Skrevet av Emne: Knebøy "the american way"  (Lest 1990 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

SV: Knebøy "the american way"
« #1 : 18. februar 2006, 00:24 »
Louie Simmons og Dave Tate har mange gode ideer. Verdt å lese.
Treningen og teknikkene er avhengig av utstyret man løfter med -- og westside-folkene er gode til akkurat det: tilpasse treningen til det ekstreme utstyret de løfter med. Derfor er ikke alltid treningen de skriver om relevant for folk flest.

BTW
Det er lett å la seg blende av store tall, som 900 lbs knebøy og 600 lbs benkpress. Tar man en næreme titt på de tallene er de ikke så imponerende.
 
F.eks. Når Dave Tate skrev artikkelen "Bench Press 600 Pounds" kunne han ikke løfte dette selv -- jeg tror rekorden hans nå er like over 600 om jeg ikke husker feil.
Verdensrekorden i hans vektklasse med tilsvarende regler som han konkurrerer under er litt over 1000 lbs. 600/1000 er 60%. Dvs det er her snakk om å løfte 60% av verdensrekorden. Ikke så imponerende.

Tilsvarende: Det beste som er gjort uten benkskjorte i 110kg klassen er vel 275 kg (løftet av Mike McDonald, korriger meg om jeg husker feil). 
Om man veier 110kg, løfter uten benkskjorte og ønsker å ta 60% av verdensrekorden er dette 275*0,6=165kg.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Knebøy "the american way"
« #2 : 18. februar 2006, 00:56 »

Har jo blitt løftet 300 kg i 110 kg klassen i IPF. Kan tenke meg at rekorden uansett forbund vil ligge rundt 350-370 kg i 100 kg og ca. samme i 110 kg.
Vitaliy Ponomarenko har løftet 355 kg i klasse 100 kg i WPO. Dette tror jeg er gjort med en IPF godkjent skjorte, altså ikke noe polyester- eller denimstoff. Og ikke flere lag. Dette kan jeg ikke si med 100% sikkerhet, men i så fall er det et vanvittig imponerende løft.

I 110 kg har George Halbert 347,5 kg.
60% av det blir 208 kg.


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

SV: Knebøy "the american way"
« #3 : 18. februar 2006, 01:27 »
Har jo blitt løftet 300 kg i 110 kg klassen i IPF. Kan tenke meg at rekorden uansett forbund vil ligge rundt 350-370 kg i 100 kg og ca. samme i 110 kg.
Vitaliy Ponomarenko har løftet 355 kg i klasse 100 kg i WPO. Dette tror jeg er gjort med en IPF godkjent skjorte, altså ikke noe polyester- eller denimstoff. Og ikke flere lag. Dette kan jeg ikke si med 100% sikkerhet, men i så fall er det et vanvittig imponerende løft.

I 110 kg har George Halbert 347,5 kg.
60% av det blir 208 kg.


Jeg skrev om benkpress uten skjorte -- at folk løfter mer med skjorte er noe de fleste vet -- men ikke hvor mye mer. Derfor er det lettere å sammenligen med noe man selv trener, nemlig benkpress uten skjorte.

Både Mike McDonald og George Halbert sine løft er meget imponerende; dog imponerer Mike meg litt mer.  Skal man bruke tilsvarende metode for å sammenligne igjen: det ville tilsvart 1005lbs*(275/347,5) = 795 lbs RAW i den tygste vektklassen. Ingen er i nærheten av dette.

Å sammenligne på denne måten kan gi en indikator på 'hvem som er best' i en gitt vektklasse -- men benkpress med skjorte, og benkpress uten skjorte, er uansett to ulike øvelser.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Knebøy "the american way"
« #4 : 18. februar 2006, 02:06 »

Han sier at du må hente inspirasjon flere steder for å bli skikkelig god. Da er det ekstremt viktig å vite mye om de forkjellige oppleggene du vil prøve ut. IKKE BARE LESE PÅ INTERNETT  Wink
Et nytt opplegg kan gi økning i starten, men det vil ikke si at det er et opplegg du vil få igjen for på sikt.

Jeg personlig har mer troen på å bruke tid i begynnelsen på å finne et godt dokumentert opplegg, og basere meg kun på dette. Hvis det da fungerer selvsagt  Smiley
Hvis du vet at det ligger en gjennomtenkt filosofi bak det, som ikke bare støtter seg til resultater noen få enkelt utøvere har oppnådd av å bruke det, kan jeg bruke det  Smiley
Hjelper ikke meg å bruke et program som 10 stk har klart å løfte 300 kg i benk av. Er det eneste argumentet kan jeg ikke vite at dette på sikt vil føre til de beste resultatene for meg.

Innen for èn treningsfilosofi finnes det mange variasjoner. Og det tar langt tid før man har brukt opp alle  Smiley
Hvis det er mye litteratur bak filosofien, kan du lett tilpasse program slik at du får en økning.

