Skrevet av Emne: Sticky: Overtrening  (Lest 79583 ganger)

Utlogget dnee

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

Sv: Sticky: Overtrening
« #60 : 11. mars 2011, 10:33 »
Takk! bra innlegg! woot
So close, but still so far!
63kg, 69kg, 70kg, 72kg
182cm
15år 16år - 1995

No pain, No gain!

Utlogget Baard2

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1

Sv: Sticky: Overtrening
« #61 : 23. mars 2011, 14:29 »
Veldig interessant og bra innlegg!
Men jeg må si jeg blir litt satt ut av alle de som svarer på innlegget med den konklusjonen at de er overtrente kun ved å ha lest innlegget ditt.
Det er som du nevner mange faktorer som gjør at man stagnerer i både vekst og styrke, og man skal ha god kjennskap til sin egen kropp før man kan ta en absolutt avgjørelse på at det er nettopp overtrening som er grunnen for stagneringen.
Det skal ikke mer til en dårlig konsentrasjon, utførelse eller rett og slett feil treningsteknikk før det kan stopper opp.
Det er ikke alltid man har så god kjennskap til sin egen kropp som man tror man har, og jeg mener personlig at siste utvei er å stoppe all trening for flere uker, ingen trening = ingen framgang!!!
Jeg ville heller for eksempel forsøkt meg på nye øvelser, annen utførelse og/eller full konsentrasjon under treningssettene før jeg hadde konkludert med at overtrening var skyld i stagneringen. Smiley
 

Utlogget Sixtus

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: Sticky: Overtrening
« #62 : 28. desember 2012, 02:32 »
respekt!!
BULKING IN PROCESS:
70kg [||||||||||||||||||||||||||||||||] 80kg

TRENGER DU HJELP TIL VEKTØKNING KLIKK HER

Utlogget armyrave

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

Sv: Sticky: Overtrening
« #63 : 28. januar 2013, 20:56 »
Hva syns dere om fysikken til han her? norsk 19 åring Smiley
personlig er jeg venn av han:)

http://www.youtube.com/watch?v=VsikiwQv6D0

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Sticky: Overtrening
« #64 : 28. januar 2013, 21:44 »
Hva syns dere om fysikken til han her? norsk 19 åring Smiley
personlig er jeg venn av han:)

http://www.youtube.com/watch?v=VsikiwQv6D0
veldig imponert av sjølbildet til fyren.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget julvuund

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1

Sv: Sticky: Overtrening
« #65 : 16. november 2013, 11:10 »
sykt bra Cheesy
alder: 16 år (1997)
høyde: 1.79
vekt: 70 kg

benkpress: 40 kilo 10x3
knebøy: 60 kg 10x3
hip thrust: 58 kg 12x2
legg press: 120 kg 5x3

Utlogget emmahald

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

Sv: Sticky: Overtrening
« #66 : 19. desember 2013, 17:02 »
oopppsss.. kanskje jeg bør begynne å passe meg  Ohmy
det vanskligste er jo ikke og komme seg på trening, men å klare og ha pause.

Utlogget Nilshn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

Sv: Sticky: Overtrening
« #67 : 09. mars 2014, 10:43 »
Det er nettopp på grunn av nevnte symptomer at jeg tar meg en kort pause fra treningen! Er på uke 6 av periodiserings-programmet mitt nå og etter den, skal jeg kjøre et par uker med DE-load (altså samme øvelser med fokus på å teknikk og lette vekter)
Trening endret både humør og selvtillit.

Utlogget Henmos

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

Sv: Sticky: Overtrening
« #68 : 14. mai 2014, 15:07 »
Kunne ikke forklart det bedre! Smiley
Konge!

Utlogget samir32

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Sticky: Overtrening
« #69 : 22. mai 2014, 14:19 »
Sjekk ut dette www.adultlove24.com

Utlogget Taake100

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • under maintenance!!!
Sv: Sticky: Overtrening
« #70 : 23. juni 2014, 08:48 »
Hei.

Har trent i rundt 2 år. Trener markløft, knebøy og bekpress Som hovedøvelser!, men lurer på hvor mange dager i uken det er "normalt" og hvor mange dager bør man trene?
ligger selv på 3-4 dager i uken tirsdag,onsdag,fredag (lørdag) prøver å holde det til 4 dager. Presser meg hardt på trening, men går ut av gymmet med at jeg kunne ta ett sett til. Føler også at når jeg har fri i helgen så" bygger" jeg ikke. Har også en følelse at jeg MÅ på trening for å bygge, men jeg vet selv at kroppen har godt av hviledag.

noen som kan svare meg på dette? eller dele sine erfaringer?
24år

Bøy:140kg
Benk:100kg
Mark:190kg

Pinnemannens styrkeløft timer

Utlogget MacroMan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

Sv: Sticky: Overtrening
« #71 : 09. oktober 2014, 19:48 »
Meget interessant, takk for godt lesestoff. Jeg har en del tanker rundt dette og vil presisere 2 ting: Jeg er langt i fra noen ekspert, og jeg har som oftest min egen vinkling i hvordan jeg ser faktorene i verden på - men mener bestandig godt(:

Jeg har ikke studert psykologi men er ofte opptatt av det, og jeg mener dette spiller en stor rolle når det kommer til "fenomenet" "overtrening" og naturligvis trening generelt.
Det kan virke noe misvisende for meg, da jeg leser at noen her inne umiddelbart trekker en konklusjon umiddelbart etter å ha lest dette, at "ok, her skal det trenes mindre, for da får jeg større muskler fortere". Ja, om man kun løfter og pumper tungt hver eneste gang og ikke gjør noen annen form for trening holder det nok med 3-4 ganger i uken. Men hva om man varierer treningen og samtidig klarer å få inn en rutine/livsstil når det gjelder maten man spiser? er det da "greit" å trene mer eller oftere? restitusjon kommer ikke ene og alene gjennom å ta hviledager på sofaen, og om man føler seg slapp og uvel en dag eller to trenger ikke ha noe med overtrenethet å gjøre mener nå jeg, men er snarere en meget naturlig del av hvordan kroppene/sinnene våre fungerer enten man trener eller ikke.

