Skrevet av Emne: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig  (Lest 42667 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #30 : 17. oktober 2007, 17:13 »
Litteraturgranskning publisert for noen uke siden:

"The increased prevalence of overweight and obesity in the United States since approximately 1980 is temporally associated with an increase in carbohydrate intake, with no appreciable change in absolute intake of fat.

Despite speculation that both carbohydrate quantity and quality have contributed significantly to excess weight gain, the relationship between carbohydrate intake and body mass index (BMI) is controversial.

A review of relevant literature indicates that most epidemiologic studies show an inverse relationship between carbohydrate intake and BMI, even when controlling for potential confounders. These observational studies are supported by results from a number of dietary intervention studies wherein modest reductions in body weight were observed with an ad libitum, low-fat, high-carbohydrate diet without emphasis on energy restriction or weight loss.

With few exceptions, high glycemic load is associated with lower BMI, even when adjusted for total energy intake. Data on the association between glycemic index and BMI are not as consistent, with more studies showing either no association or an inverse relationship, rather than a positive relationship. Whole-grain intake is generally inversely associated with BMI; refined grain intake is not.

Because overall dietary quality tends to be higher for high-carbohydrate diets, a low-fat dietary strategy with emphasis on fiber-rich carbohydrates, particularly cereal fiber, may be beneficial for health and weight control."


Carbohydrate quantity and quality in relation to body mass index.
Journal of the American Dietetic Association, Volume 107, Issue 10, October 2007, Pages 1768-1780


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #31 : 17. oktober 2007, 18:23 »
Sitat
Overvekt og fedme er den vanligste årsaken til insulinresistens

Dette blir feil mener jeg. Mye kroppsfett i seg selv er ikke en årsak til diabetes. Det som årsaker diabetes som mye annet er en dårlig livstil og/eller dårligere gener. At fete mennesker langt oftere blir syke er jo naturlig da livstilen for denne gruppen generelt er mye dårligere med dårligere kost og ikke minst veldig lavt aktivitetsnivå.

At bukspyttkjertelen ofte streiker er kanskje ikke så rart. For det første så vil nok mange av organene bli svekket og få en redusert arbeidsevne pga dårlig kost. Dette passer nok bukspyttkjertelen ekstra dårlig da den allerede jobber for harde livet for å nøytralisere all syren. Tidligere var maten vi spiste ca 80% base og bare 20% syre, men nå er det faktisk nærmere motsatt med hele 80% syre. Ingen skal komme å si at dette  ikke vil ha noen betydning.

 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #32 : 17. oktober 2007, 20:27 »
Dette blir feil mener jeg. Mye kroppsfett i seg selv er ikke en årsak til diabetes. Det som årsaker diabetes som mye annet er en dårlig livstil og/eller dårligere gener. At fete mennesker langt oftere blir syke er jo naturlig da livstilen for denne gruppen generelt er mye dårligere med dårligere kost og ikke minst veldig lavt aktivitetsnivå.

Om man kaller overvekten, eller grunnen til at overvekten oppstått (altså i bunn og grunn kalorioverskudd) for den vanligste årsaken blir jo litt som hvem kom først; hønen eller egget... Wink Det er opp til hvilken synsvinkel man velger. Mye kroppsfett i seg selv er som du sier ikke en direkte årsak, men hvis man har mye kroppsfett så er sannsynligheten mye større at har mer bukfett, og dermed mye større at man utvikler insulinresistens -> diabetes (type 2).


At bukspyttkjertelen ofte streiker er kanskje ikke så rart. For det første så vil nok mange av organene bli svekket og få en redusert arbeidsevne pga dårlig kost. Dette passer nok bukspyttkjertelen ekstra dårlig da den allerede jobber for harde livet for å nøytralisere all syren. Tidligere var maten vi spiste ca 80% base og bare 20% syre, men nå er det faktisk nærmere motsatt med hele 80% syre. Ingen skal komme å si at dette  ikke vil ha noen betydning.

