Skrevet av Emne: Vokser rævdårlig...  (Lest 1411 ganger)

Utlogget OlavNS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

Vokser rævdårlig...
« : 28. desember 2005, 23:03 »
Hei folkens!

Jeg har trent i 9 år nå. (er 22), og er ikke fornøyd med framgangen. Tar vel 120 i benkpress, 160 i markløft og 130 i knebøy (kjører aldri knebøy, fordi jeg får null pump i låra av det. Er veldig høy) Angående benkpress, så tok jeg 100 da jeg var 16.. Og, å øke 20 kg på 6 år, er vel ikke akkurat noe å skryte av..

Har alltid trent seriøst. Var vel først for 5-6 år sida, at jeg begynte å spise riktig topp. 35-40 gram protein per måltid, 6 ganger om dagen, og bare sunn mat, blabla.

Legger opp treningsprogrammene mine rundt basisøvelser, og har brukt å trene hver muskel en gang i uka. Eller, opp i hver 12 dag. Som regel delt kroppen på 4 treningsdager. Og, føler faktisk at jeg trenger to dager hvile, etter hver dag.

Jeg tror jeg varierer treninga nok, til at kroppen ikke skal begynne å "kjede seg" og trappe ned på voksteren.

Men, jeg har alltid trent så hardt jeg kan. Veldig, veldig hardt, tror jeg jeg kan si. Det handler om å henrette med hvert sett (hehe... man fakta) Har prøvd å kjøre 10 reps en periode, og så tyngre (4-5 reps).. Har prøvd 1 sett per muskel, og 40 sett per muskel (!) Alle sett til failure, alltid. Kan problemet være at jeg alltid har trent så hardt? Kan det være bedre å prøve f.eks 5x5 på en øvelse, slik at den virkelige utfordringa er bare å klare 5 reps på de siste setta? (Og så, om jeg klarer 5x5, så legger jeg på litt kg til neste økt) Er det intensiteten jeg burde tatt og variert?

Har en treningskompis når jeg er hjemme i Ålesund (som nå. Bor i Oslo ellers) Jeg tok han som min disippel for to år sida. Han har trent litt av og på. Men, det siste året har han vokst helt rått. Er blitt like sterk som meg, og musklene bare buler på han. Jeg ser fortsatt ut som en helt vanlig mann, og er møkkalei av å ha gitt så mye, og fått så lite. (Har spurt han om han doper, og han sier nei. Jeg tror han) Det han gjør, er å kjøre sånn 5x5 som jeg nevnte, på de aller fleste øvelser. Og så 2-3 øvelser per muskel.


Det er jo egentlig rart, å legge opp treninga slik at en skal trene så hardt en kan, hver økt.. En 100meter sprinter f.eks, ville vel aldri lagt opp treninga slik at han skal gi absolutt alt, hver gang han løper, på hver trening... Men, det er jo dette snåle en leser i muskelbladene.. At en bør kjøre alle sett til failure.. (Som regel er det det som står vertfall.)

Håper å få litt hjelp her...


Klem, nei.. hilsen, Olav

andreassk

  • Gjest
SV: Vokser rævdårlig...
« #1 : 28. desember 2005, 23:31 »
Kunne du fortalt litt mer om kostholdet ditt? Ikke bare er det nok å spise mye prot. men man skal jo ha et cal. overskudd også. Har du hatt noen form for treningspauser, ettersom det virker som du har stagnert helt.

Noen kan nå lengre enn andre, du var kanskje ikke ment som en stor fyr.
Men fra filosofi til hvirkelighet; du får sikkert hjelp av noen personer med myyyyyye mere peiling en en liten fjortis som meg. Men tror alle har tatt seg juleferie;)

Utlogget WalkerT

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

SV: Vokser rævdårlig...
« #2 : 28. desember 2005, 23:54 »
Jeg har trua på å trene så hardt man kan hele tiden, er i allefall det jeg prøver å få til, selvom kroppen kanskje ikke altid orker det eller at dagsformen er helt på topp.

Du sier du har økt 20kg i benkpress på 6 år noe som virker ekstremt lite på meg, og dermed trekker jeg konklusjonen at du trener feil. Noe du også antyder selv.

