Skrevet av Emne: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder  (Lest 10850 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #15 : 27. november 2005, 15:18 »
Alle i min familie har vel den holdningen der.. Hvorfor skal man gi opp noe man er utrolig glad i bare for å leve noen år til..? Blir ikke de årene skremmende fattige om man gir opp alle gleder bare for å presse noen få år til ut av kroppen? Bedre å gå ut med flagget til topps enn å krympe inn til en brunrisspisende yogatulling.. Tongue

Det er vel ingen som har sagt noe om å gi opp alle gleder. Hvis man f.eks som 55 åring føler at det å gå ned 20 kg i vekt og dermed 30-40 kg i knebøy er å gi opp alle gleder så har man enten veldig få gleder i livet, og/eller så har personen store psykiske problemer.

Hva hvis du hadde vært i en ulykke og kommet i rullestol? Hadde du tatt livet av deg da fordi du ikke lenger kunne gå tur i fjellet?

Snakk med meg om 20 år. Da tipper jeg pipa har fått en annen lyd. Eventuelt så er det ikke lyd i pipa i det hele tatt fordi du er død  Tongue
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #16 : 27. november 2005, 19:57 »
Jan, det finnes en del forskning på dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caloric_restriction
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #17 : 27. november 2005, 20:19 »
Det er vel ingen som har sagt noe om å gi opp alle gleder. Hvis man f.eks som 55 åring føler at det å gå ned 20 kg i vekt og dermed 30-40 kg i knebøy er å gi opp alle gleder så har man enten veldig få gleder i livet, og/eller så har personen store psykiske problemer.

Hva hvis du hadde vært i en ulykke og kommet i rullestol? Hadde du tatt livet av deg da fordi du ikke lenger kunne gå tur i fjellet?

Snakk med meg om 20 år. Da tipper jeg pipa har fått en annen lyd. Eventuelt så er det ikke lyd i pipa i det hele tatt fordi du er død  Tongue

bare fordi du har nerver fordi du nærmer deg 50 med stormskritt tilsier ikke at JEG går på akkord med mine prinsipper vettu.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #18 : 27. november 2005, 20:22 »
Jan, det finnes en del forskning på dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caloric_restriction

Men dessverre ikke så mye på mennesker, selv om det er god grunn til å tro at dette også vil gjelde oss - med mindre legevitenskapen skulle komme opp med noe smart da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #19 : 27. november 2005, 21:50 »
Det finnes allerede en del, og det kommer til å bli mer.

Long-term calorie restriction is highly effective in reducing the risk for atherosclerosis in humans.


Fontana L, Meyer TE, Klein S, Holloszy JO.

Department of Internal Medicine, Washington University School of Medicine, St. Louis, MO 63110, USA.

Little is known regarding the long-term effects of caloric restriction (CR) on the risk for atherosclerosis. We evaluated the effect of CR on risk factors for atherosclerosis in individuals who are restricting food intake to slow aging. We studied 18 individuals who had been on CR for an average of 6 years and 18 age-matched healthy individuals on typical American diets. We measured serum lipids and lipoproteins, fasting plasma glucose and insulin, blood pressure (BP), high-sensitivity C-reactive protein (CRP), platelet-derived growth factor AB (PDGF-AB), body composition, and carotid artery intima-media thickness (IMT). The CR group were leaner than the comparison group (body mass index, 19.6 +/- 1.9 vs. 25.9 +/- 3.2 kg/m(2); percent body fat, 8.7 +/- 7% vs. 24 +/- 8%). Serum total cholesterol (Tchol), low-density lipoprotein cholesterol, ratio of Tchol to high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C), triglycerides, fasting glucose, fasting insulin, CRP, PDFG-AB, and systolic and diastolic BP were all markedly lower, whereas HDL-C was higher, in the CR than in the American diet group. Medical records indicated that the CR group had serum lipid-lipoprotein and BP levels in the usual range for individuals on typical American diets, and similar to those of the comparison group, before they began CR. Carotid artery IMT was approximately 40% less in the CR group than in the comparison group. Based on a range of risk factors, it appears that long-term CR has a powerful protective effect against atherosclerosis. This interpretation is supported by the finding of a low carotid artery IMT.