Ja, selvfølgelig har det det. pH-balansen påvirker jo alle funksjoner i kroppen mer eller mindre, alt fra energiproduksjon, immunforsvar, hormoner, nerver, etc. F.eks. kan jo et kosthold med rikelig med protein, men med lite kalium gi et surt tilstand i kroppen (som følges av øket kortisolproduksjon, som promoterer utvikling av bukfett, som øker risken for insulinresistens, etc...). Men man trenger jo for den saks skyld ikke ha en lav pH-balanse i kroppen for å utvikle insulinresistens, så det er jo ikke den eneste årsaken.


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #33 : 18. oktober 2007, 02:51 »
Vel, tar man en gruppe mennesker hvor man fremprovoserer fedme på kaloririke sunne matvarer samtidig som gruppen også er aktive så er jeg sikker på at prognosene for å få diabetes hadde vært veldig mye lavere enn det er blant de overvektige nå som stort sett har fått overvekten på elendig kost og inaktivitet. Og akkurat av den grunn er det ikke noe høna eller egget spørsmål. Ekstra kroppsfett i seg selv er uskyldig. ( jeg snakker ikke om de ekstremt overvektige som nesten blir kvalt av eget fett ). At de aller aller fleste overvektige idag har en så ræva livstil som gjør at kroppen og fettvevet blant annet er proppfull av forskjellige typer toxiner er ene og alene livstilen/dårlige gener sin skyld.

Bukfett øker faren for diabetes sies det. Igjen mener jeg det samme. Får man litt ekstra fett på buken men via en langt sunnere måte enn det som er vanlig idag så vil det blant annet heller ikke være så mye skadelige toxiner for de nærliggende organer. Men når bukfettet kommer via elendig livstil som det ofte gjør så vil det også være nok av diverse toxiner som kan skade/redusere arbeidsevnen til bukspyttkjertelen. ( Det er jo slike toxiner som ødelegger for samarbeidet mellom immuncellene og ikke fettet i seg selv )

 Og som jeg allerede har sagt flere ganger er den allerede under stort press for å nøytralisere all syren fra de store mengdene med syredannende mat som vi putter i oss. Bukspyttkjertelen vil derfor lett streike ( ph verdien i kroppscellene må ikke nødvendigvis bli særlig lavere av den grunn selv om det nok ofte er tilfelle med langvarig syredannende livstil ) Forøvrig vil også en langtids syredannende livstil ofte også medføre lavere ph i kroppscellene og organene som feks bukspyttkjertelel vil da være enda mer svekket i kampen mot toxiner etc.

Dette er ihvertfall min tro og mening. Finnes det noen seriøse studier som motbeviser det så er det greit, men det jeg har sett har ikke bevisst noenting.   Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #34 : 18. oktober 2007, 07:32 »
Så du mener altså at det er "sur mat" som forårsaker diabetes ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #35 : 18. oktober 2007, 15:13 »
Nå er jo den maten som er syredannende ofte også usunn mat.  Store mengder raffinerte karbohydrater ( brus, saft etc ) og annen usunn mat gjør at maven ikke klarer å behandle maten skikkelig. Dette gjør at bukspyttkjertelen jobber knallhardt for å nøytralisere all syren. Med dagens for mange elendige livstil klarer ikke bukspyttkjertelen den jobben fullverdig og for at blodet da ikke skal bli for surt som betyr den sikre død må kroppen da ofte stjele basiske mineraler som kalsium fra andre steder i kroppen. Dette vil i seg selv kunne få konsekvenser som benskjørhet og ikke minst forkalkninger i blodårer, nyre etc. Når kalsiumfosfatet har frigjort fosfat delen for å nøytralisere syren vil det "frigjorte" kalsiumet være ubrukelig å fungere som gift i kroppen da det samler seg med kolestrol og annet plagg og ødelegger blodårer, skaper nyresten osv. Men nok om det. Hva mener jeg skaper diabetes

1 En usunn kost med mye toxiner og lite næring ( antioxidanter)

2 Inaktivitet    ( gjør det blant annet vanskeligere for kroppen å kvitte seg med skadelige stoffer,
   samt har en negativ effekt på hormonsystemet )

3 For mye syredannende mat vil også kunne ha en negativ effekt fordi
   a) Bukspyttkjertelen vil jobbe over evne
   b) over tid vil en slik diett kunne medføre lavere ph i kroppscellene, noe som gjør at 
       immunforsvaret svekkes i kampen mot toxiner etc.   

