Skrevet av Emne: Utholdenhetstrening - Løpetrening  (Lest 3864 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Utholdenhetstrening - Løpetrening
« : 26. februar 2006, 13:21 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Her tar jeg for meg utholdenhetstrening, og jeg vil sette deg litt inn i en av formene vi har, løpetrening. Målet mitt er å lære deg verdiene av for eksempel. oppvarming, nedtrapping, og restitusjon.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #1 : 26. februar 2006, 14:09 »
Alexander said it! Få på noen avsnitt Smiley
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #2 : 26. februar 2006, 14:30 »
Takk for det Smiley

Jeg skrev den med avsnitt, gir beskjed til Number.1 nå om å fikse det Grin
Skjer av og til noen feil når man publiserer ting på nettet, selvom det var i orden på dataen, men det er sånt som skjer Wink

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #3 : 26. februar 2006, 16:19 »
Har et par kommentarer:

du skrev:
Å ha en pulsklokke på seg er ingen dum idé, da har man hele tiden kontroll på hvor hard man løper, og man har bedre kontroll over melkesyreproduksjonen.

Det jeg savner i artikkelen din er at du forteller hvordan man kan bruke pulskloken til å fine riktig intesitet på sin langkjøring ( høy eller lav intensitet ) . Ved at man foretar en maxpuls-test i forkant vil gi deg en fin pekepinn på hvor du skal ligge i puls under langkjøring med lav og høy intensitet. Da kan du også finne din anaerobe terkskel, og du vil vite hvor høy pulsen din kan være får du får opphopning av meklesyre og du vil stivne i musklaturen. Det står ikke skrevet på pulsklokken at "nå får du snart opphopning av melkesyre". Men ved at du vet makspulsen din kan du lett regne ut hvilken puls du må ligge under for å IKKE  få det!

Hvilken puls man skal ligge på er veldig avhengig fra person til person, så vanskelig å gi en konkret puls man skal ligge på i forskjellig utholdenhetstrening.

Marianne
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #4 : 26. februar 2006, 16:39 »
Beklager at jeg glemte avsnittene.

Det er fikset nå. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #5 : 26. februar 2006, 17:10 »
Har et par kommentarer:

du skrev:
Å ha en pulsklokke på seg er ingen dum idé, da har man hele tiden kontroll på hvor hard man løper, og man har bedre kontroll over melkesyreproduksjonen.

Det jeg savner i artikkelen din er at du forteller hvordan man kan bruke pulskloken til å fine riktig intesitet på sin langkjøring ( høy eller lav intensitet ) . Ved at man foretar en maxpuls-test i forkant vil gi deg en fin pekepinn på hvor du skal ligge i puls under langkjøring med lav og høy intensitet. Da kan du også finne din anaerobe terkskel, og du vil vite hvor høy pulsen din kan være får du får opphopning av meklesyre og du vil stivne i musklaturen. Det står ikke skrevet på pulsklokken at "nå får du snart opphopning av melkesyre". Men ved at du vet makspulsen din kan du lett regne ut hvilken puls du må ligge under for å IKKE få det!

Hvilken puls man skal ligge på er veldig avhengig fra person til person, så vanskelig å gi en konkret puls man skal ligge på i forskjellig utholdenhetstrening.

Marianne
Kunne hatt det med, ja Smiley

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #6 : 26. februar 2006, 18:46 »
Når man trener kort intervalltrening, for eksempel 100 meter; Er poenget og få opp laktat/fosfat verdiene i kroppen og når pausen kommer synker dem. Slik fortsetter man slik at man holder ut mer. Etter hvert som man blir erfaren og utholdene i interval form får man ikke melkesyre.

Det å oppvarme for å ikke få melkesyre er bare tull. Springer man 90% får man melkesyre uansett om man er oppvarma eller ei.

Når det kommer til det å være nybegynner for å starte med intervaller føler jeg også det er tull. Grunnet at alle kan utføre en interval økt, bare de har viljen til det. Hvis du tenker på å utføre et olympia program stemmer kanskje denne påstanden (hvis man f.eks. skal ha 30 løp). Men en normal økt med f.eks:

3x4x100m

Trenger man slettes ikke være noe proff.


Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #7 : 26. februar 2006, 18:53 »
Det er bedre for motivasjonen til en nybegynner å løpe lengre med roligere intensitet,enn kjøre på en knallhard interval med hard intensitet,UANSETT hvor kort den måtte være.
Jeg mener det er bedre å starte med interval etter hvert man blir i bedre form,og vil få prikken over i`en..
Men dere velger selv
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #8 : 26. februar 2006, 18:54 »
Når man trener kort intervalltrening, for eksempel 100 meter; Er poenget og få opp laktat/fosfat verdiene i kroppen og når pausen kommer synker dem. Slik fortsetter man slik at man holder ut mer. Etter hvert som man blir erfaren og utholdene i interval form får man ikke melkesyre.


Dette er helt avhengig av målet med utholdenhetstreningen. Ved trening av det anaerobe CrP-systemet foretrekkes det lange pauser, mens for trening av melkesyretoleranse brukes det kortere. Her spiller intensiteten også selvfølgelig en stor rolle.

