Skrevet av Emne: Ble jurist på 2 år. Kanskje hjemmeundervisning er bedre enn offentlig skole..?  (Lest 13980 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Se her. 18 år gammel og ble jurist på to år. Sikkert litt glup han der ja.
 
Sitat
Denne bragden har unggutten fra Dyrkolbotn i Lindås kommune klart uten å tilbringe en eneste time på en offentlig skole siden han var 11 år gammel!

De kunne like godt skrevet "WOW han har ikke gått på offentlig skole og er faktisk så smart som han er! Er det mulig! Og vi som trodde at offentlig skole var der de smarte gikk!  Visste ikke at det i det heletatt gikk an å bli så smart hvis du holdt deg utenfor den brede, populære veien til kunnskap, nemlig offentlig skole!"

Blir nesten litt provosert av måten VG skriver på. Nå er riktignok ikke VG verdens beste avis, og halvparten (om ikke mer) av det de skriver er jo bullshit fra ende til annen, men at de fremhever denne saken på tross av at han ikke har gått på offentlig skole blir bare kvalmt. Vil du vite hvorfor? Les her Denne saken ble omtrent slaktet av VG når den først kom opp i media. Hvorfor har VG skiftet mening om hva som er ok og ikke siden den gang..? Politisk korrekthet? Disse tok barna ut av skolen pga de mente at undervisningen på en offentlig skole ikke er god nok. (Er forresten helt enig med dem) Denne saken ble jo starten på en langvarig diskusjon om hvorvidt de hadde lov til å ta ungene ut av skolen eller ikke, og det er jo selvfølgelig lov. Da ble det jo selvfølgelig til det at de var kristne fundamentalister, og VG (og andre ukeblad/aviser) valgte å fokusere på dette og ikke det faktum at det er fullt lovlig å ta ungene ut av skolen så lenge de får utdanning et annet sted. For det var jo det alt handlet om; er det lov å undervise ungene hjemme eller ikke? Selvfølgelig er det det. Punktum. Var ikke en sak om de var kristne eller ikke. Så det som jeg nå synes er så rart med artikkelen om han 18-åringen, er at VG er såpass positiv om denne saken som de er, for de var jo ikke spesielt positiv når den saken i 1996 holdt på. Det er heller ikke nevnt med et ord hvilket livssyn denne karen og familien har. Og hvorfor ikke? Jo fordi dette er TOTALT uviktig! Kanskje VG holder på å komme seg? Eller så kan det jo være at det er dette som er det politisk korrekte for tiden..? Eller kanskje de er positive fordi han _ikke_ er kristen? Ikke veit jeg.

VG vrir og vender på alt som det passer seg. Er ikke å skyve under en stol at politikk har innvirkning på hva som blir skrevet i aviser og ikke, og hvordan det blir skrevet.
Velger å ta det meste VG skriver med en klype salt. Det eneste jeg stoler på, må vel være tv-program-sidene deres.

Hvorfor jeg drar inn kristendommen? Av den enkle grunn at jeg personlig kjenner flere av de fra den saken i 1996 og det var denne saken som liksom ble den store starten for friskolene. Men hadde vært _nøyaktig_ det samme om de hadde vært muslimer, ateister, hinduister eller whatever; det skal ikke fokuseres på hva de tror på eller ikke, men SAKEN!

Hmm føler dette sklei litt ut.. Beklager det. Men håper folk fatter hva jeg mener. Ja, jeg har noe i mot den offentlige skolen og er _ikke_ noe for at alle skal ta samme utdanning. Jada, skjønner alt det der med klasseskille og alt det maset der (som btw kommer opp _spesielt_ når det er snakk om kristne, private skoler), men det er da for svingende ikke så stor forskjell på folk nå som det var for 100 år siden, på den tiden da alle de fine folka gikk på kostskoler og de fattige ikke fikk noe skolegang i det heletatt. Men nå er det jo engang sånn at de som vil gå på privat skole får stipend og lån til dette, og de som blir tatt ut av skolen for å bli undervist hjemme, ja, de har ikke spesielt problemer med å klare seg de heller, for foreldrene er jo der og gir de mat osv.
Da skulle vel mulighetene være der for alle?

