Skrevet av Emne: Ikke ta seg helt ut på trening?  (Lest 917 ganger)

Utlogget yoyofish

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 257
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 257

Ikke ta seg helt ut på trening?
« : 22. november 2005, 16:56 »
Har i det siste hørt litt rykter om at man kan øke mer i muskelmasse ved å IKKE ta seg helt ut på trening?
Snakker ikke å la være å kjøre til failure vært sett, men å trene slik at du egentlig hadde klart 2-3 reps til, men så gir du deg der isteden.
Har hørt at dette har vært noe som har blitt brukt innen styrkeløft i lang tid...?
Var en her på forumet som sa at hvis man kjører seg helt ut vil musklene utvikle en slags beskyttelseshinne som beskytter musklene mot ødeleggelse (trening).

Stemmer det at å ikke ta seg helt ut kan gi like bra/bedre muskelvekst?

Selv har jeg tro på å variere, altså å f.eks. ha en uke hvor du ikke tar deg helt ut, og så en uke med minst 3 sett til failure på hver muskelgruppe i løpet av en uke....?
Etter det en rolig uke igjen, f.eks., eller anner variasjon på denne måten?

Hva sier forskningen/erfaringen til folk om dette? Huh

Syns dette er interessant, ettersom det er dumt å presse seg helt ut hver gang hvis det faktisk ikke fungerer...

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Ikke ta seg helt ut på trening?
« #1 : 22. november 2005, 18:02 »
Det kommer helt anpå forutsetningene til den som trener, hvor ofte og hvor mye som trenes, og ikke minst hvilke belastninger en bruker på trening. For å si det enkelt:

-trener du med de typiske belastningene som styrkeløftere gjør, bør du sky failure
-trener du samme øvelse 3 ganger per uke, bør du sky failure
-er du nybegynner, styr unna


Om du derimot trener hver muskelgruppe mindre enn 3 ganger per uke, med submaksimale belastninger og du har god teknikk, er det ikke noe som helst "farlig" med å gå til failure. Personlig har jeg eksperimentert med dette i ganske mange år, og jeg tror disse enkle tommelfingerreglene stemmer godt med erfaringen til veldig mange som trener for hypertrofi, og det stemmer også godt overens med rådene til en del meriterte trenere. Forskningen har ikke gitt noe som er i nærheten av definitive svar på dette.

Du har helt rett i at man derfor bør veksle mellom ulike treningsfaser, hvor belastning, volum og failureteknikk varieres deretter.

Utlogget yoyofish

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 257
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 257

SV: Ikke ta seg helt ut på trening?
« #2 : 22. november 2005, 20:45 »
Takk for bra svar! Smiley

Var noe sånt jeg tenkte meg.
Da begynner vi med litt periodisering. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!