Skrevet av Emne: Høgskoleoppgave  (Lest 4846 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Høgskoleoppgave
« : 23. januar 2006, 16:49 »
Hei.

Jobber for tiden med en rapport om "treningsplanlegging". Har valgt å rette denne planlegginga på øvelsen benkpress og har i den forbindelse en del spørsmål som jeg håper å få besvart her på forumet. Før jeg går noe videre, kan jeg skrive opp oppgaven :

OBLIGATORISK MAPPERAPPORT FOR FAGLÆRERUTDANNINGEN I KROPPSØVNING OG IDRETT 2005/2006

Som en del av arbeidet med 6 studiepoeng i treningslære og bevegelseslære, skal du utarbeide en rapport om "Treningsplanlegging".

Rapporten skal inneholde :

- En innledning og begrunnelse for valg av idrett.
- En teoretisk begrunnelse om hva treningsplanlegging er og brukes til.
- Lage en arbeidskravsanalyse av en valgt idrett. Begrunn svaret.
- Lag en kapasitetsprofil/analyse av deg selv i forhold til den valgte idretten. Begrunn svaret.
- Sett opp en årsplan for den valgte idretten. Argumenter for planen.
- Lag en periodeplan i den valgte idretten for en valgt periode med begrunnelser.
- Lag en ukeplan i den valgte idretten med begrunnelser.
- Kort avsluttende vurdering av hele rapporten.


Slik ser altså selve oppgaven ut, men det er det uthevede som jeg først og fremst lurer på. Har allerede fått et meget bra svar av 2Strong, hvilket jeg er meget takknemlig for, men ifølge læreren min måtte jeg hente informasjon fra flere parter for å kunne sammenlikne og dermed trekke ut det relevante.

Uansett, hadde satt pris på om de som skriver, kunne vært sakelige og samtidig oppgitt navn og evt stilling. Skriv også om jeg kan tillate meg å referere til deres utspill. Hvis ikke jeg kan bruke dere som referanser, er egentlig svaret deres "bortkastet".



Mvh Everclear™ Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Høgskoleoppgave
« #1 : 23. januar 2006, 16:53 »
Vel, hva er det du lurer på i forhold til en arbeidskravsanalyse? Hva er problemet, for å si det på en dum måte? Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #2 : 23. januar 2006, 17:02 »
Vel, hva er det du lurer på i forhold til en arbeidskravsanalyse? Hva er problemet, for å si det på en dum måte? Wink

Vel, jeg skal være såpass ydmyk å innrømme at jeg ikke har all verden av peiling på benkpress. Konkurrert litt, men har ikke på langt nær så mye kunnskap som flere andre her på forumet.

Spørsmålet blir da; "hvilke faktorer må være på plass for at man skal kunne bli en bra benkpresser, både psykisk og fysisk, og hvor mye, i prosenvis andel, betyr hver enkelt av disse parametrene?"

Altså; "hvilke krav stilles til min idrett, og hvilke er de viktigste?".

Må så sette meg selv inn og sammenlikne meg selv med kravene for å f eks bli best i lander/europa/verden (velg det som passer best). Hva har f eks de beste løfterne i Norge i de forskjellige parametrene?

Glemte forøvrig å nevne info om meg selv som må være til stede. Jeg er 166 cm høy, har dårlig bevegelse i rygg og hofteledd og ligger dermed med minimalt med bue. Har konkurrert i -67,5 kg og -75 junior og har henholdsvis 142,5 kg og 152,5 kg. Har i tillegg trent ganske minimalt med skjorte.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

SV: Høgskoleoppgave
« #3 : 23. januar 2006, 23:10 »
Har du prøvd å søke på pubmed?.. gå på HiT sine hjemmesider gå på bibliotek, artikler i tidsskrifter og aviser og så inn på pubmed... gjør dette på biblioteket på skolen din så kan du søke etter og bestille artikler der. Kan finne mye bra der hvis du har litt flaks. I og med at dette er publisert materiale så er det det veldig bra referanser.

Er i hvert fall verdt et forsøk... Lykke til!

