Skrevet av Emne: Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"  (Lest 1292 ganger)

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"
« : 12. januar 2006, 08:54 »
Jah, jeg så film i går, og på bonusmateriellet nevnte de hvilken kampsport Matt Damon (eller Jason Bourne) trente til de to filmene. Filipino Kali. Nå lurer jeg på om kali er slik som filmen viser det, en brutalt effektiv kampsport som likevel flyter som vann..
Kan noen fortelle meg litt om kali, hva dette har med kali sticks å gjøre, og hvor man kan trene det i Norge? Smiley
Jeg kjenner en fyr som trener Jeet Kune Do, og der har de visstnok slike kali-sticks. Betyr det at man lærer kali der, og med andre ord, lærer å sloss "like effektivt" som Jason Bourne der? :p
Jeg lurer på å begynne enten på JKD eller Boksing. Hva ville være å anbefale om jeg først og fremst er ute etter noe å forsvare meg med i fylla, men også kunne tenke meg å konkurrere i MMA senere i livet? Smiley

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"
« #1 : 12. januar 2006, 21:46 »
MMA ville vært å anbefale Cheesy

men om ikke du har MMA der du trener så ville jeg absolutt anbefalt boksing. Det finnes MYE dårlige JKD klubber der ute og det er ikke alltid lett for en nybegynner å skille mellom de gode og de dårlige.

Jeg kan ikke nok om kali til å uttale meg, men etter det jeg har erfart (har vært med på et par treninger) så er kali for rigid og stivt til å kunne kalles 100% effektivt. Det har endel elementer i seg som er interessant, men som et system i helhet synes jeg det har mange mangler utifra hva jeg har erfart. Derimot er jo kali kanskje det beste valget om du interesserer deg for stickfighting, men prøv å finne en god klubb da etter hva jeg har forstått så er også kvaliteten der varierende.

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

SV: Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"
« #2 : 13. januar 2006, 06:35 »
Nå vil jeg ikke si at jeg er nybegynner da. Smiley Har jo trent shootfighting i noen år, og vært innom boksing og kickboksing i kortere perioder. Men jeg har lyst på noe nytt, hvor jeg kan plukke opp interessante vinklinger og kanskje tilogmed prinsipper som man ikke tenker på andre steder. Jeg vil bli allsidig, og da tror jeg dette kan funke. Men hvor effektivt er det egentlig fra et selvforsvars-perspektiv? Smiley
Hvis du ikke har en pinne for hånden, for eksempel...

Utlogget Raga

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"
« #3 : 13. januar 2006, 07:05 »
Har bakgrunn fra boksing og har også trent litt JKD, var veldig bra. Det blir gjerne brukt kali sticks, men du får selfølgelig ikke trent på det like mye som de som driver med Kali. Det er for all del funksjonelt, og gir god forståelse for bruk/ forsvar mot våpen.
Noe av det jeg likte når jeg trente, var at det var erfarne folk fra forskjellige kamsporter der, og det var hele tiden noe å lære av dem.

Hvor bor du?

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

SV: Filipino Kali (fra "The Bourne Supremacy"
« #4 : 23. januar 2006, 10:45 »
Jeg bor i Molde. Velger mellom boksing og jkd, hvor jkd er en kjapp gåtur hjemmefra mens boksing krever buss eller bil... Og siden jeg ikke har bil eller masse penger må jeg si at jkd frister mer; men likevel har jeg mer lyst til å bli en god bokser fordi jeg føler at det vil gi meg en stor fordel når jeg skal forsvare meg mot bøller på byen. Nå har det seg slik at jeg kjenner en del bøller her i byen da, og alle sammen har trent boksing på den klubben... Jaja, hvem vet...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!