Skrevet av Emne: HST gjør at alt vi vet er feil...  (Lest 12067 ganger)

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
HST gjør at alt vi vet er feil...
« : 23. juni 2003, 13:32 »
HST metoden å trene på gjør at alt man "vet" om muskelbygging er "feil". Jeg blir stadig overasket over hvordan HST-veteraner knuser alt jeg og mange med meg tenker om trening og vekst. Har funnet ut at jeg må prøve å lære alt på nytt igjen, og glemme det jeg har tatt hensyn til tidligere. Skal snart på min 3. HST-treningsøkt...

Alle burde lese gjennom artikkelen om hst her på forumet og om mulig gjøre den til et STICKY TOPIC. Og til slutt, burde alle gi den en sjanse, for meg virker dette å være fantastisk..  Kanskje det er innbilning, men jeg føler jeg har et vanvittig overskudd for tiden, (nix, jeg bruker ikke effedrin stacks  Grin)
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #1 : 23. juni 2003, 15:50 »
Litt av problemet jeg møtte med HST var mangel på motivasjon. Det ble rett og slett dritt kjedelig etter en stund. Den tiden motivasjonen var på topp kom framgangen, men når motivasjonen uteble så forsvant også framgangen. Så rådet mitt er å bruke HST med måte.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #2 : 23. juni 2003, 16:15 »
Problemet er at disse trenings "mytene" henger igjen hos mange, og de gidder derfor ikke å gi programmet en sjangs, og mange finner det som Halvorsen sier, for kjedelig (spesielt de som er vant til å trene 4-5-6 ganger i uka). Men programmet holder mål, og det er basert på forskning som gir mening. Det er utrolig hvordan man endrer måten å tenke på om trening etter at man har lest artikkelen(e) av Børge og andre HST- entrepenører! Jeg mener, det er så logisk så logisk, dette her med progresjons-trening. Jeg var også en av disse hardcore failure gutta, men er nå HST-Frelst  Cheesy

Poenget er at variasjon er nøkkelen! HST vil gi deg mange bra resultater, dersom du følger programmet til punkt og prikke, men fremgangen vil aldri være uendelig, derfor er det lurt å variere mellom HST, og f.eks - en vanlig splitt  8)

-Noc-
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #3 : 23. juni 2003, 16:28 »
Grunnprinsippene i HST er da ikke noe nytt. Denne måten å trene på har vært vanlig i mange tiår innen forskjellige eksplosivitets- og kraftidretter.  Det som er "nytt" er vel graden av systematikk, den faglige begrunnelsen og at endel folk innen byggermiljøet begynner å legge vekt på faktisk kunnskap  Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #4 : 23. juni 2003, 22:08 »
Enig i det som Trener sier - en eller flere av HST prinsippene er elementer i hvilket som helst effektivt treningsprogram. Det som er "nytt" er at vi kan forklare hvorfor/hvorfor ikke et program fungerer, og deretter optimalisere det.

HST som beskrevet på hjemmesida eller på diverse andre sider er bare en standardisert måte å gjøre det på. Det eksisterer mange variasjoner som vil fungere bedre eller like godt - trening 4-7 ganger i uka, trening 2 ganger per dag, varier øvelser fra trening til trening (innenfor visse regler), flere sett, færre sett, mange øvelser, få øvelser osv osv

Altså trener du HST så lenge du:

- trener progressivt tyngre gjennom hele programmet
- trener hver muskelgruppe med en høyere treningsfrekvens for å dra nytte av at de anabole effekter av ei trening varer i 24-48 timer
- implementerer en periode med hvile for å bryte ned det beskyttende bindevevet når de maksimale belastninger slutter å fungere.

Er det ensformig finnes det måter å variere på - ofte bunner dette i at mange er så vant med å dra på trening uten å ha noen spesiell formening om hva de skal gjøre, at et såpass strukturert system som HST vil være vanskelig å følge. Sier ikke at dette gjelder Halvorsen, men det er ihvertfall et argument jeg har hørt noen ganger.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #5 : 24. juni 2003, 10:02 »
Veldig enig i det mr. Fagerli skriver. Problemet jeg prøvde å påpeke er at HST progremmet i segselv ikke tar høyde for motivasjonsfaktoren. Motivasjon er og blir det avgjørende for utviklingen. Treningsprogrammet kan hete hva det vil ut i fra forskning, men hvis det ikke klarer å holde motivasjonen til utøveren oppe så er det ikke verdt papieret det er skrevet på en gang. Ta det som et ytterpunkt, og ikke som en ren beskrivelse av HST.

