Skrevet av Emne: Dimmu Borgir og jula  (Lest 5672 ganger)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Dimmu Borgir og jula
« #45 : 23. desember 2005, 23:28 »
Opprinnelig så stammer vel ordet Satan fra Hebraisk og betyr noe sånt som 'motstander' - altså motstander av Gud.

Ordet shaitan på arabisk har vel omtrent samme betydning. I det hele tatt er det meste som er å finne om Satan/Djevelen innen kristendommen kun katolsk propaganda, og helt uten røtter i selve Bibelen. Selv historien om Lucifer antas egentlig å omhandle en babylonsk konge, om jeg ikke tar helt feil.

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Dimmu Borgir og jula
« #46 : 23. desember 2005, 23:33 »
Ordet shaitan på arabisk har vel omtrent samme betydning. I det hele tatt er det meste som er å finne om Satan/Djevelen innen kristendommen kun katolsk propaganda, og helt uten røtter i selve Bibelen. Selv historien om Lucifer antas egentlig å omhandle en babylonsk konge, om jeg ikke tar helt feil.

Jeg mener å ha hørt at Lucifer enkelte ganger sammenlignes med Ahura Mazda( Lysbæreren, omtrent samme betydning som Lucifer) som er en gammel guddom i området, var det assyrerene mon tro? Eller kanskje babylonere....nei jeg husker ikke. Videre har Satan-figuren blitt sammenlignet med hans antagonist Ahriman. Ofte ser man ihvertfall av Lucifer og Satan er to vidt forskjellige figurer.

Isolde, som ikke husker så mye av sine små-paganistiske-hekse-dager
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Dimmu Borgir og jula
« #47 : 24. desember 2005, 01:02 »
En annen kuriositet er at Jesus og Lucifer i Bibelen omtales i svært like trekk--begge refereres til som 'morgenstjerne'. Ordet Lucifer på latin var i sin tid--lenge før kristendommen tok det i bruk--et navn i romersk astrologi for planeten Venus.

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Dimmu Borgir og jula
« #48 : 24. desember 2005, 01:15 »
En annen kuriositet er at Jesus og Lucifer i Bibelen omtales i svært like trekk--begge refereres til som 'morgenstjerne'. Ordet Lucifer på latin var i sin tid--lenge før kristendommen tok det i bruk--et navn i romersk astrologi for planeten Venus.

it's all connected:) Ørkenreligionene er jo et eneste stort sammensurium av diverse utdødde religioner. Sitter og leser i Lurker's Dictionary og Gods and Goddesses, Devils and Demons jeg nå. Smiley
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Dimmu Borgir og jula
« #49 : 24. desember 2005, 01:39 »
Ørkenreligionene er jo et eneste stort sammensurium av diverse utdødde religioner.

Hehe. Jeg kunne fortsatt om Zoroastrisme og likheter mellom Jesus og andre, langt eldre religiøse figurer, men jeg tror jeg skal la de kristne få ha julen i fred i år...

Utlogget ZoDiAc

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11

SV: Dimmu Borgir og jula
« #50 : 25. desember 2005, 00:51 »
Må 'oppklare'/'forklare' litt.

Nå skal jeg generalisere en god del, men satanisme kan deles inn i ca. 3 grupper.

1. LaVey satanistene: De tror verken på Lucifer, Gud eller Jesus. Det er bare et høyre-orientert livssyn som bruker navnet satanisme fordi 'satan' egentlig betyr 'motstander', og de er motstandere av mange kristne normer. Så de er ikke satanister på den 'vanlige' måten. Om det kan defineres som en religion kan diskuteres, selv sier jeg nei.

2. Kult-satanistene: 40 år gamle griser som spiser avføring og runker på hverandre. Bare tulleopplegg som en unskyldning for å utøve sine 'nasty' lyster.

3. Fjortis satanisme: Tenne på kirker, velte gravstøtter, ofre kyllinger og geiter osv. Forstyrrede og forvirrede ungdommer.

LaVey satanistene er helt klart den med størst befolkning, og de andre gruppene har så få tilhengere at det er noe poeng å snakke om det engang. Jeg tror nok Black Metal miljøer har flere satanister enn feks hip-hop miljøene. Men det er ikke spesielt mange. Må og nevne at den eneste satanisten jeg kjenner (LaVey satanist såklart), misliker faktisk Black Metal.

Black Metal MÅ være anti-kristent. Det er hele poenget med Black Metal. Det kan godt være anti-jødedommen (Nasjonal Sosialistisk Black Metal, fins masse av det), anti-islam eller anti-buddisme i tillegg. Men hvis det ikke er anti-kristent, så er det ikke black metal. Immortal er derfor litt i grenseland.

Bruken av satan og satanisme i Black Metal er som oftest symbolsk, det er en naturlig måte for å uttrykke sin forrakt mot kristendommen. Det kan og brukes for å skape en stemning. Eller/også fordi man er interessert i 'mørket'.

Selv om man synger om satan, så betyr ikke det noe spesielt. Det fins flere tusen death metal band som synger om lemlestelse, halshugging, nekrofili etc. Men det er jo ikke noe personene i banda har lyst å gjøre, eller gjør. De finner det bare interessant.

Personlig elsker jeg vold på film, i musikk, i bøker og i kunst. Men er i tillegg en hardbarka pasifist. Er bare i den fiksjonelle (?) verdenen det er morsomt.



 

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dimmu Borgir og jula
« #51 : 25. desember 2005, 00:58 »
lucifer var, ifølge jødisk og tidlig arabisk mytologi sammen med mikael, guds ypperste engel.. Etter noen forviklinger med Lilith og hennes demoner og en diskusjon/problemstilling rundt det å være slaver vs. det å ha fri vilje.. ble han noe helt annet.. Smiley Lucifer virker å være en fin fyr, den samme holdningen til blind autoritetshysteri som meg også.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Dimmu Borgir og jula
« #52 : 25. desember 2005, 01:09 »
lucifer var, ifølge jødisk og tidlig arabisk mytologi sammen med mikael, guds ypperste engel.. Etter noen forviklinger med Lilith og hennes demoner og en diskusjon/problemstilling rundt det å være slaver vs. det å ha fri vilje.. ble han noe helt annet.. Smiley Lucifer virker å være en fin fyr, den samme holdningen til blind autoritetshysteri som meg også.. Tongue

Tar jeg feil når jeg sier at han i den gamle mytologien gikk under navnet Shemhazai, eller Shemyazaz?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dimmu Borgir og jula
« #53 : 25. desember 2005, 01:13 »
Det kommer veldig an på, Samael, Shamael o.l. er det jeg har sett ham under, nå er det ikke så langt unna shemh-noe, så det kan stemme.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Dimmu Borgir og jula
« #54 : 25. desember 2005, 02:49 »
Samael, ja... ikke så dårlig band, det. Wink

Navnet Shemyazaz betyr vel noe sånt som 'infamøst opprør/infamøs opprører', mens Shemhazai betyr 'himmeltager' eller noe slikt. Uansett har alle de falne englenes navn vært utsatt for en del forandringer og feiltolkninger gjennom tidene, så det er vanskelig å si hva de opprinnelige betydningene var.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!