Skrevet av Emne: må bare få det ut  (Lest 2795 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: må bare få det ut
« #30 : 08. desember 2005, 16:06 »
problemet med kostholdseksperter i norge er at de er giret inn mot utholdenhetsidretter som langrenn, skiskyting, kombinert o.l. styrke- og volumtrening har aldri vært et satsingsområde, og det bærer hele systemet kraftig preg av. Det å anbefale 1.2-1.8g proteiner pr kg fettfri kroppsvekt er ifølge de fleste internasjonale rapporter gjort av forskere som har styrketrening som spesialfelt helt på trynet. Det er på ingen måte noe som tyder på at det er optimalt med så lite, samtidig er det også fint lite som tyder på at et inntak på 2.0-3.0 på noen måte er skadelig. Derfor synes jeg slike uttalelser blir lite nyanserte og på ingen måte fanger opp problemet med kosthold for styrketrenende.. kan finne noen undersøkelser og skrive litt bedre i morgen, når jeg er våken.. Wink (og nei hammer, ikke et personlig angrep på deg, om du tror/trodde det! Smiley )

Ingen fare, bare moro å diskutere litt:) Er åpen for andre meninger og teorier. Bare for å klargjøre det med en gang. Eksemplet jeg nevnte var ikke 1,2-1,8 g/kg fettfri masse, men 1,2-1,8g/kg/bw. Lærer eksempelet jeg nevnte, skrev forresten sin doktorgradsavhandling om styrketrening, ikke utholdenhet. Ettersom du reffererer til 2-3g/kg fettfri masse er det slett ikke sikkert vi et uenige, men dersom det er tilfellet setter jeg pris på "god" dokumentasjon. En rekke studier som har konkludert med at store inntak av proteiner har ofte det problemet at de enten ikke har opplyst om inntak av andre kosttilskudd, eller at de faktisk har opplyst om andre tilskudd, som igjen gjør det mulig å diskutere validiteten av funnene.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!