Skrevet av Emne: Selvforsvar  (Lest 23699 ganger)

Utlogget Dragoon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Selvforsvar
« : 02. mars 2006, 20:39 »
Hva egner seg egentlig til selvforsvar? Hva bør jeg trene da ?  Krav maga har jeg hørt om, men dette er ikke aktuellt da de ikke er der jeg bor. Her jeg bor kan jeg velge mellom Karate, Tekwondo (?) boksing, bryting, kung-fu (win tcun tror jeg  (?)) eller kickboksing. Boksing, bryting og kickboksing vet jeg er sprots relatert og det er ikke det jeg har lyst til å trene. Skal bare komme i form og i mens jeg lærer det knne det være greit å lære seg selvforsvar også..   Grin
Tekwondo vet jeg lite om, karate likeså og enda mindre om kungfu, men alle sammen har ihvertfall på plakatene reklamert med selvforsvar. Hvis jeg nå bestemmer meg for en av disse er det noen jeg bør velge fremfor det andre? Skal lære selvforsvar, er for gammel til sports biten.

 Grin

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Selvforsvar
« #1 : 02. mars 2006, 20:41 »
Vel, du lærer langt bedre selvforsvar med en kombinasjon av kickboxing og bryting/boksing bryting enn du gjør med tkd, karate og kungfu.. Så mitt råd er å slenge seg med på bryting OG kickboksing(eller boksing)
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Dragoon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Selvforsvar
« #2 : 02. mars 2006, 20:45 »
OK, men jeg har bare tid til en, ikke en hel haug   Sad

Men er ikke boksing og bryting veldig sports orientert? Vet at karate har konkuranse også, men de driver jo mer på i retning selvforsvar enn i hvertfall bryting, eller er jeg feil informert her?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Selvforsvar
« #3 : 02. mars 2006, 20:48 »
Vel, det kommer helt an på hva du mener med selvforsvar egentlig.. Wink Bryting er en veldig jordnær kampform der du lærer kast, nedtagninger og kjører alt fullkontakt.. veldig lærerikt for alt som er i dette registeret, kickboxing er fullkontakt og lærer deg å sparke/slå/blokkere slag/spark.. ergo effektivt for den stående delen. Jeg har langt mer tro på fullkontaktsparring og terping på enkle teknikker enn fancy "triks" man lærer i tkd og kung-fu uten at man noen gang prøver dette fullt ut, og trist nok er det særs få tkd-klubber/kung-fu-klubber som gjør dette..

så igjen: bryting eller kickboksing eller boksing, helst en kombinasjon av den første og en av de to siste.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Selvforsvar
« #4 : 02. mars 2006, 20:52 »
Mange diskusjoner om dette på kampsportforumet. Andbefaler en titt der. Ettersom at ja, denne diskusjonen er sikkert tatt opp der hundre ganger. Ellers kan jeg komme med min mening. Av det du selv foreslo, så vil jeg andbefale kickboxing. Jeg har ikke gått på noe av det andre, men kjenner folk som f.eks.  har gått på tkd. Og det tar der mye lengre tid før du ja, kan forsvare deg. Mye mindre sparring, eller det tar ofte mye lengre tid før dere begynner med det der. I hvertfall etter det jeg har hørt av mine kontakter. (sparring = "sloss") Så jeg andbefaler kickboxing. Etter et par måneder begynner sparringen. Og da får du både øvd på å slå, og bli slått. Dette er jo en fordel om du tenker på det som selvforsvar. Ellers er kravet om styrke der rimelig høyt. Du får tatt nok push ups, sit ups, og andre styrke øvelser. Og etter en gradering, så skal jeg love deg at du merker at du er kjørt, helt ferdig. Så gå for kickboxing. Og en grunn til å velge det fremfor boksing, det er at du har med spark i tillegg, og det skaper større variasjon.

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Selvforsvar
« #5 : 02. mars 2006, 20:53 »
Nå er det mulig jeg gjentok det Hr.Thyve sa, ettersom jeg glemte å lese hva han sa før jeg la in et svar. Men det får gå Wink

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Selvforsvar
« #6 : 02. mars 2006, 21:47 »
Boksing, kickboksing og kungfu. Alle tre kan gi deg en edge om du skulle komme i en situasjon, og jeg personlig tror at disse forskjellige grenene får deg dit fortere i den rekkefølgen jeg har listet opp, dvs boksing går fort pga sparring tidlig, så kickboksing, så kungfu.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Selvforsvar
« #7 : 02. mars 2006, 23:18 »
kombinasjon av boksin/kickboksing og bryting er langt bedre enn de tradisjonele OOOOH INDRE RO I PYSJAMAS grenene.

kickboksing har spark i tillegg til slag(jada,stating the obius), ,men slag er viktigere i enn gate situasjon siden spark krever gjerne mere oppvarming,vie bukser pluss at det tar lengre tid å lære enn å slå.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #8 : 02. mars 2006, 23:25 »
Jeg må si føttene har berget meg i en situasjon..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: Selvforsvar
« #9 : 02. mars 2006, 23:26 »
Jeg må si føttene har berget meg i en situasjon..

Fortell da? Smiley
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #10 : 02. mars 2006, 23:28 »
Fortell da? Smiley
Det er for stygt til å komme på trykk...SERIØST
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Selvforsvar
« #11 : 02. mars 2006, 23:29 »
Det er for stygt til å komme på trykk...SERIØST

du løp som f?
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #12 : 02. mars 2006, 23:30 »
du løp som f?
Ja!etter de 2 siste
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: Selvforsvar
« #13 : 02. mars 2006, 23:33 »
Ja!etter de 2 siste

Kom igjen nå! Grin Vi vil høre!!
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Raga

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Selvforsvar
« #14 : 03. mars 2006, 00:23 »
Boksing, bryting og kickboksing vil gi deg det beste treningsutbyttet om du vil komme i form.
Etter min mening vil det også gi det beste selvforsvaret. De andre formene kan nok ha noe for seg på selvforsvarsbiten som kampsportene mangler, men det er viktigere å være god på basis teknikkene, og de er bedre i kampsportene. Boksing er den formen som har minst avansert teknikkbase og dermed er raskest å lære, men du må holde på i minst 2-3år for å bli litt dreven, for å bli god enda lenger.  Sparring er utrolig viktig, det  er da du trener på å sette teknikkene ut i praksis. Mange ting man lærer av å sparre, og en av de tydligste forskjellene man ser på de som er relativt ferske og de som har holdt på en stund er blikket. En som ikke er vant til å ta imot slag vil automatisk vende bort blikket i frykt for å bli truffet. Og når man ikke ser motstanderen, har man allerede tapt, da en som er rutinert kan sette inn hvilken teknikk han vil. Vende blikket bort gjør alle nybegynnere, sparring er eneste måten å avlære det på. Når du etter en stund har sparret en del vil du ikke skjønne hvordan de som ikke gjør det kan lære seg effektivt selvforsvar.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!