Skrevet av Emne: Antall Aminosyrer  (Lest 16854 ganger)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Antall Aminosyrer
« : 22. november 2005, 14:43 »
under en forlesning idag mente foreleseren at det finnes kun 20 forskjellige aminosyrer. Jeg har hele tiden vært overbevist om at det finnes 22 forskjellige. Kan det stemme at kun 20 av dem får vi gjennom maten, og at kroppen produserer de andre selv. Mener å ha lest om dette før, men husker ikke nøyaktig. Skulle det være som jeg trur at at det er 22 stk hadde det vært suverent med noe slags dokumentasjon. Tydlig at her trengs det å friske opp litt, trudde jeg kunne dette men.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Antall Aminosyrer
« #1 : 22. november 2005, 17:09 »
under en forlesning idag mente foreleseren at det finnes kun 20 forskjellige aminosyrer. Jeg har hele tiden vært overbevist om at det finnes 22 forskjellige. Kan det stemme at kun 20 av dem får vi gjennom maten, og at kroppen produserer de andre selv. Mener å ha lest om dette før, men husker ikke nøyaktig. Skulle det være som jeg trur at at det er 22 stk hadde det vært suverent med noe slags dokumentasjon. Tydlig at her trengs det å friske opp litt, trudde jeg kunne dette men.

Det finnes åtte aminosyrer som kroppen ikke selv kan lage og som derfor kalles for essensielle aminosyrer. Følgelig må disse inntas via mat:

Valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, tryptofan og treonin

De essensielle aminosyrene kan igjen omdannes til andre aminosyrer som kroppen trenger, ikke-essensielle aminosyrer. Disse finnes det 14 av:

Alanin, arginin, asparginin, asparginsyre, cystein, cystin, glutaminsyre, glutamin, histidin, hydroksyprolin, prolin, serin, taurin og tyrosin

Totalt finnes det altså 22 ulike aminosyrer i kroppen vår. (I naturen for øvrig finnes over 100 forskjellige.)

H

Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Antall Aminosyrer
« #2 : 24. november 2005, 06:48 »
Hmm, i kosthold og ernærings boken min står det at det finnes 9 essensielle og 11 ikke-essensielle.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Antall Aminosyrer
« #3 : 25. november 2005, 13:24 »
Hmm, i kosthold og ernærings boken min står det at det finnes 9 essensielle og 11 ikke-essensielle.

Har skrevet navnet på alle aminosyrene over, og hvis du teller kommer du til 22.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: Antall Aminosyrer
« #4 : 25. november 2005, 19:30 »
Det finnes åtte aminosyrer som kroppen ikke selv kan lage og som derfor kalles for essensielle aminosyrer. Følgelig må disse inntas via mat:

Valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, tryptofan og treonin

De essensielle aminosyrene kan igjen omdannes til andre aminosyrer som kroppen trenger, ikke-essensielle aminosyrer. Disse finnes det 14 av:

Alanin, arginin, asparginin, asparginsyre, cystein, cystin, glutaminsyre, glutamin, histidin, hydroksyprolin, prolin, serin, taurin og tyrosin

Totalt finnes det altså 22 ulike aminosyrer i kroppen vår. (I naturen for øvrig finnes over 100 forskjellige.)

H



honnør. hva skulle vi gjort uten deg =)
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Antall Aminosyrer
« #5 : 25. november 2005, 20:12 »
Det finnes åtte aminosyrer som kroppen ikke selv kan lage og som derfor kalles for essensielle aminosyrer. Følgelig må disse inntas via mat:

Valin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, fenylalanin, tryptofan og treonin

De essensielle aminosyrene kan igjen omdannes til andre aminosyrer som kroppen trenger, ikke-essensielle aminosyrer. Disse finnes det 14 av:

Alanin, arginin, asparginin, asparginsyre, cystein, cystin, glutaminsyre, glutamin, histidin, hydroksyprolin, prolin, serin, taurin og tyrosin

Totalt finnes det altså 22 ulike aminosyrer i kroppen vår. (I naturen for øvrig finnes over 100 forskjellige.)

H



Hadde en lærebok i tredjeklasse vgs, biologi ifjor der det sto 20 stk. Er rimelig sikker på at taurin og hydroksyprolin ikke var nevnt der, mens resten samsvarer. Noen idé om hvorfor disse to ikke var nevnt?

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

SV: Antall Aminosyrer
« #6 : 27. november 2005, 02:40 »
Det jeg har fått ut av biokjemien er at hydroksyproline er et derivat av den ikke-essensielle aminosyren proline. Den har ikke noen mer spesiell funksjon enn at den finnes i celleveggen i planter; samt at den finnes i kollagen.

Taurin derimot har jeg aldri hørt nevnt på verken forelesning eller i bøker; og virker litt uvanlig. Finnes i små mengder i kosten; og hvordan det påvirker oss i store mengder er enda uvisst...

Min påstand (inntil jeg får se hvorfor det er 22 og ikke 20 aminosyrer som finnes som basis i kroppen vår :p) er at både taurin og hydroksyproline er derivater og modifiseringer av de 20 vi har.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Antall Aminosyrer
« #7 : 27. november 2005, 17:39 »
Her er en fin oversikt over hva de 22 aminosyrene våre brukes til i kroppen:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=77

Min påstand (inntil jeg får se hvorfor det er 22 og ikke 20 aminosyrer som finnes som basis i kroppen vår :p) er at både taurin og hydroksyproline er derivater og modifiseringer av de 20 vi har.

