Skrevet av Emne: Jeg begynner med DC-trening  (Lest 3196 ganger)

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

Jeg begynner med DC-trening
« : 01. februar 2006, 15:22 »
Jeg har jo vært en forkjemper for volumtrening i mange år, men har alltid hatt et åpent sinn i forhold til nye treningsmetoder.
Mitt prinsipp har vært at når den tid kommer at jeg påtreffer stagnasjon i mitt eksisterende treningsopplegg, vil jeg ikke klamre meg til det av rent prisnipp - men istedet forsøke noe nytt.

Jeg har lest det jeg har kunnet komme over av DC-prinsippene i endel uker nå, og har bestemt meg for å forsøke filosofien. Prosessen er kommet så langt at jeg har satt opp et program i tråd med retningslinjene, og vil ta en ukes treningsfri fra i dag av før jeg starter opp.

De fleste spørsmål jeg har hatt rundt DC-trening har jeg fått svar på gjennom å lese på nett eller gjennom andre kanaler, men ett spørsmål henger igjen og plager meg litt okke som.
Jeg har den siste tiden trent hver muskelgruppe i snitt hver 4-5 dag med rundt 8 arbeidssett til failure.
Med DC vil frekvensen øke noe, samtidig som volumet reduseres drastisk.

Jeg har rett og slett vanskelig for å forstå at 1 arbeidssett pr muskelgruppe pr 2-3 dager vil gi kunne gi tilstrekkelig intensistet, selv med eventuelle rest-pause set og static holds (dette er prinsipper jeg allerede har brukt lenge ved volumtrening).

Nå går jeg ut fra at det beste vil være å sette igang med treningen for å få svar på spørsmålet mitt, men lurer på om det er andre som har innspill i forhold til intensistet.
Jeg er klar over at den høye intensiteten er et slags image for DC-systemet, men er redd for at det for min egen del ikke vil kunne representere noe nytt, idet jeg allerede trener med høyintensitetsprinsipper.

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #1 : 01. februar 2006, 15:26 »
Det er nok mange som har tenkt det samme som deg. Det kan være vanskelig å forstå det, før en faktisk har prøvd det. Det er mye tyngre med dc-negativer, rp-sett og static holds. Det sliter en ut. Etter en økt med dc, har du ikke lyst å trene flere sett, fordi du er såpass utslitt.

Dette med 1-setts prinsippet som dc tar i bruk, tror jeg i tillegg er en del av et mye viktigere prinsipp, Progresjonsprinsippet. Dersom en skulle trent flere sett ville det vært vanskeligere å øke vektene -> øke muskelmassen.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #2 : 01. februar 2006, 16:25 »
Takk for svar. Dette med negativer blir jo helt nytt for meg, og det er jo trolig at intensiteten med dette vil bli veldig stor.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Jeg begynner med DC-trening
« #3 : 01. februar 2006, 16:56 »
Jeg tror du blir overrasket. Kanskje ikke de første par-tre ukene. Men det kommer.

Første blast klarer du antagelig å dra ganske så langt, men et tips er å ikke strekke strikken for langt heller. Neste blast blir garantert kortere - og du vil raskt merke at intensitet er et nøkkelord når det kommer til DC.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #4 : 01. februar 2006, 17:03 »
Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å starte veldig forsiktig, ikke minst fordi negativer er helt nytt for meg (har knapt nok forsøkt negative repetisjoner overhodet).
Kommer derfor ikke til å legge på static holds og r-p med det første, men bygger på med dette etterhvert....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Jeg begynner med DC-trening
« #5 : 01. februar 2006, 20:29 »
En god start det. Men om du mener du har et godt grunnlag, så legg det på i løpet av 3. rotasjon eller noe. Men skynd deg sakte - det er et godt råd. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Jeg begynner med DC-trening
« #6 : 01. februar 2006, 20:41 »
Vær også forsiktig med håndleddene dine. De får en del juling av DC. Ikke vært noe problem hos meg, men pass på.

Viktig poeng.

Jeg dro på meg betennelse i begge underarmene jeg for min del. Men det gikk jo over med å tilrettelegge litt for en periode og litt Brexidol.

Men pass på og ta tegnene. Føler du at noe skurrer, så ta heller en pause og en cruise.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #7 : 01. februar 2006, 21:26 »
Jeg klarte ikke å vente med å begynne jeg da. Har gått treningsfri i 3 dager og bare gledet meg, og startet opp 4 dager før planen.

For å si det forsiktig - det var hardt nok. Jeg holdt faktisk på å kaste opp midt i økta, og det har jeg aldri opplevd før selv om jeg har pleid å trene med svært høy intensitet fra før.
Det var noe med at smerten ble så konsentrert av de negativene. Settet tok liksom aldri slutt...

Jeg tror jeg har et godt nok grunnlag. Har trent i ca 6 mnd etter et lengre opphold, men har samlet sett mange, mange års sammenhengende treningserfaring.

En ting er derimot litt uklart nå i etterkant; regner man repsene fra arbeidssettet sammen med repsene i eventuelle r-p sett som følger like etterpå?
Altså, når 'DC trainee NN' fører i sin loggbok at han har kjørt 15 reps i skråbenk smith, mener han da selve arbeidssettet, eller har han lagt repsene herfra sammen med de fra evenyuelle r-p sett?
(Nå venter jeg jo uansett med r-p, så det er jo ikke så prekært enda).

SterkePer: Ja det er litt kjipt å gå ned på vektene, men jeg hadde likevel nådd så mange platåer styrkemessig at det hadde vært lite produktivt å holdt frem slik jeg gjorde uansett. Egotrøsten får være at folk stirret ganske bra likevel; når en kjører negativer merker de seg trolig at en holder på med noe ganske annet enn dem selv.

UAC: Takk for tipset om 3 rotasjon. Jeg leste om Doggcrap i bladet Body nylig, og der var ikke dette spesifisert.

P.S Gleder meg ikke helt til stølheten i morgen... Har aldri kjørt knebøy før i dag, og det begynte å verke allerede når jeg spratt proteindrinken på vei ut av gymmet  Shocked

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #8 : 01. februar 2006, 23:16 »
Dersom rep-rangen for en øvelse skal ligge mellom 11-15, kan en ta 11+4 = 15 reps. Så ja når en skriver en har tatt 15 reps innenfor en viss øvelse, er det inkludert rp-sett. Se gjerne i loggbøkene til folk som trener dc, der vil du se klart hva som menes.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: Jeg begynner med DC-trening
« #9 : 02. februar 2006, 00:00 »
Takk for svar. Det var veldig avklarende, og jeg får kikke litt i loggbøkene som ligger her.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!