Skrevet av Emne: Dobbeltmoral og steroider  (Lest 12663 ganger)

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Dobbeltmoral og steroider
« : 03. mars 2006, 00:50 »
Jeg er ikke naiv, har jobbet på et hardcore gym en stund, og kjenner til forholdene i fitness/bygger bransjen i norge. Det er svært mye juks ute og går, heldigvis er styrkeløft etter min oppfatning renere enn de to forannevnte. Jeg skal ikke dømme noen mennesker, vi lever i et fritt land, og alle har sine grunner til å velge hva de ønsker å gjøre med sitt liv, og sin kropp.

Uansett er det viktig å ha et langsiktig perspektiv på helsen sin, og her har vi som jobber som treningsveiledere, personlige trenere og personell forøvrig på helsestudio rundt omkring en viktig rolle som forbilder for unge mennesker som begynner å trene.

Det er trist når en ung håpefull 18-åring peker på et bilde i et blad og sier - wow - sånn vil jeg bli ! Kan jeg bli sånn ? Da får man være diplomatisk og svare på en måte som gjør at man ikke tar motet fra den som spør. Ofte får jeg også spørsmål som, "du bruker han/hun steroider?", jeg pleier å svare at man kan spørre vedkommende selv. Jeg ønsker ikke å gå rundt å henge ut folk.

Her kommer dobbeltmoralen inn igjen.

La oss begynne på toppen:

IFBB (international federation of bodybuilding)

IFBB Constitution - IFBB Code of Ethics:

We, the athletes, realizing that our conduct reflects on the god name of the sport, and realizing the responsibility thereby placed upon us, pledge ourselves:

12. to oppose the use of banned substances and methods to compete drugfree.

og det samme for the judges:

12. to oppose the use of banned substances and methods and to take reasonable measures  to ensure that all athletes are competing drug-free.

før man går videre burde man bruke litt tid på å lese denne artikkelen:

http://www.trim.no/pub/art.php?id=605

noen utdrag følger her:

Hvor utbredt er doping?
Stort omfang
Det er ikke sikre opplysninger som forteller hvor mange nordmenn som bruker dopingmiddel for å fremme sine prestasjoner, men det er helt klart at doping er utbredt, helt fra mosjonister til toppidrettsutøvere.
[...]
Det finnes folk på innsiden av idretten som sier at dersom en skulle ha dopingfrie tider innenfor friidrett på toppnivå, måtte alle gjeldende rekorder slettes helt tilbake til 60tallet.

Hvem kan beskrive idretten bedre enn utøverne selv? Ingen. Og det er det jeg her tar utgangspunkt i når det gjelder beskrivelsen av bruk, utbredelse, og på hvilken måte dagens idrettsmiljø forholder seg til problematikken.

nn, senior, norgesmester i kroppsbygging
- Alle toppidrettsfolk har brukt doping. Alle hykler om det, og Norges Kroppsbyggerforbund er den største hykleren av alle! Dette sier nn i en reportasje i Alle Menn, nr.8/1994. Mannen som selv ble tatt etter NM i -93. Samtidig testet man 12 andre, hvorav 6 stykker, som alle var vinnere innen sine klasser, testet positivt på bruk av dopingpreparater. Han kom også på 7. plass i VM, hvor det ikke utføres dopingtester av utøverne. Han kan fortelle at kroppsbyggere som blir tatt for doping i hjemme i Norge og utestengt for 18 måneder, likevel kan delta i internasjonale konkurranser, hvis Norges kroppsbyggerforbund plukker dem ut som særlig sterke kandidater og gir dem såkalte \"white cards\", som fritar dem for dopingtester. nn er knallhard i sine uttalelser når han videre forteller om flere ledere innen idretten som brukte doping på sine yngre dager, da kontrollen var mye mindre. Selv har nn etter flere års bruk ikke hatt andre bivirkninger enn mye kviser en stund, og den økede aggressiviteten som er vanlig ved anabol-doping. Han har regelmessig gått til lege og sjekket sin helsetilstand, og mener utfra egne erfaringer at anabole steroider ikke er farlig når det skjer kontrollert. Avsluttningsvis sier han om kroppsbyggerforbundets opptakssøknad i Norges idrettsforbund: \"At kroppsbyggerforbundet i det hele tatt søkte opptak i NIF, er til å le seg ihjel av\".

nn, tidligere president i Kroppsbyggingsforbundet, sa at 90% av kroppsbyggerne brukte doping, men dette sa hun først da hun forlot sin stilling. Da hun hadde jobben, gikk hun ut i media imot pressens svartmaling av kroppsbyggingsmiljøet

nn, profesjonell norsk kroppsbygger
For noen år siden sto en av Norges profesjonelle kroppsbyggere, nn, fram på frokost-tv og formante at han aldri hadde tatt noe, samtidig som han gikk ut og advarte alle mot å bruke doping. Noen få dager senere ble han selv tatt.