Jeg er i mot måten den offentlige skole på en måte former ungene slik de vil ha de. Det er lagt opp til at jenter skal ha jobb innen helsesektoren, og gutter skal enten bli mekaniker, elektriker eller snekker/tømrer. Fantasien forsvinner i det du setter deg på skolebenken. Alle talenter du måtte ha, forsvinner, for "du må ikke tro du er noe bedre enn alle andre!" Dette vil jo si at de som kanskje har potensiale til å bli en ny Mozart eller en ny Einsten ikke blir det likevel, fordi de ikke fikk utfolde seg. Hvis en unge har talent for å spille trompet, så la han spille trompet! Om 20 år kanskje du ser han på scenen et eller annet sted i verden, og da kan du si "han der har jeg vært lærer for. En utmerket elev, med et helt uvanlig talent." En annen mulighet er jo at læreren ikke støtter opp om den ene av de 50 elevene som faktisk har et talent utenom det vanlige, og dermed går talentet ut av vinduet. Han som kanskje kunne blitt en tidenes beste på trompet blir heller fabrikkarbeider på en møbelfakbrikk. Da har jo læreren og skolen tatt fra ungen gaven hans, har de ikke det da? Tenk om denne ungen hadde gått på en privat skole, eller hatt hjemmeundervisning, der han hadde fått lov til å spille så mye han hadde følt for! (Ja, annen undervisning skal jo også være der, det samme gjelder den offentlige skolen) DA kanskje han hadde fått utviklet seg med talentet sitt...

Husker den gangen jeg faktisk ville lære alt jeg kunne om kjemi og fysikk. Jeg ville bli pyroteknikker og jobbe i filmbransjen. Jeg gikk til rådgiver for å høre hvor jeg kunne ta fagene jeg trengte og sånt noe, men han rådet meg i fra det og satt er en halvtime og _fortalte_ meg hvorfor jeg skulle bli snekker i stedet for pyroteknikker... Måtte fluer fra tusen kameler legge egg i rassen hans, og måtte armene hans krympe så han ikke får til å klø seg. Gjett hva jeg ble da..? Snekker. Hva med å faktisk finne ut hva pyroteknikk er for noe FØR han begynner å rådgi folk om de bør gå for det eller ikke? For greia var at han ikke visste hva det var. Ignorance is bliss, er det ikke så? Uvitenhet lenge leve og alt det der.

Nei kommer ikke på noe mer å skrive... Jo, en siste ting... Lurt på hvorfor det er så få genier a la Einstein nå til dags? Det er pga skolen. Tror jeg i allefall.

pEaCe out, og måtte offentlig skole få nedgangstider.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Sikkert et rent vidunder på den sosiale fronten.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Ja, vi sitter i samme bås, bare med to forskjellige utdannelser. Jeg og hadde en drøm en gang som liten. En drøm om å jobbe med noe jeg likte. Visste ikke helt hva, men jeg lot tiden forme målene mine. Fant jo fort ut at jeg ville jobbe med noe som jeg kunne tjene godt på, fear enough liksom (nesten alle gutters drøm) og jeg fant ut at jeg ville drive med noe teknisk/elektronisk. Etter ni år i "fengsel" fant jeg ut at jeg ikke hadde kapasitet til å ta noen teoretisk utdannelse (almenn), men jeg hadde en drøm om å kanskje bli elektronikk ingeniør eller noe i den duren, så jeg hoppet på fagutdannelse i elektro. Etter 2. året på elektronikk, hadde jeg egentlig fått nok av teoretisk innsprøytning, og bestemte meg for å legge ingeniør studiet på hylla for godt. Fant ut at å begynne på det studiet, krevde ekstreme mengder matematikk, norsk, engelsk, fysikk, kjemi, osv. Dette er noen av tingene jeg gikk meg dønn lei av på grunnskolen. Jeg bestemte meg heller for å muligens bli en reparatør innenfor elektronikk, så jeg hoppet på en linje for serviveelektronikere, og fullførte jo den. I begynnelsen av videregående, ble vi lovet både ditten og datten, om at opplæringssystemet skulle hjelpe oss å fullføre utdannelsen, i form av å hjelpe oss med lærlingplasser og sånn. Sannheten er at de ikke gjorde en forpult ting. Vi måtte faktisk ordne det sjæl, og så vidt jeg fikk med meg så var det vel kanskje 3 av 20 stk i klassen som fikk tak i lærlingplass. Å få tak i lærlingplass innenfor den linja er ikke akkurat lett, og når vi ikke får så mye som en bitteliten hånd hjelp, så er det praktisk talt nesten umulig.

