Skrevet av Emne: Gerilja kardio - beste måten å forbrenne fett på?  (Lest 5238 ganger)

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Ja, nå har jeg lest en ganske så interessant artikkel på iform.no: http://php.iform.no/pub/art.php?id=23

Gerilja kardio påstås å være verdens beste måte å forbrenne fett på og ikke uten grunn. Det har blitt forsket og sammenliknet dette anaerobe programmet (5 uker, 5 ganger i uken, 12 min) med aerob kardio (6 uker, 5 ganger i uken, 1 time). Forskningen viste at de som kjørte aerob utholdenhet gikk fikk en 10% økning i den aerobe utholdenheten, men ingenting i anaerob utholdenhet. Den gruppen som kjørte anaerob utholdenhet gikk opp utrolige 14% i aerob utholdenhet og fikk en hele 28% økning i anaerob utholdenhet.

Spør du meg, er det helt utrolig. Bare av å trene 12 min anaerob utholdenhet i 5 uker, i motsetning til 1 time aerob utholdenhet i 6 uker og likevel få en så utrolig økning i utholdenhet. 

Grunnen til at gerilja kardio er så god til å forbrenne fett er ikke fordi man forbrenner så mye kalorier under selve treningen, men at man forbrenner masse mer enn man vanligvis ville ha gjort, i mange timer etter treningen. Bedre utholdenhet, gir også bedre forbrenning.

Jeg vet ikke om jeg har helt rett når jeg sier dette, men aerob utholdenhet baserte programmer forbrenner mer muskler enn hva gerilja kardio gjør om man tenker logisk.


Uansett, når det er sagt, er det noen som driver med gerilja kardio? Jeg har selv tenkt å begynne snart og vil lese deres erfaringer rundt saken.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Lance

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Det jeg kan begynne å si da, har ikke prøvd gerilja selv, men har lest litt om det. Er følgende, man skal ha en relativt god grunnkondis for å begynne på såpass hard trening. Det står jo i og for seg i artikkelen også, at man bør ta noen "rolige" økter på 80-90%. Men til og med dette synes jeg er ganske mye om du er relativt utrent, sånn kondisjons messig. Aner jo ikke hva du er da.

Og en annen ting, poenget med sånn nazi kompakte øvelser som det her er å kjøre stenhårt. Så her er 90% for dårlig, det er viktig å komme deg opp i nærmere 100% ved hver spurt. Og det er vanskelig, krever igjen en veldg god grunntrening.

Du har ikke helt rett ang aerob teorien din, er det noe som i noen grad "forbrenner" muskler så er det anaerob kardio. Men igjen her er det som med vekttrening, mat og restitusjon som er viktig. Virker på mange som kardio er en fiende som prøver å stjele musklene dine.

Med kardio trener du kanskje kroppens viktigste muskel, nemlig hjertet. Lykke til med gerilja, og kom gjerne med tilbakemeldinger. Er nysgjerrig,

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Jeg har en grei kondis fra før av, så jeg skal nok overleve. Har dreve med lignende intervall før, men aldri så intenst.

Altså, jeg tror vi begge er enige i at begge typer kardio forbrenner en viss mengde muskler, men hvilken forbrenner mest. Mine argumenter for at anaerob kardio er bedre er fordi det trener hjerte best, som gir en bedre anabol effekt for hele kroppen. Min kunnskap forteller meg også at med så intens trening over kort tid, vil kroppen heller forbrenne fett enn muskler. Med aerob trening bruker du mange timer i uka, og som det er forsket på så gir det en nedbrytende effekt på muskler å kjøre kondisjon så lenge. Allikevel er det ingenting som forteller hvilken av de to typene for utholdenhet som forbrenner mest muskler. Jeg tror uansett at det å trene anaerob utholdenhet vil ha en merkbar anabol effekt. Selv om det forbrenner muskler når du trener, vil det gi en såpass anabol effekt når du hviler at du tjene muskler på det. Det er min teori, basert på hva jeg har lest om saken.

Hvis man ser på idrettsfolk som trener spurt og deltar i mesterskap over korte distanser som 100m spurt har de en veldig bra muskuløs kropp. Av det jeg har hørt, så er det ikke fordi de driver med så mye styrketrening at gjør noe, men fordi å trene anaerob utholdenhet gir en utrolig anabol effekt på kroppen.

Så vidt jeg husker, sa verdens sterkeste mann at hjertet er det viktigste å trene for å oppnå styrke.

Jaja, uansett om litt muskler går tapt så er målet mitt nå og få en mye bedre rippa kropp med lavere fettprosent. Skal starte å trene fra mandag av og kjøre det i 3 ganger i uken i 5 uker, så får vi se hva som skjer. Smiley

- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Lance

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sprintere er jo veldig eksplosive som kjent, tror nok det er en del styrketrening bak også, men skal ikke kimse av argumentene dine, men har ikke noe grunnlag for å kunne svare på det.

Men man kan jo trekke litt paraleller til styrkeverden med den her type trening (gerilja). Du trener korte, og harde drag. Altså noe som vil tilsvare få reps og tunge løft, noe som vi igjen betyr at man bygger størrelse. Så tror det her igjen kan ha en god effekt på hjertet, ved å øke volumet. Og gjør du det med hjertet, så vil jeg anta at kanskje andre muskler vil ha godt av det også.

Uansett så vil du ikke ha vondt av det Cheesy

Utlogget HutchiButchi472

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 172
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 172

  • Trening er GØY! ;D
Når dere først snakker(lenge siden, men allikevel) om gerilja kardio-trening..de 10 sekundene etter 20 sek spurt skal være rolige har leste jeg, men skal man da stå stille eller gå/svømme ROLIG?
Trening er trening! Hele livets mening..  Grin

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Du skal være i bevegelse. Gå i ditt eget tempo...

Utlogget HutchiButchi472

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 172
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 172

  • Trening er GØY! ;D
Du skal være i bevegelse. Gå i ditt eget tempo...

Ooookei. Takk for svaret!! Cheesy
Trening er trening! Hele livets mening..  Grin

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
Du skal være i bevegelse. Gå i ditt eget tempo...
Legger til at på tredemølle blir dette umulig siden det tar noen sek å få ned farten og få opp farten på maskinen. Så der må en stå iro. (Noe som også funker)

Utlogget HutchiButchi472

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 172
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 172

  • Trening er GØY! ;D
Legger til at på tredemølle blir dette umulig siden det tar noen sek å få ned farten og få opp farten på maskinen. Så der må en stå iro. (Noe som også funker)

Hehe, ok. Er ikke så gammel enda, så gidder ikke skaffe meg no tredemølle, men kjekt å vite Wink
Trening er trening! Hele livets mening..  Grin

Utlogget HutchiButchi472

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 172
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 172

  • Trening er GØY! ;D
Ikke det at det har noe med alder'n å gjøre...
Trening er trening! Hele livets mening..  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!