Skrevet av Emne: STICKY : Fedme og insulinresistens  (Lest 22496 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
STICKY : Fedme og insulinresistens
« : 24. desember 2005, 17:53 »
Jaja, så er det julaften igjen, med alle de etegildene som ofte hører med.  Smiley

Mens vi venter på maten har jeg lyst til å skrive om sammenhengen mellom fedme, fenomenet insulinresistens og risiko for sykdom og tidlig død, særlig hjerte-kar-sykdom:

Les denne tråden først:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=34789.0

Alle vet at hvis man spiser mer kalorier enn man forbruker over tid, vil fettprosenten ubønnhørlig øke. Vi skiller mellom to fundamentalt forskjellige fettdepoter hvor kroppsfettet lagres:

*Underhudsfett (subkutant fett)
*Indre magefett (visceralt fett), som finnes rundt og i kroppens indre organer (særlig tarmer og lever)

Underhudsfettet er i seg selv ikke skadelig for kroppen, men det er derimot det indre magefettet. Det beste estimatet eller målet på mengde indre magefett får man ved å måle midjen. Det er anbefalt at midjemålet holdes under 95cm for menn og under 80cm for kvinner, man faktum er at enkelte studier har vist at risikoen for hjerte-kar-sykdom begynner å øke allerede ved et midjemål på rundt 75cm for menn og 65-70cm for kvinner (noe avhengig av kroppsbygningen).

Magefettet skiller ut en rekke stoffer som fører kroppens blodsukker-, fettstoff- og blodtrykksregulering ut av lage. For mye magefett fører til "metabolic fuck-up" så å si. Eksempler på slike stoffer er resistin og adiponectin. I tillegg vil en økt omsetning av frie fettsyrer (triglyserider) hemme viktige metabolske prosesser.

Følgende er hva som skjer i kroppen ved økende midjemål:

*Blodtrykket stiger

*Totalkolesterol og LDL (det "onde" kolesterolet) stiger, men enda verre er det at nivået av triglyserider stiger og nivået av HDL (det "gode" kolesterolet) synker. Dessuten endres partikkeltettheten til både LDL og HDL i "ond" retning, dvs. partikkeltettheten øker samtidig som partikkelstørrelsen reduseres.

*Insulinresistens oppstår. Dette er et fenomen som kan begynne allerede i barnealderen, hvis barna er veldig fete og inaktive.

Alt dette øker risikoen sterkt for hjerte-karsykdommer som angina, hjerteinfarkt, hjerneslag, utposninger på hovedpulsåren m.m.

Hva er så insulinresistens?
Blodsukkeret vårt reguleres innenfor fine rammer, slik at fastende blodsukker (glukose) holdes mellom 4 og 6mmol/l.
Når blodsukkeret stiger etter et måltid, skiller bukspyttkjertelen ut insulin for å få glukosen ut av blodbanen og inn i vevene, særlig skjelettmuskulatur, der det lagres og/eller forbrukes.
Økende insulinresistens betyr rett og slett at bukspyttkjertelen må skille ut stadig mer insulin for å holde et stabilt blodsukker.
Idet insulinresistensen blir så uttalt at bukspyttkjertelen ikke greier å skille ut nok insulin til å holde et fastende blodsukker under 7mmol/l, snakker vi om sukkersyke eller diabetes.

Man kan få et inntrykk av graden av insulinresistens ved å måle nivået av fastende insulin, som vil være forhøyet ved insulinresistens. Måler man samtidig Apo B (en blodfaktor som indikerer graden av triglyseridomsetning i kroppen) og LDL-partikkelstørrelse, kan man identifisere insulinresistens på et svært tidlig stadium.

Det er viktig å huske på at diabetes er et meget sent stadium av insulinresistens, og at risikoen for å utvikle hjerte-karsykdom øker allerede ved tidlige stadier av insulinresistens!

Hvordan minimerer man så risikoen for å utvikle insulinresistens? Jo:
*Sørg for å holde en smal midje, helst med godt synlige mageruter
*Tren utholdenhet regelmessig
*Tren styrke regelmessig
*Hold inntaket av høyraffinerte karbohydrater lavt


