Skrevet av Emne: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH  (Lest 82448 ganger)

Utlogget minimaSS

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 853
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 853

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #15 : 20. februar 2006, 15:52 »
Poenget er at du har feil innstilling. Er fokuset hvordan tjene mest mulig, vil du neppe lykkes - du vil gjennomskues på at det som er viktig er å tjene penger er viktig, ikke kundene dine. Fokuserer du derimot på å gjøre en god jobb, solid hele veien, så ender du opp med mange kunder og vil etterhvert tjene bra.

hehe..ble litt dumt!
skjønner absolutt hva du mener.
Grunnen til at jeg spurte er rett og slett fordi jeg syntes 700-800 000 i året hørtes ganske mye ut for å være PT.
Kunne formulert meg bedre.

 Kiss
Mål 2013: Fullføre Berlin maraton
Startvekt Nov-2012 : 160kg
Loggbok

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #16 : 20. februar 2006, 15:54 »
Nettopp - DYKTIG SOM PT er det som teller.

Men en slike timelønn så må du vel selv sørge for feriepenger, pensjonsavataler osv osv. ?

Spør fordi jeg er nysgjerrig. Smiley

Helt enig! Hvor flink du er både sosialt og faglig har MYE å si! Det å tro at man er utlært etter et PT-kurs er helt feil (ikke at noen her hevder det)

Når det kommer til Høyskolenes litt konservative holdning er nok den som hammer sier knyttet til at fakta må være svært godt underbygd før det læres bort!

Forelesere som er åpne for nye ting er jeg derimot enig i at er viktig! (Har selv undervist på tilsvarende studier og vært svært bevisst på dette)

Timelønnen jeg oppga er den som jeg får inn til mitt firma, og med andre ord inkludert feriepenger o.l

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #17 : 20. februar 2006, 16:01 »
OK - da er jeg med. Da er 320,- ikke så enormt egentlig. Antar du kjører dette som enkeltmannsforetak ? I så fall er det jo en del utgifter. Og antagelig en del fine ting å skrive av.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #18 : 20. februar 2006, 16:39 »
OK - da er jeg med. Da er 320,- ikke så enormt egentlig. Antar du kjører dette som enkeltmannsforetak ? I så fall er det jo en del utgifter. Og antagelig en del fine ting å skrive av.... Grin

Har det som enkeltmannsforetak, men er desverre ingen rev til å skrive av ting.. Absolutt noe jeg burde forbedre meg på!!

320 er ingen rå lønn nei, men tatt i betraktning at det er en ubeskyttet tittel, ikke krever for mye utdannesle osv, så er det ikke helt for galt. Som student er det en grei biinntekt om ikke annet..

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #19 : 20. februar 2006, 20:03 »
Kan man ta PT utdanning uten å tidligere ha fått generell studie kompetanse fra feks 3-årig videregående skole?
Er det vanskelig å få jobb?
Er det vanskelig å komme inn på kurset?
Greit å ha det som jobb ved siden av utdanningen som kommer til å ta en del år.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #20 : 20. februar 2006, 23:04 »
Jeg jobber på Family Sports Club og er ansatt der med fulltidsstilling.
Jeg har en helt ok timelønn når man tar i betraktning at man skal forberede seg til hver time, lage nye programmer, snakke med kunder, sende sms og e-post, lage og oppdatere kostholdsplaner og treningsplaner osv utenom arbeidstiden.

En full arbeidsuke for en heltidsstilling bør være på 25-30 timer hvis man skal ha tid til noe forefallende arbeid i tillegg til familie og venner. Ligger selv på ca 28 timer pr uke nå og synes det er passe.

Har jobbet som PT i 1,5 år nå og kan love at arbidsmetodene mine er langt mer profesjonelle nå enn når jeg startet. Man trenger en modningstid med dette.
Trodde jeg kunne en del om det å trene siden jeg hadde holdt på med styrketrening og andre idretter siden jeg var 6 år, men når man skal begynne å trene noen som aldri har trent før så kan man plutselig ikke så mye likevel. I hvertfall ikke noe spesiellt om hvordan det er å være i sinnsykt dårlig form.