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: Høgskoleoppgave
« #4 : 23. januar 2006, 23:59 »
litt i seineste laget sikkert, men tips kan være at selvom det ofte er mye artigere å skrive om noe man liker så kan det i tilfeller som dette ofte være en fordel å skrive om ballidretter. Det blir ofte lettere å lage en omfattende oppgave da, men for all del Kjør på! Viktig at noen fronter styrkeidrettene igjennom skolen også. Hvor tar du utdanninga foressten?

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #5 : 24. januar 2006, 07:42 »
litt i seineste laget sikkert, men tips kan være at selvom det ofte er mye artigere å skrive om noe man liker så kan det i tilfeller som dette ofte være en fordel å skrive om ballidretter. Det blir ofte lettere å lage en omfattende oppgave da, men for all del Kjør på! Viktig at noen fronter styrkeidrettene igjennom skolen også. Hvor tar du utdanninga foressten?

Går ved HiT av Notodden. Ja, og valgte som jeg gjorde nettopp for å velge noe annerledes. Er kanskje litt mer utfordrende enn å velge fotball eller friidrett, men jeg har valgt noe jeg i det minste har drevet litt med før, og synes er interessant Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #6 : 24. januar 2006, 07:43 »
Har du prøvd å søke på pubmed?.. gå på HiT sine hjemmesider gå på bibliotek, artikler i tidsskrifter og aviser og så inn på pubmed... gjør dette på biblioteket på skolen din så kan du søke etter og bestille artikler der. Kan finne mye bra der hvis du har litt flaks. I og med at dette er publisert materiale så er det det veldig bra referanser.

Er i hvert fall verdt et forsøk... Lykke til!

Tusen takk for tipset! Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Høgskoleoppgave
« #7 : 24. januar 2006, 08:06 »
Er kanskje litt mer utfordrende enn å velge fotball eller friidrett, men jeg har valgt noe jeg i det minste har drevet litt med før, og synes er interessant Smiley

Som friidrettsutøver føler jeg meg litt såret her Sad Å bli nevnt i samme settning som fotball, og med en negativ undertone er en skandale.. He he, neida. 
Enig med hva som er sagt her. Søk i databaser som pubmed el.lign for informasjon. Skriftlige kilder er som regel mer populære enn muntlige i høgskolesammenheng Smiley Prøv deg frem med forskjellige søkeord, som f.eks: periodisering, maksimal styrke, hypertrofi osv.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Høgskoleoppgave
« #8 : 24. januar 2006, 09:15 »
Vel, jeg skal være såpass ydmyk å innrømme at jeg ikke har all verden av peiling på benkpress. Konkurrert litt, men har ikke på langt nær så mye kunnskap som flere andre her på forumet.

Spørsmålet blir da; "hvilke faktorer må være på plass for at man skal kunne bli en bra benkpresser, både psykisk og fysisk, og hvor mye, i prosenvis andel, betyr hver enkelt av disse parametrene?"

Altså; "hvilke krav stilles til min idrett, og hvilke er de viktigste?".

Må så sette meg selv inn og sammenlikne meg selv med kravene for å f eks bli best i lander/europa/verden (velg det som passer best). Hva har f eks de beste løfterne i Norge i de forskjellige parametrene?

Glemte forøvrig å nevne info om meg selv som må være til stede. Jeg er 166 cm høy, har dårlig bevegelse i rygg og hofteledd og ligger dermed med minimalt med bue. Har konkurrert i -67,5 kg og -75 junior og har henholdsvis 142,5 kg og 152,5 kg. Har i tillegg trent ganske minimalt med skjorte.

Jeg vet ikke om dette blir litt på siden, men jeg har tilgang til en tekst som er regnet som å være det beste biomekaniske studiet som er gjort på benkpress, av Dr Tom McLaughlin. Det ble riktignok gjort på begynnelsen av 80-tallet, før skjorta kom. Si ifra hvis du trenger den.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Høgskoleoppgave
« #9 : 24. januar 2006, 15:04 »
Arb.kravsanalyse: Litt avhengig av dine målsetninger, men å ta utgangspunkt i de beste utøverne i Norge i din vektklasse, er naturlig. Ta feks å send et lite "intervju" til disse hvor du ber de besvare en del spm. som har med kost, livsstil, styrke i raw benk, med skjorte og i sentrale hjelpeøvelser for benkpress. Videre bør du finne ut hvor lenge de har trent, treningsfrekvens, mengde, metodikk etc. Denne infoen danner bakgrunnen for de arb.krav som stilles i forhold til nevnte nivå.