For å bruke meg selv som eksempel så har jeg trent steinhardt siste året. Vært meget ops på hva jeg dytter inn i trynet og ikke drukket hver helg. I starten når jeg begynte å trene så skrev jeg ikke ned hva jeg løftet på treningene og økte relativt sakte. De to siste mnd har jeg skrevet ned all trening og presset meg selv til å øke i antall kg hver dag jeg trener. Klarer jeg ikke å øke antall kg så klarer jeg i allefall å øke antall reps fra gang til gang.

Derfor har jeg følgende råd til deg unge mann:

Skriv ned et treningsprogram hvor du fastsetter antall set og reps.
Skriv ned antall kg og antall reps du har per sett første uka du begynner med det.

Deretter så kan du se hva du trente første uka og sørge for at du har progresjon i treningen de neste ukene. Når du øker i antall kg så er det ikke altid du klarer alle repsene du har fastsatt, men da har du jo et mål til neste trening. Klare du alle repsene neste trening så øker du antall kg til neste trening der igjen.

Jeg har selv brukt  5*5 power building programmet som du finner her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3

Ta deg en ukes pause før du eventuelt begynner på dette programmet eller et annet programm. Sørg for et bra kosthold med masse proteiner og et overskudd av kalorier.

Lykke til med treninga og ikke gi deg.

Edit: min første post gitt...

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Vokser rævdårlig...
« #3 : 28. desember 2005, 23:57 »
Noe må du jo gjøre feil, hvis du ikke føler du har noe fremgang. Det virker som om du føler at du ikke har fremgang hverken styrke- eller volummessig.

Jeg er nesten helt sikker på at størsteparten som har dårlig fremgang gjør en for dårlig jobb med kostholdet. Man kan trene så korrekt man vil, hvile masse og føle at alt gjøres riktig, men skranter kostholdet kommer man aldri til å få skikkelig fremgang.
Synes du skal sette opp en kostholdsplan med en ganske så overdådig kcaloverskudd ilag med et fornuftig treningsopplegg og nok av hvile. Før treningslogg, ikke drikk alkohol og se hvordan det utvikler seg.

Jeg vil også anbefale deg å permlese samtlige artikler og stickyer om kosthold her på forumet, samt å følge ivrig med på kostholdsforumene. Man kommer langt med riktig kunnskap. Dessuten er jo det premien med å være en "hardgainer", man har virkelig jobbet for den fremgangen man får. En ting er sikkert, du har ikke nådd ditt fulle potensiale i en alder av 22 år!

Edit: Nå ser jeg en kom meg i forkjøpet med litt forskjellig, men poster uansett.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Vokser rævdårlig...
« #4 : 29. desember 2005, 00:13 »


Dette skal vi nok finne ut av, men du bør:
Føre treningslogg her, så den kan kommenteres.
Føre opp kostholdet ditt
få ut et bilde og info om høyde og vekt

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Vokser rævdårlig...
« #5 : 29. desember 2005, 00:20 »
Hei folkens!

Jeg har trent i 9 år nå. (er 22), og er ikke fornøyd med framgangen. Tar vel 120 i benkpress, 160 i markløft og 130 i knebøy (kjører aldri knebøy, fordi jeg får null pump i låra av det. Er veldig høy) Angående benkpress, så tok jeg 100 da jeg var 16.. Og, å øke 20 kg på 6 år, er vel ikke akkurat noe å skryte av..

For det første kjør knebøy pump- hva skal du med det? For å bli større må du bli sterkere.


Legger opp treningsprogrammene mine rundt basisøvelser, og har brukt å trene hver muskel en gang i uka. Eller, opp i hver 12 dag. Som regel delt kroppen på 4 treningsdager. Og, føler faktisk at jeg trenger to dager hvile, etter hver dag.
Du må ha lang vile etter treningsøkter fordi du kjører hvær muskel så sjelden. Basisøvelser er fint, men de bør trenes et par tre ganger i uka- varier med en tung da og et par midium/lette dager.
Dele kroppen?- det høres vondt ut woot
Har du fått resultater med det? Nei- da er det kansje på tide og holde opp med det.


Jeg tror jeg varierer treninga nok, til at kroppen ikke skal begynne å "kjede seg" og trappe ned på voksteren.

