Skrevet av Emne: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig  (Lest 42670 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« : 11. desember 2005, 19:08 »
Hvorfor fedme er skadelig

Det er mange som spør meg om hvorfor det er uheldig, ja til og med direkte skadelig for kroppen å bære på mye overskuddsfett, særlig i/rundt magen. Her har jeg forsøkt å formulere et slags svar på dette interessante spørsmålet:

Fedme er ikke noen naturlig tilstand for kroppen sett fra et urtids- eller jegerperspektiv, akkurat som heller ikke det å være svært muskuløs med en svært lav fettprosent er det.

Ulempen med å være svært muskuløs på en svært lav fettprosent er at du ikke holder særlig lenge i en sultsituasjon med lite tilgang på byttedyr, på grunn av lite energirike fettreserver på kroppen.

Ulempen med å være en feit jeger, er imidlertid at du er for treig og klumsete til å fange deg noe bytte i første omgang, selv med god tilgang på byttedyr: De løper rett og slett fra deg.  Wink Tiltrekningskraften på det motsatte kjønn er heller ikke videre stor hvis du ser ut som en hvalross, og når fete mennesker attpåtil har lavere befruktningsevne enn slanke mennesker og dessuten større risiko for forsterdød, legger ikke naturen akkurat til rette for spredning av deres gener.

Fedme disponerer helt klart for en rekke tilstander og sykdommer: Høyt blodtrykk, høyt kolesterol, insulinresistens og diabetes type 2, hjertesykdommer som angina, hjerteinfarkt og hjertesvikt, karsykdommer som hjerneslag, lungesykdommer, redusert form/kondisjon/kardiorespiratorisk fitness, nyresvikt, ulike former for kreft (særlig brystkreft, livmorkreft, tarmkreft), slitasjegikt osv. osv.

Mekanismene bak fedmens innvirkning på disse sykdommene er flere, og til dels uavklarte, men noen av dem er:

*Ødeleggelse av kroppens finstemte hormonelle samspill: Fedme forårsaker insulinresistens, dvs. at insulinet ikke virker som det skal. Bukspyttkjertelen forsøker å kompensere ved å skille ut stadig mer insulin, men etter hvert slites den ut, og man utvikler diabetes. Aromatisering av testosteron til østrogen i fettvev er heller ikke videre heldig. Ren fettinfiltrasjon i endokrine kjertler gjør at disse responderer dårligere på signalstoffer, og hormonproduskjonen avtar.

*Fettvev produserer ulike identifisete og uidentifiserte toksiske (les: giftige) substanser som innvirker på ulike reguleringssystemer i kroppen, som blant annet fører til dårlig regulering av blodtrykk (som stiger) og kolesterolomsetning (som stiger). Dette disponerer for tette blodkar i bl. a. hjerte og hjerne, bl. a. via akkumulering av oksidert LDL-kolesterol i karveggen, som kalsifiseres, eser ut, tettes til og sprekker. (Aterosklerose = "kalkholdig grøt i blodårene").

*Fettvev hemmer av ulike grunner immunforsvaret, både direkte og indirekte, via hemming av signalveiene mellom immuncellene. Da immunforsvaret er viktig for å bekjempe kreftceller, øker risikoen for kreft med økende fedme. Dessuten øker risikoen for betennelsestilstander.

*Det er ikke slik at fettet kun lagres i underhuden og "i magen": Blir du tilstrekkelig feit, vil fettet så å si "flyte ut" og lagres i organer som lever og hjerte, hormonkjertler, i tarmen, ja til og med musklene i kroppen infiltreres av fettvev. Dette fører til dårlig kvalitet på organvevet og redusert organfunksjon.

*Alt fettet tar dessuten stor plass, og mye fett i f. eks. magen vil presse mellomgulvet oppover og gi redusert pustevolum og lungekapasitet.

*Feite personer veier ofte svært mye, mens slike ting som knokler, ledd, muskler og sener ofte er dårlig trent og ikke tåler så mye. Dette disponerer for slitasjegikt og andre muskel- skjelettilstander, altså på grunn av kroppsvekten i seg selv.

Det er noe i utsagnet: Excess body fat is ugly and dangerous! 

Vi står foran en farlig fedmeepidemi, som vil føre til mye sykelighet og økt dødelighet i befolkningen og stille store krav til helsevesen og økonomi.

Etter min mening er det nå også på tide å stille større krav til folk flest om å gjøre mer for å forhindre at de eser ut slik: Vær stolt av deg selv og kroppen din, vis den respekt ved å spise variert og sunt, beveg deg mye og ofte, tren utholdenhetstrening og tren styrke for å legge på deg muskler og øke forbrenningen og dermed bedre oddsene for å lykkes med å bli slankere!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #1 : 11. desember 2005, 19:17 »
Da lærte jeg no nytt i dag og Wink Honnør!
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #2 : 11. desember 2005, 20:25 »
Da fikk jeg endelig noe å angripe dette argumentet med: Fedme er da ikke farlig... Det hører jeg veeeldig ofte! Honnør HITman!!

