Skrevet av Emne: Kortisol  (Lest 1736 ganger)

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

Kortisol
« : 03. januar 2006, 22:24 »
Hei. vet ikke helt hvor jeg skal poste dette emne, men håper det går bra her.

Jeg føler meg litt dum som spør om dette, men det er jo den eneste måten å få svar.

Jeg har lest både her på forum og andre steder at når man trener så begynner kroppen å produsere det nedbrytende hormonet kortisol, og at denne produksjonen går raskere og raskere utover i økten. Derfor skal man ikke trene noe særlig lengre enn 45 min.

Men er ikke hele poenget med trening å bryte ned musklene, for at de så skal bygge seg opp igjen? Huh
Mvh. Thoz

Utlogget BBM

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

SV: Kortisol
« #1 : 03. januar 2006, 23:00 »
Muskel fibrene skal brytes ned ved hjelp av vektene for så å bygge seg opp igjenn. Ikke av kortisol. På samme måte som at man ikke bygger av å drekka mjød selvom det bryter ned...

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Kortisol
« #2 : 03. januar 2006, 23:29 »
Hei. vet ikke helt hvor jeg skal poste dette emne, men håper det går bra her.

Jeg føler meg litt dum som spør om dette, men det er jo den eneste måten å få svar.

Jeg har lest både her på forum og andre steder at når man trener så begynner kroppen å produsere det nedbrytende hormonet kortisol, og at denne produksjonen går raskere og raskere utover i økten. Derfor skal man ikke trene noe særlig lengre enn 45 min.

Men er ikke hele poenget med trening å bryte ned musklene, for at de så skal bygge seg opp igjen? Huh


Jo, men det er forskjell på når man bryter ned muskelfibrenen for å oppnå hypertrofi og på når kortisol bryter musklene ned til aminosyrer for å bruke det som energi. Når vi trener vil vi forbruke blodsukker, og da øker kortisol nivåene for å bryte ned celler til energi for å opprettholde blodsukker nivået. Derfor bør en treningsøkt vare mellom ca 45 minutter og aldri over en time.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

SV: Kortisol
« #3 : 04. januar 2006, 10:05 »
Nå er det det enkelte som trener bortimot 2 timer, uten at det gjør dem noe, men kan være lurt å ha med noe å spise for å dytte kroppen bort fra den katabole tilstanden under økta. Trente styrkeløftprogram før, og da dreiv jeg på i over to timer hver gang.
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Kortisol
« #4 : 04. januar 2006, 11:18 »
Nå er det det enkelte som trener bortimot 2 timer, uten at det gjør dem noe, men kan være lurt å ha med noe å spise for å dytte kroppen bort fra den katabole tilstanden under økta. Trente styrkeløftprogram før, og da dreiv jeg på i over to timer hver gang.

Enig - det er utrolig mye synsing på dette feltet, og intensiteten på øktene er jo i stor grad avgjørende for hvor fort en "går tom".....
Kjører en balls to the walls i en time så skal det ikke være så mye futt igjen lell, har en det så har en rett og slett ikke trent hardt nok........

Kjenner også mange styrkeløftere som glatt trener både 2 og 3 timer i strekk. Har vel normalt med seg en banan eller to som de hiver innpå i løpet av økta, men det er vel også det... Intensiteten i øktene deres (ikke målt som andel av 1RM) er lav nok til at de henter seg brukbart inn mellom hvert sett, og da holder en nok bra mye lengre uten de såkalte negative effektene av kortisolet.
Vil også tro at mange i disse tider, hvor failure" er fyfy i manges øyne, burde kunne drøye øktene noe lengre enn for oss som fortsatt liker å føle oss litt realt "trashed" etter ei økt Smiley
 
I tillegg har jeg lest en plass at veksthormonnivået er på topp etter omlag en times trening, men jeg skulle uansett likt å se betydningen av den hormontoppen kvantifisert mht betydning for muskelveksten.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

SV: Kortisol
« #5 : 04. januar 2006, 18:24 »
Ok...takk for oppklarende svar. Jeg burde kanskje skjønt det selv Embarrassed, men når intelligensen svikter er det flott at noen gidder å svare på litt dumme spørsmål.
Mvh. Thoz

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!