Du mener at voksten er bra what ikke det nei.

Hei folkens!
 Alle sett til failure, alltid. Kan problemet være at jeg alltid har trent så hardt? Kan det være bedre å prøve f.eks 5x5 på en øvelse, slik at den virkelige utfordringa er bare å klare 5 reps på de siste setta? (Og så, om jeg klarer 5x5, så legger jeg på litt kg til neste økt) Er det intensiteten jeg burde tatt og variert?

Tja har du hørt om periodisering? Har det funka og altid kjøre til failure? ikke det nei.
Hvor lenge tror du at du kan fortsette og legge til noen kg på 5 x 5. Det finnes flere måter og variere og holde på progrsjon på. Mange programmer som går over litt tid har innlagt bølger på belastningen, andre prøver å bytte øvelser etter varierende tid.
Noen sattser på to skritt frem og ett tilbake for å kunne holde progresjonen lenger.
Esensen er at du må starte med et program som tar hensyn til disse tingene for deg da du ikke klarer dette med nåværende måte å trene på.
Det er jo egentlig rart, å legge opp treninga slik at en skal trene så hardt en kan, hver økt.. En 100meter sprinter f.eks, ville vel aldri lagt opp treninga slik at han skal gi absolutt alt, hver gang han løper, på hver trening... Men, det er jo dette snåle en leser i muskelbladene.. At en bør kjøre alle sett til failure.. (Som regel er det det som står vertfall.)
Kansje du skulle slutte og lese muskelblader.  Mye av det som står der er jo henta fra folk som døtter i seg betraktlig mengder farmasøytiske produkter og således tåler å trene med høyere intensitet oftere en reine utøvere. Lær heller noe av sprinteren som balangserer treninga si på en helt annen måte.

Hva med å kjøre et styrkeløftprogram, du vokser kansje ikke ekstremt på det, men når du er blitt stærkere er det jo stor mulighet for at du kan kjøre et bygge program med betraktlig tyngere vekter noe som vil gi deg resultater i for av økt vekst.

Utlogget payn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

  • No payn no gain
SV: Vokser rævdårlig...
« #6 : 29. desember 2005, 00:20 »
Utfra det jeg har lest her,ser det nesten ut som kroppen din får for lite hvile.....
kjører man max hele tiden,er det fort gjort å stagnere.
Det beste for meg ialefall er å trene i syklus,presser meg selv en uke,litt lettere vekter neste uke osv....
Hst prinsippet funker også for mange,man starter med lette vekter å høy reps,å gradvis øker motstanden å minsker reps,man trener i 8 uker,å tar derreter 1-2 uker trenings fri.
En annen årsak kan selvfølgelig ligge i kosten,har ikke kroppen noe å bygge muskler av så vokser man ikke.
No payn no gain
  Sande kk

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Vokser rævdårlig...
« #7 : 29. desember 2005, 00:57 »
Hei folkens!

Jeg har trent i 9 år nå. (er 22), og er ikke fornøyd med framgangen. Tar vel 120 i benkpress, 160 i markløft og 130 i knebøy (kjører aldri knebøy, fordi jeg får null pump i låra av det. Er veldig høy) Angående benkpress, så tok jeg 100 da jeg var 16.. Og, å øke 20 kg på 6 år, er vel ikke akkurat noe å skryte av..

Har alltid trent seriøst. Var vel først for 5-6 år sida, at jeg begynte å spise riktig topp. 35-40 gram protein per måltid, 6 ganger om dagen, og bare sunn mat, blabla.

Legger opp treningsprogrammene mine rundt basisøvelser, og har brukt å trene hver muskel en gang i uka. Eller, opp i hver 12 dag. Som regel delt kroppen på 4 treningsdager. Og, føler faktisk at jeg trenger to dager hvile, etter hver dag.

Jeg tror jeg varierer treninga nok, til at kroppen ikke skal begynne å "kjede seg" og trappe ned på voksteren.