Soje

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #21 : 20. februar 2006, 23:37 »
Men de personlige trenerne i større kjeder sånn som SATS tjener vel ikke 700 000?   
De som tjener så mye av de personlige trenerne...hvor jobber de, hvis ikke igjennom de store kjedene?

Ble litt surr, men det jeg lurer på er hva som er smartest etter PT utdanning for å tjene mest mulig:P

På generelt grunnlag kan jeg si at penger ikke bør være drivkraften bak det å være PT. Tar man PT-utdannelse med det i bakhodet at man skal tjene mye penger kan man heller ta seg en økonomiutdannelse og starte som aksjemegler.

Interessen må komme inne fra deg selv, og du må ha en genuin interesse for trening.

De som tjener mest er som regel de som jobber selvstendig og er flinke til å markedsføre seg selv.

Hva en PT på SATS tjener i snitt vet jeg ikke, men du lever greit av det i alle fall.


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #22 : 20. februar 2006, 23:43 »
Kan man ta PT utdanning uten å tidligere ha fått generell studie kompetanse fra feks 3-årig videregående skole?
Er det vanskelig å få jobb?
Er det vanskelig å komme inn på kurset?
Greit å ha det som jobb ved siden av utdanningen som kommer til å ta en del år.


Tar du deg tid til å lese artikkelen svarer den på alle dine spørsmål.

Utlogget KampNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 55

  • United we stand, Divided we fall.
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #23 : 21. februar 2006, 01:14 »
PT hos SATS får % av det han selger.

Stallion: Merket du noe lign. det jeg beskrev tidl.?

Skal man se på noen som har utmerket seg den siste tiden, ta en titt på www.z-one.no

Å si at man "ikke" skal bli PT for penger er å kaste stein i glasshus, alt er en jobb, vi jobber for å tjene penger. Hadde ikke penger spilt noen rolle, hadde nok ikke mange valgt PT bare for å "hjelpe" andre på heltid istedenfor å sippe Cocktails på stranda i Brasil.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #24 : 21. februar 2006, 04:27 »
PT hos SATS får % av det han selger.

Stallion: Merket du noe lign. det jeg beskrev tidl.?

Skal man se på noen som har utmerket seg den siste tiden, ta en titt på www.z-one.no

Å si at man "ikke" skal bli PT for penger er å kaste stein i glasshus, alt er en jobb, vi jobber for å tjene penger. Hadde ikke penger spilt noen rolle, hadde nok ikke mange valgt PT bare for å "hjelpe" andre på heltid istedenfor å sippe Cocktails på stranda i Brasil.

ja, hobbiten, absolutt - men jeg har av erfaring lært at det er greit å være litt forsiktig og ikke tråkke på så mange tær. Smiley

så jeg vil ikke ta noen offentlig diskusjon hvor det slenges for mye negativt. Smiley

Utlogget espen@lifeimprovem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #25 : 21. februar 2006, 08:39 »
AFPT har i dag blitt gjort oppmerksom på publiseringen av evalueringen og ønsker å komme med følgende tilbakemeldinger.

Vi ønsker å takke STALLION for evalueringen av AFPT sin utdannelse. Vi er meget takknemlige for hele tiden å bli gjort oppmerksom på områder som kan forbedres og vil kontinuerlig jobbe for å forbedre vår utdannelse.

AFPT ønsker å informere om at publiseringen av artikkelen er gjort på initiativ av deltageren selv. AFPT stiller seg helt objektiv i forhold til evalueringen og poengterer at det er opp til den enkelte deltager å velge selv.

AFPT mener det er positivt at potensielle Personlige Trenere blir opplyst om at det finnes ulike muligheter til å skaffe seg kompetanse.