Slike dager er for meg allerede "dømt" til å bli en drittdag. (feil psyke, men hva skal man gjøre..) Dagen blir ihvertfall garantert til dritt om jeg velger sofaen. Jeg drar ned på senteret jeg da, og etter 10minutter har jeg klart å snu dagen og kjenner at hver eneste del av kroppen våkner til live. Følelsen etter en slik "økt", kanskje inkludert en slækk 10-minutter i badstua = Euforisk

Jeg har løftet vekter i 20 år med en pause på 3 år hvor jeg rett og slett skled ut litt...og det er kun det siste året jeg virkelig har trent seriøst og variert, og har samtidig fått et sunt kosthold som livsstil. Det har virkelig gitt resultater, både fysisk og psykisk.
Jeg trener 7-10 ganger i uka og har ingen problemer med det, men varierer som sagt stort, og trener ikke alltid hardt.
Jeg er sikker på at det er mange der ute som er suuuuugne på å dra ned på helsesenteret, men som har bestemt seg for at idag, idag må jeg ha en hviledag fordi jeg allerede har trent de 2 foregående dagene. Jeg synes det blir feil å bli hjemme i en slik situasjon - dra ned på helsesenteret og møt vennene dine, sett deg som mål å ikke trene hardt denne dagen fordi det er sikkert sunt - gå en halvtime-time på mølla med god musikk på øret og gjør så noen muskeløvelser meg lette vekter - noen av de beste øktene mine har kommet på slike dager og man kan absolutt kalle det "en treningsdag" selv om man ikke har vært i nærheten av å perse på noen måte.

Jeg tror mange glemmer viktigheten av å få et godt blodomløp og sammenhengen mellom dette og muskelbygging. Å ta en tur på 3D-mølla eller en tur i skogen og bruke dette som en treningsdag er gull verdt for muskelbygging!(:
Og, MAT som psykologisk motivasjonsfaktor - får man med seg den vil man føle seg sunn og frisk på morgenene, fremfor slapp og slukøret om det siste man gjorde kvelden før var å kaste i seg en pose potetgull, og man vil naturligvis retituere kroppen raskere slik at man kan trene mer uten å bli eller føle seg overtrent!

Dette ble et langt innlegg!

til slutt en kommentar til @taake100: 3-4 ganger i uken er mer enn nok om du "presser deg hardt", og det er veldig viktig psykisk at du enkelte ganger forlater treningen med en følelse av at du kunne tatt et par sett til. Det gir deg et sug og en motivasjon som varer helt frem til neste trening - Bra!
Jeg mener likevel, som nevnt over, at om du sitter hjemme med et sug etter å trene oftere men velger å sitte hjemme fordi du føler, tror eller har lest at du bør ha en hviledag - kom deg ned på treninga og kos deg, uten noe mål om å trene hardt eller å oppnå noe. Varier treningen på disse mellom-dagene og ikke planlegg for mye på forhånd.

Ha en suveren kveld folkens!

Utlogget Matsico

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Sticky: Overtrening
« #72 : 23. februar 2015, 19:47 »
Godt skrevet!

Vil bare gjerne tilføye noe til behandling, og da spesielt dette med en såkalt "deload" prosedyre. Hvis man eventuelt har flere symptomer på overtrening, deriblant utmattelse og nedgang i ytelse, vil deload være et godt utgangspunkt. For de som ikke vet hva deload er, så omhandler det at man muligens trener en til flere uker (avhenger av hvor overtrent man er) med en antall prosent lettere vekt i de øvelsene man vanligvis utfører. I en slik deload periode gjelder det hovedsakelig å holde musklene i aktivitet og "i live", i motsetning til å ta en eller flere uker av hvor man kanskje ikke gjør noe annet en å slappe av. Hvis man da trener de ulike muskelgruppene 1 gang i uken med et høyt kaloriinntak bestående av någenlunde mye proteiner og karbohydrater, vil dette bidra positivt til å bli kvitt overtreningen.

Personlig har dette funket hver eneste gang jeg har kommet til det stadiet hvor man ikke klarer å hente seg inn fysisk, og når nervesystemet er utslitt.

Hvis du derimot er sliten mentalt, ville jeg rett og slett tatt en pause fra treningssenteret og heller gått en daglig tur i en viss periode.
Mats, 16 år

PR=
Mark: 185kg x 1
Knebøy: 105kgx12
Benkpress: 85kg x 9
Militærpress: 60kg x 7

Utlogget Dancaster

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Sticky: Overtrening
« #73 : 09. september 2015, 13:16 »
Eldgammelt innlegg, men er ny på forumet og må bare si godt skrevet, svært utfyllende.

Har selv problemer med for mye trening og til dels litt lite søvn, greit med en vekker engang iblant, takk får tråden.

Utlogget majasexchat

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Sticky: Overtrening
« #74 : 26. februar 2018, 17:42 »
Ser du etter noe frekk morro i kveld? Se var frekke medlemer i narheten av deg som ogsa er ute etter diskre morro.
no1.passionlove.club

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!