Alle ikke-essensielle aminosyrer er "derivater eller modifiseringer" av andre aminosyrer eller andre byggesteiner i kroppen. Så lenge molekylstrukturen er forskjellig, har de også forskjellig navn. Hydroksyprolin er riktig nok et derivat av prolin, men like fullt er de to forskjellige aminosyrer.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Antall Aminosyrer
« #8 : 27. november 2005, 18:27 »
Men er det ikke slik at det kun er 20 av disse som inngår i proteinene som finnes i kroppen, altså i selve muskeloppbyggingene ? Og at det er herfra denne "misforståelsen" stammer fra ?

Eller husker jeg også feil fra mine skoledager Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget esv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

SV: Antall Aminosyrer
« #9 : 30. januar 2006, 16:02 »
Det er sånn at det er 20 aminosyrer som inngår i proteinsyntesen i ribosomene i cellen. Når proteiner er dannet (50 eller flere aminosyrer i en kjede) kan det bli dannet derivater ut fra disse 20 aminosyrene. Dvs at det finnes mye mer enn 20 aminosyrer, men alle andre stammer fra de opprinnelig 20. En vanlig oppdeling av aminosyrene er som følger:

Nøytrale ikke-polare aminosyrer:
Glycine
Alanine
Valine
Leucine
Isoleucine
Phenylalanine
Tryptophan
Methionine
Cysteine
Proline

Nøytrale polare aminosyrer:
Serine
Threonine
Tyrosine
Asparagine
Glutamine

Sure aminosyrer:
Aspartate
Glutamate

Basiske aminosyrer:
Lysine
Arginine
Histidine

(så selv om du har skrevet navnet på 22 stykker så er ikke det noe tall som betyr noe spesielt hitman  Wink )

Kan legge til litt mer kjemisk info for de som er interessert:
19 av de 20 aminosyrene har kiralt senter (alle utenom proline), dvs det er 4 forskjellige grupper festet til alfa-karbonet.
Glycine er symmetrisk pga at det er bundet to H-atomer til alfa-karbonet.
Alle de andre er såkalt stereoisomere, de kan oppstå som speilbilder av seg selv. De får da betegnelsen L- eller G-, som f.eks. L-glutamin. Man finner kun L-formen i menneskekroppen.

Utlogget MichaelStar*

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 277

SV: Antall Aminosyrer
« #10 : 30. januar 2006, 16:49 »
hehe hør på ingeniøren briljerer med fagspråket Wink

alder :  83 modell
høyde : 168cm
vekt : 76kg
beste løft : 150*4 i benkpress

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #11 : 30. januar 2006, 17:29 »
esv, man må ha en molekylvekt på 10.000 før man kan kalle en peptid-rekke for protein, og det oppstår ikke før man har ca 100 proteiner, men resten så ser alt fint ut.

man kan også få med at histedin er ett essensielt protein for barn, og en bør sørge for inntak av dette, selv om kroppen syntiserer den selv når en blir voksen.
 

Utlogget esv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

SV: Antall Aminosyrer
« #12 : 30. januar 2006, 18:17 »
Min lærebok sier også at molekylvekten er på 10.000 D og mer for at det skal kalles et protein, men også at det er fra ca 50 aminosyrer og opp. Mindre enn 50 aminosyrer klasifiseres som peptider og molekyler med høy molekylvekt (fra noen titalls tusen til flere millioner) som polypeptider. Skal sjekke nærmere om det er mulig med så lite som 50 aminosyrer for å oppnå en molekylvekt på 10.000 D.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #13 : 30. januar 2006, 19:27 »
Det kan jo være at en sammensetning av veldig små aminosyrer, er det ikke alanin som bare har C1H3 ekstra? Det kan jo være at dette er mulig.
Men under 100 og ned til ca 10 blir kalt obliopeptider.
Skulle funnet frem læreboka mi, men er så rotete her.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
SV: Antall Aminosyrer
« #14 : 30. januar 2006, 22:05 »
under en forlesning idag mente foreleseren at det finnes kun 20 forskjellige aminosyrer. Jeg har hele tiden vært overbevist om at det finnes 22 forskjellige. Kan det stemme at kun 20 av dem får vi gjennom maten, og at kroppen produserer de andre selv. Mener å ha lest om dette før, men husker ikke nøyaktig. Skulle det være som jeg trur at at det er 22 stk hadde det vært suverent med noe slags dokumentasjon. Tydlig at her trengs det å friske opp litt, trudde jeg kunne dette men.

Det foreleser antagelig har prøvd å fortelle deg, er at det er 20 aminosyrer i kosten som vi kan ta opp og bruke biologisk i menneskekroppen. Utover disse 20 aminosyrene fra kosten kan vi gjøre modifiseringer av de når de er inne i kroppen....og feks få hydroksyprolin (som nevnt over). Mer om proteiner og aminosyrer kan du lese her; http://treningsforum.thereses.net/arkiv/kosthold/index.html


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!