Skrevet av Emne: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....  (Lest 19276 ganger)

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« : 09. februar 2006, 16:51 »
siden du er en lee fan (Gung fu) vil jeg stille deg ett spørsmål selv om det ikke er tema.

hvilke bevis er det på lee`s evner i praksis(som i kamp enten i ring eller på gate)?
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV:
« #1 : 09. februar 2006, 22:05 »
Det finnes ingen...Lee er og forblir en myte - en luring - en illusjonist, men en fighter var han aldri!

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #2 : 10. februar 2006, 09:42 »
He he, tror nok du får svar på tiltale der Toxic!  Wink

Nå er ikke jeg noen Bruce Lee ekspert, men såvidt jeg vet så var han involvert i mange "streetfights" når han var tenåring, i Hong Kong. Han var stadig i klammeri med diverse gjenger der, og det var mye bråk. Etter at han startet å trene Wing Chun og kom til USA, og etterhvert ble berømt, så ble det vel ikke fullt så mye slossing, men jeg vet ihvertfall at han stadig vekk ble utfordret under innspillinger av filmene sine (i Hong Kong), og det endte ihvertfall ved EN anledning (muligens fler) ved at Bruce "knuste" motstanderen sin.

Videre ble han også utfordret av det kinesiske kampsportmiljøet i USA pga. at han lærte kampsport til alle, ikke bare kinesere. Den kampen vant han også, selv om det tok han lengre tid enn han trodde på forhånd, og dette i sin tur fikk han til å revurdere sin trening og teknikker og etterhvert utvikle Jeet Kune Do.

Dermed er det ikke sagt at han var fullblods fighter, men det er ikke dermed sagt at han IKKE hadde kunnskaper om fighting heller. Dette finnes det sikkert mer dokumentasjon på hvis man leter litt. Jeg vet ihvertfall at svenske Fighter Magazine kjørte en artikkel om akkurat dette emnet her, en gang på 90-tallet, og der var det mange kjente folk som uttalte seg om dette. Jeg husker ikke konklusjonen, men at det endte med at Bruce var "illusjonist", det er jeg ganske sikker på at det IKKE gjorde.  Afro  Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #3 : 10. februar 2006, 09:47 »
Hvordan VET du dette mrlee..? dokumentasjon er fint, så det ikke blir _bare_ høytflyvende påstander fra en mann som mener at å stå stille over lengre tid er fantastisk lårtrening..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #4 : 10. februar 2006, 10:29 »


He he, tror nok du får svar på tiltale der Toxic! Wink

Nå er ikke jeg noen Bruce Lee ekspert, men såvidt jeg vet så var han involvert i mange "streetfights" når han var tenåring, i Hong Kong. Han var stadig i klammeri med diverse gjenger der, og det var mye bråk. Etter at han startet å trene Wing Chun og kom til USA, og etterhvert ble berømt, så ble det vel ikke fullt så mye slossing, men jeg vet ihvertfall at han stadig vekk ble utfordret under innspillinger av filmene sine (i Hong Kong), og det endte ihvertfall ved EN anledning (muligens fler) ved at Bruce "knuste" motstanderen sin.

Videre ble han også utfordret av det kinesiske kampsportmiljøet i USA pga. at han lærte kampsport til alle, ikke bare kinesere. Den kampen vant han også, selv om det tok han lengre tid enn han trodde på forhånd, og dette i sin tur fikk han til å revurdere sin trening og teknikker og etterhvert utvikle Jeet Kune Do.

Dermed er det ikke sagt at han var fullblods fighter, men det er ikke dermed sagt at han IKKE hadde kunnskaper om fighting heller. Dette finnes det sikkert mer dokumentasjon på hvis man leter litt. Jeg vet ihvertfall at svenske Fighter Magazine kjørte en artikkel om akkurat dette emnet her, en gang på 90-tallet, og der var det mange kjente folk som uttalte seg om dette. Jeg husker ikke konklusjonen, men at det endte med at Bruce var "illusjonist", det er jeg ganske sikker på at det IKKE gjorde. Afro Grin


hvordan har det seg at hver gang jeg spør om dette så kommer det null dokumentatsjon men masse eksempler på rykter om lee`s evner i praksis?
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #5 : 10. februar 2006, 10:35 »
Les hva jeg skriver: SVENSKE FIGHTER MAGAZINE kjørte en artikkel-serie om akkurat dette emnet på 90-tallet. Nå husker jeg ikke hvilke nr. og i hvilket år denne serien gikk, men jeg kan helt sikkert finne det igjen i samlinga, hvis noen har interesse av å vite hvilke utgivelser det er snakk om. Der er det ihvertfall bra dokumentert såvidt jeg kan huske.

