Skrevet av Emne: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?  (Lest 3156 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« : 21. mars 2006, 08:46 »
Jeg har som kjent trent DC over en lang periode, inntil avbrekket mitt fra sist sommer. Pr. nå trener jeg derfor mye og lett en periode for å komme tilbake, og det var derfor i går at det slo meg at mye av grunnen til at jeg stagnerte i enkelte øvelser var mangel på fart i bunnen av øvelsene. Dette gjelder da først og fremst pressøvelsene egentlig.

Mistenker at noe av grunnen til dette er at vektene blir tyngre og tyngre, negativene skal være sakte, og at det derfor er vanskelig å fokusere på nettopp at man skal "eksplodere" på vei opp, på hver eneste repitisjon. Jeg skjønner i hvert fall at jeg ikke alltid fokuserte nok på dette.

Understreker her at det ikke er snakk om å "sprette" vekten opp igjen, men en eksplosiv start på løftet fra full stopp.

Flere som har merket seg dette ? Evnt. tenkt tanken før ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #1 : 21. mars 2006, 16:03 »
Jo større farten er på negativen, jo større kraft behøves for å reversere bevegelsen. Av denne grunn vil man etterhvert bli svakere i bunnposisjonen når man kjører langsomme negativer.

Utlogget RiZLa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #2 : 21. mars 2006, 17:20 »
Jo større farten er på negativen, jo større kraft behøves for å reversere bevegelsen. Av denne grunn vil man etterhvert bli svakere i bunnposisjonen når man kjører langsomme negativer.

Om du tar kjappe negativer så vil vekta ofte få en liten sprett opp igjen.. Den er ofte ikke så stor at du merker det, men det skjer.. Ved trege negativer og full stopp vil det bli tyngre og løfte vekta opp igjen..
"This sport is about extremes - using weights you havent used previously, taking in amounts of food to build greater muscle mass-in amounts you never have done previously, & doing the cardio to keep you at an acceptable offseason training bodyfat that keeps you happy. Get your act together & think this all out or quit your complaining & dreaming and take up tennis."

Utlogget bkm

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #3 : 21. mars 2006, 19:06 »
Vil ikke dette være et problem med et hvilket som helst treningsprogram? Merker dette selv også, spesielt når jeg trener med mange repetisjoner (f.eks 10/12 reps) og store øvelser. Hvis man ikke er motivert på treningen, det begynner å bli tungt og melkesyra kommer som verst. Da kommer man gjerne til et punkt hvor en må bite tenna sammen og eksplodere for å få vektene opp, samtidig som man ikke lar formen sprekke totalt, selvfølgelig.

Har ikke prøvd DC, så er mulig jeg er helt på villspor her.

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #4 : 21. mars 2006, 21:23 »
Om du tar kjappe negativer så vil vekta ofte få en liten sprett opp igjen.. Den er ofte ikke så stor at du merker det, men det skjer.. Ved trege negativer og full stopp vil det bli tyngre og løfte vekta opp igjen..

Etter hvert som vektene blir tyngre vil du ikke kunne benytte strekkrefleksen på denne måten hvis du ikke har øvd deg opp til å kjøre kjappe negativer på stadig tyngre vekter.
Trege negativer er en ypperlig treningsmetode til sitt bruk, men hvis det er det eneste man gjør, vil man etter min mening miste bunnstyrke.




Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #5 : 21. mars 2006, 21:30 »
Jo større farten er på negativen, jo større kraft behøves for å reversere bevegelsen. Av denne grunn vil man etterhvert bli svakere i bunnposisjonen når man kjører langsomme negativer.
Nja..ikke helt enig i det jeg da.Men på f.eks.benk kan det være lurt å kjøre med full stopp i bunn på de første rep ivertfall,det har hjulpet meg mye i bunn benk.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #6 : 21. mars 2006, 22:06 »
Dette har vel mye med reglene du konkurerer under å gjøre?
Når du benker må du jo faktisk ha en stopp i bunnposisjonen.



Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #7 : 21. mars 2006, 22:10 »
Dette har vel mye med reglene du konkurerer under å gjøre?
Når du benker må du jo faktisk ha en stopp i bunnposisjonen.
Når man bruker benkskjorte får man den lille punsjen alikevel..
Jeg har blitt generelt sterkere i benk etter jeg begynte med stopp i bunn. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Stagnasjon i vektene - mangel på "speed" ?
« #8 : 22. mars 2006, 10:32 »
Jeg har blitt generelt sterkere i benk etter jeg begynte med stopp i bunn. Wink

Man får vel alltid bedre resultater ved å trene de tingene man er dårligst på. Dersom man har dårlig startstyrke, det vil si dårlig evne til å starte løft fra død posisjon uten bruk av strekkrefleks, vil man ha mye å hente på å prøve å minimere strekkrefleksen i løftinga si. Dette vil man kunne gjøre ved å dra ned farta på negativen og/eller ha pause i bunnposisjonen.
Har man derimot dårlig reverseringsstyrke, det vil si evne til å utnytte energien fra negativen for å få en slags ”sprett” opp igjen, vil man ha mye å hente på å øke hurtigheten på negativen, eller kjøre spensttrening som for eksempel fallhopp.

Jeg foretrekker å inkludere litt av begge disse typene av trening.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!