PMID: 15096581 [PubMed - indexed for MEDLINE] [/i]

Jeg er overbevist om at det er noe å hente her. Utfordringen for oss blir å kombinere det med å være muskuløse, ingen vil jo leve 150 år som en pingle på 50 kilo. Jeg tror at en del av effektene kan etterligned ved å holde en lav fettprosent året rundt, med rikelig kardio. Det bør også være et mål å ha gode verdier på de ulike biomarkører, ikke bare i normalt sjikt. Å spise relativt få karbohydrater kan ha en god effekt, jamfør posten min om glykolisering. I tillegg må jo kostholdet være komponert av de riktige matvarene.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #20 : 27. november 2005, 21:55 »
Utfordringen for oss blir å kombinere det med å være muskuløse, ingen vil jo leve 150 år som en pingle på 50 kilo.

Men det kan jo være at mye av svaret ligger nettopp her da - at ved å holde på en liten muskelmasse så blir også mengden frie radikaler beskåret en del, og at kombinasjonen muskuløs og gammel rett og slett ikke går hånd i hånd ? For jeg vil jo tro, at å holde et høyt kcaloriinntak kombinert med et høyt energiforbruk ikke gagner levealderen ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #21 : 27. november 2005, 22:02 »
bare fordi du har nerver fordi du nærmer deg 50 med stormskritt tilsier ikke at JEG går på akkord med mine prinsipper vettu.. Tongue

Vi snakkes om 20 år så får vi se 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #22 : 27. november 2005, 22:12 »
Men det kan jo være at mye av svaret ligger nettopp her da - at ved å holde på en liten muskelmasse så blir også mengden frie radikaler beskåret en del, og at kombinasjonen muskuløs og gammel rett og slett ikke går hånd i hånd ? For jeg vil jo tro, at å holde et høyt kcaloriinntak kombinert med et høyt energiforbruk ikke gagner levealderen ?

Nei, det gjør nok ikke det uten videre. Men det er et kompromiss mange her er villige til å inngå Smiley
Frie radikaler jo bare en av teoriene. Les mer her: http://www.benbest.com/lifeext/aging.html#theories

Holder du deg slank, kan du jo som jeg nevnte etterligne mange av effektene med et lavt energiinntak, selv om du har stor muskelmasse; lavt kolesterol, lavt blodsukker- og insulinnivå, osv.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #23 : 30. november 2005, 12:54 »
Her ligger "feilen" i den typen studier som LurePer presenterer som dokumentasjon for at kalorirestriksjon i seg selv reduserer sykdomsrisiko og øker forventet levealder:

The CR group were leaner than the comparison group (body mass index, 19.6 +/- 1.9 vs. 25.9 +/- 3.2 kg/m(2); percent body fat, 8.7 +/- 7% vs. 24 +/- 8%).

Man sammenlligner altså to grupper med svært ulik fettprosent og sannsynligvis også betydelig ulikt gjennomsnittlig midjemål. Det er derfor overveiende sannsynlig at risikoprofilreduksjonen hos "kalorirestriksjon-gruppen" er betinget i lavere mengde skadelig intraabdominalt fett (magefett), og ikke i kalorirestriksjon i seg selv.

Men som vi alle vet så er det fullt mulig å kombinere et høyt kaloriinntak med en lav fettprosent/smal midje (f. eks. undertegnede). Dette har jeg ingen tro på er skadelig, snarere tvert imot.

Følgende vet vi:
*Risiko for diabetes og hjerte-karsykdom avhenger sterkt av fettprosent/midjemål, som markør for mengde skadelig magefett (som i sin tur øker kolesterolet, blodtrykket og fastende blodsukker)
*En høy muskelmasse øker forbrenningen og reduserer risikoen for diabetes, men øker blodtrykket en smule
*Regelmessig cardio reduserer blodtrykket, bedrer insulinfølsomheten, gjør at hjertet jobber mer effektivt og reduserer totalrisiko for hjerte-kar-sykdom
*Kostholdsfaktorer kan påvirke både blodsukker, blodtrykk og lipidverdier uavhengig av fettprosent
*Jeg har enda ikke sett dokumentasjon på at kalorirestriksjon i seg selv reduserer risikoen for hjerte-kar-sykdom, men kan øke risikoen for beinskjørhet og mangelsykdommer
*Overdreven bulking og deffing derimot må ansees som skadelig

