Skrevet av Emne: "I Norge spiser vi mer proteiner enn det vi trenger..."?  (Lest 2291 ganger)

Utlogget rosin

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Leste i treningslære boka mi, og der stod det dette:

"I Norge spiser vi mer protein enn kroppen trenger til vekst og vedlikeholdt. Det gir oss ingen fordeler. Tvert imot øker det belastningen på nyrene, og overskudd av protein omdannes til fett og lagres i kroppen."

Okei?   what
Trening er livet! - du utsetter ikke en trening, du går glipp av en!

Utlogget zgermans

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hehe, måtte bare få føye til at eg faktisk har lese at vi også får beinskjørhet fordi vi et for mykje protein. Argumentet? Kyr et jo gras (ikkje akkurat 90% protein) og dei har jo ikkje beinskjørhet  Deal
Hohoho! Men seriøst, det vrimlar jo om mytar om protein, enkelte hevdar jo at proteinpulver er helseskadelig og/eller dop.  Grin Innspel anyone..?

Forøvrig ler eg meg skakk av den typen hysterisk festlige uttrykk for proteinfobi...

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
for en vanlig mann som ikke trener styrkeløft eller kroppsbygning, eller noen annen form for idrett vil nok det vanlige kostholdet dekke proteinintakket som er nødvendig.
All protein som ikke blir utnyttet i kroppen blir gjort om til energi, og om ikke dette blir brukt opp blir det lagret som fett på kroppen.

husk at det er 4kcal pr gram protein (samme som sukker)

edit : at protein er skadelig for nyrene er noe forskerene har gått tilbake fra, det er farlig for nyrene, men da snakker vi veldig store mengder.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

edit : at protein er skadelig for nyrene er noe forskerene har gått tilbake fra, det er farlig for nyrene, men da snakker vi veldig store mengder.

Har du noe dokumentasjon om dette. Alltid greit å ha på lager når ernærings-er-no-dritt-gym-lærere snakker om ting de ikke kan..

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

Man må huske på det kroppslige idealet i treningsnorge ikke er en muskuløs mann på 110kg. Men en tynnfeit spjeling på 65 kg som løper gatelangs -- med en samlet muskelmasse som får plass i en tunfiskboks.

Har man nesten ikke muskler å vedlikeholde -- og bare lett belastning på deler av musklaturen når man trener -- trenger man ikke så mye protein.

Jeg lurer på hva det står om karbohydrater og fett i samme bok  :Smiley

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Har du noe dokumentasjon om dette. Alltid greit å ha på lager når ernærings-er-no-dritt-gym-lærere snakker om ting de ikke kan..

dette er noe som oppsto i den perioden hvor absolutt alt var kreftfremkallende eller årsaken til hjerte og karsykdommer.
Jeg refererer fra en oppgave jeg hadde i ernæring, og informasjonen jeg fant kommer fra www.trim.no og www.slankenett.no

"når protein omdannes til energi, vil det dannes nitrogenholdige stoffer som i større mengder er ugunstig for kroppen.
Imidlertid har vi utviklet gode mekanismer til å skille ut og uskadeligjøre disse stoffene og tåler derfor store mengder proteiner, for de som 
--> ikke sliter med nyreprobloemer fra før, er det ingen grunn til å være redd for å spise for mye proteiner <--. "

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Man må huske på det kroppslige idealet i treningsnorge ikke er en muskuløs mann på 110kg. Men en tynnfeit spjeling på 65 kg som løper gatelangs -- med en samlet muskelmasse som får plass i en tunfiskboks.

Har man nesten ikke muskler å vedlikeholde -- og bare lett belastning på deler av musklaturen når man trener -- trenger man ikke så mye protein.

Jeg lurer på hva det står om karbohydrater og fett i samme bok  :Smiley

78 gram protein er det gjennomsnittelige inntaket for den vanlige mann i gata, noe som tilsvarer ett vanlig norsk kosthold.
oppdelingen er forøvrig
protein ; 10-20%
karb;      50-60%
fett;       25-35%

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Det med benskjørhet kan like gjerne skyldes:
- mangel på d-vitamin
- lite inntak av kalsium
- liten treningsmengde hvor kroppen belastes(løping, styrketrening)
- arv og gener

Soje

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Leste i treningslære boka mi, og der stod det dette:

"I Norge spiser vi mer protein enn kroppen trenger til vekst og vedlikeholdt. Det gir oss ingen fordeler. Tvert imot øker det belastningen på nyrene, og overskudd av protein omdannes til fett og lagres i kroppen."

Okei?   what

I Norge spiser de fleste også mye mer karbohydrater og fett enn kroppen trenger til vekst og vedlikehold.  Wink

Det ligger fordeler i å bytte ut noe av karbohydratene og fettet med mer protein, da protein er mye mer termogent og man derfor ikke så lett lagrer kaloriene som fett (30% mer av energien går med til å omdanne proteinet til fett).

Det finnes ingen dokumentasjon på at et høyt proteininntak er skadelig for friske nyrer.

Alle disse påstandene fra treningslæreboka di er reinspikka løgn.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Aktiv_af

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 047
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 047

  • Kick!
I Norge spiser de fleste også mye mer karbohydrater og fett enn kroppen trenger til vekst og vedlikehold.  Wink

Det ligger fordeler i å bytte ut noe av karbohydratene og fettet med mer protein, da protein er mye mer termogent og man derfor ikke så lett lagrer kaloriene som fett (30% mer av energien går med til å omdanne proteinet til fett).

Det finnes ingen dokumentasjon på at et høyt proteininntak er skadelig for friske nyrer.

Alle disse påstandene fra treningslæreboka di er reinspikka løgn.

H

Det var dette jeg skrev på treningslære prøven min!! Håper læreren klarer å se bort fra boka og inn på nye fakta.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget onge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • catching up
Hva med ketose? Kan det være helseskadelig?
-You're an idiot. You know that?
You know if you looked in the dictionary next to the word "idiot" you know what you'll find?
-A picture of me?
-No! The definition of the word "idiot". Which you are.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Hva med ketose? Kan det være helseskadelig?

"Når man spiser svært lite karbohydrater i kosten vil mer fett bli brutt ned til såkalte ketonlegemer, som er nedbrytningsprodukter av fettsyrer. Dette kalles diettindusert ketose og er helt naturlig og ufarlig.

Dessverre har det oppstått en stor misforståelse når det kommer til tilstanden kjent som ketose. Grunnen til dette er at det finnes to ulike typer ketose. Den ene, som er farlig, heter diabetisk ketoacidose, mens den andre er helt ufarlig og heter diettindusert ketose."

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5977 kom denne fra.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!