Skrevet av Emne: Unnskyldningen blir underbygd...  (Lest 15595 ganger)

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #75 : 22. november 2005, 18:41 »
Det jeg synes er for dumt er å si at det er så betenkelig at statinene er blitt mye brukt etterhvert.
Det er forskjell på betenkelig og et tankekors.


Så kan en selvsagt spekulere i hva framtida vil bringe. Personlig tipper jeg følgende:

-trenings- og helseindustrien blir en av de raskest voksende servicenæringene i den vestlige verden

Trenings og helseindustrien er vel alerede i god vekst- men hvor mye helse produserer de. Jeg tror at de i nye støre grad produserer et image en økt helse.
Treningssenterenes vekst baserer seg i stor grad på ikke aktive medlemer. De som er genuint interesert forsvinner/ kastes ut pga av for tunge vekter og lignende.

-kunnskap om kosthold er DRAMATISK økt i befolkningen på noen få år, og vil trolig bedres ytterligere (her er det private aktører av typen Fedon Lindberg og ikke offentlige instanser som er viktige pionerer. Dessverre vil de mindre ressurssterke gruppene i samfunnet antakelig fremdeles falle utenfor)


Folk vet vel idag hva som er nogenlunde greit kosthold og livsstil. De gir bare fanden i å ta konsekvensene av sin kunskap.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #76 : 22. november 2005, 18:46 »
Et par momenter i denne sammenhengen:

Som 25åt nevner så finnes det mennesker som har en sterk arvelig disposisjon for hjerte-karsykdom, og gjerne har svært ugunstige kolesterolverdier og/eller blodtrykk på tross av at de er slanke og trener regelmessig. Disse utgjør et fåtall, men kan trenge avansert statinbehandling og blodtrykkssenkende behandling i ung alder, i tillegg til at de må være enda nøyere med kosthold og mosjon enn folk flest. Disse bør vi holde utenfor denne debatten egentlig.

Men så har vi det faktum at selv om kunnskap om kosthold i den vestlige verden har økt dramatisk de siste årene, så øker like fullt gjennomsnittsmidjemålet. Denne økningen er ikke genetisk, men risikoen for å utvikle hjertesykdom hos hver enkelt vil også avhenge av genetisk predisposisjon. Men ettersom folk blir fetere og fetere, vil genetikk bety mindre og mindre; alle blir hjertesyke bare de blir fete nok!

I tillegg har vi det faktum at selv om kunnskap om helsemessige effekter av bevegelse/mosjon/trening i den vestlige verden har økt de siste årene, så blir folk i gjennomsnitt stadig mer stillesittende. Dette er selvsagt heller ikke genetisk, da menneskekroppen er genetisk utrustet til bevegelse (i form av to bein).

Og til sist: Selv om alle i dag vet at det er skadelig å røyke, så har ikke røykeandelen i befolkningen sunket nevneverdig.

Forøket midjemål + fysisk inaktivitet + røyking = snarveien til metabolsk dysregulering, diabetes og hjerte-kar-sykdom. Metabolsk dysregulering eller metabolsk syndrom kjennetegnes ved ødelagt blodtrykksregulering, ødelagt blodsukkerregulering og ugunstig forskyvning av lipidverdier (økt totalkolesterol, LDL og triglyserider, redusert HDL) og fører oftest til diabetes type 2, som mangedobler risikoen for hjertesykdom.

Både metabolsk syndrom og diabetes type 2 er helt klart livsstilssykdommer, idet de i nesten hvert enkelt tilfelle kan unngås! Under krigen fantes det nesten ingen med diabetes type 2, fordi folk på grunn av økt bevegelse og knapphet på mat ble "tvunget" til å slanke seg.

Det eneste som er genetisk med diabetes type 2, er enkelt sagt hvor tykk du må bli før du utvikler diabetes!

Nesten ingen med en muskel/fett-ratio på 80/20 vil utvikle diabetes, og en muskel/fett-ratio på 80/20 er oppnåelig for så å si alle (selv om noen må jobbe hardere for det enn andre, spesielt på styrketreningsdelen...)

H

 
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #77 : 22. november 2005, 19:32 »
Det JEG finner overraskende, er at ingen bemerket reklamen ved siden av artikkelen...


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #78 : 22. november 2005, 19:38 »
Det JEG finner overraskende, er at ingen bemerket reklamen ved siden av artikkelen...



Alle fortjener en kake

 rofl
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #79 : 23. november 2005, 00:19 »
Jeg tror stikkordet her er offer.. at man faktisk må ofre noe virker å være hardt å tro for mange i den oppvoksende generasjon i vesten. Man er vant til å få alt på et sølvfat. Man ser det i reklamekampanjer for superslankemiddel, det skal skje raskt, uten problemer og uten slit..