Utdannelsen ved NIH er i AFPT sine øyne meget bra men har et litt annet fokus enn hos AFPT. I tillegg er studiepoeng bare mulig å få ved NIH sin utdannelse.

En liten korrigering er nødvendig og det er at undervisningen i anatomi og fysiologi IKKE ble utført av Hans A Dahl, men av Dr Jørgen Jensen.

AFPT er meget stolte over kompetansen hos de ulike foreleserne og ønsker å takke disse for at de deler sin kompetanse. V

EAS er AFPT sin prefererte samarbeidspartner på grunn av sin Anti Doping politikk og vil fortsette å være det i fremtiden.

I henhold til evalueringen har AFPT fra og med våren 2006 gjort følgende endringer:
- Inkludert Obligatorisk førstehjelp i utdannelsen
- Økt mengden kondisjonstrening
- Økt mengden stretching og belastningslidelser for å gjøre mer oppmerksom på områder der den Personlige Trener bør vite sin egen begrensning og referere videre til andre instanser
- Inkludert en større del av Personlig Trener filosofi og gjennomføring

Vi ønsker også å gjøre oppmerksom på at økonomi ikke bør være en målsetning for å velge yrket som PT.
AFPT har tatt beslutningen om å kunne tilby utdannelsen til en bredere målgruppe. Årsaken til dette er at mange mennesker som har stor interesse og bakgrunn innen trening ikke alltid er de samme som har store akademiske kunnskaper fra før.

Ved flere spørsmål se www.afpt.no

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #26 : 21. februar 2006, 10:32 »

opplegget på nih er bra det, men følte ikke jeg fikk mer ut av det enn hva jeg fikk ut av afpt opplegget.

dessuten er nih litt "bås-aktige" - de ønsker deg inn i sitt format, er du ikke innen det, så får du problemer med det på eksamen.

tips: ikke dra inn alternative treningsprinsipper som de ikke har undervist i, ved eksamineringer.

samtidig den totale mangelen på god kostholdsveiledning. skuffende. på pt-eksamen var det NULL om kosthold ved nih, og dette er ESSENSIELT. Viktigere enn treningen vil jeg si.

en representant fra anti-doping norge gikk ved deres foredrag t.o.m så langt som å si at vi som treningsveiledere og pt'er måtte tenke nøye gjennom hvilke signaleffekter vi sendte ut når vi gikk rundt med en protein-shake på treningssenteret.

dette er totalt meningsløst, og selv om det kanskje var den mest "kontroversielle" uttalelsen, gjenspeilte det grunnholdningen.

Tine Mejlbo Sundfør, som har hovedfag i ernæring kunne ikke svare på mitt enkle spørsmål da jeg ba henne om å utdype synergieffektene man fikk ved å bruke kreatin og ribose samtidig. Istedet fikk jeg en tirade om at hun ikke ville gamblet med sin egen helse, og jeg ble nærmest avfeid med usaklige uttalelser blant annet om at hun selv hadde tvinget sin samboer til å slutte med kreatin, fordi man ikke kunne være sikker på langtidseffektene, og at dette ikke var bra.

selv om man har hovedfag eller master innen ditten eller datten vil ikke det si at man kan alt og vet alt - ydmykhet og en villighet til å lære nye ting er viktig.

autoriteter som avviser ting de ikke har hørt om før, eller som stiller seg i forsvarsposisjon er ikke noe nytt.


