Skrevet av Emne: Keiko' 88 - 290 kg raw mark side 174  (Lest 359897 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #735 : 11. januar 2007, 09:40 »
Ser absolutt Gilbergs sitt poeng, men deler synet til den deffede grisen her. Selv holder jeg pekefingrene akkurat utenfor det "glatte", og ikke smalere. Tar jeg smalere føler jeg, etter det jeg har lest, at det blir for skadeprovoserende for min del. Det ville selvsagt blitt tyngre hadde jeg holdt mye smalere, men for meg er dette smalbenk. Mediumbenk og "vanlig" benk blir deretter.

Men Einar har et poeng, og hadde jeg stilt i noen smalbenk-konkurranse hadde løftene mine sikkert blitt underkjent. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

EvenS

  • Gjest
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #736 : 11. januar 2007, 09:49 »
Meget sterke løft!  Cheesy Jeg trener ikke så mye smalbenk selv. Men de gangene jeg har trent smalbenk, så har jeg hatt pekefingeren rett ved skillet mellom den ruglete og den glatte overflaten. Det er det jeg ser på som smalbenk iallefall  Smiley

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #737 : 11. januar 2007, 09:51 »
Vil være naturlig om smalbenk grepet til øivind er breiere enn f.eks mitt smalbenk grep. Han er tross alt langt breiere.
En 50 kgs løfter kan holde smalere enn en på 100 kg.

Er vel rimelig vanskelig for øivind å komme ned til brystet med et enda smalere grep  what
Med den svære kassa, de armene og svær lats kan det bli vanskelig  Smiley
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #738 : 11. januar 2007, 09:56 »
Med svær kasse er det lettere å komme ned Smiley Jeg kommer ned uten problemer. Og jeg er ca. 135 kg.

VargThor: pekefingrene akkurat utenfor det glatte er jo det jeg prøver å si at er det som de fleste definerer som smalbenk. Så dine løft hadde nok blitt "godkjent" Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #739 : 11. januar 2007, 09:59 »
Med svær kasse er det lettere å komme ned Smiley Jeg kommer ned uten problemer. Og jeg er ca. 135 kg.

VargThor: pekefingrene akkurat utenfor det glatte er jo det jeg prøver å si at er det som de fleste definerer som smalbenk. Så dine løft hadde nok blitt "godkjent" Smiley

Ok, da misforstod jeg deg. Smiley

Enig også i at størrelse ikke burde ha så mye å si. Å ikke klare å komme ned, er et problem forbeholdt draktbruk. Ellers vil dette neppe være et problem.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #740 : 11. januar 2007, 11:08 »
Med svær kasse er det lettere å komme ned Smiley Jeg kommer ned uten problemer. Og jeg er ca. 135 kg.




Holder pekefinger på det glatte på stangen, fordi jeg ikke er breiere. Hadde jeg vært på øivinds størrelse ville jeg gått ut på bredden. Fordi det da ville være mer naturlig å holde slik.
Er ikke om å gjøre å kjøre så smalt som mulig, men å kjøre smalbenken slik at den blir utført så effektivt som mulig.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #741 : 11. januar 2007, 11:21 »
Egentlig er smalbenk så smalt at tomlene går sammen hvis du peker de mot hverandre, men uansett så vil fokuset bli mer på triceps om de så er 60 cm ifra og skuldrene spares.

Jeg anbefaler så smalt du klarer uten at deg gjør vondt.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #742 : 11. januar 2007, 11:29 »
Hvor mange klarer å får stangen ned på brystet med et så smalt grep?! what

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #743 : 11. januar 2007, 14:23 »
Smalbenk blir ofte referert til som benk md 14 tommers avstand mellom hendene. Skal man "konkurere" i smalbenk, så er nok en standard greit å ha. Skal man derimot bare trene smalbenk, så tar man jo bare det som passer best Smiley

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #744 : 11. januar 2007, 14:30 »
Poenget med smalbenk er vel bare at det skal være merkbart smalere enn man vanligvis holder? Øyvind holder jo temmelig bredt til vanlig...

