Skrevet av Emne: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder  (Lest 10862 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« : 27. november 2005, 00:16 »
Noen som har sett noe forskning på dette? Det finnes vel ikke akkurat mange feite gamlinger? Har dere f.eks noen gang sett en overvektig 90 åring?

En jeg kjenner pleier å komme med følgende kommentar når han er ute for folk som skryter av at de er så store og sterke: "Jeg har aldri sett en 100 åring som veier 100 kg".

Jeg synes på en måte det blir tåpelig når f.eks styrkeløftere som er veteraner absolutt skal holde en kunstig høy kroppsvekt for å løfte mest mulig. Når man hør konkurrert i ørten år og begynner å dra på åra så begynner det kanskje å bli på tide å passe litt på helsa?

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #1 : 27. november 2005, 00:27 »
hvorfor det egentlig? om livet er trening og man har en utrolig treningsglede.. hvorfor ikke gå ut med flaggget til topps? Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #2 : 27. november 2005, 09:48 »
Det finnes forskning på dette ja, skal se om jeg klarer å grave det opp. Blant annet finnes det en, til en viss grad generell, formel som beskriver forventet levealder basert på vekt, hjerterytme, forbrenning osv. som behandler i praksis alle dyr. 

Skal se hva jeg klarer å grave opp.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget NUTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #3 : 27. november 2005, 11:02 »
Men altså det at du ikke ser særlig mange feite gamliner kan vel også ha noe med at kroppen deres er på god vei ned i grøfta og har veldig vanskelig for å ta til seg nok næring? Men på den andre siden er det vel ikke direkte sunt å ha for mye fett på kroppen...

Men for å si det slik vet jeg om et par feite på rundt 70, kanskje det bare er nedeoverbakke fra der...

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #4 : 27. november 2005, 11:20 »
Det er vel ganske enkelt svar på dette.  Jo eldre man blir jo vanskeligere er det å bli kvitt fett, i tillegg så mister man muskelmassen desto mindre man gjør, eldre folk gjør jo lite annet enn å drikke kaffe og spise kake.

Grunnen til at mange av styrkeløftveteranene har kunstig høy kroppsvekt er nok en kombinasjon av nettopp dette.  De blir ikke kvitt fettet, de spiser mer fordi de trener mer og de beholder det meste av muskelmassen pga treninga.


”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #5 : 27. november 2005, 12:44 »
Men samtidig er det også en grunn til at elefanten blir vesentlig eldre enn en mus.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #6 : 27. november 2005, 14:44 »
hvorfor det egentlig? om livet er trening og man har en utrolig treningsglede.. hvorfor ikke gå ut med flaggget til topps? Wink

Jo du har et poeng. Du må være stort å bruke all tilgjengelig tid og finanser på trening, FLEX, proteinpulver og dasspapir, og så plutselig dævve av hjerteinnfarkt. Bare det at de trenger dobbelt så mange for å bære kista er jo nesten verdt prisen.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #7 : 27. november 2005, 14:48 »
Men altså det at du ikke ser særlig mange feite gamliner kan vel også ha noe med at kroppen deres er på god vei ned i grøfta og har veldig vanskelig for å ta til seg nok næring? Men på den andre siden er det vel ikke direkte sunt å ha for mye fett på kroppen...

Men for å si det slik vet jeg om et par feite på rundt 70, kanskje det bare er nedeoverbakke fra der...

Jeg tipper at de fleste som er feite dør før de får sjansen til å bli så gamle at de eventuelt blir tynne pga sammehenger med alderdom.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #8 : 27. november 2005, 14:49 »
Tja, ikke slik ment, men om jeg nå elsker å gå i fjellet.. og i en alder av 45 får beskjed om at jeg ikke kan gå i fjellet fordi det er fare for at jeg dør der oppe, alene.. Så dobler jeg heller antall turer enn å slutte å gå.. Wink Men det er meg.. Jeg har ikke noe som helst slags mål om å leve til jeg blir 100.. eller 60 for den saks skyld.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #9 : 27. november 2005, 14:51 »
Men samtidig er det også en grunn til at elefanten blir vesentlig eldre enn en mus.

Det har vel sammenheng med bl.a. hjertefrekvens, som du nevnte. Men hjertefrekvensen på overvektige styrkeutøvere tviler jeg på er særlig lav.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget HELLmik small

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 483
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 483

  • Be the best you can be :)
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #10 : 27. november 2005, 14:52 »
Tja, ikke slik ment, men om jeg nå elsker å gå i fjellet.. og i en alder av 45 får beskjed om at jeg ikke kan gå i fjellet fordi det er fare for at jeg dør der oppe, alene.. Så dobler jeg heller antall turer enn å slutte å gå.. Wink Men det er meg.. Jeg har ikke noe som helst slags mål om å leve til jeg blir 100.. eller 60 for den saks skyld.. Wink
skam bra, hahaha Tongue stå på!
Trenings logg : http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=31531.0

Nåværende vekt : 84 kg
Høyde : 180
Alder : 22
Mål : NM i Athletic Fitness 2012

Dips : 32
Chins : 25xKV , 3xKV+40kg
Markløft : 170
Benkpress : 115
Knebøy : 130

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #11 : 27. november 2005, 14:56 »
Tja, ikke slik ment, men om jeg nå elsker å gå i fjellet.. og i en alder av 45 får beskjed om at jeg ikke kan gå i fjellet fordi det er fare for at jeg dør der oppe, alene.. Så dobler jeg heller antall turer enn å slutte å gå.. Wink Men det er meg.. Jeg har ikke noe som helst slags mål om å leve til jeg blir 100.. eller 60 for den saks skyld.. Wink

Du finner du i tilfelle noe annet å holde på med som du vil ha like mye eller nesten like mye glede av uten å dø.

