slår!
Eller i MMA der det brukes 4oz hansker, de er jo der egentli bare for å minske kuttene og beskytte håndleddene til utdøverene.
I begynnelsen av UFC så brukte endel hansker selv om de ikke behøvde det og de så ut til å gjøre like mye skade;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!