Skrevet av Emne: Antall Aminosyrer  (Lest 16853 ganger)

Utlogget Mister

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

SV: Antall Aminosyrer
« #15 : 31. januar 2006, 17:16 »
Min lærebok sier også at molekylvekten er på 10.000 D og mer for at det skal kalles et protein.

aminosyrer er organiske stoffer som sammen kan danne kjeder, altså polypeptider. hvis dette polypeptidet har en funksjon i kroppen kalles det et protein, hvis dette proteinet har en katalytisk virkning på reaksjoner i kroppen kalles det et enzym

Utlogget J-King

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 723

SV: Antall Aminosyrer
« #16 : 01. februar 2006, 16:23 »
I natur og miljø boka mi står det at det 20..

Utlogget esv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

SV: Antall Aminosyrer
« #17 : 03. februar 2006, 10:14 »
Nå  er det vel ikke noen tvil om at det er 20 aminosyrer som inngår i proteinsyntesen. Anngående hvor stort et protein er før det kan kalles et protein, finnes det ihvertfall et med ca 50 aminosyrer: insulin. Det inneholder 52 aminosyrer fordelt på to kjeder som er bunnet sammen med disulfid-broer. Det var forøvrig det første proteinet man klarte å finne aminosyrerekkefølgen på, det tok ikke mindre enn 10 år.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Antall Aminosyrer
« #18 : 03. februar 2006, 10:56 »
Jeg skammer meg over å si at også jeg kunne disse detaljene for en ti års tid siden  Wink Men grunnfagsbiokjemien har nok "dessverre" veket plass for........ hmmmm det har vel snarere bare forsvunnet  Huh

Meeeen antall aminosyrerav betydning for oss husket jeg dah - jippi demensen har ikke tatt helt overhånd  Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #19 : 04. februar 2006, 21:32 »
Nå er det vel ikke noen tvil om at det er 20 aminosyrer som inngår i proteinsyntesen. Anngående hvor stort et protein er før det kan kalles et protein, finnes det ihvertfall et med ca 50 aminosyrer: insulin. Det inneholder 52 aminosyrer fordelt på to kjeder som er bunnet sammen med disulfid-broer. Det var forøvrig det første proteinet man klarte å finne aminosyrerekkefølgen på, det tok ikke mindre enn 10 år.
Insulin ineholder 51 aminosyrer, der kjede A består 21 aminosyrer mens kjede B består av 30 aminosyrer Wink
Insulin har en molekylvekt på 5808u (dere bruker dalton som er vanlig å bruke når man oppgir molekylvekt til proteiner selv om man som oftest bruker kilodalton), her ser dere at man kan ha et protein som har en molekylvekt mindre 10 000 Da(selv om man også bruker betegnelsen polypeptid om insulin...)
Etter hva jeg vet så er grensen ved når man begynner å kalle et polypeptid for et protein litt vag, det minste proteinet som har blitt syntetisert er chignolin og består av bare 10 aminosyrer og har en molekylvekt på 1082 og blir både kalt for et peptid og noen ganger for et protein...

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #20 : 05. februar 2006, 00:11 »
hehe, der tror jeg de fleste fikk så skjegget satt i postkassa, jeg iallefall Smiley

men dalton? var det ikke snakk om mol?

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #21 : 05. februar 2006, 01:55 »
Nei er ikke snakk om mol nei, nå blander du enhetene litt. et mol er den stoffmengden som inneholder like mange elementær partikler som det er i 0,012kg karbon 12. Dette tallet kalles for Avogadros tall og er 6,022*1023.
Hvert grunnstoff har sin egen atomvekt f.eks hydrogen har en vekt på 1,01u( u=1,66*10-27 kg). Dalton er en annen måte å oppgi atommasse på og er faktisk akkurat det samme som u men blir gjerne brukt når man snakker om store molekyler der man har stor molekylvekt. da blir det gjerne brukt kilo dalton(f.eks 10 000 dalton er 10kDa)

Haha så signaturen til mister som har postet lenger opp på siden..

Grunleggende Kjemi!

promp    = CH4
tresprit   = CH3OH (forandrer litt ved å sette den siste H atomet på slutten så formelen blir slik den skal være)

Ett lite oksygenatom skiller de to rakkerne!
spørmålet er, kan du lage tresprit av promp???


Svaret er ja slik som du setter det fram( selv om promp er mye mer enn bare CH4 da..)

Dette er faktisk en meget brukt metode til å lage metanol i industrien og skjer på denne måten:
CH4 + H2O → CO + 3 H2
CO + 2 H2 → CH3OH 
Dermed har du laget metanol jippi..

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #22 : 05. februar 2006, 03:18 »
Slik jeg har fått for meg at det var måtte det enten være 100 aminosyrer eller en atomvekt på 10.000 mol / dalton  for å bli kalt ett protein.
Mindre peptidbindinger ble kalt obliopeptider eller polypeptider.

insulin og chignolin bør derfor bli kalt polypeptid etter min mening?

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #23 : 05. februar 2006, 09:24 »
mol og dalton er ikke det samme Deal

Skjønner at du vil kalle de to stoffene for polypeptid siden de ikke oppfyller de kravene som du skriver opp og det er faktisk slik at de også blir kalt det..
http://www.aist.go.jp/aist_e/latest_research/2004/20040819/20040819.html
her blir chignolin refert til peptid og protein i en og samme tekst..

