Skrevet av Emne: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig  (Lest 42669 ganger)

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #15 : 15. oktober 2007, 21:31 »
Jepp. Det er nok ikke karbo eller GI som er det sorte fåret, men heller inaktivitet, overdrevent kaloriinntak, alkoholinntak, røyking og andre indikasjoner på en usunn levemåte.

GI er nok kraftig overvurdert. Det var også derfor jeg skrev at innlegget med den kvikke "
Vil tro dette svarer greit på det spørsmålet : "-innledningen besvarte et helt annet spørsmål. Om karbohydratene man inntar har "høy" eller "lav" GI vil ha liten betydning, med mindre man snakker om forskjellen på strøsukker og høy. Men å si at karbohydratinntak ikke spiller en stor rolle i utviklingen av insulinresistens, fedme og diabetes type 2 blir riv ruskende galt.

Det finnes nok av forskning på området, om man er villig til å løfte blikket litt Wink
Svak, sur og full av varer.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #16 : 15. oktober 2007, 23:02 »
Sitat
  Men å si at karbohydratinntak ikke spiller en stor rolle i utviklingen av insulinresistens, fedme og diabetes type 2 blir riv ruskende galt.   

Det er absolutt riv ruskende galt å skylle på karbohydratinntaket. Grunnen er vel all den raffinerte og næringsfattige karbohydratmaten som sammen med annen usunn mat/ drikke og røyking etc  bidrar til all syreoverskuddet som igjen overbelaster bukspyttkjertelen. Inaktivitet spiller nok også en rolle.

Bukspyttkjertelen jobber altså knallhardt pga det store syreoverskuddet vi tilfører kroppen via feil mat. Usunn mat vil også kunne redusere arbeidsevnen til flere organer og for en allerede overarbeidet kjertel vil konsekvensen være at den streiker og man utvikler diabetes.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #17 : 16. oktober 2007, 07:06 »
Teksten er fortsatt den samme.



Selvsagt, men ved å lese den mer enn 1 gang så kanskje du hadde forstått teksten og at dette svarer på ditt opprinnelige spørsmål ganske så klart.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #18 : 16. oktober 2007, 15:01 »
Sitat
Er det fedme som forårsaker insulinresistens, eller omvendt?

Dette var spørsmålet til BlueLizard

Sitat
  Ingen støtte for hypotesen om at en lav-GI-diett, eller en diet med lav glykemisk belastning, minsker risikoen for å rammes av diabetes ifølge denne studien hvor man har fulgt 7321 personer under 13 år:
 

Dette var svaret fra UpAndComming


Kan vanskelig se at dette svaret sier noe som helst om dette spørsmålet  Wink


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #19 : 16. oktober 2007, 15:05 »
Tullprat. Her har du hans påstand :

Jeg vil heller tro at et kosthold med store mengder karbohydrater, som stimulerer insulinproduksjonen i overdrevet grad, vil føre til insulinresistens, som igjen vil føre til fedme.

Dette er opplagt ikke tilfelle, noe som kommer frem. Den han i så fall påstår er at et kosthold med høy glykemisk belastning (skill dette fra GI) medfører insulinresistens og følgelig overvekt. Det som medfører overvekt, og fare for insulinresistens, er overvekt. Et karbrikt kosthold, men kcalorirestrektivt, medfører ikke under noen omstendigheter fedme.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #20 : 16. oktober 2007, 15:21 »
Sitat
  Det som medfører overvekt, og fare for insulinresistens, er overvekt.

Igjen kommer den enkle løsningen på at fedme er skylden for diabetes uten å tenke på at det faktisk er livstilen som gjør at denne gruppen naturlig nok blir mer motakelig for sykdom, og ikke fedmen i seg selv. Finnes jo mange som utvikler diabetes uten at de er overvektige å da.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #21 : 16. oktober 2007, 15:30 »
Unntak finnes alltid selvsagt, men det er vel ikke det vi diskuterer ?

Overvekt kommer av kcalorioverskudd. Påstår du noe annet opphever du de fysiske lover. 
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #22 : 16. oktober 2007, 16:01 »
Sitat
Overvekt kommer av kcalorioverskudd. 

Er det noen som har sagt noe annet ?

Sitat
  Unntak finnes alltid selvsagt, men det er vel ikke det vi diskuterer ?

For det første så er det ikke bare noen sjeldne unntak hvor ikke overvektige mennesker utvikler diabetes. Selv om flesteparten av personer med diabetes er overvektige er det alikevel en god del ikke overvektige personer som utvikler denne sykdommen. Dette er bare et tegn på at det ikke er fedmen i seg selv som utvikler diabetes. For det andre. At den overvektige gruppen er den som sliter mest med sykdommer er vel neppe for at de spiser mer kalorier enn andre men for at de generelt har et usunnere kosthold, lavere aktivitetsnivå etc. Noe som igjen blant annet øker syreoverskuddet i kroppen og presset på bukspyttkjertelen.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #23 : 16. oktober 2007, 16:02 »
Du har ikke tenkt over at diabetes kan arves ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #24 : 16. oktober 2007, 16:22 »
Selvfølgelig kan man arve gener som gjør at man lettere utvikler feks diabetes. Men det behøver ikke bety at man må få det, og en usunn livstil i denne gruppen vil antakelig bare gjøre at man raskere utvikler sykdommen. Livstilen til forfedre samt mors livstil under graviditet og under amming har vel masse å si og gjør at barn vil ha ulike forutsetninger for å utvikle divers sykdommer.

