Skrevet av Emne: Unnskyldningen blir underbygd...  (Lest 15593 ganger)

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #15 : 17. november 2005, 10:43 »
Sykelig sterk også? Tongue
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #16 : 17. november 2005, 10:48 »
Fett er energi... Tongue

(Viser også til tittelen på tråden, hvor jeg også peker på "unnskyldningene" ... altså til de som bruker alle mulige oppdagelser som sovepute for sin egen tilstand.)
..Jeg skylder på styrkeøkninger for å ete en ekstra porsjon..... eller to...

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #17 : 17. november 2005, 10:51 »
Ja, nettopp. du har nå en del muskler å drasse på, som jo veier en del, og sprenger bmi skalaen Tongue
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #18 : 17. november 2005, 10:53 »
Litt muskler vaffal... men det er jo overvekt det også... for hjerte/Karsystemet?!  what

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #19 : 17. november 2005, 10:56 »
Muskler skader da ikke. Er jo fettet som skaper problemer, tetter årer, osv.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #20 : 17. november 2005, 12:23 »
Jeg kjenner meg ikke igjen i det Norge du mener tilber Svakhetsidealet.
Disse meningene ytrer ingen respekt til mennesker som ikke har det like lett som alle andre, enten dette dreier seg om å lære matematikk eller miste et par kilo.

Ja de har problemer
Ja de har krav på hjelp
Og ja de har krav på respekt
Også fra deg.

Hvorfor mener du at de har krav på respekt for sin holdning til egen helse og kropp fra min side når de selv ikke respekterer sin egen helse og sin egen kropp? "de har problemer" er typisk svakhetsidealiserende klientifisering. Man har problemer, det er predeterminert og man kan ikke gjøre noe med det.. ferdig med den saken.. "det er ikke min skyld".. osv. JO det er DIN SKYLD for i *"?=#$I #"$U og det er bare DU som kan gjøre noe med det. Jeg blir evig lei av folk som sutrer over hvor feite de er for så å ta bussen 300m for å kjøpe dagens dose på 500g sjokolade.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #21 : 18. november 2005, 16:57 »
Dette er helt latterlige kommentarer dere kommer med, raspektløse og barnslige.
Er det slik at dere mener Universitetet i Oslo og Ullevål Universitetssykehus er inkompetente, at forskningsresultatene deres er svada?

Arvelig belastet fedme er ikke synonymt med en sovepute,  i mange tilfeller tvert i mot vil jeg påstå. Jeg vet selv om personer som har famile som har gått bort på grunn av fedme relaterte sykdommer, de selv kjemper innbitt kamp mot kiloene.

Overvektige mennesker er ikke en homogen gruppe bestående av late og dumme personer slik Expedite og CoqRouge så elegant hevder i innleggene sine.

Både du og VG tolker denne rapporten på helt retardert vis. At folk er metabolsk forskjellige er da for pokker ikke noe nytt? Ja, forbrenning er individiuelt - og noen kan dermed spiser mer enn andre uten at fettet fester seg på kroppen. Er det dermed sagt at overvektige folk er _determinerte_ til å være overvektige, og at de overhodet ikke har noe som helst slags personlig ansvar? Nei, nei, og atter nei!

Hvordan vil du forklare at antallet og andelen feite folk er usigelig mye høyere enn for bare 50 år siden? Har det norske folks gener mutert noe helt fundamentalt? Har vi blitt rammet av et fedmevirus? Eller kan det, til syvende og sist, skyldes variabler som kaloriinntak og fysisk aktivitet?

Dette med gener og arv er sjelden rettferdig. Her på forumet er det for eksempel mange som midt sagt fremstår som uintelligente. Dette skyldes selvfølgelig miljø og kulturelle faktorer, men også i stor grad genetikk. Likevel håper jeg og tror at de fleste av disse klarte å ta gangesertifikatet (om enn ikke med sløyfe) i løpet av barneskolen. Skjønner du hvor jeg vil hen?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #22 : 19. november 2005, 14:54 »
Norske forskere mener vekta bestemmes av genene.

Jeg bestemmer iallfall vekta mi selv.  Smiley


Gener spiller inn på følgende måte:
Hvis du er genetisk disponert for overvekt/fedme, må du jobbe hardere enn andre for å holde deg slank.
Dette betyr: Være nøyere med kosten/kaloriinntaket, bevege deg mer og gjerne trene både utholdenhet og styrke (for permanent å øke forbrenningen).