Jeg personlig, fikk ikke lærlingplass, sjøl om jeg søkte utallelige mange steder. Etter min oppfatning så er det kun klassens "S'er" som klarer å fikse det. Det er de som duger, det er kun de som kan mache bedriften. Samme hvor mye vi andre brant etter å jobbe innenfor det området, så hadde det ikke en shitt å si. Etter min oppfatning så har vi som ligger sånn midt på treet, ingen sjangs. Hvem er det som har skyld i det? Jo det er skolesystemet, opplærlingssystemet, og arbeiskulturen. Som wArloCK sa, så tar skolen livet av lærelysten, drømmene, og oppfatningene til veldig mange håpefulle.
Måtte utdannings funksjoner og all den møla der brenne i H****** for dette. Å prente inn enda ett år på grunnskolen for barnehagebarn, gjør ikke saken noe bedre akkurat. Hvorfor ikke bare gå i barnehagen til de er rundt 10? De gjør jo ikke annet fornuftig enn å leke gjemsel, og hoppe strikk de første åra på grunnskolen uansett.

Måtte skole/opplæringssystemet virkelig få opp øynene for engasjerende og interesann og morsom opplæring. Måtte skole/opplæringssystemet virkelig få opp øynene for små spirer som virkelig brenner for å få sin drøm oppfylt.

Edit: En ting vil jeg ha sagt. På grunn av skolen og per datos håpløse opplæring/veilednings-system så sitter jeg tilbake med 0 utdannelse. Ikke fagbrev, bare en bråta med skole, men hva hjelper det meg? Nå har det gått 2 år siden jeg slutta i 3. klasse, og jeg blir bare mer og mer uspiselig for lærlingopptagere ettersom åra går. Altså, finnes det noe håp for meg å bli en serviceelektroniker? Neppe! P.g.a. dette så har jeg måttet sette meg nye mål i livet, mål som jeg ikke trenger skole og den slags styggedomm for å kunne nå. Jess....

Takk for meg!
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sitat
Sikkert et rent vidunder på den sosiale fronten.

ja.. for alle som er smarte må være dumme sosialt..? nok en myte..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
En myte oppstår sjelden helt uten grunn da. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at "geniene" ikke alltid er de med størst EQ, selv om det finnes en rekke hederlige unntak naturligvis.

Riktignok skal det vel kanskje sies at grunnen til at disse gjerne legges merke til mer enn "vanlige" folk er jo at de også er noe mer "utsatt" i form av posisjonen de gjerne får i samfunnet. Søkelyset er ikke akkurat likt...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

ja.. for alle som er smarte må være dumme sosialt..? nok en myte..

...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Sitat
En myte oppstår sjelden helt uten grunn da. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at "geniene" ikke alltid er de med størst EQ, selv om det finnes en rekke hederlige unntak naturligvis.

Det er ingen forskning som underbygger det du her påstår.. Såklart, er man på grensen til å være autist, er det noe helt annet.. Men det er ingen indikatorer på at mennesker som er over snittet intelligent (evt: mye over snittet..) automatisk får en dårligere sosial inelligens, tvert imot, det er mye mer som tilsier at disse OGSÅ har evnen til å tilpasse seg forskjellige sosiale omgangsformer og ikke minst forskjellige sosiale lag på en langt mer intuitiv måte.. Det ER og BLIR en myte at smarte mennesker, skoleflinke mennesker.. osv har mindre "EQ" enn andre.. Videre er EQ det jeg kaller en populærvitenskapelig term som på ingen måte hverken er nøyaktig eller alltid like saklig..

