Skrevet av Emne: Fotball  (Lest 9244 ganger)

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

SV: Fotball
« #15 : 10. desember 2005, 22:25 »
Blant et lag som har deltatt i champions league så leste jeg at benkpressen lå rundt 70-80. Knebøyen derimot var høy. Blant de beste lagen opp i mot 200. Da med halve knebøy. Ikke så dypt ned som styrkeløfterne går. Mage, rygg og bein er nok det viktigste.

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #16 : 10. desember 2005, 22:28 »
I og med at han er 14 år så burde teknikk være hovedfokuset. La ting skje med ball. Skal han trene kondisjon, gjør det med ball. Til en sammenligning så har jeg hørt at en 19 år gammel brasiliansk fotball spiller har hatt dobbelt så mange touch med ballen som en norsk 19 åring.

Han får vell ikke så mye mer utholdenhet med ball når han trener med 18åringer/spiller sentral mitdbane? da sier det vell seg selv at kondis er ikke det største problemer, las du i det hele tatt Spillerrapporten?

Fysisk: Utvikle mer styrke i bena

Offensivt: Hurtigare orientering før ballmottak, og LANGT bedre første berøring? det jeg vil fram til er hvordan skal han klare å trene det alene? utenom treningene? og hvordan skulle jeg klare å hjelpe han med det om jeg sa at jeg var villig til å trene med han? jeg som aldri har vert bort i en fotball:P
Pain Is My Friend

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #17 : 10. desember 2005, 22:30 »
Blant et lag som har deltatt i champions league så leste jeg at benkpressen lå rundt 70-80. Knebøyen derimot var høy. Blant de beste lagen opp i mot 200. Da med halve knebøy. Ikke så dypt ned som styrkeløfterne går. Mage, rygg og bein er nok det viktigste.

så det du sier han bør fokusere mer på Knebøy//Utfall//Markløft/mage? og eventuelt kombinere det med spenst: Hekkopping?
Pain Is My Friend

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #18 : 10. desember 2005, 23:10 »
ok her er programmet jeg foreløpig har satt opp.

Knebøy 3x8
Utfall 3x8
Legcurls 3x8
Lårcurls 3x8
Markløft 3x8
Strake markløft 3x8
Mage4x10

er dette får mye får 2ganger i uken? og er det noen andre øvelser som bygger bedre?
Pain Is My Friend

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

SV: Fotball
« #19 : 11. desember 2005, 01:17 »
Når det gjelder kondisjon med ball så er det snakk om spill i små grupper. for eksempel spill 4*4 på liten bane eller eventuellt en trenings løype med kjegler osv der en kan kjøre intervaller i ca 4 min. Det jeg mener er at det ikke er noe særlig vits å kun ha løpe trening. Har skrivd en oppgave om utholdenhets trening for fotballspillere og holder nå på med styrketrening i fotball så har lest en del om dette emnet. Riktignok ikke åssen det er i de forskjellige aldersgruppene, men om hva som har vist seg å være mest effektivt. Når jeg har leitet rundt etter stryrke artikler så har jeg ikke funnet så mange andre øvelser enn knebøy egentlig, men det kan jo selvfølgelig være lurt å legge til andre øvelser.

Prinsippet for styrketreningen er i hvert fall at det skal være maksimal mobilisering i den konsentriske og at det skal være få repetisjoner. Akkurat det mener jeg at han er for ung til. Få reps altså. Du får se etter øvelser som er basert på kroppsvekt. For eksempel på www.basistrening.no eller www.basistrening.com Husker ikke helt hvilken av de som er best, men det er en del bra øvelser der som er ment på kroppsvekt.