Andre norske utøvere
Spydkaster nn, kulestøter nn og supertungvekteren nn, de avla alle tre positive prøver og ble tatt, men hevdet likevel sin uskyld og fornektet at de hadde brukt noe som helst. En hel idrettsverden fornekter virkeligheten.


orginal-artikkelen har ikke sensurert navnene til utøverene.


i alle kroppsbyggerblader har vi store byggere som reklamerer for alle mulige kosttilskudd. illusjonen de forsøker å promotere er at dersom man tar det og det tilskuddet, vil man kunne komme til å se ut som de på bildene, dette er selvsagt bare løgn.

fra treningsforums retningslinjer:


Treningsforum tar avstand fra doping, og posting her som kan bidra til undergraving av det viktige holdningsskapende antidopingarbeidet, inkludert bagatellisering av dopingproblemet, kan medføre utestengelse


flott - flott på papiret nok en gang. hvordan kan man da forsvare at man har link til intervjuer med utøvere på forsiden som garantert bruker steroider. og hva med banner-annonser på forsiden med steroidbrukere som reklamepersoner for diverse kosttilskudd/klær? for ikke lenge siden fikk jeg en mail fra en av moderatorene med henvisning til et intervju med en kvinnelig kroppsbygger.

"treningsforum tar avstand fra doping" ? likevel ønsker de tydeligvis at medlemmene skal lese om en utøver som etter all sansynlighet er full av steroider.

dette kjøper jeg ikke.

jeg er oppmerksom på at dette kan være som å banne i kjerka - og det er sikkert en del mennesker på treningsforum som bruker/har brukt/er positive til steroidbruk. nå er heller ikke dette et svart/hvit felt heller, og mange har nok sine grunner - til syvende og sist ender det opp i hvilken moral man selv har.

dersom man vinner en tittel i nm, eller en annen konkurranse og man er dopet, så er det juks. men i kroppsbygging jukser alle, så da kan man kanskje forsvare det? hva mener folket?

men jeg mener at enten burde treningsforum endre sine retningslinjer, eller så burde de stå inne for det de skriver. man kan ikke smatte på sneipen og fortelle sin lille nevø at røyking er farlig. signaleffekten er heller uheldig.

håper på konstruktive innlegg.

- stallion




Utlogget jpost

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #1 : 03. mars 2006, 01:16 »
hey stallion.. (først å fremst takk for sist hjelp angående kostolhd)

så vil jeg på det sterkeste si at dette var et kjempe innlegg.. syns det blir litt typisk overfladisk,  når man  ''er imot doping'' og samtidig så å si reklamerer for det..  kjempe bra skrevet!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #2 : 03. mars 2006, 01:19 »
i alle kroppsbyggerblader har vi store byggere som reklamerer for alle mulige kosttilskudd. illusjonen de forsøker å promotere er at dersom man tar det og det tilskuddet, vil man kunne komme til å se ut som de på bildene, dette er selvsagt bare løgn.

fra treningsforums retningslinjer:


Treningsforum tar avstand fra doping, og posting her som kan bidra til undergraving av det viktige holdningsskapende antidopingarbeidet, inkludert bagatellisering av dopingproblemet, kan medføre utestengelse


flott - flott på papiret nok en gang. hvordan kan man da forsvare at man har link til intervjuer med utøvere på forsiden som garantert bruker steroider. og hva med banner-annonser på forsiden med steroidbrukere som reklamepersoner for diverse kosttilskudd/klær? for ikke lenge siden fikk jeg en mail fra en av moderatorene med henvisning til et intervju med en kvinnelig kroppsbygger.