100meters intervaller er naturlig nok ikke så utbredt når det kommer til utholdenhets trening, da dette i tradisjonell form ikke er så effektivt for økt aerob utholdenhet. Smiley

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #9 : 26. februar 2006, 20:01 »
Det å oppvarme for å ikke få melkesyre er bare tull. Springer man 90% får man melkesyre uansett om man er oppvarma eller ei.
Hva med før 90%?
Melkesyreproduksjonen er et resultat av at det ikke fraktes nok oksygen til musklene, man vil kunne trene hardere uten at det produseres for mye melkesyre om man har varmet opp. Jeg sier ikke at om man varmer opp så kan man sprinte som bare juling og ikke få melkesyre, oppvarming hjelper!

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #10 : 26. februar 2006, 20:12 »
Det er egentlig ikke noe som heter "å få melkesyre"..
man produserer nemlig melkesyre i kroppen hele tiden under arbeid, men når man "får melkesyre" så får man opphopning av melkesyre.. d.v.s.  man produserer mer enn kroppen klarer å kvitte seg med!!
Det er derfor det lønner seg å vite sin anaerobeterskel ( i puls) . går man over denne grensen  puls vil man produserer mer laktat (melkesyre) enn det kroppen kvitter seg med..

Marianne
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #11 : 26. februar 2006, 20:22 »
Det er egentlig ikke noe som heter "å få melkesyre"..
man produserer nemlig melkesyre i kroppen hele tiden under arbeid, men når man "får melkesyre" så får man opphopning av melkesyre.. d.v.s.  man produserer mer enn kroppen klarer å kvitte seg med!!
Det er derfor det lønner seg å vite sin anaerobeterskel ( i puls) . går man over denne grensen  puls vil man produserer mer laktat (melkesyre) enn det kroppen kvitter seg med..

Marianne
Hva med før 90%?
Melkesyreproduksjonen er et resultat av at det ikke fraktes nok oksygen til musklene, man vil kunne trene hardere uten at det produseres for mye melkesyre om man har varmet opp. Jeg sier ikke at om man varmer opp så kan man sprinte som bare juling og ikke få melkesyre, oppvarming hjelper!
Om den var rettet mot meg, så er jeg klar over det, og jeg har formulert meg som du sier i artikkelen Smiley

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #12 : 26. februar 2006, 20:46 »
Jada, regner med at du vet det...
Var ment som litt info, siden de fleste snakker om "å få melkesyre" når de går over anaerobterskel. Men sannheten er jo at man produserer melkesyre lenge før det, så egentlig har man melkesyre hele tiden; bare ikke en opphopning av det...

Marianne
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #13 : 02. mars 2006, 04:35 »
Sitat
Når man trener kort intervalltrening, for eksempel 100 meter; Er poenget og få opp laktat/fosfat verdiene i kroppen og når pausen kommer synker dem. Slik fortsetter man slik at man holder ut mer. Etter hvert som man blir erfaren og utholdene i interval form får man ikke melkesyre.


melkesyre får man så lenge man er over anaerob terskel. hvorfor tror du toppidrettsutøvere i langrenn osv. plutselig sprekker? noe av poenget med intervalltrening er å øke toleransen for melkesyre, dvs. hvor mye musklene tåler før intensiteten må senkes betraktelig.

Sitat
Det å oppvarme for å ikke få melkesyre er bare tull. Springer man 90% får man melkesyre uansett om man er oppvarma eller ei.

å oppvarme gjør man selv om man skal trene intervalltrening (og få melkesyre i musklene) hvis du først klarer å få opp pulsen slik at kroppen ikke får et "sjokk" så vil du kunne trene hardere og lengre. hvis du starter fra hvile og til full guffe vil ikke pulsen komme opp før etter en viss tid, og på den tida fyller man musklene med melkesyre. hvis pulsen og dermed oksygenopptaket er i gang skjer ikke det. å finne ut dette krever vel et erfaringsgrunnlag på 2 timer innen utholdenhetstrening eller no sånt, så jeg anbefaler deg å prøve selv. dessuten flyter blod og vesvesker lettere, muskler og sener blir mer tøyelige osv.

Sitat
Når det kommer til det å være nybegynner for å starte med intervaller føler jeg også det er tull. Grunnet at alle kan utføre en interval økt, bare de har viljen til det. Hvis du tenker på å utføre et olympia program stemmer kanskje denne påstanden (hvis man f.eks. skal ha 30 løp). Men en normal økt med f.eks:

3x4x100m

Trenger man slettes ikke være noe proff.





vel... å gå rett på intervalltrening som nybegynner kan være litt tungt psykisk. dessuten er det ulemper med å gå på så hard trening hvis man ikke kjenner sin egen kropp... bedre å legge et grunnlag både psykisk og fysisk, men det er MULIG for nybegynnere å trene intervaller ja...



pokker også, rota til hele sitat-greia... jaja, legger meg isteden Tongue

Utlogget DannyOcean

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

SV: Utholdenhetstrening - Løpetrening
« #14 : 13. mars 2006, 19:32 »
Såklart oppvarming er bra, det er nødvendig!

Veldig bra artikkel! Cheesy
183 cm.
Morgenvekt før: 96/97 kg. Nå: 87kg.
Mål: Ned i fettprosent/ned i vekt.

If you're gonna walk on ice, you might as well dance!

Logg DannyOcean

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!