Skrevet av Emne: Unnskyldningen blir underbygd...  (Lest 15600 ganger)

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #60 : 22. november 2005, 13:43 »
Legevitenskapen har kommet så langt at det snart ikke fins et friskt menneske igjen.... Undecided

støtter den Grin

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #61 : 22. november 2005, 15:02 »
Leste i avisen idag at en dame mente hun ikke kunne slanke seg noe mer pga hun hadde lavt stoffskifte etter graviditet.
Jeg mener nå at alle kan slanke seg uansett hvor lavt stoffskifte man har, det handler jo bare om kcal inn, kcal ut.. ?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #62 : 22. november 2005, 15:06 »
ganske riktig, selv ikke post-graviditetsgretne kvinner kan heve seg over lovene om bevaring av masse.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #63 : 22. november 2005, 15:31 »
Leste i avisen idag at en dame mente hun ikke kunne slanke seg noe mer pga hun hadde lavt stoffskifte etter graviditet.
Jeg mener nå at alle kan slanke seg uansett hvor lavt stoffskifte man har, det handler jo bare om kcal inn, kcal ut.. ?

Klart hun kan slanke seg.  Smiley Hun kan gjøre følgende for å øke forbrenningen slik at det blir lettere for henne å gå ned i vekt:
*Få medisiner mot lavt stoffskifte (tyroksin)
*Trene styrke

H
Erfaring er den talentløses trøst

silentk

  • Gjest
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #64 : 22. november 2005, 15:55 »
Var med en kamerat på Burger King i sommer. Der så jeg en familie som spiste en hel haug med junk food, og alle var knallfeite. Sånt gir meg virkelig berettiget grunn til å bli oppgitt...

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #65 : 22. november 2005, 16:08 »
Klart hun kan slanke seg.  Smiley Hun kan gjøre følgende for å øke forbrenningen slik at det blir lettere for henne å gå ned i vekt:
*Få medisiner mot lavt stoffskifte (tyroksin)
*Trene styrke

H

Ja det var deg jeg også tenkte meg! Handlet om at hun måtte få operasjon for å kunne gå ned i vekt! Hun hadde allerede slanket seg 20 kg og nå var det stopp i følge hun.
Så var hun irritert over at hun måtte vente så lenge i køen på personer som ønsket å få fettsugning.

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #67 : 22. november 2005, 16:45 »

Hmm...det som slo meg mest her var: Hva gjør denne kvinnen mens hun venter på fedmeoperasjon? Jo, hun venter. (Istedenfor å ta seg selv ytterligere i skinnet ved å tilegne seg mer ernæringskunnskap, utnytte denne og mosjonere enda mer/mer effektivt).  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #68 : 22. november 2005, 16:46 »
Hmm...det som slo meg mest her var: Hva gjør denne kvinnen mens hun venter på fedmeoperasjon? Jo, hun venter. (Istedenfor å ta seg selv ytterligere i skinnet ved å tilegne seg mer ernæringskunnskap, utnytte denne og mosjonere enda mer/mer effektivt).  Smiley

H

Så enig så enig!

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #69 : 22. november 2005, 17:33 »
Det er jo et tankekors at den legemiddelgruppa som gjør det dypeste innhogget i blåreseptrefusjons ordningen er statiner.
Det er vel en forsvinnende liten del av de som får disse som har en genetisk årsak til forhøyet kolesterol. Alikevell mener en at dette er biligere en å behandle alle sykdommene de fete og late drar på seg.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #70 : 22. november 2005, 17:50 »
Dette blir for dumt.
ca 10% av befolkningen er genetisk disponert for hjerte- karsykdom i den forstand at det ikke hjelper synderlig om de lever på salatblader og jogger 4 timer hver dag-kolesterolverdiene deres vil uansett innsats ikke være i nærheten av hva en smellfeit Mcdonalds-etende person uten denne disposisjonen har. Alle disse med familiær hyperkolesterolemi bør få statiner++.

Jeg er selv i denne gruppen, og det er bare de seinere åra at disse medisinene er blitt brukt aktivt nok. Selv gikk jeg til 2 sauehoder av noen leger som mente det var fullstendig bortkastet for en som var veltrent og slank å bruke disse medisinene. Den største tabben i mitt liv var at jeg hørte på dem, resultatet var hjerteoperasjon i en alder av 37. Legen som opererte meg var rett og slett rasende over de rådene jeg var gitt av mine tidligere fastleger, så det er fremdeles forvirring på høyt nivå om disse tingene.

Dette forumet skal selvsagt fremme en sunn livsstil, men vi skal være forbanna klar over at en sunn livsstil ikke er nok for en lang rekke mennesker som er genetisk disponert for feks hjerte-karsykdommer. Her hjelper det ikke med sunt kosthold og litt trening.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #71 : 22. november 2005, 17:56 »
Såklart skal en sette et kraftig skille mellom hva en er genetisk disponert for og hva man kan gjøre noe med selv, ER man genetisk disponert for kolesterolproblemer hjelper det fint lite om man er slank og pen som du ganske riktig sier. Min far er så heldig at han etter et liv med seterrømme, setersmør, hel-melk osv har kolesterolnivå som en 18-åring selv om han har en relativt høy fettprosent (rundt 20% tenker jeg). Men man må ikke bruke dette som argument i fedmedebatten, da dette blir en helt annen sak (jeg sier ikke at du gjør det, men det kan virke som VG, Dagbladet o.l. gjør det).


Et viktig moment her er kanskje de som kan spise "hva de vil" uten å legge på seg, jeg har flere bekjente som er av den typen og spiser _bare_ søppelmat.. "jeg legger jo ikke på meg" sier de.. Jeg prøver da å forklare at neida, kanskje de ikke legger på seg, MEN.. MEN... MEN... kroppen deres har på ingen måte godt av slik mat uansett..


