Skrevet av Emne: Hvordan redde styrkeløftsporten  (Lest 8880 ganger)

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #60 : 12. desember 2005, 10:14 »
Jeg tror ikke styrkeløftsporten trenger å reddes. Ikke sånn i utgangspunktet ihvertfall. Så vidt jeg klarer å se har den aldri før vært mer populær.

Noe publikumsvennelig er den vel dog ikke, men det er veldig mye som kan gjøres for å få det mer interessant alikavel.
Her har det vært mange gode forslag. Utstyrsdebatten synes jeg ikke hører hjemme i denne sammenhengen. Utstyret er her for å bli. Sånn er det bare.

Nå skal jeg fortelle om det mest vellykkede styrkeløftstevnet jeg kan erindre å ha vært med på.

Det var det nord norske mesterskapet som vi arrangerte i 1995 i Bardu.
Hvis vi ser bort fra selve løftingen ble det gjort en god del for å få ett publikumsvennlig arrangement.

1. Annonsering. I lokalaviser med endel reportasjer på forhånd. Her spiltes det mye på endel kjente profiler i bygda som alle vet hvem er. Det ble lagt opp til en del dueller etc.
Allerede her ble det bygd opp endel spenning.

2. Benkpressoppvisning i pausen av legendariske Per Kristian Simonsen. Han er 8 ganger norgesmester og en størrelse alle kjenner. Publikum kunne her gjette antal reps han kom til å kjøre på 120 kg i benk. Den som kom nærmest ble premiert. Han greide foresten 37 rep.

3. I neste pause fikk publikum konkurere. Der hadde vi lagt inn en øvelse som besto i å holde 60 kg med en hånd lengst mulig. Også annonsert på forhånd og selfølgelig med premiering.

4. Vi hadde også en speaker som greide å gjøre ting spennende. Skikkelig musikkanlegg. Mørk sal og belyst platting. Synes å huske at vi hadde noe lysshow også, men er ikke helt sikker.

5. Etter stevnet fikk publikum lov å prøve seg på de forskjellige øvelsene. Det førte faktisk til at vi fikk ett par nye medlemmer.

Det blei gjort endel andre ting også men hukommelsen strekker ikke helt til.
Poenget er at publikum var storfornøyd og det var ikke plass til en eneste tilskuer til.
Dette var veldig enkle tiltak som gjorde stevnet til en opplevelse for de som både løfta og var tilskuer.

Altså. Det er ikke nødvendigvis rare greiene som skal til for å få sporten mer publikumsvennlig.


 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #61 : 12. desember 2005, 10:33 »
Simpelthen et godt eksempel på hvordan det rutinemessig burde vært arbeidet for å få til et bra stevne!

Om en kjører maks antall repp i benken som show eller maks antal stangcurl tror jeg ikke er så viktig, men at det skjer noe er det.
Å legge inn pauseunderholdning der folk fra salen kan få prøve seg/vise seg fram i sikre former tror jeg også er populært i de fleste sammenhenger. Holde hantler, maks antall biceps-curl med en gitt vekt etc - You name it - det er utrolig hva en kan få til med ei vektstang eller en hantel Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget powerfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #62 : 09. januar 2006, 12:11 »
Jeg og en kompis diskuterte nå i helgen akkurat dette spørsmålet og jeg gikk inn hit for å starte en topic om dette. Heldigvis tok jeg meg tid til å lete litt først slik at jeg oppdaget denne posten. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg som ikke-konkurrende, men svært interessert likevel, savner å kunne se styrkeløft live. Har planer om å ta turen opp til Melhus i februar bare for å kikke på for jeg synes det er en flott sport og er veldig imponert over det dere alle får til på løfteplattingen.

Sporten bør absolutt kunne markedføres bedre enn den gjøres i dag. Kjøpesentre, skoler, bygdedager, messer o.l. synes jeg er gode tips på hvor man kan synliggjøre seg selv bedre.

Når det gjelder selve konkurranseformen og stevneavviklingen så har ikke jeg så mye jeg skulle sagt siden jag kun har sett et eneste stevne i hele mitt liv (og selv om det varte i flere timer kjedet jeg meg ikke et eneste sekund). Synes likevel forslaet om ulike salgsboder og stands er veldig godt, men det betinger jo at konkurransen er av en viss størrelse  Wink Forslag som dette:
Hva med pauseshow, noe ala Superbowl? Cheerleaders?

får meg derimot bare til å riste på hodet. Er det noe som bør brukes aktivt er det heller alle de flotte jentene som allerede konkurrerer innen sporten  Bow  Å begynne å dra inn hoppende og hylende berter i skjørt er jo helt håpløst når de som burde få oppmerksomhet befinner seg på løfteplattingen (eller under oppvarming).

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #63 : 10. januar 2006, 00:18 »
Forslag som dette:
som dette:

Sitat
Sitat fra: Elwood på 08. desember 2005, 06:38
Hva med pauseshow, noe ala Superbowl? Cheerleaders?

får meg derimot bare til å riste på hodet. Er det noe som bør brukes aktivt er det heller alle de flotte jentene som allerede konkurrerer innen sporten  Bow  Å begynne å dra inn hoppende og hylende berter i skjørt er jo helt håpløst når de som burde få oppmerksomhet befinner seg på løfteplattingen (eller under oppvarming).

Enig i dette. Det har ingen hensikt å leie inn egne Cheerleaders når våre styrkeløftjenter kan klare denne jobben utmerket selv. Cheerleading er også en ypperlig generell oppvarming for løftejentene, og man skal ikke se bort ifra at de også klarer å bøye seg helt ned på huk under cheeringen hvis de cheerer med stroppene nede på knebøydrakta. Hyle gjør de jo nok av under løftingen, så de klarer nok å avstå fra det under cheeringen. Hvis stroppene er nede på knebøydrakta så kan den til forveksling ligne på et miniskjørt, men dette kan jo speaker forklare nøye for publikum slik at det ikke oppstår pinlige misforståelser. Det kan jo diskuteres om t-skjortene med "Styrkeløft - en frøkensport" passer i denne sammenhengen, men man kan jo f.eks vurdere å skrive "MY ASS!" med store bokstaver på ryggen, for å uttrykke eventuell ironi.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #64 : 10. januar 2006, 09:41 »
My ass på ryggen? Det ville da være fryktelig villedende, Jan? Hvis du ikke mente veldig langt ned på ryggen, da, i så fall kan det vel sies å være informativ og beskrivende tekst  Grin


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Mesterinne

  • Gjest
SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #65 : 10. januar 2006, 09:45 »
Synd t-skjortene for 2006 allerede er trykket opp...  :Smiley

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #66 : 10. januar 2006, 19:10 »
My ass på ryggen? Det ville da være fryktelig villedende, Jan? Hvis du ikke mente veldig langt ned på ryggen, da, i så fall kan det vel sies å være informativ og beskrivende tekst  Grin

OK. "Styrkeløft - Frøkensport MY ASS!!!" på rumpa på løftetrikoten da.

Språkrådet ville kanskje ha anbefalt å skrive "Styrkeløft - Frøkensport MEG MIDT I RÆVVA!!!" men det får kanskje en litt dårlig klang.

Hvordan dette skulle redde styrkeløftsporten er jeg imidlertid usikker på.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!