Slik er det på de fleste livsområder! Det virker som folk gir opp ved det første tegn til motgang.. får de ikke den fremgangen de vil innen 3 uker? da gir de opp.. Se på skilsmissestatistikken i dag, folk virker å tro at et forhold går av seg selv.. de vil sveve på forelskelsens skyer til evig tid, når den grå og monotone hverdagen slår inn og man faktisk må ofre.. jobbe.. gjøre noe for å få hjulene til å gå rundt, DA er det ikke så skjønt, vakkert, eventyraktig og rosa lenger.. Når man relaterer dette til kosthold og helse ser man raskt at det er en sammenheng.. superkurer fungerer ikke, her er det å ta tak i seg selv som gjelder, ofre noen goder for å få det bedre med seg selv på lang sikt.. tenke lengre enn nesetuppen og jobbe mot langsiktige mål..

Jeg ser for meg bestefar, som gikk runden sin hver vår, sommer og høst for å sjekke fellene, hver dag.. en tur på 6 mil.. klaget han? nei.. var det en del av hverdagen? jepp.. Slik var det før, det å ofre goder, slite litt, jobbe mye, gi av seg selv.. det var viktige bestanddeler av en slitsom hverdag.. Var det kanskje bedre før likevel...?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #80 : 23. november 2005, 10:56 »
Mange gode innlegg her!
Det er overraskende hvor godt den omvendte helsetjenesteloven passer i dagens samfunn. De ressurssvake i samfunnet har dårligere tilgang til helsetjenester, er sjeldnere hos lege og vet mindre om kosthold, trening og helse. Se bare på forskjellene mellom Oslos vestkant og østkant. Som nevnt er trenings- og helseindustrien i kraftig vekst, og det er de ressurssterke som utgjør mengden av de innmeldte i treningssentre o.l. Det har blitt en trend å trene, å holde seg i form, som i likhet med de fleste trender ikke er utelukkende positiv. Mange kaller det et evig jag og kroppsfiksering. Tendensen er den samme som vi ser ellers i samfunnet - noen klarer/orker/gidder henge med, mens andre sakker akterut. Vi får enda et skille i befolkningen. Dette skillet samsvarer med skillet fattig/rik og høyt/lavt utdannet, selv om det selvsagt finnes nok av unntak.

Jeg priser meg selv lykkelig for at jeg er glad i å trene. At det ikke er et strev å komme seg opp om morgenen for å ta en gåtur eller en joggetur. At jeg gidder å ta den siste reppen, at jeg setter pris på å ha det "jævlig" på trening. At jeg er interessert i kosthold og ernæring. Jeg synes ikke kroppsfikseringen er et evig jag, men at det er en positiv motivasjonskilde. Det må være fryktelig tungt å oppleve hver dag som tung pga at en ikke er fornøyd med seg selv.
Man kan allikevel si at denne kroppsfikseringen for mange ikke fører med seg særlig helsegevinst. Det er neppe sunt å ha bulk/deff år etter år der vekten går som en jojo. Om høsten/vinteren spiser man alt man kommer over uten å springe en cm. Om våren/sommeren sulter man kroppen. Noen klarer å finne en gyllen middelvei her, andre klarer det ikke.

Det er uansett ikke tvil om at alle ting har to sider, enten det gjelder overvekt, politiske spørsmål eller etiske spørsmål. Det er viktig å ha evnen til å sette seg inn i sakens forskjellige sider før man uttaler seg...Selv om det er herlig å være bombastisk iblant   Wink

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #81 : 23. november 2005, 11:02 »
Jeg tror det blir litt for enkelt å skissere det klasseskillet den ytterste venstrefløyen er så ekstremt glade i i enhver situasjon. Alle i Norge har lik tilgang på helsetjenester, de aller fleste har tilgang på bibliotek og de aller fleste har muligheten til å gå seg en tur, sykle seg en tur... osv. Det er svært, svært få i Norge som IKKE kan ta seg tid/råd til dette, det er snakk om prioritering..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #82 : 23. november 2005, 11:50 »
Selvsagt er det en grov skissering, og den gjelder slett ikke uten unntak.
Men hva hvis jeg fortalte deg at en gjennomsnittlig 50-åring fra Oslos vestkant har over dobbelt så mange legebesøk som en gjennomsnittlig 50-åring fra Oslos østkant. Er det fordi han er oftere syk? Neppe!
Og hvem tror du har den beste forutsetningen for å forklare sin tilstand for legen? Personen med en mastergrad i jus og bachelor i sammenlignende politikk eller snekkeren?
Hvem tror du har best mulighet til å komme seg til lege? Personen som jobber på kontor med telefonen på bordet og mulighet til å ta seg fri eller snekkeren som jobber 7-4 jobb hver dag? Merk at legekontoret som oftest er overbooket etter kl 3, siden majoriteten av befolkningen jobber før den tid. Personen på kontoret derimot, kan ta seg en tur til legen når han vil. Og hvis ikke har han sannsynligvis råd til en time på privat klinikk.