4 Gener ( har man dårlige gener så betyr det ikke absolutt at man må utvikle
    diabetes men man tåler mye mindre av negative faktorer enn andre )

Dette er alle faktorer som hver og en øker muligheten til å pådra seg diabetes. Innehar man alle de tre første så er det store  muligheter for å utvikle diabetes, har man i tilegg dårlige gener så har man sågodt som sikret seg denne lidelsen.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #36 : 19. oktober 2007, 05:49 »
Du svarer jo ikke på det jeg spør om! Du forutsetter at "sur mat" er usunn, og det er ikke nødvendigvis tilfelle.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #37 : 19. oktober 2007, 12:04 »
For det første skriver jeg syredannende mat. Vi har mat som i natur er bittert og surt som feks sitron. Dette er ikke syredannende mat, men faktisk veldig basisk. Jeg sier heller ikke all syredannende mat er direkte usunn i seg selv, men ofte så er det det. Mye av den raffinerte og unaturlige maten går under den kategorien. Om kjøtt feks er sunt kan man diskutere. Det er i utgangspunktet naturlig, og i oppvarmet form syredannende pga aminosyrene. Det som derimot er sikkert er at kjøtt i motsetning til planteriket nå inneholder en god del toxiner som igjen også vil gjøre det mer syredannende. Økolgisk kjøtt bør i så måte være en stor fordel.

For det andre. Selv om ikke all syredannende mat er like usunt vil totalen av den syredannende livstilen og maten over tid kunne skape problemer i seg selv. ( har allerede nevnt at det setter ekstra press på bukspyttkjertelen, og samtidig kan ph i kroppscellene synke noe som da reduserer immunforsvaret betraktelig )

For det tredje. Hvis du leser hva jeg har skrevet så har jeg aldri sagt at sur mat er årsaken til diabetes. Det jeg skriver er at det er flere faktorer som hver seg av forskjellige grunner er med på å øke mulighetene for diabetes.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #38 : 19. oktober 2007, 12:56 »

For det tredje. Hvis du leser hva jeg har skrevet så har jeg aldri sagt at sur mat er årsaken til diabetes.

Og hvis du leser min setning så er det et spørsmålstegn bak. Smiley

Men jeg forstår deg altså rett at man kan være "sunt feit" og "usunn feit", og dette er i all hovedsak basert på maten man spiser for å komme i en slik "feit" tilstand ? Forstår jeg deg rett nå ?

Og for ordens skyld, jeg bruker "feit" som i litt overført betydning, regner med du forstår hva jeg mener.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #39 : 19. oktober 2007, 17:49 »
Sitat
  Men jeg forstår deg altså rett at man kan være "sunt feit" og "usunn feit"

Det er nå det jeg prøver å formidle her ja.  Smiley

Sitat
  og dette er i all hovedsak basert på maten man spiser for å komme i en slik "feit" tilstand ? Forstår jeg deg rett nå ?
 

Ikke helt da jeg også mener at et visst aktivitetsnivå er veldig viktig. De aller fleste overvektige er det pga et kalorioverskudd som har skjedd via to negative faktorer, nemlig usunn mat og inaktivitet. Snur man på flisa og spiser masse kalorier men sunne kalorier samt opprettholder et vist aktivitetsnivå vil ikke overvekten være like skadelig. Man kan lett legge på seg for det men fettvevet vil da garantert inneholde mye mindre toxiner som lager faenskap og hormonsystemet vil ( pga sunnere mat og aktivitet )  også  fungere bedre. Man slipper i tillegg til dette også eventuelle negative konsekvenser fra for mye syredannende som kan være en overarbeidet bukspyttel og et redusert immunsystem ( grunnet lavere ph i kroppscellene).

Utlogget phamyen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: Sticky: Hvorfor fedme er skadelig
« #40 : 25. desember 2018, 02:38 »
Thanks for sharing this marvelous post. I m very pleased to read this article.
HD Wallpaper

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!