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #745 : 11. januar 2007, 15:52 »
Såklart man tar hva som passer best hvis man trener en øvelse. Det gjelder alle øvelser. Så hvis man ønsker å trene noe som ligner smalbenk så trener man så bredt eller smalt man ønsker. Går så langt ned man ønsker. Har albuene så nærme kroppen eller langt ut til siden man ønsker. Bruker de vektene man ønsker. De reps og sett man ønsker. Dette er jo en selvfølge.

Folk gjør som de vil - men definisjoner er viktige synes jeg. Og definisjonen på smalbenk er ikke "merkbart smalere enn man vanligvis holder" eller noe slikt. Det finnes vel ingen offisiell definisjon på hva smalbenk er - men da bør man se på hva den generelle oppfatningen av definisjonen er. Hva er det trenings- og læringsbøker og oppslag på internett sier/skriver - og hvordan definerer de fleste kroppsbyggere og styrkeløftere i nasjonal- og verdensklasse øvelsen. Det kan variere såklart - men i dette tilfellet har jeg aldri tidligere hørt eller sett noen kalle Øyvinds bredde i benkpress for smalbenk. Definisjonen som jeg har på smalbenk synes jeg virker å være veldig unison.

Når det gjelder hva vanlig benkpress er så er det ingen definisjon på dette heller - men i styrkeløft gjelder regelen om at det ikke er lov til å holde bredere enn at ringene (markeringer som skal være 81 cm ifra hverandre) ikke vises på innsiden av pekefingrene. Jeg regner med at Øyvind ikke holder bredere enn dette til vanlig. Det er uansett uvesentlig i forhold til hva definisjonen på smalbank bør være.

Dessuten er ikke poenget med smalbenk å holde så eller så bredt. Poenget er at øvelsen skal trene triceps. Triceps sin oppgave er å strekke ut armen. Så jo spissere armen blir i albueleddet - jo mer trening får triceps. Brystet jobber ved å trekke overarmen inn mot midten av kroppen. Dette gjør den indirekte ved bredt grep. Det er derfor benkpress er god øvelse for bryst (samt skuldre og triceps). Desto smalere grep - desto mer smalbenk - desto mer trening for triceps - desto mere skadelig for skuldre.

Noen får problemer i skuldre og albuer ved å trene tradisjonell smalbenk og kan derfor ikke trene øvelsen. De dropper enten denne variasjonen av benkpress helt - eller de setter ut grepet. Etter min mening kan de da ikke lengre kalle øvelsen smalbenk ettersom det da er en ny øvelse som av de fleste blir definert som mediumbenk.

Det er kanskje unødvendig av meg å henge meg opp i dette - men jeg liker å diskutere og jeg synes definisjoner er viktige. Hvis jeg hadde tatt video av f.eks. knebøy og skulle lagt ut på youtube for å vise andre så hadde jeg vært nøye med å utføre øvelsen slik den skal utføres. Knebøy er jo relativt enkelt ettersom det finnes en klar definisjon på hva det er. Bredden er ikke vesentlig her - men det er dybden. Jeg kunne kalt min video dyp knebøy fordi jeg på videon går dypere enn jeg normalt gjør på trening - men hvis det viser seg at knebøyen ikke er dypere enn godkjent dybde i styrkeløft så hadde det vært noe rart med min definisjon.

Når man skal beskrive noe så må man bruke ord som er beskrivende. Hvis noen mener at benkpress med en bredde med hendene som tilsvarer bredere enn skulderbredt kan kalles smalbenk - hva skal man da kalle variasjonen der man holder smalere enn dette?

Bredden som Øyvind bruker har jeg i alle mine 13,5 år med trening både lest i blader, treningskurs, internett, lært av instruktører, instruktørkurs, hørt og sett av Reidar Steen, Sturla Davidsen o.s.v. at er mediumbenk. Bredden er den samme som James Henderson og Jan Arthur Aune (uten sammenligning forøvrig Wink) bruker i sin vanlige benkpress ettersom de såklart er sterkest med denne bredden.