Hovedpoenget mitt er vel: Spis sunt, tren mye, hør på legen din, vær aktiv, ta de medisinene du må ta, ikke bruk vg-artikler som sovepute for at du er for feit. (ok, jeg får nok ikke ti poeng for den konklusjonen, men skitt-au)
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #72 : 22. november 2005, 18:12 »
Det er klart. Man må skille mellom nødvendig og unødvendig medisinering, og inntil nylig har det ikke alltid vært enkelt for legene å avgjøre dette i hvert enkelt tilfelle.

Mitt råd til de som har hatt mye hjerteproblemer i familien er virkelig å ta dette på alvor, også gjennom grundig sjekk og medisinering om nødvendig på et veldig tidlig stadium.
Samtidig skal man selvsagt ikke oppfordre latsabbene til å ta det med ro fordi det finnes medisiner som hjelper på endel av risikofaktorene. Jeg har sett rikelig av eksempler på begge grupper, tynne aktive idrettsfolk som plutselig stuper, og de som røyker 60 om dagen, aldri beveger seg og lever til de er 85. Ganske utrolig.

Det er et skille her, hjertesykdom er ikke nødvendigvis en "livsstilssykdom".

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #73 : 22. november 2005, 18:12 »
Dette blir for dumt.
ca 10% av befolkningen er genetisk disponert for hjerte- karsykdom i den forstand at det ikke hjelper synderlig om de lever på salatblader og jogger 4 timer hver dag-kolesterolverdiene deres vil uansett innsats ikke være i nærheten av hva en smellfeit Mcdonalds-etende person uten denne disposisjonen har. Alle disse med familiær hyperkolesterolemi bør få statiner++.

Jeg er selv i denne gruppen, og det er bare de seinere åra at disse medisinene er blitt brukt aktivt nok. Selv gikk jeg til 2 sauehoder av noen leger som mente det var fullstendig bortkastet for en som var veltrent og slank å bruke disse medisinene. Den største tabben i mitt liv var at jeg hørte på dem, resultatet var hjerteoperasjon i en alder av 37. Legen som opererte meg var rett og slett rasende over de rådene jeg var gitt av mine tidligere fastleger, så det er fremdeles forvirring på høyt nivå om disse tingene.

Dette forumet skal selvsagt fremme en sunn livsstil, men vi skal være forbanna klar over at en sunn livsstil ikke er nok for en lang rekke mennesker som er genetisk disponert for feks hjerte-karsykdommer. Her hjelper det ikke med sunt kosthold og litt trening.
Hva er det som blir for dumt?
Synes 10% av befolkningen med arvelig hyperkolesterolemi høres noe mye ut, men er noe usikker på dette. Det som er interesangt er jo hvor mange som behandles på samfunnets regning, som relatift lett kunne komet seg ned på ikke behandlingstrengende verdier ved hjelp av kost og mosjon.
Det er vel ikke en umulighet at det er noe konfortabelt for legen å kalle det arvelig h.K når det er fler i en familie som lider av H.K. Årsaken kan jo alikevel ligge uten for genene.
Selfølgelig mener jeg ikke det er noe galt i at de med en arvelig disposisjon får medisinen sin dekt av folketrygden- og jeg mener heller ikke at det er galt av sammfunnet å bruke den biligste behandlingen for livsstilservervet H.K, alså statiner.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Unnskyldningen blir underbygd...
« #74 : 22. november 2005, 18:23 »
Hva er det som blir for dumt?
Synes 10% av befolkningen med arvelig hyperkolesterolemi høres noe mye ut, men er noe usikker på dette. Det som er interesangt er jo hvor mange som behandles på samfunnets regning, som relatift lett kunne komet seg ned på ikke behandlingstrengende verdier ved hjelp av kost og mosjon.
Det er vel ikke en umulighet at det er noe konfortabelt for legen å kalle det arvelig h.K når det er fler i en familie som lider av H.K. Årsaken kan jo alikevel ligge uten for genene.
Selfølgelig mener jeg ikke det er noe galt i at de med en arvelig disposisjon får medisinen sin dekt av folketrygden- og jeg mener heller ikke at det er galt av sammfunnet å bruke den biligste behandlingen for livsstilservervet H.K, alså statiner.


Det jeg synes er for dumt er å si at det er så betenkelig at statinene er blitt mye brukt etterhvert. Du nevner jo selv målgruppen for disse medisinene. Det er liten tvil om at de beste preparatene i dag gir svært mange mennesker et mye lengre liv og en bedre livskvalitet enn de ville hatt uten. Det samme sier jeg glatt for blodtrykksmedisin. Etter min mening burde de rimeligere medisinene for høyt blodtrykk blitt brukt MYE MER enn hva som gjøres i dag.
Så kan en selvsagt spekulere i hva framtida vil bringe. Personlig tipper jeg følgende:

-trenings- og helseindustrien blir en av de raskest voksende servicenæringene i den vestlige verden

-kunnskap om kosthold er DRAMATISK økt i befolkningen på noen få år, og vil trolig bedres ytterligere (her er det private aktører av typen Fedon Lindberg og ikke offentlige instanser som er viktige pionerer. Dessverre vil de mindre ressurssterke gruppene i samfunnet antakelig fremdeles falle utenfor)

-medisin og behandling for de mest typiske sykdommene med dødelig utgang vil bli dramatisk bedret. Her ligger det  flere etiske og samfunnsøkonomiske avveininger (tenk på bølgen av friske mennesker som når høy alder etterhvert).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!