Skrevet av Emne: Reps og sett  (Lest 2225 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Reps og sett
« : 31. januar 2006, 14:07 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Repetisjoner forkortes til reps og en serie til sett. Ett sett er en omgang med reps. Det finnes en rekke ulike måter å utføre en reps og sett på. Nedenfor er det satt opp og forklart hvordan metodene gjøres.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Reps og sett
« #1 : 01. februar 2006, 08:49 »
"Cheating
Med cheating betyr det at man jukser med kroppen for å klare en repetisjon til. I en øvelse som for eksempel Barbell curls, bruker man en tung vekt som man ikke klarer å få løfte strikt. Man gynger da med kroppen for å klare en repetisjon til. Dette prinsippet er en kombinasjon med Negative resistance. Denne metoden gjør at man raskt stagnerer både i styrke og størrelse, det er ingen andre enn deg selv som taper på dette."

Når man bruker denne metoden vil man kunne løfte et par reps til hvor man mer eller mindre dropper den konsentriske fasen, men legger desto større vekt på den eksentriske. Er ikke det da en glimrende måte å trøtte ut muskelen på?

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

SV: Reps og sett
« #2 : 01. februar 2006, 13:21 »
"Slow reps
Denne metoden er den beste."

Dette syntes jeg var en ganske bastant påstand...

EDIT: Etter å ha lest resten av artikkelen, så må jeg si at det florerer av påstander, som KAN være sanne, men som forfatteren ikke begrunner:

"Cheating
[...]Denne metoden gjør at man raskt stagnerer både i styrke og størrelse, det er ingen andre enn deg selv som taper på dette."

"Pre-exhaustion
[...]Metoden anbefales ikke."

Er dette en av de nye skribentene dere har fått etter at dere søkte etter det?

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Reps og sett
« #3 : 01. februar 2006, 14:00 »
Enig med Andre her. Langsomme reps kan være nyttige for å bygge volum, og for å holde korrekt teknikk i en nybegynner, men dersom man er etter styrke eller eksplosivitet (f.eks for en spesiell sport) er det ikke å anbefale.

Negative reps (eksentriske) er en intensitetsøkende teknikk som godt kan brukes for å bli  større og sterkere, men den må brukes med omhu for å unngå overtrening. Den er dog effektiv.

Pre- Exhaustion er også en teknikk for å øke intensiteten. Brukt over korte perioder kan den ha en svært gunstig effekt mtp. å komme seg forbi et platå i treningen.

Cheating kan brukes på slutten av et sett for å klare noen negativer dersom man ikke har en partner. Enig i at ved overbruk vil man stagnere, men brukt i korte perioder på to - tre uker har den en dokumentert effekt. (Ikke be meg om kilder her, jeg orker ikke lete dem opp.....)

My two cents worth..
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

SV: Reps og sett
« #4 : 01. februar 2006, 14:53 »
Trur nok sjefen må ta seg et tak i øra her! Et så bra treningsforum som dette er ikke tjent med slike artikler. Emne var forså vidt greit, men måten det er skrevet på er heller latterlig. For det første så sier vel overskriften svært lite om innholdet i teksten? For det andre så er vel alle disse metodene gode som utmattingsøvelser EN GANG I BLANDT. man må tenke på at ofte er det unge som leser disse artiklene. De er lett påvirkelige fordi de ikke har satt seg inn i emne trening. Jeg kan banne på at det mest sannsynlig står et par gutter på gymmet der jeg bor å kjører nettopp de utmattingsøvelsene som ble karakterisert som bra i artikkelen i dette øyeblikk. De som er karakterisert som dårlige vil de aldri bruke, selvom de kan være nyttige en gang i fremtiden.

Skal man skrive en artikkel ang dette temaet må det forklares at dette ikke er noe man kan basere treningen sin på, men treningsmetoder som kan være nyttige for å få en ekstra knall økt den dagen. Eller bare for variasjonens skyld.

vel.. det var det jeg hadde å si. Ellers er jeg fornøyd!

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
SV: Reps og sett
« #5 : 02. februar 2006, 13:24 »
Enig i all kritikk!! dette var en dårlig artikkel, for å si det rett ut. Mange påstander uten begrunnelser, bare "dette er dårlig" og "dette er bra". man kan kutte ut bra og dårlig- påstander, og heller komme med fakta, så kan folk selv avgjøre hvordan de bør trene! For de proffe på forumet så var denne artikkelen fullstendig unyttig, for de unge og uerfarne så var den villedende og uriktig!

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
SV: Reps og sett
« #6 : 06. februar 2006, 14:03 »
absurd at artikkelen reklamerer for intensitetsøkende teknikker, og samtidig enkelt fastslår at cheating vil føre til overtrening og skader. alle vet jo hvis de tenker seg om noen sekunder at å cheate er akkurat det samme som å ta av vekter/få noen til å hjelpe deg til å få til noen reps til etc.

for muskelen handler det om at en tung vekt blir litt lettere ved failure slik at man kan klare noen reps til. muskelen vet ikke hva alle de navnene er og dermd kan jeg ikke se hvordan en metode kan være superbra og en annen føre til overtrening.

synes forsåvidt som resten her at slike artikler/"informasjon" hører til på iform sine sider eller som snakk på et tilfeldig treningssenter. ikke her.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

SV: Reps og sett
« #7 : 11. februar 2006, 23:20 »
//Stripping
Dette er når man tar av vekter slik at du kan ta noen repetisjoner til. Denne prosedyren kan holdes på helt til man knapt orker å røre stangen. Denne type treningsprinsipp kalles også descendig sets. Denne metoden er nokså lik negative resistance og er svært intensivt for kroppen og bør ikke gjøres ofte.//

Er det noen andre som har innslag paa dette utsagnet? Jeg bruker som oftest og trene med denne formen for pyramidetrening, og naar jeg leser ting som dette blir jeg litt bekymret!  Tongue
All that is gold does not glitter...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!