Jeg synes at det er helt korrekt at NIH ikke underviser i alternative treningsmetoder som ikke er vitenskapelig godt dokumentert. Det samme gjelder at de ikke anbefaler kosttilskudd som man ikke har god nok dokumentasjon på, f.eks kreatin. At noen enkeltpersoner føler de har effekt av f.eks kreatin er ikke det samme som å si at man vet hvordan virkning dette tilskuddet har på organismen -både positive og negative. Synes derfor at NIH har en meget "edruelig", fornuftig og vitenskapelig måte å undervise på. Når man ikke har noenlunde sikker kunnskap å støtte seg til, så er det heller ikke tilrådelig å undervise på NIH om det!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #27 : 21. februar 2006, 10:35 »
Nå har det blitt forsket endel mer på kreatin enn det olympiatoppen, statens ernæringsråd og instanser som NIH virker å tro.. Wink Det er ikke slik at kreatin kom i går og at kun lugubre utøvere fra russland bruker det..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #28 : 21. februar 2006, 13:20 »
Nå har det blitt forsket endel mer på kreatin enn det olympiatoppen, statens ernæringsråd og instanser som NIH virker å tro.. Wink Det er ikke slik at kreatin kom i går og at kun lugubre utøvere fra russland bruker det..

Hvordan vet du dette? Hmmmm.. Book
Det er ganske lett for de instansene du nevner å gjøre et enkelt søk på de forskjellige databasene og finne ut hvilken forskning som foreligger. De som foreleser på NIH er godt skolerte folk som kan nettopp dette, det er grunnlaget for deres fagfelt  og deres jobb. Det er jo ofte dette som skiller seriøse, offentlig godkjente høyskoler og universitet fra mindre seriøse utdanninger/skoler, nemlig at de underviser og formidler kunnskaper som er godt dokumentert vitenskapelig. Om man skal basere seg på all mulig slags alternative og hypotetiske kostholdsråd og treningsmetoder uten å ta hensyn til dokumentasjon, så er man ikke akkurat med å bringe utviklingen og kunnskapen innen idretten og relaterte emner framover...
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: PT-UTDANNELSE - AFPT vs. NIH
« #29 : 21. februar 2006, 13:30 »
Hvordan vet jeg dette? Wink nå var jeg sammen med en ung frøkenspire i et par år, tilfeldigvis sitter moren hennes i et forskningsråd som skal validere forskning og ikke minst "godkjenne" ernæringsforskning og bevegelighetslære.. Vi har (det trenger jeg kanskje ikke si) diskutert ting som kreatin frem og tilbake tusen millioner milliarder billioner ganger (okda, jeg overdriver litt..) og det som er av kunnskap virker langt mer basert på dogmatiske "sannheter" enn faktiske forhold, bare se på c-vitaminanbefalingene som kommer fra disse hold.. disse er ikke bare utdaterte, men også basktreverske om man sammenligner med resten av verden.


Det som motarbeider ny utvikling og kunnskap er NETTOPP slike dogmatiske innstillinger til ny forskning, nye tilnærminger og uvtikling på forskjellige områder..

for å sitere Steven S. Plisk, M.S., C.S.C.S. Richard B. Kreider, Ph.D., FACSM
Director of Sports Conditioning Associate Professor / Assistant Chair
Yale University Dept. of APE&R University of Memphis Dept. of HMS&E


Sitat
Attention to this issue is growing at a fever pitch, and on one hand the concern is understandable.  Indeed, how
can something that is purported to work so well not have a down side?  Although many health-related concerns are
being reported anecdotally in the popular media, they are also being expressed by respected members of the Sports
Medicine community and thereby warrant further investigation.  In any case, it should be kept in mind that clinical
researchers must report any unusual signs, symptoms or adverse / unexpected findings in their results.  As of this
writing, however, increased lean body mass has been the only side effect reported in studies investigating Cr
dosages up to 25 g/day for durations up to 1 year (4,9,11,17,20,31,32).
[Actually, there are safety data in gyrate atrophy patients taking 1.5 g/d for up to 5-years:
Sipila I, Rapola J, Simell O, Vannas A.  Supplementary creatine as a treatment for gyrate atrophy of the choroid
and retina.  New Eng J Med 1981;304:867-70.
Vannas-Sulonen, K., Sipilä, I., Vannas, A., Simell, O., Rapola, J. (1985).  Gyrate atrophy of the choriod and
retina: a five-year follow-up of creatine supplementation.  Ophthalmology.  92: 1719 - 1727.]
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!