Jeg synes bare det er for få program som tar høyde for utøveren sin motivasjon, og treningsglede. Hver bidige person her på jorden prøver jo å finne fram til det optimale antall sett og reps. Hva med heller å begynn å lytte til hva kroppen har å si, og planlegg treningen litt mer overordnet. Kroppen har faktisk veldig mye fornuftig å si når man lærer seg å høre etter Smiley

Utlogget shivac

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #6 : 26. juni 2003, 08:57 »
HST metoden å trene på gjør at alt man "vet" om muskelbygging er "feil". Jeg blir stadig overasket over hvordan HST-veteraner knuser alt jeg og mange med meg tenker om trening og vekst. Har funnet ut at jeg må prøve å lære alt på nytt igjen, og glemme det jeg har tatt hensyn til tidligere. Skal snart på min 3. HST-treningsøkt...

Alle burde lese gjennom artikkelen om hst her på forumet og om mulig gjøre den til et STICKY TOPIC. Og til slutt, burde alle gi den en sjanse, for meg virker dette å være fantastisk..  Kanskje det er innbilning, men jeg føler jeg har et vanvittig overskudd for tiden, (nix, jeg bruker ikke effedrin stacks  Grin)

Dette er litt feil, masse andre treningsprisipper fungerer også. MEN ... ikke like effektivt som HST. Man får resultater over kortere tid ved bruk at dette. Det er mitt inntrykk.

Trener etter HST selv, og føler at dette fungerer ganske bra.

Utlogget Surtur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #7 : 26. juni 2003, 12:15 »

Jeg skal begynne på min første HST-syklus nå og leser med stor interesse tilbakemeldinger og respons fra dere som har prøvd det.

Slike overraskende og tildels voldsomme volum/styrke økninger som skildres her kan da ikke virke annet enn motiverende på videre bruk av HST?

Følges HST prinsippene slavisk er det jo nærmest garantert resultat, og på tross av den kjedelige timen tre ganger i uka må vel den etterlengtede "mirakuløse" økningen være mer enn nok motivasjon?

Nå har jeg altså ikke prøvd HST enda, så kan godt være jeg møter veggen halvveis pga kjedsomhet og manglende motivasjon men slik det står seg nå kan jeg ikke finne noe mer motiverende enn resultatene HST frister med.......


Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Re:HST gjør at alt vi vet er feil...
« #8 : 26. juni 2003, 15:43 »
Det kan ikke gjentas ofte nok: et høyt kalori-inntak er essensielt for å kunne legge på seg muskler. Dette gjelder ikke bare HST, men fullkropps-splitten med en høy treningsfrekvens kan ofte kreve opptil 500kcal per treningsøkt.

Mange er helt paranoide for å legge på seg fett, men dette er nok noe man bare må akseptere hvis målet er optimal økning. Det er ikke så utrolig vanskelig å forbrenne bort dette fettet på en etterfølgende diett-fase, der HST vil sørge for at mest mulig muskelmasse blir beholdt.

40-44kcal per kg kroppsvekt er et bra utgangspunkt. For høyt proteininntak kan faktisk hindre optimal økning når du spiser et høyt kalori-inntak (den er det mange som vil protestere mot Wink ), 2.2g protein pr kg kroppsvekt er så å si perfekt. 25% av kaloriene bør komme fra fett (mest mulig essensielle fettsyrer fra fiskeoljer/tran, linfrøolje, Udo's Choice, olivenolje, rapsolje, nøtter). Resten er karbohydrater.

20-40g myseprotein ca 20-30 minutter FØR og evt under trening (med eller uten karbohydrater) - denne er faktisk veldig viktig.
30-50g myseprotein og/eller kasein like etter trening+60-100g dextrose/maltodextrin avhengig av kroppsvekt.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!