Skrevet av Emne: Selvforsvar  (Lest 23685 ganger)

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Selvforsvar
« #15 : 03. mars 2006, 00:30 »
Eneste fysiske forsvaret jeg har brukt i noen situasjon var en variasjon av en rear naked choke, som jeg lærte på kungfu. Var etter ca 2 års trening. Nå kjørte vi rimelig intenst på selvforsvaret og tok i så hardt vi kunne jeg og treningspartneren min. Men som jeg sa tidligere så er ikke det den raskeste måten, og hard trening + sparring må til.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Selvforsvar
« #16 : 03. mars 2006, 20:44 »
kombinasjon av boksin/kickboksing og bryting er langt bedre enn de tradisjonele OOOOH INDRE RO I PYSJAMAS grenene.

kickboksing har spark i tillegg til slag(jada,stating the obius), ,men slag er viktigere i enn gate situasjon siden spark krever gjerne mere oppvarming,vie bukser pluss at det tar lengre tid å lære enn å slå.

Du har rett i at slag er mer appliserbart enn spark til selforsvarsbruk, men argumentet om oppvarming blir litt tynt. Hvis situasjonen tilsier det kan spark være svært hensiktsmessig, og oppvarming er da det siste man tenker på. Lave spark er for eksempel utmerket til bruk mot større og sterkere motstandere. 

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Selvforsvar
« #17 : 03. mars 2006, 21:29 »
dette med at oppvarming var jo en del av poenget mitt, videre er det vanskeligere å sparke i vanlige klær.

selvsagt er lave spark letter og nyttig, hvis det er plass vel og merke.

 fint at du beriker mitt vokabular.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Selvforsvar
« #18 : 03. mars 2006, 21:50 »
dette med at oppvarming var jo en del av poenget mitt, videre er det vanskeligere å sparke i vanlige klær.

selvsagt er lave spark letter og nyttig, hvis det er plass vel og merke.

 fint at du beriker mitt vokabular.

Det er fortsatt et dårlig poeng. Hvis man må forsvare seg er adrenalin-nivået djevelsk høyt, og man har ingen problemer med å sparke høyt og hardt uten å i det hele tatt tenke på oppvarming. For egen del har jeg heller ingen problemer med å sparke i de klærne jeg bruker til daglig, men det kan bero på at jeg verken er metroseksuell eller en hiphopper Smiley

Utlogget Dragoon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Selvforsvar
« #19 : 03. mars 2006, 22:49 »
Kung Fu (Wing chun kung fu):

Det er nesten ingen høye spark. Spark brukes under midjen og armer brukes til over. Hurtighet og refleks er viktige elementer som trenes opp. Å trene posisjon i forhold til en mostander er også viktig å trene på. I tillegg til å trene på enkelte elementer i stilen vektlegges det å oppnå en overordnet forståelse av hvordan Wing Chun Kung Fu fungerer. Alt som læres bort forklares i detalj, og alle spørsmål besvares.

Karate:
Karate gir deg en spenstig og veltrenet kropp, selvtillit og selvkontroll. Du utvikler muskler og trener opp mykhet, spenstighet, hurtighet, konsentrasjon og balanse. Ved å trene vil du oppleve mindre stress i hverdagen og større evne til å ta vare på deg selv. Karate drives både som konkurranse- og ferdighetsidrett. I tillegg er karate en svært effektiv selvforsvars teknikk. Dette får du på kjøpet, enten du trener karate som mosjon eller idrett. Det er både gøy og spennende å trene karate, og utviklingsmulighetene er store, enten du trener mosjon eller konkurranse. Treningen passer for alle, i alle aldre.

Teakwondo:

Dette har blitt Norges flotteste Taekwondo senter og er en drøm for mange Taekwondo mestre og utøvere.

Master Cuong tar det meste av undervisningen selv. For å sikre elevene den best mulige undervisning har Master Cuong har hentet mye av sin inspirasjon gjennom treningsreiser, seminarer og oppvisninger i inn- og utland.
Master Cuong har en utrolig teknikk som bare må oppleves. Selv de som har trent i flere år med Master Cuong, opplever stadig å bli overrasket over hans evner. Han er en de beste instruktørene i Norge og mange av hans elever har gode resultater fra nasjonale og internasjonale mesterskap .

Vi i Hwa Rang Taekwondo Academy ønsker deg hjertelig velkommen, og garanterer deg bedre form, nye venner og mange fine opplevelser.

Boxing:
Sto ikke noe om selvforsvar i det hele tatt....

Bryting:
Fant ikke noe om bryting heller jeg...


Sad



Kick boksing:

Kickboxing kan utøves på forskjellige måter. Det er positivt, på den måte at fler kan utøve sporten etter de kriterier de selv synes "fenger" mest. Dette har med innsats, kvaliteter, evner og interesser til hver enkelt å gjøre. Kampsport er en idrett som interesserer veldig, veldig mange, og for en som kan beherske denne sport, oppfattes dette som kunst.