Kapasitetsanalyse: kartlegg din egen situasjon i forhold til snittet av disse utøverene. Kapasitetsanalysen danner grunnlaget for din trening frem mot arb. krav til de beste.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #10 : 24. januar 2006, 20:02 »
Som friidrettsutøver føler jeg meg litt såret her Sad Å bli nevnt i samme settning som fotball, og med en negativ undertone er en skandale.. He he, neida.
Enig med hva som er sagt her. Søk i databaser som pubmed el.lign for informasjon. Skriftlige kilder er som regel mer populære enn muntlige i høgskolesammenheng Smiley Prøv deg frem med forskjellige søkeord, som f.eks: periodisering, maksimal styrke, hypertrofi osv.

mvh Hammer


Hehe, bra du tok det med et smil Wink

Ikke reell sammenlikning, men som du sikkert skjønte, var poenget å presisere at jeg ville ta noe som det kanskje ikke var skrevet så mye om fra før, men som jeg finner interessant da jeg selv driver med dette Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #11 : 24. januar 2006, 20:03 »
Ja, og takk for all innlegg så langt! Veldig mye bra som har gitt meg en del stoff å starte med.

Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Høgskoleoppgave
« #12 : 25. januar 2006, 12:13 »
Everclear kan du sende meg mail adr din på PM. Tenkte å sende deg min adr, men jeg får ikke svart på PMen. Får hele tiden beskjed om at siste innlegg fra min IP var for mindre enn 30 sek siden... Og prøver fra Opera, men der blir det bare tull fordi du har tegnet for trademark (TM) i brukernavnet ditt...

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Høgskoleoppgave
« #13 : 29. januar 2006, 22:35 »
Må bare takke deg, JanB Diddl etc, for ditt bidrag. Velger å gjøre det her i "plenum" istedet for via en pm. Ja, det gjelder forsåvidt alle andre som har kommet med innlegg Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget skinofevil

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Krav til fleksibilitet og kraft?
« #14 : 19. februar 2006, 12:05 »
Eg held også på med ei Høgskuleoppgåve om styrkeløft, og har eit par spørsmål.
Eg såg artikkelen om forsøka som blei gjort ved OL i Mexico By http://www.muscletalk.co.uk/article-olympic-lifting.asp
der utøvarane i vektløfting hoppa høgare enn høgdehopparane og sprang raskare på 25meter enn sprintarane, og dessuten artikkelen som viste at vektløftarane knuste mange av styrkeløftarane.
Spørsmålet er då om det kan vere lurt å legge inn eksplosive øvelsar som frivending. Kva tankar har de om dette?
Vidare, kva er synet på nytten av anaerob utholdenheit? Det kan vere hektisk for kroppen å gjere mange tunge løft etter kvarandre, og då kan det vere at det anaerobe alaktiske systemet, og det laktiske vil ha nytte av at ein gjer kortintervall ala Tabata 1-2 gonger pr veke (20 sekunds intervall 175 % maks 10 sek pause 8 reps) I et forsøk over 5 veker på idrettsaktiv collegestudentar gav dette regimet utført 5 gonger pr veke 26 % auke i anaerob utholdenheit og 14 % i aerob.   
Kortintervall utført på denne måten vil ikkje gå ut over muskelmassen.
Eg kan tenkje meg at god aerob og anaerob utholdenheit har positiv psykisk effekt på styrketrening pga at helsa blir betra og ein føler seg betre.
Kommentar?

Min lærar har stilt seg kritisk til knebøy der ein går ned meir enn 90 o i kneleddet, men eg ser at reglane i styrkeløft er at ein skal litt lenger ned. Clarence Bass seier at han alltid har gått djupt ned i knebøy, og har ikkje hatt problem med dette, og føler det er betre for knea enn å stoppe bevegelsen ved 90 o med den belastninga det medfører.
Det har også vore kritiske stemmer til good-mornings. Eg antar at dei fleste øvelsane e trygge viss ein veit kva ein driv med.
Kommentar?

Takk,
Mads L Holvik
Nesna

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!