"treningsforum tar avstand fra doping" ? likevel ønsker de tydeligvis at medlemmene skal lese om en utøver som etter all sansynlighet er full av steroider.

dette kjøper jeg ikke.

jeg er oppmerksom på at dette kan være som å banne i kjerka - og det er sikkert en del mennesker på treningsforum som bruker/har brukt/er positive til steroidbruk. nå er heller ikke dette et svart/hvit felt heller, og mange har nok sine grunner - til syvende og sist ender det opp i hvilken moral man selv har.

dersom man vinner en tittel i nm, eller en annen konkurranse og man er dopet, så er det juks. men i kroppsbygging jukser alle, så da kan man kanskje forsvare det? hva mener folket?

men jeg mener at enten burde treningsforum endre sine retningslinjer, eller så burde de stå inne for det de skriver. man kan ikke smatte på sneipen og fortelle sin lille nevø at røyking er farlig. signaleffekten er heller uheldig.

håper på konstruktive innlegg.

- stallion

Blir ikke den lengste kommentaren fra meg, men har noen små innspill:

1. Når det gjelder "juks" i konkurranser. Når mer eller mindre alle doper seg i toppen i kroppsbygging, kan det ikke i mine øyne kalles juks (man tilegner seg ingen fordel som ikke også andre utøvere kan dra nytte av), selv om reglene egentlig sier at utøverne skal være rene. Det er selvfølgelig synd for de som ønsker å konkurrere i toppen uten dop, og for de mange unge som lett får urealistiske mål for egen fremgang på trening. Likevel vil jo det å fjerne dopingen fra bygging være veldig problematisk, da utøverne hele tiden vil være ute etter å forbedre seg så mye som mulig (med de midler som er tilgjengelig). I tillegg er jo kroppsbygging en idrett som for publikum går mye på det å se størst mulig ut, kanskje mest mulig "freaky". En kan jo stille seg spørsmålet hvor populært kroppsbygging ville vært om utøverne hadde vært rene alle mann, og kanskje mindre enn mange gymrotter rundt omkring i landet, som jo lovlig kan bruke så mye steroider de vil...

2. Når det gjelder dobbeltmoralen her på forumet ved mange av de punktene du nevner, er jeg helt enig. Jeg skulle veldig gjerne sett av vi hadde profilert utøvere vi _vet_ er rene foran dem som veldig sannsynlig ikke er det, blant annet fordi folk flest på forumet da ville fått en mer naturlig forståelse av hva som er oppnåelig med ren trening. I praksis vil man jo få problemer med å finne folk med oppsiktsvekkende bra fysikk som man med 100% sikkerhet vet er rene, men ideen er jeg som sagt helt med på...

Utlogget Kaka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #3 : 03. mars 2006, 01:31 »
supertungvekteren nn : ba selv om å bli dopingtestet 12 ganger i året. Det er blitt bevist at urent kosttilskudd var årsaken til den positive prøven. Tviler på at noen er så dumme at de selv vil dopingtestes så ofte som mulig for å bevise at de er rene, hvis de tror det er noen som helst fare for at de har fådd i seg ulovlige stoffer! Urent kosttilskudd er horribelt og skammelig!
Vurderte et kostilskudd selv for en stund siden som i følge levrandøren og mattilsynet var rent for ulovlige middler. etter ligg research fant jeg selv ut at dette ikke var tilfellet. At toppidrettsutøvere går i denne "fella" er rett og slett synd. Å bruke doping bevisst kontra det å få det i seg ufrivillig er to vidt forskjellige saker. Jeg tror vanlig kostilskudd er nødvendig for mange for flesteparten av norske toppidrettsutøvere hvis de skal hevde seg internasjonalt. Synes derfor at det er skammelig at det ikke finnes annet enn en såkalt risikovurdering av kostilskudd foretatt av olympiatoppen. Et sammarbeid mellom Olympiatoppen og feks Proteinfabrikken for å garantere rene produkter som norske utøvere kan bruke uten å være livredde for å teste positivt på en eventuell dopingtest. Et slikt sammarbeid ville hele idrettsnorge tjent på. salget av kosttilskudd ville gått opp samtidig som utøverne vil ha et bedre ernæringsmessig grunnlag for å prestere bedre i de idrettene de måtte bedrive.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #4 : 03. mars 2006, 01:50 »
supertungvekteren nn : ba selv om å bli dopingtestet 12 ganger i året. Det er blitt bevist at urent kosttilskudd var årsaken til den positive prøven. Tviler på at noen er så dumme at de selv vil dopingtestes så ofte som mulig for å bevise at de er rene, hvis de tror det er noen som helst fare for at de har fådd i seg ulovlige stoffer! Urent kosttilskudd er horribelt og skammelig!
Vurderte et kostilskudd selv for en stund siden som i følge levrandøren og mattilsynet var rent for ulovlige middler. etter ligg research fant jeg selv ut at dette ikke var tilfellet. At toppidrettsutøvere går i denne "fella" er rett og slett synd. Å bruke doping bevisst kontra det å få det i seg ufrivillig er to vidt forskjellige saker. Jeg tror vanlig kostilskudd er nødvendig for mange for flesteparten av norske toppidrettsutøvere hvis de skal hevde seg internasjonalt. Synes derfor at det er skammelig at det ikke finnes annet enn en såkalt risikovurdering av kostilskudd foretatt av olympiatoppen. Et sammarbeid mellom Olympiatoppen og feks Proteinfabrikken for å garantere rene produkter som norske utøvere kan bruke uten å være livredde for å teste positivt på en eventuell dopingtest. Et slikt sammarbeid ville hele idrettsnorge tjent på. salget av kosttilskudd ville gått opp samtidig som utøverne vil ha et bedre ernæringsmessig grunnlag for å prestere bedre i de idrettene de måtte bedrive.