Uansett, at noen ligger dårligere an enn andre i å utvikle diabetes har vel  fint lite med sakens kjerne her. Nemlig påstanden om at ekstra kroppsfett i seg selv øker faren for diabetes. Noe som det ikke finnes noe bevis for. Å si at det er flest overvektige som utvikler diabetes beviser null og niks da denne gruppen stort sett har en ting felles. Usunn kost og inaktivitet.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #25 : 16. oktober 2007, 18:25 »
Sitat
  Tullprat. Her har du hans påstand :


Sitat fra: BlueLizard på 14. oktober 2007, 21:18
Jeg vil heller tro at et kosthold med store mengder karbohydrater, som stimulerer insulinproduksjonen i overdrevet grad, vil føre til insulinresistens, som igjen vil føre til fedme.


Trodde spørsmålet hans var. Er det fedme som forårsaker insulinresistens,eller omvendt ? Og at det var det han mente han ikke fikk noe svar på.Men er det overnevnte påstand man tar utgangspunkt i så gir jo selvfølgelig studien et klart  svar på akkurat dette.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #26 : 17. oktober 2007, 10:58 »
Å si at det er flest overvektige som utvikler diabetes beviser null og niks da denne gruppen stort sett har en ting felles. Usunn kost og inaktivitet.

Som leder til overvekt.... Du snakker jo i mot deg selv her.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #27 : 17. oktober 2007, 14:52 »
Du har jo enda ikke klart å se poenget mitt her. Poenget er at det blir sagt at kroppsfettet i seg selv er synderen, og det mener jeg er feil. Det er faktisk mulig å legge på seg endel fett å bli litt overvektig på en sunn måte ( ved å spise masse sunne kalorier og være aktiv ). Selv om man da er overvektig vil ikke fettvevet inneholde like mye skit, og i tilegg vil ikke bukspyttkjertelen jobbe like mye med syreoverskuddet. Resultatet blir da en overvekt som ikke er like belastende på systemet og faren for diabetes o.l er minimal. Skjønner  Huh

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #28 : 17. oktober 2007, 14:57 »
Så du mener at syreoverskudd er synderen ? Er det det du prøver å få frem ? At det er en forskjell på å være "sunt-overvektig" og "usunn-overvektig" ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #29 : 17. oktober 2007, 15:41 »
Jeg begynner å miste grepet over hva diskusjonen egentlig dreier seg om her hvis jeg skal være ærlig. Smiley

Den eneste årsaken til overvekt er kalorioverskudd. Kalorier må tilføres for at man skal kunne bli feit. Fett kan ikke plutselig materialisere seg i kroppen fra ingen steder.

Overvekt og fedme er den vanligste årsaken til insulinresistens. Ca 1/3 av alle overvektige utvikler insulinresistens og av det - diabetes II. Andre årsaker til insulinresistens kan være f.eks. et overdrevet inntak av mettet fett over lengre tid, overdrevet inntak av fruktose og andre grunner til et høyt nivå av frie fettsyrer i blodet, eller at man arver det.

Er man insulinresistent har man lettere for å legge på seg og bli overvektig, og dette bør tas med i beregning av kaloriinntaket, altså at mindre kalorier trengs for å oppnå overskudd.

GI og glykemisk belastning er ingen store bidragende årsaker til overvekt eller insulinresistens.

Enige/uenige?



GI er nok kraftig overvurdert. Det var også derfor jeg skrev at innlegget med den kvikke "
Vil tro dette svarer greit på det spørsmålet : "-innledningen besvarte et helt annet spørsmål. Om karbohydratene man inntar har "høy" eller "lav" GI vil ha liten betydning, med mindre man snakker om forskjellen på strøsukker og høy. Men å si at karbohydratinntak ikke spiller en stor rolle i utviklingen av insulinresistens, fedme og diabetes type 2 blir riv ruskende galt.

Det finnes nok av forskning på området, om man er villig til å løfte blikket litt Wink

Hvor sier jeg at det absolutt spiller en stor rolle? Jeg skrev: "Det er nok ikke karbo eller GI som er det sorte fåret, men heller inaktivitet, overdrevent kaloriinntak, alkoholinntak, røyking og andre indikasjoner på en usunn levemåte.".

Og hvorfor insinuerer du at jeg ikke løfter blikken og leser annen forskning? Hvis du har eksempel på forskning som motsier det jeg sier, vis da heller til den istedenfor å si noe sånt.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!