Jeg tror ikke jeg har så mye mer å tilføye - men hadde jeg vært Øyvind ville jeg revurdert min definisjon av hva smalbenk er og forandret navnet på videon til medium bench. Min egen stolthet ville ikke klart å poste en video med en øvelse som jeg gir ett navn som ikke samfattes med alle eksemplene, videoene eller definisjonene som er blitt brukt gjennom årene.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #746 : 11. januar 2007, 16:19 »
Er slikt pedanteri virkelig nødvendig?

Poenget her er at Øyvind har satt ny personlig rekord med et grep som normalt gir ham 10-15 kg mindre, hvilket er en ganske normal differans mellom 'smalbenk' og vanlig benkpress. Jeg innbiller meg at Øyvinds interesse av en slik personlig rekord hovedsaklig er den pekepinn han får om hans økende styrke i vanlig benkpress, da det til syvende og sist er 200 kg i denne øvelsen han er på jakt etter.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #747 : 11. januar 2007, 16:56 »
Takk for at jeg nå lærte meg ett nytt ord Shemhazai. Jeg hadde aldri hørt eller sett ordet 'pedanteri' før så jeg måtte bruke Google til å finne betydningen av det. Og det er kanskje ikke nødvendig å være nøyaktig, være streng mtp. detaljer eller legge stor vekt på såkalte småting. Siden jeg både elsker å diskutere, er perfeksjonist og derav liker definisjoner så synes jeg pedanteri blir viktig. Jeg er en pedant  Grin

Hvilke intensjoner Øyvind har med å trene slik han gjør er uvesentlig for det vi diskuterer. Jeg har gratulert Øyvind med ett glimrende løft. Jeg tar ikke noe ifra han hva gjelder løftet. Det er veldig, veldig bra. Helt enormt bra for en på hans alder. Nesten uvirkelig synes jeg. Så all honnør for det. Diskusjonen går ut på hva som bør defineres som smalbenk, mediumbenk og bredbenk - ikke om løftet til Øyvind er enormt bra eller ikke.

Jeg har uansett sagt min mening og føler jeg har dokumentert og grunngitt synet mitt meget bra så jeg har vel ikke så mye mer å tilføye.

Så til slutt ett svar på spørsmålet ditt: Ja, pedanteri er nødvendig for å perfeksjonere en definisjon som i dette tilfellet var diskusjonstema.

Nå kan Øyvind få bruke loggen sin til treningsoppføringer Smiley

Mvh,
Einar Pedanten Gilberg
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #748 : 11. januar 2007, 17:40 »
Smalbenk blir ofte referert til som benk md 14 tommers avstand mellom hendene. Skal man "konkurere" i smalbenk, så er nok en standard greit å ha. Skal man derimot bare trene smalbenk, så tar man jo bare det som passer best Smiley

Bruker tre grep i benken og det er da bredt grep, mellom bredt grep og smalt grep Smiley
Det smaleste av disse er da smal benken Smiley
Ligger sikkert innenfor 14 tommers avstand selv med god margin, men det vil vel bli verre desto større man er Smiley
Kan ikke si annet enn at den smalbenken til Øyvind har imponert meg voldsomt  Cheesy
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Keiko'88

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 936
  • Honnør: 326
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 936

Sv: Øyvind88; The Road To A 200kg Bench, 2007
« #749 : 11. januar 2007, 17:53 »
Tja... jeg får takke for alle innslag. Gilberg ble ivrig ser jeg, og det ble jo en litt større diskusjon en jeg ventet meg, men det har ingenting å si.

Smiley

Jeg vil ikke 'skryte' på meg noe som jeg ikke har tatt. Hvis ikke dette er smalbenk, så skal jeg heller ikke påstå at jeg har tatt 180kg i smalbenk. Det er jo litt pinlig. Jeg gir meg, og heretter får jeg definere det som 'mellombenk'.
700 raw / skråbenk - benkpress - smalbenk

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!