ja  - å teste positivt på urene kosttilskudd er en katastrofe. dette kan være ødeleggende for en hel idrettskarriere.

kan en topputøver sende inn tilskudd for analyse før han bruker det, eller blir dette for dyrt? selv om et produkt fra en produsent blir godkjent, kan det jo skje endringer på produksjonsstedet i etterkant som gjør at senere versjoner av produktet likevel kan bli forurenset?

kosttilskudd fra velkjente og store produsenter har vel aldri vært forurenset  - ikke så vidt jeg vet ihvertfall.

kjøper man via internett fra ukjente produsenter, eller over disk i utlandet er det kanskje en annen sak ?

tanker ang. dette?

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #5 : 03. mars 2006, 01:54 »
Blir ikke den lengste kommentaren fra meg, men har noen små innspill:

1. Når det gjelder "juks" i konkurranser. Når mer eller mindre alle doper seg i toppen i kroppsbygging, kan det ikke i mine øyne kalles juks (man tilegner seg ingen fordel som ikke også andre utøvere kan dra nytte av), selv om reglene egentlig sier at utøverne skal være rene. Det er selvfølgelig synd for de som ønsker å konkurrere i toppen uten dop, og for de mange unge som lett får urealistiske mål for egen fremgang på trening. Likevel vil jo det å fjerne dopingen fra bygging være veldig problematisk, da utøverne hele tiden vil være ute etter å forbedre seg så mye som mulig (med de midler som er tilgjengelig). I tillegg er jo kroppsbygging en idrett som for publikum går mye på det å se størst mulig ut, kanskje mest mulig "freaky". En kan jo stille seg spørsmålet hvor populært kroppsbygging ville vært om utøverne hadde vært rene alle mann, og kanskje mindre enn mange gymrotter rundt omkring i landet, som jo lovlig kan bruke så mye steroider de vil...

2. Når det gjelder dobbeltmoralen her på forumet ved mange av de punktene du nevner, er jeg helt enig. Jeg skulle veldig gjerne sett av vi hadde profilert utøvere vi _vet_ er rene foran dem som veldig sannsynlig ikke er det, blant annet fordi folk flest på forumet da ville fått en mer naturlig forståelse av hva som er oppnåelig med ren trening. I praksis vil man jo få problemer med å finne folk med oppsiktsvekkende bra fysikk som man med 100% sikkerhet vet er rene, men ideen er jeg som sagt helt med på...

Klart det vil være problematisk å fjerne doping fra bygging, ingen liker jo "dårlige" resultater. Men hvorfor er det vanskligere i bygging enn andre sporter? en sprinter vil jo springe fortest mulig, en syklist vil sykle fortest mulig og vi som driver med styrkeløft ønsker jo å løfte mest mulig. Men jeg vil ikke la doping "løfte" for meg, da kan jo like godt spotteren hjelpe meg for å klare de siste kìloene.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #6 : 03. mars 2006, 01:56 »
Klart det vil være problematisk å fjerne doping fra bygging, ingen liker jo "dårlige" resultater. Men hvorfor er det vanskligere i bygging enn andre sporter? en sprinter vil jo springe fortest mulig, en syklist vil sykle fortest mulig og vi som driver med styrkeløft ønsker jo å løfte mest mulig. Men jeg vil ikke la doping "løfte" for meg, da kan jo like godt spotteren hjelpe meg for å klare de siste kìloene.