Å kunne utøve en slik sport gir kroppsbeherskelse og god fysisk form. Det skal også sies at det ikke er noen begrensninger på hvem som kan begynne å trene kickboxing. Kickboxing er for alle som ønsker å bergynne med en ny idrett der selve treningen er i fokus og ikke jaget etter resultater er det viktigste. Det har de siste årene vært en økende andel av kvinner som har begynt med kickboxing.

Det mentale er hele tiden betydelig vektlagt, som en bevisstgjøring rundt dette med at alle får stor respekt for de krefter og evner de besitter, som igjen skal resultere at man ikke misbruker kickboxing i andre sammenhenger. Det blir jobbet aktivt med moral og etikk på alle plan i forbundet. Kickboxing kan ikke sammenlignes med Thaiboxing da vi ikke bruker knær, albuer og spark/slag under beltestedet.




Ut i fra hva som sto på de nettsidene jeg har lest om klubber her i byen heller jeg faktisk til karate eller kung fu. Karaten het shotokan (?) tror jeg og kung fu het wing chun... Noen som kan fylle inn hva dette spesifik betyr? Karate er karate ikke sant? Eller?

I kung fu var det ingen høyere spark enn midjen og det kan til og med jeg leve med  Cheesy.... Sto heller ikke en dritt om konkuranser på hjemme siden deres, så jeg går ut i fra at de trener mest selvforsvar? Karate hadde selvforsvar, men jeg kunne få det på "kjøpet" sto det. I tekwoondo sto det ingenting om selvforsvar i det hele tatt, ikke i kick boksing heller. Judo siden jeg fant virket ikke pekeren så jeg kan ikke uttale meg der..... ikke om bryting heller, men både judo og bryting foregår på bakken så vidt jeg forstår (sett på TV...) og det å legge seg ned er vel kanskje ikke det beste selvforsvaret?

Har lest litt på kampsport.com men ble ikke akkurat klokere. Mye om og men og if's and but's der.....

Ut i fra hjemme siden syntes jeg faktisk kung fu og karate gjør en god figur..... Men hva er virkeligheten?

Noen som har erfaring fra karate og kung fu her? Espen L? Hva vet du om effektiviteten til kung fu? Wing chun? Eller karate?

Cheesy

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #20 : 03. mars 2006, 22:58 »
Hvis den Kung-Fu`en du snakker om her er den samme som i Trondheim,er det en meget realistisk stilart.Perfekt til selvforsvar Smiley
Boxing er vel "the noble art of self difence"
Men uansett bør man ha trent en del for at dette skal funke bra som selvforsvar..
Jeg tror Kempo Karate er bedre i kamp(selvforsvar),har sparret en del mot Shotokan og Kempo.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Selvforsvar
« #21 : 03. mars 2006, 23:04 »
Wing Chun kungfu er en av de mer rett på sak kungfu stilene jeg har sett angående selvforsvar. Var også der Bruce Lee startet;)

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #22 : 03. mars 2006, 23:06 »
Wing Chun kungfu er en av de mer rett på sak kungfu stilene jeg har sett angående selvforsvar. Var også der Bruce Lee startet;)
Det er vel derfor den fungerer så bra..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Selvforsvar
« #23 : 04. mars 2006, 00:46 »
Han utviklet den ikke, men han tok den som utgangspunkt før han utviklet seg videre

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #24 : 04. mars 2006, 01:39 »
Han utviklet den ikke, men han tok den som utgangspunkt før han utviklet seg videre
Nei tenkte ikke på det,det jeg tenkte,lite ballett og full gass(ikke nå hokus pokus)
Nordisk mester i håndbak 2014.


silentk

  • Gjest
SV: Selvforsvar
« #25 : 04. mars 2006, 01:46 »
Er ikke Krav Maga best til selvforsvar? Synes KM virker utrolig fascinerende. Har lastet ned noen instruksjonsvideoer.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Selvforsvar
« #26 : 04. mars 2006, 01:49 »
Er ikke Krav Maga best til selvforsvar? Synes KM virker utrolig fascinerende. Har lastet ned noen instruksjonsvideoer.
Beste selvforsvar er mange mange års intens trening kampsport..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Selvforsvar
« #27 : 04. mars 2006, 03:21 »
Krav Maga er bra. Men best er relativt

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Wing Chun

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

  • Han med som blir
SV: Selvforsvar
« #28 : 05. mars 2006, 10:51 »
Wing chun er en god selvforsvarsstil og vi i The Wing Chun School er så heldige å ha Sifu Gary McKenzie (England) som hovedinstruktør. Elevene hans har gjort det bra i både kickboxing og boxing selv om det selvfølgelig er et problem for oss å holde oss innenfor et regelverk. En liten titt på hvordan vi trener kan du finne på
http://www.kampsportinorge.com/video.html


Utlogget roed89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Selvforsvar
« #29 : 05. mars 2006, 22:48 »
espen, ser du har phase 2 jeet kune do... har du trent under leif?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!