Merk at jeg, som du så politisk korrekt som bare juling kaller for en fra den "ytterst venstrefløyen" kritiserer den offentlige helsetjenesten.

Sjekk litt statistikk, så vil du raskt oppdage hvor tydelig dette "klasseskillet" er.

PS: Ikke et vondt ord om håndverkere selv om jeg har brukt snekker som eksempel.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #83 : 23. november 2005, 11:53 »
Tja, nå har min far jobbet i alle skikt i en snekkerbedrift i snart 40 år.. Han har aldri hatt problemer med å spørre seg fri noen timer fra jobb om det er nødvendig for helsa sin del, akkurat som han nå, som leder, ikke har problemer med å gi fri til unge snekkerspirer som trenger en time hos legen. Videre har 95% av befolkningen mobiltelefoner og er fullt i stand til å ringe legen for en time..


Hvordan du kan prøve å påstå at en med en mastergrad i jus skal ha enklere for å forklare helsemessige tilstander.. er over meg.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #84 : 23. november 2005, 11:57 »
(nå kan vi dog prøve å holde oss unna den politiske debatten, jeg mener at dette problemet er oppblåst av personer på venstresiden som vil forhindre delprivatisering og effektivisering, du mener dette er et stort og reellt problem.. vi blir aldri enige.. Smiley )
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #85 : 23. november 2005, 11:59 »
Det handler om kompetanse til å uttrykke seg selv.
Uansett - jeg har aldri sagt at jeg synes delprivatisering og effektivisering er et problem. Men du har rett i at vi aldri bli enige - for jeg er himla glad i å kverulere  Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #86 : 23. november 2005, 12:21 »
Vel, Jeg tror neppe en snekker er dårligere til å forklare "jeg har vondt der og der" med hjelp av legen, enn en jurist.. Smiley og jeg snakker som vordende juristspire som har prøvd å få ut av andre juristspirer hvor de er støle hen..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #87 : 23. november 2005, 12:31 »
Drit nå i politisk debatt i denne tråden... Hvordan sporet det slik av? Poenget er at en rik ofte lever et mer stillesittende liv, med for mye god mat. Enkelt og greit!
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

silentk

  • Gjest
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #88 : 23. november 2005, 12:38 »
Jeg tror det blir litt for enkelt å skissere det klasseskillet den ytterste venstrefløyen er så ekstremt glade i i enhver situasjon. 

Slik sporet det av Wink

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #89 : 23. november 2005, 12:41 »
Mange gode innlegg her!
Det er overraskende hvor godt den omvendte helsetjenesteloven passer i dagens samfunn. De ressurssvake i samfunnet har dårligere tilgang til helsetjenester, er sjeldnere hos lege og vet mindre om kosthold, trening og helse. Se bare på forskjellene mellom Oslos vestkant og østkant. Som nevnt er trenings- og helseindustrien i kraftig vekst, og det er de ressurssterke som utgjør mengden av de innmeldte i treningssentre o.l. Det har blitt en trend å trene, å holde seg i form, som i likhet med de fleste trender ikke er utelukkende positiv. Mange kaller det et evig jag og kroppsfiksering. Tendensen er den samme som vi ser ellers i samfunnet - noen klarer/orker/gidder henge med, mens andre sakker akterut. Vi får enda et skille i befolkningen. Dette skillet samsvarer med skillet fattig/rik og høyt/lavt utdannet, selv om det selvsagt finnes nok av unntak.

Jeg priser meg selv lykkelig for at jeg er glad i å trene. At det ikke er et strev å komme seg opp om morgenen for å ta en gåtur eller en joggetur. At jeg gidder å ta den siste reppen, at jeg setter pris på å ha det "jævlig" på trening. At jeg er interessert i kosthold og ernæring. Jeg synes ikke kroppsfikseringen er et evig jag, men at det er en positiv motivasjonskilde. Det må være fryktelig tungt å oppleve hver dag som tung pga at en ikke er fornøyd med seg selv.
Man kan allikevel si at denne kroppsfikseringen for mange ikke fører med seg særlig helsegevinst. Det er neppe sunt å ha bulk/deff år etter år der vekten går som en jojo. Om høsten/vinteren spiser man alt man kommer over uten å springe en cm. Om våren/sommeren sulter man kroppen. Noen klarer å finne en gyllen middelvei her, andre klarer det ikke.

Det er uansett ikke tvil om at alle ting har to sider, enten det gjelder overvekt, politiske spørsmål eller etiske spørsmål. Det er viktig å ha evnen til å sette seg inn i sakens forskjellige sider før man uttaler seg...Selv om det er herlig å være bombastisk iblant Wink

HER sporet det av silent.. Wink du hoppet nok over dette innlegget da det er i tråd med dine meninger.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!