Forøvrig Hr. Thyve, hvordan kan du vite at å stå stille over tid IKKE nødvendigvis er fin lårtrening? Og mer off-topic går det vel ikke an å bli? Fra Bruce Lee til påstander om effekten av statisk lårtrening?!?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #6 : 10. februar 2006, 10:37 »
Du husker ikke hvilket nr og hvilket år.. DA må vi jo tro på deg.. Smiley

og det at du er, på generelt grunnlag, en tåpe er ikke off-topic, det er et viktig poeng å få med, man vil jo ikke ha det slik at folk faktisk tar det du skriver seriøst.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #7 : 10. februar 2006, 11:04 »
I sept-nov utg. 1991 av Svenska Fighter Int. forteller Dan Inosanto til Svenska Fighter:

Vid et tilfälle strax efter uppvisningarna (Long Beach 1964) sparrade Daniel och hans Gung Fu instruktör Ark Wong med Bruce i et hotellrum. Det visade sig at de båda var helt chanslösa mot Lee, som i prinsip hanterade både Daniel (Inosanto ja..) og Wong som han ville. Det var et hårt slag för Inosanto som redan var en erfaren kampartsutövare. Genast började de båda att träna tilsammans. Daniel ville läre sig den unge kinesens formidabla teknik medan Lee var mycket interessarad av de filippinske vapenteknikerna.

Dette er ikke fra den omtalte serien jeg nevnte, men det er den første artikkelen jeg fant nå. Kan legge ut mer når jeg finner flere nr. fra Fighter.

Og at Hr. Thyve synes jeg er en tåpe, for så være. Det gidder jeg ikke å kommentere engang.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #8 : 10. februar 2006, 11:08 »
I sept-nov utg. 1991 av Svenska Fighter Int. forteller Dan Inosanto til Svenska Fighter:

Vid et tilfälle strax efter uppvisningarna (Long Beach 1964) sparrade Daniel och hans Gung Fu instruktör Ark Wong med Bruce i et hotellrum. Det visade sig at de båda var helt chanslösa mot Lee, som i prinsip hanterade både Daniel (Inosanto ja..) og Wong som han ville. Det var et hårt slag för Inosanto som redan var en erfaren kampartsutövare. Genast började de båda att träna tilsammans. Daniel ville läre sig den unge kinesens formidabla teknik medan Lee var mycket interessarad av de filippinske vapenteknikerna.

Dette er ikke fra den omtalte serien jeg nevnte, men det er den første artikkelen jeg fant nå. Kan legge ut mer når jeg finner flere nr. fra Fighter.
Så.. at Lee på et hotellrom lekesloss med en annen mytisk tma-figur gjør dine påstander mer valide? Wink
Sitat
Og at Hr. Thyve synes jeg er en tåpe, for så være. Det gidder jeg ikke å kommentere engang.

Du kommenterte det jo akkurat... litt selvmotsigende i dag?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #9 : 10. februar 2006, 11:11 »
GUTTER!!!

Har dere fått for lite surstoff i det siste??
Ta dere en appelsin, gjerne israelsk.... plukket og pakket av arabere....

Ikke noe å krangle om, BL var best på film! Det har en ulv fortalt.

Viser derfor til Hr. Ulv! Deal

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #10 : 10. februar 2006, 11:14 »
Jeg blir bare evig lei av nuthuggers som på død og liv skal fremstille Bruce Lee som en gud.. Smiley Han var en nybrottsmann og på mange måter en god fighter, men først og fremst en filmstjerne.. enkelt og greit. Det blir nesten som bjj-nuthuggerne skryter av ricksons 400 kamper uten tap..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #11 : 10. februar 2006, 11:28 »
i nr. 2 1993 av Svenska Figher uttaler barndomsvennen til Bruce Lee, en kar ved navn Hawkins Cheung følgende:

Jag har hört kritiken att Bruce inte skulle vara någon riktig fighter, men det er struntprat! Kampsportturneringar har inget med verklig fighting att göra. Sådana tilstälningar är mer som ett slags spel, menar Hawkins. Att slåss på gatän er något helt annat. Och det gjorde jag med Bruce. Vi slogs för att överleva och vi använda precis alle tricks som fanns för att klara oss!