Sitat
...

for et SÅ slående argument må jeg bare bøye kne..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Det er ingen forskning som underbygger det du her påstår.. Såklart, er man på grensen til å være autist, er det noe helt annet.. Men det er ingen indikatorer på at mennesker som er over snittet intelligent (evt: mye over snittet..) automatisk får en dårligere sosial inelligens, tvert imot, det er mye mer som tilsier at disse OGSÅ har evnen til å tilpasse seg forskjellige sosiale omgangsformer og ikke minst forskjellige sosiale lag på en langt mer intuitiv måte.. Det ER og BLIR en myte at smarte mennesker, skoleflinke mennesker.. osv har mindre "EQ" enn andre.. Videre er EQ det jeg kaller en populærvitenskapelig term som på ingen måte hverken er nøyaktig eller alltid like saklig..


Er ikke direkte uenig med deg, men det er nå uansett slik at disse menneskene er i fåtall, og vil derfor i praksis alltid bli sett på som "utstikkere" i det sosiale livet. Noe annet ville være unaturlig egentlig uten at det definerer noen normal.

Forøvrig kan jeg tipse deg om å ta en tur opp på matematisk institutt og ta en titt på de som jobber der. En trenger ikke være geni da for å kunne påstå at de avvik "bittelitt" fra "normalen"... Wink

Fagidiot er kanskje et bedre dekkende ord. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Vel, det at noen har interesser som avviker fra normalen har fint lite med sosial intelligens å gjøre.. Smiley Hvis du dresser opp en bilmekaniker fra mo i rana og setter han på et sosietetsfestivitas oppe på frogner, vil han også føle seg veldig ukomfortabel og mest sannsynlig føle seg utenfor sin vante sfære.. Kan jeg dermed konkludere med at bilmekanikere har lavere sosial intelligens? Wink Nei.. Anderledes er ikke nødvendigvis det samme som dårligere.. Smiley (og vel, jeg HAR vært ganske mye på mange fakultet på NTNU i trondheim, og den gjengen jeg synes er absolutt triveligst og minst pretensiøs er siv.ing-data gjengen... Wink )
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
den gjengen jeg synes er absolutt triveligst og minst pretensiøs er siv.ing-data gjengen... Wink )

Det sier kanskje mer om deg... Wink

Uansett er vi nok rimelige enige her, "feilen" ligger nok heller på hva media velger å legge til grunn og liker å fokusere på. Hvem i disse gruppene er det de liker å trekke frem ? Stort sett de som skiller seg ut...

Selv kjenner jeg til folk på begge sider av scalaen, de som er sosialt velfungerende uansett, og de som minner mest om en fisk på land uansett sosial setting. Min påstand er at mye av denne evnen til dels er medfødt og går på personlighet. At du vil finne en viss samvariasjon her tror jeg uansett du vil, men den er neppe statisitisk veldig signifikant. Dog skal jeg klare finne statestikk til enhvert svar du måtte ønske egentlig, noe media har skjønt for lenge lenge siden....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

En myte oppstår sjelden helt uten grunn da. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at "geniene" ikke alltid er de med størst EQ, selv om det finnes en rekke hederlige unntak naturligvis.

Riktignok skal det vel kanskje sies at grunnen til at disse gjerne legges merke til mer enn "vanlige" folk er jo at de også er noe mer "utsatt" i form av posisjonen de gjerne får i samfunnet. Søkelyset er ikke akkurat likt...

EQ er en svært lite vitenskapelig og helt uinteressant variabel.  Det er også svært lett å finne ut hva slags svar man _bør_ svare for å score høyt på en EQ-test, selv om man ikke er spesielt emosjonell og sensitiv av seg.