Nyt julematen, folkens!  Cheesy


H


Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Fedme og insulinresistens
« #1 : 24. desember 2005, 22:20 »
Jeg har aldri i mitt liv hatt synlige mageruter.. selv ikke da jeg var 16-17, veide 30-35kg mindre enn nå og løp 5-7 ganger pr uke.. Tongue Har en mistanke om at dette er en smule genetisk betinget, videre har jeg aldri (siden jeg ble 185cm høy.. Tongue ) hatt en midje på under 85cm.. selv nede i 75kg og ekstremform.. Så jeg tror slike absolutte tall er litt merkelige! (selv om tankene for øvrig i innlegget selvsagt er gode.. jeg blir bare furten når jeg oppdager hvor brei jeg er.. Tongue )
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Fedme og insulinresistens
« #2 : 25. desember 2005, 11:39 »
Jeg har heller ikke hatt flat mage siden jeg var rundt 10-11 år. I 13 års alderen ble dette et stort problem for meg, og jeg sluttet å gå på stranda, gikk med store klær og så videre. Saken var ikke det at jeg ikke var så stram rundt midjen som alle venninnene mine, men at beina var syltynne i forhold til resten av kroppen. Riktignok levde jeg nesten på pizza, hamburger, snacks, snop o.l., men jeg kunne ikke forstå at uansett hvor tynn jeg var, nektet magen å gi slipp. Jeg var langt fra overvektig, men hadde litt ekstra å ta i på dette området. Syntes alltid dette var kjemperart for ellers så forbrenningen min ut til å være svært effektiv. Da jeg begynte å trene og spise sunt i 15 års alderen, gikk jeg ned rundt fem kilo, og beina og overkroppen ble enda tynnere. Magen måtte la noe av fettet gå, men ikke alt. Det var fortsatt litt fett der, og det stod ikke i stil med den ellers så tynne kroppen min. Svaret fikk jeg i sommer. Etter en lengre periode uten mensen, oppsøkte jeg en gynekolog. Han kunne konstatere at jeg hadde PCOS. Les mer om sykdommen her. Etter at jeg begynte på p-pillene, har ikke vekta endret seg, men jeg har fått mer kvinnlige former. Hoftene har blitt bredere, men midjen er fortsatt lik seg selv. De forskjellige kroppsdelene står endelig mer i stil til hverandre. Ifølge BMI-en, er jeg undervektig, men jeg syns det blir feil å ta hensyn til det ettersom jeg har PCOS. Legger jeg på meg, legger det seg RETT på magen, og det kan umulig være sunt. Det er en av de mange ulempene med sykdommen. Jeg har også uregelmessige blødninger og må nok få hjelp til en framtidig graviditet, men føler meg likevel litt heldig. Kjenner andre som har den samme sykdommen, og som er sterkt plaget av fedme, kroppshår, uren hud og så videre. Det gjelder å se det positive i alt.

Men for å komme til poenget, syns jeg også slike absolutte tall er litt merkelige. Bruk speilet, ikke tall. Det er alltid en del å ta hensyn til, blant annet diverse sykdommer og genetikk. Jeg vet ikke hva midjemålet mitt er, men det er nok litt for høyt i forhold til resten av kroppen. Dessverre. Skal jeg ha den magen jeg ønsker meg, må jeg finne meg i at vekta ligger på rundt 25 kilo, og det er i mine øyne helt uaktuelt Smiley
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Fedme og insulinresistens
« #3 : 03. januar 2006, 00:50 »
Bak de absolutte tallene skjuler det seg selvsagt en god del individuelle forskjeller, inkludert størrelse på bekken, variasjon i forhold til høyde etc. Men skal man først følge en parameter hvis man ønsker å slanke seg, er midjemål suverent mye bedre enn BMI og vekt! Mister man kun masse i rumpe og lår, går vekten selvsagt ned, mens midjemålet forblir det samme og risikoen for insulinresistens øker faktisk i samme slengen.

PCOS er sterkt assosiert med insulinresistens, og styrketrening er for personer med PCOS helt suverent både for å øke omkretsen på andre kroppsdeler enn magen, bedre insulinfølsomheten og dermed reversere insulinresistensen, samt øke forbrenningen.

Å bruke speilbildet er en fin ting, men speilbildet kan av og til "lyve" - en anorektiker vil ofte tegne seg selv fetere enn hun er, en megarektiker vil tegne seg selv tynnere/mindre enn han er. Målebåndet derimot lyver aldri, og er faktisk et meget godt redskap for å følge resultatene akkurat der du ønsker at resultatene skal komme.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Fedme og insulinresistens
« #4 : 23. april 2006, 18:35 »
bump

Viktig emne!  Deal
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Fedme og insulinresistens
« #5 : 23. april 2006, 20:48 »
Så gjør vi den til en Sticky. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hanne1602

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: STICKY : Fedme og insulinresistens
« #6 : 18. mars 2010, 10:54 »
Du skriver at overvekt fører til insulinresistens.
Jeg har også hørt at det er omvendt, at insulinresistens fører til overvekt?

Blodprøvene mine sier at jeg ikke er insulinresistent lenger, men jeg får fortsatt ikke fettprosenten lenger ned.
Har vært på ketogen diett i desember og januar, og spist lite karbohydrater etter det også, om ikke ketogent.
Den siste måneden har fettprosenten stått stille.
Har du god greie på insulinresistens og hva man burde spise?

Vet ikke om det sier deg noe, men hos jenter finnes et syndrom på eggstokkene, polycystisk ovarial syndrom (pcos), som er medfødt, og jenter som har dette har ofte også ir.
Jeg har alltid vært aktiv og trent i 12 år (er 27), men jeg kommer alltid til å ha en dragkamp med ir (i følge legen), og ernæringsfysiologen sier rett ut at det vil være vanskeligere for meg å ta av fett på grunn av pcos.
Hvis jeg får barn vil jeg også slite mer enn friske jenter med å gå ned i vekt igjen.