Genetisk disponert for overvekt betyr ikke:
At du ikke kan bli slank.

Fett er energi, nærmere bestemt 7000kcal/kg. Energi kan forbrennes.

Hvis gener spiller så forbasket stor rolle som artikkelforfatterne her vil ha det til, hvordan forklarer man så at norske menn og kvinner under krigen i gjennomsnitt var sylslanke, mens bare en generasjon senere er gjennomsnittet bleikfeit??!?

Forklaringen er:
Under krigen spiste man mindre og beveget seg mer enn nå.

Fett er energi, nærmere bestemt 7000kcal/kg. Energi kan forbrennes.

Mange klager over "lav forbrenning".

Botemiddel mot lav forbrenning:
Styrketrening, som øker hvileforbrenningen med ca. 60kcal per kg økning i muskelmasse.

Botemiddel mot manglende vilje og kunnskap til å gjøre en skikkelig egeninnsats for helsa:
Hive alle unnskyldninger (inkludert arvelighetsunnskyldningen) pokkerivolds, sette av tid til å bevege seg/trene samt lese seg opp på grunnleggende ernærings- og treningslære.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #23 : 19. november 2005, 15:56 »
At store deler av befolkningen må bekyttes mot seg selv og hjelpes i ulike sammenhenger, er gammelt nytt.
"Slanke-eksperter", kuratorer, hundepsykologer, rehabiliteringsinstitusjoner og tusenvis av nye yrkesgrupper skal jo også leve....  :Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #24 : 19. november 2005, 16:10 »
Tillatt meg å referere til de "noe overvektige" jeg kjenner og vet om. Klart, hvor mye man forbrenner er individuelt og at visse personer har lettere for å legge på seg, er heller ikke en ukjent påstand.

Men å si at det er grunnen til at de veier mer enn gjennomsnittet gjør meg direkte forbanna. Mange av de som drar rundt på mer enn de bør, spiser på noe hele tida, gidder ikke bevege seg og velger letteste utvei hvis de skal fra A til B.

Og hvor stor rett har de da til å få alt servert på sølvfat hvis de blir sykelig feite? Personlig syns jeg de bør ta på seg en del ansvar selv og ikke gå ut offentlig og sutre over at staten ikke vil hjelpe de overvektige.

Hvis ikke min noe dårlige hukommelse svikter meg, mener jeg at "noen" ville forby bl.a. pølser, godteri, bruks med mer på bensinstasjoner fordi dette virket fristende og de overvektige ville da ha nok et problem å stri med. Noen flere enn meg som minnes dette?

Nuvel... En for alle og hver og en for seg selv sier nå jeg...

(MERK! Generaliserer ikke, men trekker fram eksempler på mennesker i min omgangskrets)

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #25 : 19. november 2005, 16:18 »
CoqRouge er tjukkere enn meg, og JEG har en BMI på 30.. altså overvektig... Når jeg passerer 30 år, så er jeg SYKELIG overvektig pr definisjon. Wink

hehe, BMI er bare piss da Grin er enig med deg i at det er bare tull å komme med unnskyldninger fra tjukke folk forresten, alle kan slanke seg hvis de vil, med unntak fra de som har en type kronisk sykdom eller noe Smiley et eksempel på det er ei på skolen min som er overvektig, men jeg føler faktisk med henne fordi hun har en sykdom som gjør at kroppen ikke oppfatter metthetsfølelse eller noe, så hun er konstant sulten, hun kan faktisk spise seg ihjel hvis hun ikke er forsiktig, det tror jeg er det eneste tilfelle av fedme jeg syns synd på.  Valigvis når jeg ser tykke mennesker på skolen min spise spiser de: skolebrød, berlinerboller, fine baguetter med smør, noen av de spiser salat, MEN slenger oppi så mye dressing i salaten at bare dressingen selv utgjør minst 3ggr så mye kcal som selve salaten og etterpå tenker de sikkert "i dag har jeg vært flink og sunn, jeg har jo spist salat. Jeg gleder meg til neste uke, da har jeg sikkert gått ned 5kg" ved sidenav maten drikker de sjokomelk, brus o.l. er dette bare en stor tilfeldighet? NEI!!