Med andre ord: Stor muskelmasse (og dermed styrke) krever oftest et høyt kaloriinntak, men dette synes ikke helseskadelig så lenge det kombineres med en smal midje, lite svingninger i fettprosent (unngå overdreven bulking/deffing), et fornuftig sammensatt kosthold og regelmessig cardio. Deal

H

Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #24 : 30. november 2005, 13:08 »
Men en stor muskelmasse betyr også større mengder frie radikaler på grunn av økt inntak av mat, som også er en teori rundt dette med levealder. Så jeg klarer ikke å se at det er en utelukkende fordel å bære på en stor muskelmasse, selv om det er bedre enn at denne massen er fett selvsagt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #25 : 30. november 2005, 13:16 »
Med andre ord: Stor muskelmasse (og dermed styrke) krever oftest et høyt kaloriinntak, men dette synes ikke helseskadelig så lenge det kombineres med en smal midje, lite svingninger i fettprosent (unngå overdreven bulking/deffing), et fornuftig sammensatt kosthold og regelmessig cardio. Deal

H


Vi skulle ha hatt noe forskning på hvor gamle folk som har unormalt mye muskelmasse blir...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #26 : 30. november 2005, 14:02 »
Men en stor muskelmasse betyr også større mengder frie radikaler på grunn av økt inntak av mat, som også er en teori rundt dette med levealder. Så jeg klarer ikke å se at det er en utelukkende fordel å bære på en stor muskelmasse, selv om det er bedre enn at denne massen er fett selvsagt.

Dette er bare en teori (som jeg personlig ikke har den helt store troen på betydningen av). Hvike av dyrene ute i naturen er det som blir eldst forresten - de store eller de små? (Elefanten eller døgnflua?) Hehe...

Vi skulle ha hatt noe forskning på hvor gamle folk som har unormalt mye muskelmasse blir...


Ja, det skulle vi hatt. Men det har selvsagt også betydning hvordan muskelmassen tilegnes (med eller uten hestedoser av kjemikalier).

Alle som trener hardt bør uansett følge med midjemålet, blodtrykket, kolesterolverdiene og blodsukkeret med jevne mellomrom - så lenge disse verdiene er godt innenfor referansene, tror jeg ikke det er den helt store faren på ferde!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #27 : 30. november 2005, 14:58 »
Dette er bare en teori (som jeg personlig ikke har den helt store troen på betydningen av). Hvike av dyrene ute i naturen er det som blir eldst forresten - de store eller de små? (Elefanten eller døgnflua?) Hehe...

Som det ble nevnt så finnes det vel noen teorier om sammenhengen med hjertefrekvensen, men jeg kjenner ikke sammenhengen mellom store dyre og små dyr og hjertefrekvens. Har alle små dyr høy hjertefrekvens i forhold til de store? Jeg har også sett noen teorier om at oppfattelse av tid avhenger i hjertefrekvensen.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #28 : 30. november 2005, 15:06 »
Som det ble nevnt så finnes det vel noen teorier om sammenhengen med hjertefrekvensen, men jeg kjenner ikke sammenhengen mellom store dyre og små dyr og hjertefrekvens. Har alle små dyr høy hjertefrekvens i forhold til de store? Jeg har også sett noen teorier om at oppfattelse av tid avhenger i hjertefrekvensen.


Det er i hvert fall fullt mulig å oppnå en lav hvilepuls med høy (fettfri) kroppsmasse.  Smiley
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sammenheng mellom kroppsvekt og levealder
« #29 : 30. november 2005, 16:10 »
Det er i hvert fall fullt mulig å oppnå en lav hvilepuls med høy (fettfri) kroppsmasse.  Smiley

Innen yogafilosofien så mener faktisk endel at det er en maksgrense for hvor mange hjerteslag man kan ha før man dør. Imidlertid er det kanskje ikke så lett å forske på dette (?). Noen angir faktisk eksakt hvor mange slag det er snakk om, uten at jeg husker det nøyaktige antallet. Men jeg innbiller meg at antall slag ved normal hvilepuls tilsvarte tilsvarte max 140 år eller noe sånt.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!