Fettprosenten min ligger rundt 25 og jeg vil ha den ned mot 20.
Kan det stoppe opp fordi jeg har spist så lite karbohydrater så lenge?
Og hvis jeg går over til å begynne å spise ris som jeg ser folk på diett gjør, vil jeg ikke bare legge på meg tvert da?
i og med at jeg ikke har spist karbo på lenge og i tillegg kjapt utvikler ir igjen av karbo?

Alt det her er litt nytt for meg og det er mye å sette seg inn i.. setter pris på enhver kommentar eller tips : )

 what

Utlogget Hanne1602

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: STICKY : Fedme og insulinresistens
« #7 : 18. mars 2010, 13:04 »
ii nå ser jeg at dere har skrevet om pcos. ser det står at styrketrening er det som trengs,
men vet noen noe om dietten også?
noe mer spesifikt enn den vanlig lavkarbo?

Utlogget oblivious

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: STICKY : Fedme og insulinresistens
« #8 : 14. november 2012, 12:41 »
ii nå ser jeg at dere har skrevet om pcos. ser det står at styrketrening er det som trengs,
men vet noen noe om dietten også?
noe mer spesifikt enn den vanlig lavkarbo?

Nå er dette en "gammel" tråd men jeg har fått litt erfaring på emne siden jeg ble målt med 15.6mmol/l "fastende" blodsukker for snart 2 år siden.

Lavkarbo vil ikke nødvendigvis hjelpe deg med å bli kvitt insulinresistens ettersom man tradisjonelt øker inntaket av fett i kostholdet for å komme opp i nok kalorier.
Men det kan absolutt hjelpe deg på vei, spesielt med et kalori underskudd (ved type 2 diabetes burde man som regel slanke seg litt i denne sammenheng).
Det som har hjulpet meg mest når det kommer til trening er høy intensitet intervaller og vektløfting/styrketrening. Gjerne ikke mindre enn 3 ganger i uken Smiley

Når vi kommer til kosthold er det mye man kan gjøre.
Finn ut hvilke matvarer som har lavglykemiske karbohydrater og høyt fiber innhold.
Jeg fikk høre at man må holde seg unna brød, pasta, potet osv.. dette er dog en stor del av kostholde mitt og jeg har ikke hatt noe problemer med blodsukkernivå på halvannet år.
Brød? Spis brød uten hvetemel og sukker, finn de som er rike på fiber og bruker hele korn.
Rug, kli og bygg er bra kilder og har lavere glykemisk indeks enn hvete og havre.
Potet? Ikke kok poteten, stek de.. når man koker poteten i lang tid som nordmenn gjerne gjør øker den glykemiske indeksen betraktelig. Steker man den vil den ha en lavere GI, behold skallet på for næringsstoffer.
Pasta? Her bør man underkoke pastaen og holde seg til kun fullkorn, ved underkoking kan man få en mye lavere GI enn når pastaen for mange er ferdig koktl.
Noen matvarer som er naturens egne insulin regulerende kilder :
Kanel, løk og squash er noen, grønnsaker generelt er en veldig god ide!
Jeg har laget meg en liste over lavglykemiske matvarer og spiser mye god mat vær dag Smiley

Karbohydrater er ikke nødvendigvis fienden her, men man må ha komplekse karbohydrater, høyt fiberinnhold og høy næringstetthet i matvarene. Ikke hvetemel og sukker.
Søtning som kan fungere er Splenda, Stevia, Natreen og Sukrin.
En gjennomsnittlig dag ligger jeg på 300gr karbohydrat, 160 gram protein og 80 gram fett.
Dette fungerer veldig bra for meg nå, men i starten ved en diagnose burde man ligge på mye mindre karbohydrater, og hvis man må øke fettinnholdet i maten så burde man holde seg til raps, oliven, kokosolje o.l. sunne fettkilder. Ikke ribbefett Wink

En annen ting som også kan hjelpe veldig bra på å øke insulinsensitivitet er periodisk faste.
Det er veldig mange forskjellige måter å gjennomføre periodisk faste på, så da anbefaler jeg å undersøke hva som passer best for seg selv.
En dokumentar om temaet jeg vil anbefale er "Eat, Fast & Live Longer" av BBC Horizon (finnes på youtube).
Det er ikke fremgangsmåten jeg bruker men dokumentaren gir mye god innsikt og informasjon i teorien, lettfordøyelig.

Håper dette var noe til hjelp for noen der ute, lykke til med blodsukker reguleringen! Smiley

Utlogget phamyen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 11
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 11

Sv: STICKY : Fedme og insulinresistens
« #9 : 25. desember 2018, 02:35 »
I agree with your opinion .Hope you share many things.
Superfighters

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!