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #20 : 11. desember 2005, 01:34 »
Når det gjelder kondisjon med ball så er det snakk om spill i små grupper. for eksempel spill 4*4 på liten bane eller eventuellt en trenings løype med kjegler osv der en kan kjøre intervaller i ca 4 min. Det jeg mener er at det ikke er noe særlig vits å kun ha løpe trening. Har skrivd en oppgave om utholdenhets trening for fotballspillere og holder nå på med styrketrening i fotball så har lest en del om dette emnet. Riktignok ikke åssen det er i de forskjellige aldersgruppene, men om hva som har vist seg å være mest effektivt. Når jeg har leitet rundt etter stryrke artikler så har jeg ikke funnet så mange andre øvelser enn knebøy egentlig, men det kan jo selvfølgelig være lurt å legge til andre øvelser.

Prinsippet for styrketreningen er i hvert fall at det skal være maksimal mobilisering i den konsentriske og at det skal være få repetisjoner. Akkurat det mener jeg at han er for ung til. Få reps altså. Du får se etter øvelser som er basert på kroppsvekt. For eksempel på www.basistrening.no eller www.basistrening.com Husker ikke helt hvilken av de som er best, men det er en del bra øvelser der som er ment på kroppsvekt.

Jeg har sett gjennom en del av øvelsene, og det er stort sett bare utholdenhets øvelser, og jeg leter mere etter explosive øvelser. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan mene at han er for ung, selfølgelig alt med måte. men på en annen side så er ingen skade skjedd om han utfører øvelser skikkelig.

Og får all del øvelsene er bra, men mesteparten,eller det beste øvelsene der får man i Air Alert 3 programmet.
Pain Is My Friend

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

SV: Fotball
« #21 : 11. desember 2005, 12:46 »
Jeg mener han er for ung til tung styrketrening. I tillegg til at jeg ikke ser poenget i det med tanke på at han er 14 år. Styrken hans vil jo øke jevnt og trutt når han vokser

Utlogget geo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

SV: Fotball
« #22 : 05. februar 2006, 03:41 »
Må si meg enig med Member her gitt! Jeg mener det er for tidlig for han å kjøre så hardt styrketrening. Epifyseskivene (vekstsonene i knoklene) kan lukke seg for tidlig slik at lengdeveksten stopper. Styrketrening med svært stor belastning anbefales derfor ikke før lengdeveksten er avsluttet mot slutten av puberteten.
Styrketrening med lette vekter, kroppsvekt og flere repetisjoner er kanskje å foretrekke.
 
"Nordic hamstrings" har vist seg å være en svært effektiv øvelse for å forebygge strekk på baksiden av låret. Og sit-ups i mangfoldige varianter, og sideliggende og firfotstående bekkenhev med diverse varianter av beinhev, er mye brukt for å forebygge lyskestrekk.
Frivending er en mye brukt øvelse for å uvikle spenst/hurtigheten.

Når det gjelder kondisjon/løpskapasitet, er 4X4 en veldig anerkjent intervall variant i fotballmiljøet. 4-6 min drag, 4-6 ganger på 80-90% av maks HF. 2 min. pauser. 15/15 er også en variant. 15 sek. løp, 15 sek. pause. f. eks 20 drag 3 min pause og 20 nye drag...

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Fotball
« #23 : 05. februar 2006, 04:17 »
Dette er snakk om en 14-åring som satser alt på fotball. Problemet med tidlig spesialisering i de fleste idretter er skader (snakker da hovedsaklig om skader som hyppig forekommer i spesialidretten pga ensidig trening) og avtagende motivasjon (pga mangel på variasjon). Å være best i 14-årsalderen er også sjelden det samme som å være best når man blir eldre. Ser man på de som er toppidrettsutøvere i voksen alder har de ofte en variert treningsbakgrunn bak seg.

Å ved siden av fotballtrening variere med andre idretter kan også anbafales, allsidighet gjør at man blir bedre i sin spesialidrett, ofte feil å satse ene og alene på sitt spesialfelt slik mange tror.

Det jeg vil anbefale i tillegg til fotballtrening er basistrening. Er ikke uten grunn at olympiatoppen fokuserer på basistrening for sine utøvere. Basistrening er viktig for å få et grunnlag, få mer variert trening, forebygge skader m.m. Allsidig styrke-, stabilitets- og beveglighetstrening. (http://www.basistrening.no)
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget geo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

SV: Fotball
« #24 : 05. februar 2006, 22:09 »
Epifyseskivene (vekstsonene i knoklene) kan lukke seg for tidlig slik at lengdeveksten stopper. Styrketrening med svært stor belastning anbefales derfor ikke før lengdeveksten er avsluttet mot slutten av puberteten.