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #3 : 01. juni 2006, 07:38 »
Bump Smiley Bra innlegg dette her!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Mr.Kark

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 249
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 249

SV: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #4 : 08. september 2006, 17:20 »
Lærerikt innlegg. honnør
En måte å redde ansiktet på er å holde den nederste delen lukket

Utlogget [HE-Man]

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 287
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 287

  • Sheiko
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #5 : 01. oktober 2007, 01:23 »
Jeg snublet tilfeldigvis over denne tråden. Bra lesning. Honnør.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #6 : 14. oktober 2007, 21:04 »
Veldig interesant dette HITman. 

Er nå usikker på at fedmen i seg selv vil kunne skape mye av problemene du nevner her. Om man blir litt overvektig ved å spise masse sunne kalorier samt er litt aktiv tror jeg ikke fedmen skaper så mye problemer. Fettet vil da blant annet inneholde mye mindre toxiner av forskjellige slag som trolig er en avgjørende årsak til utvikling av mange av dagens livstilsykdommer. En slank inaktiv person på en usunn kost vil ha mye større muligheter for å utvikle feks karsykdommer enn en person som er litt overvektig men har spist mye sunne kalorier samt vært litt aktiv.

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #7 : 14. oktober 2007, 21:18 »
Sitat
*Ødeleggelse av kroppens finstemte hormonelle samspill: Fedme forårsaker insulinresistens, dvs. at insulinet ikke virker som det skal. Bukspyttkjertelen forsøker å kompensere ved å skille ut stadig mer insulin, men etter hvert slites den ut, og man utvikler diabetes.

Dette er vel mer et "høna og egget" spørsmål. Er det fedme som forårsaker insulinresistens, eller omvendt? Jeg vil heller tro at et kosthold med store mengder karbohydrater, som stimulerer insulinproduksjonen i overdrevet grad, vil føre til insulinresistens, som igjen vil føre til fedme. Andre igjen har medfødte tilstander som medfører forhøyet insulinproduksjon (som meg selv Wink ), som ubehandlet (kostholdsregulering) fører til fedme, insulinresistens, og til slutt diabetes type 2. Problemene forårsakes eller forsterkes av et høyt inntak av raffinerte karbohydrater, og lavt inntak av fett og protein ("sunt", norsk kosthold).

Beklager hvis dette var usammenhengende. Jeg er trøtt Smiley
Svak, sur og full av varer.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #8 : 14. oktober 2007, 21:20 »
Dette er vel mer et "høna og egget" spørsmål. Er det fedme som forårsaker insulinresistens, eller omvendt? Jeg vil heller tro at et kosthold med store mengder karbohydrater, som stimulerer insulinproduksjonen i overdrevet grad, vil føre til insulinresistens, som igjen vil føre til fedme. Andre igjen har medfødte tilstander som medfører forhøyet insulinproduksjon (som meg selv Wink ), som ubehandlet (kostholdsregulering) fører til fedme, insulinresistens, og til slutt diabetes type 2. Problemene forårsakes eller forsterkes av et høyt inntak av raffinerte karbohydrater, og lavt inntak av fett og protein ("sunt", norsk kosthold).

Beklager hvis dette var usammenhengende. Jeg er trøtt Smiley


Vil tro dette svarer greit på det spørsmålet :

Enig i det Børge.


Ingen støtte for hypotesen om at en lav-GI-diett, eller en diet med lav glykemisk belastning, minsker risikoen for å rammes av diabetes ifølge denne studien hvor man har fulgt 7321 personer under 13 år:


Dietary glycemic index and glycemic load are associated with high-density-lipoprotein cholesterol at baseline but not with increased risk of diabetes in the Whitehall II study.

Mosdøl A, Witte DR, Frost G, Marmot MG, Brunner EJ.

Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):988-94.