Hawkins snakker her om tenåringstida med Bruce Lee i Hong Kong.

Videre forteller Jesse R. Glover om en Karate-utøver som utfordret Bruce Lee etter en oppvisning han hadde hatt. De ble da enige om å ta en kamp. 3 to-minutters runder. Vinner var den som vant to runder på nedslagning eller knockout. Dommer var Jesse Glover og Ed Hart var tidtager. Deretter følger en beskrivelse av kampen som i korte trekk går ut på at Bruce helt overkjørte karate-utøveren med en rekke slag, og avsluttet med et spark over nesa på karate-utøveren, som da mer eller mindre var ferdig allerede.

Videre forteller Glover at Ed Hart, som var en de beste streetfighterne i USA på den tiden, var ingen match for Bruce Lee. LeRoy Garcia, samt James Demille var begge fryktede fighters, men de kunne ikke røre Bruce de heller. Alle i vår gjeng, forteller Glover, var store og tunge, men vi hadde aldri noen sjans mot Bruce Lee.

i nr. 3 1993 forteller bl.a. Ed Hart om sine opplevelser vedr. Bruce og om han kunne slåss eller ikke. Det nr. har jeg ikke funnet igjen enda, men skal ta en lete-aksjon og jeg finner det nok, er ganske sikker på at jeg har det.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #12 : 10. februar 2006, 11:31 »
At han ble utfordret støtt og stadig er garantert fakta, spesielt når han var og filmet var det mange som ville utfordre ham til kamp.
Og selv om regissøren var redd for at bruce skulle ødelegge seg selv, og ikke minst sitt rykte som fighter-gud fikk han aldri stoppet Bruce lee fra å godta utfordringene på strak arm. Ære hadde han nok av, den lille tassen.

Dette ble fortalt av en del folk under filmen "myten om bruce lees død."
som gikk på nrk2 for en stund tilbake og sikkert er mulig å laste ned fra internet.
Er ikke noe bruce lee fan selv, men dette husker jeg de tok opp i dokumentaren, og jeg bet meg merke i det.

Klart, det var jo folk som hadde vært med å lage filmen og jobbet tett med bruce lee som fortalte dette på dokumentaren, og en kan jo kanskje lure om det er noe idolisering på gang der som på alle andre filmer hvor en "helt" er død.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #13 : 10. februar 2006, 11:33 »
Igjen, det du kommer med er jo det sedvanlige "bruce lee var en gud"-tøvet.. Smiley


Videre er det interessant å se at du først avfeier kampsportkonkurranser som noe mål på kampferdigheter.. med påfølgende historier om bruce lees barndom/ungdomstid.. for SÅ å komme med et godt knippe historier som omhandler nettopp den type kampsportkonkurranser du først avfeier.. Videre er alt veldig "snevert" og alt har skjedd i lukkede forsamlinger... tilfeldig? Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
SV: Bruce Lees evner i praksis? Noen som vet.....
« #14 : 10. februar 2006, 11:34 »
Forøvrig er jeg ingen Bruce Lee "Nuthugger" eller har noe ønske om å fremstille han som en Gud. Jeg kommenterte kun Toxic`s innlegg om at han var en illusjonist, og henviste deretter til Svenska Fighter sine intervjuer med personer som tross alt kjente gubben.

Og siden dere på død og liv skulle ha dokumentasjon, så har jeg tatt meg det bryet å lete opp disse gamle bladene og skrevet opp noen sitater fra dem, som kanskje kan belyse saken noe.  

Jeg sier heller ikke at dette som Inosanto, Jesse Glover og andre sier, nødvendigvis er den hele og fulle sannhet, men det er iallefall det DE sier, og det må da stå for deres regning.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!