Tviler på at du vil tenke slik når du blir 45, med mindre du begynner å konkurrere i WPO. Men hvis du ikke har tenkt å bli 45 engang så kanskje du ikke behøver å slite med det problemet  rofl
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #12 : 27. november 2005, 14:58 »
Men spørsmålet er om man på en måte er "dømt" hvis man satser på styrkeløft? Hva vil 10-20 år med overvekt gjøre med kroppen, og hvilke muligheter vil man eventuelt ha til å "rette opp" dette? Hvis man som veteran opplever at det meste er i orden bortsett fra litt dårlig form, blodtrykk i grenseland og 10-15 kg unødvendig overvekt -, så er vel dette noe som kan gjøres noe med? Det blir vel det samme som med røyking: Bedre å aldri ha begynt, men nesten like bra å slutte i voksen alder  Grin. I seg selv er jo styrkeløft sunt for folk litt oppe i årene, og hvis man da kan satse litt mer på hjertetrening og bevegelighet etter hvert - og gå ned 10-20 kg -, så burde jo alt være i sin skjønneste orden. Er det ikke også slik at det blir en slags unnskyldning å si at det er vanskelig å kvitte seg med overvekt når man blir eldre? Burde ikke også en styrkeløfter kunne ta kontroll over sitt eget liv og bli sunn? Internasjonalt ser man jo at mange tidligere sterkmenn og styrkeløftere - utrolig mange - har gått bort eller fått hjerteproblemer. Spørsmålet er vel imidlertid om ikke dette er deres egen skyld, for å være litt ubarmhjertig. Det er vel f.eks. slik at dopingbruk og overvekt er en særdeles uheldig kombinasjon. I tillegg kommer jo den arvelige faktoren, som etter sigende skal ha felt Jon Pall Sigmarsson.

Så alt i alt er jeg enig med JanB her. Det kan umulig være problematisk å legge om livsstilen etter mange år med styrkeløft og satse på å bli både 70 og 80 år gammel (?).

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #13 : 27. november 2005, 15:06 »
Du finner du i tilfelle noe annet å holde på med som du vil ha like mye eller nesten like mye glede av uten å dø.

Tviler på at du vil tenke slik når du blir 45, med mindre du begynner å konkurrere i WPO. Men hvis du ikke har tenkt å bli 45 engang så kanskje du ikke behøver å slite med det problemet  rofl


Alle i min familie har vel den holdningen der.. Hvorfor skal man gi opp noe man er utrolig glad i bare for å leve noen år til..? Blir ikke de årene skremmende fattige om man gir opp alle gleder bare for å presse noen få år til ut av kroppen? Bedre å gå ut med flagget til topps enn å krympe inn til en brunrisspisende yogatulling.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #14 : 27. november 2005, 15:10 »
Men spørsmålet er om man på en måte er "dømt" hvis man satser på styrkeløft? Hva vil 10-20 år med overvekt gjøre med kroppen, og hvilke muligheter vil man eventuelt ha til å "rette opp" dette? Hvis man som veteran opplever at det meste er i orden bortsett fra litt dårlig form, blodtrykk i grenseland og 10-15 kg unødvendig overvekt -, så er vel dette noe som kan gjøres noe med? Det blir vel det samme som med røyking: Bedre å aldri ha begynt, men nesten like bra å slutte i voksen alder  Grin. I seg selv er jo styrkeløft sunt for folk litt oppe i årene, og hvis man da kan satse litt mer på hjertetrening og bevegelighet etter hvert - og gå ned 10-20 kg -, så burde jo alt være i sin skjønneste orden. Er det ikke også slik at det blir en slags unnskyldning å si at det er vanskelig å kvitte seg med overvekt når man blir eldre? Burde ikke også en styrkeløfter kunne ta kontroll over sitt eget liv og bli sunn? Internasjonalt ser man jo at mange tidligere sterkmenn og styrkeløftere - utrolig mange - har gått bort eller fått hjerteproblemer. Spørsmålet er vel imidlertid om ikke dette er deres egen skyld, for å være litt ubarmhjertig. Det er vel f.eks. slik at dopingbruk og overvekt er en særdeles uheldig kombinasjon. I tillegg kommer jo den arvelige faktoren, som etter sigende skal ha felt Jon Pall Sigmarsson.

Så alt i alt er jeg enig med JanB her. Det kan umulig være problematisk å legge om livsstilen etter mange år med styrkeløft og satse på å bli både 70 og 80 år gammel (?).

Jeg tenkte egentlig ikke spesifikt på styrkeløftere, men denne sporten er vel likevel en av få hvor man kan kan være overvektig og samtidig prestere bra.

Det er ikke meningen i det hele tatt å rakke ned på styrkeløftere eller veteraner eller noe, men på meg så virker det litt merkelig at når man blir over 50 år så er det fremdeles så viktig å løfte mye at  man velger (?) å holde en kunstig høy kroppsvekt. De fleste tror de er udødlige og kan tåle hva som helst når de er i tenårene og i tjueårene. Etter det så vil de fleste etter hvert begynne å tenke mer på helsa. Da er det litt rart at enkelte som er dobbel så gamle som det fremdeles velger å veie mer enn det som antakeligvis er sunt, bare for å løfte noen ekstra kg. Hvis dette er grunnen da. Det kan jo også være at man ønsker å gå ned, men at det ikke nødvendigvis er så lett. Og i tillegg så vil jeg anta at selv med endel overvekt så er de sikkert sunnere enn de aller fleste på sin egen alder. Men hvis de faktisk klarer å gå ned, så kan jeg ikke helt forstå at de ikke gjør det, selv om konsekvensen er at de kanskje løfter litt mindre i en lavere vektklasse?

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!