BACKGROUND: Findings of the effect of dietary glycemic index (GI) and glycemic load (GL) on the risk of incident diabetes are inconsistent. OBJECTIVE: We examined the associations of dietary GI and GL with clinical variables at baseline and the incidence of diabetes. DESIGN: The 7321 white Whitehall II participants (71% men) attending screening in 1991-1993, free of diabetes at baseline, and with food-frequency questionnaire data were followed for 13 y. RESULTS: At baseline, dietary GI and GL were associated inversely with HDL cholesterol, and GI was associated directly with triacylglycerols. Dietary GI and GL were related inversely to fasting glucose and directly to 2-h postload glucose, but only the association between GI and 2-h postload glucose was robust to statistical adjustments for employment grade, physical activity, smoking status, and intakes of alcohol, fiber, and carbohydrates. High-dietary GI was not associated with increased risk of incident diabetes. Hazard ratios (HRs) across sex-specific tertiles of dietary GI were 1.00, 0.95 (95% CI: 0.73, 1.24), and 0.94 (95% CI: 0.72, 1.22) (adjusted for sex, age, and energy misreporting; P for trend = 0.64). Corresponding HRs across tertiles of dietary GL were 1.00, 0.92 (95% CI: 0.71, 1.19), and 0.70 (95% CI: 0.54, 0.92) (P for trend = 0.01). The protective effect on diabetes risk remained significant after adjustment for employment grade, smoking, and alcohol intake but not after further adjustment for carbohydrate and fiber intakes. CONCLUSION: The proposed protective effect of low-dietary GI and GL diets on diabetes risk could not be confirmed in this study.



Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #9 : 14. oktober 2007, 21:28 »

Vil tro dette svarer greit på det spørsmålet :


Nei, det besvarer et helt annet spørsmål.
Svak, sur og full av varer.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #10 : 15. oktober 2007, 07:19 »
Les en gang til. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #11 : 15. oktober 2007, 07:41 »

Vil tro dette svarer greit på det spørsmålet :


Jepp. Det er nok ikke karbo eller GI som er det sorte fåret, men heller inaktivitet, overdrevent kaloriinntak, alkoholinntak, røyking og andre indikasjoner på en usunn levemåte.


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #12 : 15. oktober 2007, 18:01 »
Sitat
  *Fettvev hemmer av ulike grunner immunforsvaret, både direkte og indirekte, via hemming av signalveiene mellom immuncellene. Da immunforsvaret er viktig for å bekjempe kreftceller, øker risikoen for kreft med økende fedme. Dessuten øker risikoen for betennelsestilstander.

Kan ikke skjønne at fettvev i seg selv vil kunne hemme signalveiene mellom immuncellene og derved redusere immunforsvaret. Fett er livsnødvendig. Og det å få litt ekstra fett på kroppen kan være viktig for mange skapninger slik at de har noe å tære på når det er dårligere tider. De aller fleste som er overvektige har blitt det gjennom usunn kost og for lite aktivitet og da synes jeg det er utrolig at selve kroppsfettet for skylden for det meste. Spiser man mye feil mat så vil ikke kroppen fungere optimalt. Kombinerer man dette med inaktivitet så vil hormonsystemet fungere dårligere, og ikke minst evnen til å kvitte seg med skadelige stoffer bli sterkt svekket. Det er da ikke rart at kroppsfettet i disse tilfellene vil inneholde mye skit som er med på å redusere imunforsvaret og øke mulighetene til alvorlige sykdommer.

 Jeg er overbevisst om at hvis man fremprovoserer litt overvekt gjennom en sunn og uraffinert høykalori diett samt er litt aktiv så vil ikke denne fedmen føre til disse problemene. ( snakker ikke om de ekstreme tilfellene av overvekt her ). Synes det er ufattelig naivt å legge frem påstander på at ekstra kroppsfett er så farlig uten å ta hensyn til akkurat dette. 


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #13 : 15. oktober 2007, 19:08 »
Sitat
Dette er vel mer et "høna og egget" spørsmål. Er det fedme som forårsaker insulinresistens, eller omvendt? Jeg vil heller tro at et kosthold med store mengder karbohydrater, som stimulerer insulinproduksjonen i overdrevet grad, vil føre til insulinresistens, som igjen vil føre til fedme. Andre igjen har medfødte tilstander som medfører forhøyet insulinproduksjon (som meg selv  ), som ubehandlet (kostholdsregulering) fører til fedme, insulinresistens, og til slutt diabetes type 2. Problemene forårsakes eller forsterkes av et høyt inntak av raffinerte karbohydrater, og lavt inntak av fett og protein ("sunt", norsk kosthold).
 

Tror mange er på ville veier når de gir høyt karb inntak skylden for utvikling av diabetes. Tror nok bukspyttkjertelen tåler det fint. Problemet er vel den usunne kosten som nå er langt mer syredannende enn tidligere. Vi har vel en kost som nå er nær 80 % syredannende mot bare 20% før i tiden. Bukspyttkjertelen må blant annet jobbe ræva av seg med å spytte ut nødvendige basiske mineraler for å nøytralisere syreoverskuddet og at den til slutt streiker er kanskje ikke så rart.

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #14 : 15. oktober 2007, 21:13 »
Les en gang til. Smiley

Teksten er fortsatt den samme.

Svak, sur og full av varer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!