Før du starter må du vite hva du skal bli sterk på. Hvilket utstyr du har til rådighet og hvilken krav det er til utførelse.
Så kan du lete etter passende trenings filosofi.
Han snakker en del om hjelpemidler for å få til en, Big Squat, som han kaller det.
Og innen hans forbund, regler og utstyr.osv, er disse helt sikkert fine å bruke.
Men hva jeg ville fått igjen for det på et stevne er jeg usikker på. Så disse metodene som f.eks Westside barbell som artikkel forfatter Dave Tate trener etter kan jeg ikke si så mye om. Legger de forholdene og målsettningene jeg har til grunn for mine synspunkter  Smiley

Secret 1:

Diskusjonen som går på å stå bredt er jeg ikke enig i.
Dette har de kommet frem til er bra etter de løftereglene de har på stevne med utstyr! Det er bare en kosekvens av utstyret. I så måte er det vel en riktig måte for de å løfte på, men ikke et mùst for å bøye bra.
For Ipf løftere er forutsetningene en annen og for en som løfter uten utstyr er det bedre å stå litt smalere.
De snakker om vektstang, og står du smalt er det bare å få knærne godt ut og sette deg i mellom. Da blir avstand hofte/knær kort. Når du står kjempe bredt, vil belastningen gå mer på rygg, spesielt siden svært få som trener styrke er myke nok. Og de vil heller aldri klare å bli det.
Da vil jeg tro man må begynne å trene bred bøy når man er 12 år.
Han skriver at du ved å stå bredt kan flytte belastning til korsryggen! Dette er jo ikke bra.
Den skal være der som stabilisator i bøy, ikke slites ut av bøy.
Og knær som peker frem i stedet for til siden, vil føre til vridning på knær. Det er heller ikke bra.

Secret 2:

Å krumme ryggen(arch) i bøy vil føre til meget høy kompresjon på korsryggen og stort stress på musklene.
Ikke bra!
Er bedre å stå litt mer fremoverlent med fokus på å holde brystet opp.
Kan se for meg at de for å oppnå en arched back må holde rompen inn, jeg pleier å ha litt mer Donald ræv når jeg skal bøye  Smiley Mer naturlig å sette seg slik(tenk:sitte ned på stol)
Albuene frem er jeg enig i, det er viktig for å klare å holde brystet opp og ryggmusklatur spent.
Og stangen bør som han sier gå rett opp og ned.
I benk gjelder ikke dette, da rett linje ikke er korteste vei, men det er en annen diskusjon  Smiley

Secret 3:

Knærene mine får vondt av å tenke på dette!
Skal du stå med føttene pekende frem må du ikke skyve knærene ut!
Artikkel forfatter og øvrige i Westside Barbell bøyer mye, så jeg vil anta at de bruker veldig mye tid på å styrke knærene. For at de skal tåle det trykket.

Secret 4:

Jeg ser opp, og hodet vil da også peke opp. Da slipper du tenke på å trykke hodet ned i nakken.
Men ser manga av de beste bøyerene ser rett frem, så dette kan sikkert være riktig  Smiley
Siste linjen han skriver der , må jeg få lært meg  :Smiley glutes før quads!

Secret 5:

Enig. Hofte bevegelse før knær.

Secret 6:

Jeg mener at man må trene det man skal bli sterk i.
Bli sterk i bøy: tren mye bøy.
Boks bøy er et supplement.
Boks bøy er nøkkelen til å mestre en bred bøy, så jeg skjønner poeng dems med å bruke den.
For meg blir det bare som tilleggs øvelse.
Fine poenger med dybde. Det er lurt å bruke boks til å innlære det og automatisere bevegelser.
Konklusjon er at boks bøy er en bra øvelse som bør benyttes.

Secret 7:

Det fine med tre prolapser i korsryggen er at du lærer deg å bruke magen i bøy  Grin
Er 50 kg å hente på å holde godt trykk i magen i bøy. Kjører jeg en bøy uten å konsentrere meg om å holde skikkelig trykk i magen, kjenner jeg det i ryggen ummidelbart.

Secret 8:

Her har jeg mye å lære. Har selv hatt lite fokus på fart. Men alle er vel enig at det er alpha&omega.
Er dette området som interresserer meg ved Westside Barbell. Sikker på at de her har mye kunnskap  Smiley

Secret 9:

Good morning som beste øvelse for bøy og mark!
Ikke enig i det. Dette er en øvelse jeg selv vil være svært forsiktig med. Og den vil jeg aldri trene tungt. Her er utførelse fokuset!
Å makse i alle øvelser, ser jeg på som unødvendig og litt risikabelt.
De har funnet ut at 60% av 1rm i bøy bør du ta i good morning.
De henger ikke så mye sammen, og det er kun fordi de har hatt så stor fokus på den at de har komme frem til dette. Jeg kan nå øke min maks i good morning med 50 kg uten å øke noe i bøy.
Som støtteøvelse er den bra, men å oppnå et bra maks løft i good morning virker for meg som unødvendig.

Secret 10:

Trene den øvelsen du skal bli sterk på mye. Så blir musklene du benytter sterke  Smiley
Har du svakheter som preger løftingen din og teknikken, må du bruke ekstra tid på å styrke disse.
Utfører du bøy med god teknikk, trener du musklene dine på rette måten  Smiley



 

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
SV: Knebøy "the american way"
« #5 : 18. februar 2006, 02:07 »
Jeg skrev om benkpress uten skjorte -- at folk løfter mer med skjorte er noe de fleste vet -- men ikke hvor mye mer. Derfor er det lettere å sammenligen med noe man selv trener, nemlig benkpress uten skjorte.

Både Mike McDonald og George Halbert sine løft er meget imponerende; dog imponerer Mike meg litt mer.  Skal man bruke tilsvarende metode for å sammenligne igjen: det ville tilsvart 1005lbs*(275/347,5) = 795 lbs RAW i den tygste vektklassen. Ingen er i nærheten av dette.

Å sammenligne på denne måten kan gi en indikator på 'hvem som er best' i en gitt vektklasse -- men benkpress med skjorte, og benkpress uten skjorte, er uansett to ulike øvelser.


Å ja. Mike har løftet 272, 5 kg uten trøye ja.
Da skjønner jeg innlegget ditt  Smiley
Trodde han hadde løftet det med trøye.

Men du ser på trøye løft og uten trøye som to ulike øvelser. Uten dop og med dop er også to vidt forskjellige ting!
Hva som er løftet uten dop i 110 kg er langt mer interressant.
Men hvor mye det er, kan man ikke så lett svare på dessverre
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!