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #24 : 05. februar 2006, 13:18 »
Sitat
Dalton er en annen måte å oppgi atommasse på og er faktisk akkurat det samme som u


du som sa det Smiley
Men skjønner egentlig ikke lenger hva hensikten med hva vi diskuterer er, jeg elsker kjemi og det virker som du også gjør.
Går siste året på næringsmiddelteknisk fagskole og næringsmiddelkjemi er det faget jeg trives mest med, gikk ikke du på organisk kjemi på NTNU? Hva synes du om det? jeg lurer på å gå videre i samme retning ved avsluttet skole til høsten. 

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #25 : 05. februar 2006, 14:00 »
Jepp studerer organisk kjemi ved NTNU.
Hyggelig å høre at det er flere som liker kjemi, det er ikke akkurat så forferdelig mange av oss. Jeg liker det meste av kjemien men det finnes selvfølgelig mye kjemi som jeg ikke liker så veldig godt..(men slik er det vel med alt :Smiley )
Kjemi er vel et ganske krevende fag men man får jo god innsikt i hvordan mange ting henger sammen å så tror jeg kjemi vil spille en stor rolle fremover i industri, ( har gode forutsetninger for jobb) spesiellt innen legemiddelindustrien.
Det er også mange retninger som man kan velge innenfor kjemi (organisk, uorganisk, fysikalsk, struktur, prosses natur og miljø kjemi osv.) så kjemi kan være ganske mye forskjellig.
Anbefaler at hvis du liker kjemi så bør du ihvertfall sjekke opp om kjemi er noe for deg, det er et spennende område med både små og store utfordringer.(anbefaler også NTNU, Trondheim er en flott by med et godt studentmiljø og med jevnt over greie lærere..)




Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #26 : 05. februar 2006, 14:29 »
Går selv på den siste tekniske fagskolen som har kjemi som hovedfag, da organisk kjemi i forhold til til næringsmiddelproduksjon, skal se nå om jeg får jobb til sommeren.
Kan i prinsippet jobbe som laboratorietekniker på hvilken som helst næringsmiddelbedrift.
Blir det ikke noe strålende jobb å hente har jeg veldig sterkt vurdert NTNU trondheim faktisk, da kjemi av en eller annen grunn er noe jeg har fått dyp interesse av, og synes er ett spennende og krevende emne.

Tror også at mye av fremtiden ligger innen nye måter å utnytte ressursene våre på, og da vil nok kjemibakgrunn komme godt med.

Du er på andre året?

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #27 : 05. februar 2006, 15:10 »
Jepp er på andre året, det er egentlig nå det begynner skikkelig Book.. Fram til nå har vi vært gjennom mange områder innen kjemi men nå skal vi begynne å spesiallisere oss innen for et område. Jeg kommer sannsynlighet til å snerve meg mer og mer inn på analyse av forskjellige stoffer ved hjelp av forskjellige analysemetoder( GC, IR, UV, HPLC, SFC).
Jeg håper at etter endt utdannelse så er jobb ved General Health Care ved Lindesnes det som frister mest nå( her går det meste av produksjonen på å lage kontrastmiddel som brukes innen røntgen). Har allerede vært på omsvisning på den organiske laben og det virker kult, håper at det skal være mulighet for sommerjobb der( blir sikkert ikke så mye på laben men har man først fått en fot innenfor så er det lettere å få jobb senere).
Hvor mye kjemi har du hatt fram til nå?

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Antall Aminosyrer
« #28 : 05. februar 2006, 15:19 »
På næringsmiddelteknisk er det møteplikt hver dag, med fraværskriving og sånt som egentlig ikke hører hjemme på en skole for voksne mennesker (Vi har da valgt skolen selv, og har ansvar for egen læring.)
skal man derimot se positivt på det, blir det jo påtvunget lærdom, og har ca 10 timer kjemi i uken, dette over to år, før man er ferdig utdannet, har en bakgrunn med fagbrev i næringsmiddelfagoperatør.
Er en veldig alsidig utdannelse, og kan brukes til veldig mye, dog innen næringsmiddelverdenen (Egentlig alt med holdbarhetsdato påstemplet), vil svært gjerne inn i kosttilskudd eller kosthold bransjen, da jeg tror det er mye nytt å få til, og vi ikke har gjort en tiendedel av hva som er mulig å gjøre.

Nå som mennesker er så opptatt av helse og kosthold er det også stor mulighet for å få seg en spennende jobb med noe en virkelig brenner for.

edit : hadde nettopp ett prosjekt hvor vi prøvde å lage "functional food", vi prøvde å lage grovbrød med omega-3 olje, spennende greier. 

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: Antall Aminosyrer
« #29 : 05. februar 2006, 16:28 »
10 timer med kjemi i uken er jo veldig bra, håper dere har mye lab da det er det man lærer best av. Tror du bare skal se det positive i at dere må møte opp på skolen, burde vært strengere på universitetet også blir mange som ikke møter opp på de tidlige forelesningene No no
Hørtes ut som et morsomt prosjekt, må si hvordan det gikk.
Du kan jo ta en titt på hvordan eksamen i videregående organisk kjemi var ifjor og du forstår sikkert da hvorfor jeg ikke akkurat gleder meg til eksamen... woot
http://www.chem.ntnu.no/studier/Teknologistudiet/tkj4100-04-h-b.pdf

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!