Det er et veldig typisk jantelovsfenomen å antyde at denne lynskarpe 18-åringen er en taper på den sosiale fronten - uten at man har noe adekvat grunnlag for å fremlegge en slik påstand. I den norske enhetsskolen er det tabu å anerkjenne det åpenbare faktum at noen er mer intelligente enn andre. Dette har blant annet gitt grobunn til løgnen om at høy "akademisk intelligens" og høy sosial intelligens er gjensidig utelukkende.

 Til tross for hva Carters støttelærer sannsynligvis har fortalt, blir man ikke mer sosialt vellykket av å ikke kunne stave ordet "kake" eller slite med gangetabellen i en alder av 20.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
EQ er en svært lite vitenskapelig og helt uinteressant variabel. Det er også svært lett å finne ut hva slags svar man _bør_ svare for å score høyt på en EQ-test, selv om man ikke er spesielt emosjonell og sensitiv av seg.

Det er et veldig typisk jantelovsfenomen å antyde at denne lynskarpe 18-åringen er en taper på den sosiale fronten - uten at man har noe adekvat grunnlag for å fremlegge en slik påstand. I den norske enhetsskolen er det tabu å anerkjenne det åpenbare faktum at noen er mer intelligente enn andre. Dette har blant annet gitt grobunn til løgnen om at høy "akademisk intelligens" og høy sosial intelligens er gjensidig utelukkende.

 Til tross for hva Carters støttelærer sannsynligvis har fortalt, blir man ikke mer sosialt vellykket av å ikke kunne stave ordet "kake" eller slite med gangetabellen i en alder av 20.

At norsk skole i dag er tragisk er jeg 100 % enig i. Enhetsskolen er et forferdelig påfunn som skader mye mer enn det gavner. Dette kunne jeg skrevet masse om, da jeg har vært veldig engasjert i nettopp dette (av naturlige årsaker), men nå må jeg stikke i et møte..... what

I'll be back....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Dette er et interessant fenomen i Norge.. Man skal ha likhet, så hvis noen utmerker seg på et område, så må de automatisk trekkes ned på andre områder.. Det er det samme vi ser i den HELT grunnløse påstanden mange lærere kommer med i ungdomsskoletrinnet.. "dere gutter er sterkere fysisk, DERFOR er jenter modnere enn dere mentalt".. noe som er en hårreisende og helt meningsløs påstand.. likevel blir den gjentatt i det uendelige i det norske skoleverk.. som en dogmatisk sannhet.. Det samme finner vi da her, denne personen er eksepsjonellt intelligent på mange områder, derfor krever jantelovmentaliteten at vi må dra ham ned på andre områder...
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
I den unge juristens tilfelle, så kommer han fra en fjellgård i Lindås kommune. Da er det overveiende sannsynlig at hans kontakt med andre mennesker enn de som bor i samme hus har vært svært liten. Sånn er det bare!

Ettersom han også har gjennomført ca 9 års skolegang på to år, noe som er ca 11 ganger mer enn den gjennomsnittlige universitetsstudent klarer (jada, jeg flåser litt, 9 delt på 2 er 4,5, og gjennomsnittet leverer litt mindre enn dette), så må han regne med å bli sett på som annerledes.

Påstand: I sosialdemokratiske kristen- Norge er alle som er annerledes sosialt uintelligente fordi de ikke tilpasser seg middelmådighetenes oppfatning av hva som er normalt.

En attenåring som har jobbet som bonde, studert tullete mye, og i tillegg sier at det ikke var spesielt vanskelig, legger hodet på blokken for pyser som vil beholde illusjonen om at 30 studiepoeng på et semester er ekstremt, og at det er umulig å jobbe ved siden av. Hvis man skulle velge å kombinere overforbruk av studiepoeng kombinert med jobbing må man umiddelbart være en "løk", og helt ubrukelig som menneske. Sånn er det bare.

Jeg håper han blir statsminister og president. Og konge. Og kanskje forsvarsminister i feriene  Grin

Ja til flere intelligente studenter.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Til tross for hva Carters støttelærer sannsynligvis har fortalt, blir man ikke mer sosialt vellykket av å ikke kunne stave ordet "kake" eller slite med gangetabellen i en alder av 20.

 buttrock

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!