EDIT: også er det de som faktisk gidder å begynne å jogge, og f eks: jogger 0,5time 4ggr i uka, og når de kommer på skolen tenker de "i går var jeg flink og jogget, da kan jeg spise en 200grams melkesjokolade til mat på skolen i dag" også blir de frusterte over at de ikke går ned og går rundt og sier at de har prøvd å gå ned, men klarer det bare ikke uansett hva de gjør.

blir litt revet med å sånt, for syns det er så utrolig dumt! hvis de virkelig vil gå ned i vekt er det ikke så mye som skal til som de faktisk tror, også blir det for dumt av dem å gå rundt og si de er tykke å forvente at andre skal si "neida, du er jo ikke det" min mening: si "ja, det er du"

det blir for dumt at det lism skal være sånn "no, no" å si til tykke mennesker at de burde slanke seg eller svare at de er tykke om de spør

EDIT 2: dette er forresten eksempler fra tjukke mennesker i min omgangskrets

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #26 : 19. november 2005, 16:30 »
Hvis ikke min noe dårlige hukommelse svikter meg, mener jeg at "noen" ville forby bl.a. pølser, godteri, bruks med mer på bensinstasjoner fordi dette virket fristende og de overvektige ville da ha nok et problem å stri med.

det blir for dumt, skal man fjeren sofaer også da? bare fordi det blir for fristende for tjukke mennesker å legge seg ned på den å bli liggende der resten av dagen

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #27 : 19. november 2005, 16:58 »
det blir for dumt, skal man fjeren sofaer også da? bare fordi det blir for fristende for tjukke mennesker å legge seg ned på den å bli liggende der resten av dagen

Hvorfor blir det for dumt? Jeg mener at visse slike tiltak må til for å kanskje prøve å få oss på rett kjøl igjen. Tiltak som dyrere "usunn" mat, og fremhevelse av det sunne bør bli det som skjer på markedet fremover. Kun da kan en minske problemet. Ta et klassisk eksempel på bensinstasjonproblemet: Mange taxisjåfører stopper gjerne innom både en og to ganger til dagen og kjøper seg ei pølse eller fem, med cola og hele pakka. Hvordan ser rimelig mange taxisjåfører ut(dem som har kjørt noen år)? Jo, de er ikke fitnessutøvere, for å si det mildt. Sammenhengen må da være innlysende: rimelig stillesittende jobb, og feil matvaner. Easy as dell, det her!

Jeg synes forslaget som kom for en stund siden, med høyere moms på usunn mat hadde vært genialt, og muligens også gitt en tankevekker til de utallige store som vandrer rundt. Dette ville hjulpet endel inn på rett spor, da de lett kunne se hvilke varer som ble anbefalt (lavere moms). Tenk på alle fordelene dette ville fått i andre rekke: Sykehuskøene ville reduseres drastisk, fordi en stor del av dagens kø skyldes nettopp overvekt, og alt det fører med seg av sykdommer.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #28 : 19. november 2005, 17:47 »
Hvorfor blir det for dumt? Jeg mener at visse slike tiltak må til for å kanskje prøve å få oss på rett kjøl igjen. Tiltak som dyrere "usunn" mat, og fremhevelse av det sunne bør bli det som skjer på markedet fremover. Kun da kan en minske problemet. Ta et klassisk eksempel på bensinstasjonproblemet: Mange taxisjåfører stopper gjerne innom både en og to ganger til dagen og kjøper seg ei pølse eller fem, med cola og hele pakka. Hvordan ser rimelig mange taxisjåfører ut(dem som har kjørt noen år)? Jo, de er ikke fitnessutøvere, for å si det mildt. Sammenhengen må da være innlysende: rimelig stillesittende jobb, og feil matvaner. Easy as dell, det her!

Jeg synes forslaget som kom for en stund siden, med høyere moms på usunn mat hadde vært genialt, og muligens også gitt en tankevekker til de utallige store som vandrer rundt. Dette ville hjulpet endel inn på rett spor, da de lett kunne se hvilke varer som ble anbefalt (lavere moms). Tenk på alle fordelene dette ville fått i andre rekke: Sykehuskøene ville reduseres drastisk, fordi en stor del av dagens kø skyldes nettopp overvekt, og alt det fører med seg av sykdommer.

fant ut at jeg kansje tenkte litt kort over innlegget mitt blush så jeg holder med deg på den Smiley

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #29 : 19. november 2005, 17:57 »
Jeg er på sett og vis med på tankegangen, men er det rett å straffe dem som klarer å ha et sunt forhold til usunne matvarer fordi det er mange som ikke har det? Wink Det er problemstillingen her..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!