Må visst ta meg selv litt her gitt!  blush

http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050328_vekttreningfortenåringer

Denne artikkelen avkrefter jo alt jeg har lært på skolen oppigjennom årene. Mulig jeg har holdt meg for dårlig oppdatert... Undecided

Ellers må jeg si meg enig med det Zoria skriver om allsidighet. Har erfart det selv i praksis... 2thumbsup


Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Fotball
« #25 : 05. februar 2006, 22:11 »
mange gymlærere har jo en tendens til å gi fra seg kunnskap som er riv ruskende gal.....ihvertfall når det kommer til styrketrening....
Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #26 : 11. februar 2006, 21:31 »
Må si meg enig med Member her gitt! Jeg mener det er for tidlig for han å kjøre så hardt styrketrening. Epifyseskivene (vekstsonene i knoklene) kan lukke seg for tidlig slik at lengdeveksten stopper. Styrketrening med svært stor belastning anbefales derfor ikke før lengdeveksten er avsluttet mot slutten av puberteten.
Styrketrening med lette vekter, kroppsvekt og flere repetisjoner er kanskje å foretrekke.

Epifyseskivene lukker seg ikkje av styrketrening, men derimot om ein får ein skade (fraktur eller liknande) så kan det påvirke epifyseskivene. Men å sei at lengdeveksten blir påvirka er direkte feil. Det er utført fleirfoldige undersøkelser av unge personer som driver styrketrening i forhold til unge som driver annan idrett. Desse studiane viser at der blir ingen skilnad i  lengdevekst.
Kan jo sjølv lese denne artikkelen:
http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050328_vekttreningforten%E5ringer
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget geo

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8

SV: Fotball
« #27 : 11. februar 2006, 22:59 »
Epifyseskivene lukker seg ikkje av styrketrening, men derimot om ein får ein skade (fraktur eller liknande) så kan det påvirke epifyseskivene. Men å sei at lengdeveksten blir påvirka er direkte feil. Det er utført fleirfoldige undersøkelser av unge personer som driver styrketrening i forhold til unge som driver annan idrett. Desse studiane viser at der blir ingen skilnad i lengdevekst.
Kan jo sjølv lese denne artikkelen:
http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=trening&fname=050328_vekttreningforten%E5ringer

Ja det er riktig det du sier Axis. Jeg var kjapt ute med å rette meg selv også da, og refererte faktisk til nøyaktig samme artikkel som deg...

Spiller du forressten Axis & Allies? Jmf. nicket ditt...




Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #28 : 11. februar 2006, 23:11 »
Var så kjapp at eg ikkje registrerte det  Tongue
Nei eg kjenner ikkje til det spillet du refererer til. Har nok med studier og trening 2thumbsup
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: Fotball
« #29 : 12. februar 2006, 08:50 »
Her bør han trene mest teknikk og eksplosivitet spesifikt for idretten sin.Masse trening med ball bør være av høg prioritet!
Siden han ikkje er meir enn 14 år, så er han i den alderen der han tar til seg mest teknikk, koordinasjon og slike ting, derfor bør styrketrening ikkje vektast like masse.Men grunntrening bør han ha, og då går sjølvsagt styrketrening og utholdenhetstrening inn som det meste relevante.
Men på 90-tallet var norske a-lags spillere best på stykre, taktikk og kondisjon, men ræva på teknikk, nå er mange land i verden blitt like god som oss på styrke, taktikk og kondisjon.Mens vi ikkje har utvikla oss ein millimeter når det gjeld teknikk og hurtighet!
Å sette en norsk spiller (samma kem det er), ved siden av Ronaldiniho er som haren og skilpadda i hurtighet, og dag og natt når det gjelder teknikk.
Så kjør teknikk!!!
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!