Men, jeg har alltid trent så hardt jeg kan. Veldig, veldig hardt, tror jeg jeg kan si. Det handler om å henrette med hvert sett (hehe... man fakta) Har prøvd å kjøre 10 reps en periode, og så tyngre (4-5 reps).. Har prøvd 1 sett per muskel, og 40 sett per muskel (!) Alle sett til failure, alltid. Kan problemet være at jeg alltid har trent så hardt? Kan det være bedre å prøve f.eks 5x5 på en øvelse, slik at den virkelige utfordringa er bare å klare 5 reps på de siste setta? (Og så, om jeg klarer 5x5, så legger jeg på litt kg til neste økt) Er det intensiteten jeg burde tatt og variert?

Har en treningskompis når jeg er hjemme i Ålesund (som nå. Bor i Oslo ellers) Jeg tok han som min disippel for to år sida. Han har trent litt av og på. Men, det siste året har han vokst helt rått. Er blitt like sterk som meg, og musklene bare buler på han. Jeg ser fortsatt ut som en helt vanlig mann, og er møkkalei av å ha gitt så mye, og fått så lite. (Har spurt han om han doper, og han sier nei. Jeg tror han) Det han gjør, er å kjøre sånn 5x5 som jeg nevnte, på de aller fleste øvelser. Og så 2-3 øvelser per muskel.


Det er jo egentlig rart, å legge opp treninga slik at en skal trene så hardt en kan, hver økt.. En 100meter sprinter f.eks, ville vel aldri lagt opp treninga slik at han skal gi absolutt alt, hver gang han løper, på hver trening... Men, det er jo dette snåle en leser i muskelbladene.. At en bør kjøre alle sett til failure.. (Som regel er det det som står vertfall.)

Håper å få litt hjelp her...


Klem, nei.. hilsen, Olav

Kan værra at du er helt sykt svak da ??!!?
samma faan hva du gjørr, så vikke musskla gro lissom ??
Bynn me sjakk kansje ??!
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget OlavNS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 61

SV: Vokser rævdårlig...
« #8 : 29. desember 2005, 01:02 »
Åisann! Her blei det raskt mange svar. Kan skrive litt til:

Bruker å ta ei uke fri, etter to måneders trening.an

Fører logg ja. Det bruker å komme pittelitt framgang når jeg begynner med et nytt program, men så stagnerer det veldig fort igjen.

Får i meg nok kalorier. Det vet jeg, siden jeg blir tjukkere.
Mat jeg spiser:
Proteinkilder: Tunfisk, egg, melk, kylling, koteletter og proteinpulver
Karbo: Store havregryn, grovt brød, spagetti, ris og frukt
Fett: Tran og litt sunne oljer.
Ellers så spiser jeg frukt og grønt, til hvert måltid
Og, spiser meg mett hvert måltid.

Kjenner musklene er trøkk i, før jeg trener de igjen. Men lurer da på, om jeg banker de for hardt..

Er lite på nettet ellers. Så, tror jeg venter med å lage meg profil og greier her.

Men takk for alle råd!

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Vokser rævdårlig...
« #9 : 29. desember 2005, 21:16 »
Enkelt nok. Du har trent alt for hardt og for lite variert!

Varier treningen hele tiden, fortsett med basisøvelser. ALDRI tren til failure, men stopp 1-2 reps før. Begynn med ekstra restitusjonstrening. Dvs. lett aerobisk aktivitet, eventuelt trene meget lett med vekter og høyt repetsjonsantall. Dette fører til at du hjelper musklene med å føre slaggstoffene bort, og minsker restitusjonslengden. Ismassasje skal være meget effektivt og kan anbefales i tillegg.

Du må huske på at enkelte har vært heldig og tåler mye trening. De aller fleste gjør det IKKE! Du kan helt opplagt ikke trene slik kompisen din gjør. I og med at du er veldig lang, regner jeg det som sannsynlig at du er tynn/mager og har høy forbrenning. Altså en ekte ectomorf. Det tilsier at du må ha en HELT ANNEN tilnærming til treningen din. Reduser volumet betraktelig og du skal se at resultatene kommer!
Treningsloggen min finner du her

Utlogget cjoensen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

SV: Vokser rævdårlig...
« #10 : 29. desember 2005, 22:27 »
WalkerT

Bruker du powerbuilding programmet? Merker du god framgang? i styrke og masse?Wink

Tenkte jeg sku begynne på det:)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!