det er jo her moralen kommer inn - moralen er vel ikke like stor blant alle? jeg er helt enig med ditt synspunkt.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #7 : 03. mars 2006, 02:00 »
Blir ikke den lengste kommentaren fra meg, men har noen små innspill:

1. Når det gjelder "juks" i konkurranser. Når mer eller mindre alle doper seg i toppen i kroppsbygging, kan det ikke i mine øyne kalles juks (man tilegner seg ingen fordel som ikke også andre utøvere kan dra nytte av), selv om reglene egentlig sier at utøverne skal være rene. Det er selvfølgelig synd for de som ønsker å konkurrere i toppen uten dop, og for de mange unge som lett får urealistiske mål for egen fremgang på trening. Likevel vil jo det å fjerne dopingen fra bygging være veldig problematisk, da utøverne hele tiden vil være ute etter å forbedre seg så mye som mulig (med de midler som er tilgjengelig). I tillegg er jo kroppsbygging en idrett som for publikum går mye på det å se størst mulig ut, kanskje mest mulig "freaky". En kan jo stille seg spørsmålet hvor populært kroppsbygging ville vært om utøverne hadde vært rene alle mann, og kanskje mindre enn mange gymrotter rundt omkring i landet, som jo lovlig kan bruke så mye steroider de vil...

2. Når det gjelder dobbeltmoralen her på forumet ved mange av de punktene du nevner, er jeg helt enig. Jeg skulle veldig gjerne sett av vi hadde profilert utøvere vi _vet_ er rene foran dem som veldig sannsynlig ikke er det, blant annet fordi folk flest på forumet da ville fått en mer naturlig forståelse av hva som er oppnåelig med ren trening. I praksis vil man jo få problemer med å finne folk med oppsiktsvekkende bra fysikk som man med 100% sikkerhet vet er rene, men ideen er jeg som sagt helt med på...

å fjerne dop i bygging er utopi. men hva med å starte med moralen ? om alle doper seg, hvorfor vifte med mye anti-doping regelverk ? hvorfor ikke si det som det er?

dette har jeg aldri skjønt. om noen kan forklare meg hvorfor det er slik hadde det vært fint.

er det for å beskytte den jomfruelige almenhet? å la den vanlige mann og kvinne leve i troen på at superfysikken er oppnålig med mange års trening og skikkelig kosthold?

er man redd for at det vil skade sporten om man ikke la skjul på hva som egentlig foregikk?

hva er i veien for at ditt forslag nr. 2 kan gjennomføres? er det passiv dobbeltmoralisme?

kan tenke meg at utøvere som ble flagget som "chemical enhanced" ikke ville være spesielt fornøyd med dette, spesielt de som er svært ivrige på å fortelle nettopp det motsatte!

men svært interessant kunne det blitt ja. man kan jo se på bilder av gamle strong-men for å se gode fysikker som ikke var dopet.

Eugen Sandow, Louis Cyr, Bernarr Macfadden, Arthur Saxon m.fl. var vel ikke akkurat de som hadde mest tilgang til steroider. Likevel må jeg si at de har en fysikk som er svært tiltalende.

Sjekk denne linken for å se hvordan de så ut!

http://www.sandowplus.co.uk/Competition/compindex.htm

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #8 : 03. mars 2006, 02:32 »
Klart det vil være problematisk å fjerne doping fra bygging, ingen liker jo "dårlige" resultater. Men hvorfor er det vanskligere i bygging enn andre sporter? en sprinter vil jo springe fortest mulig, en syklist vil sykle fortest mulig og vi som driver med styrkeløft ønsker jo å løfte mest mulig. Men jeg vil ikke la doping "løfte" for meg, da kan jo like godt spotteren hjelpe meg for å klare de siste kìloene.

Doping gir vel en mye mer markant fordel i bygging enn i sprint da, så å fjerne doping vil ta prestasjonene et mye større skritt tilbake i denne sporten, samtidig som den i større grad enn mange andre idretter er fokusert kun rundt størrelse, og ikke f.eks teknikk som i mange andre idretter...Når det er sagt så tror jeg doping er utbredt i de aller fleste idretter på høyt nivå, der man kan dra nytte av det. Styrkeløft er kanskje til en viss grad et hederlig unntak i Norge, men det hadde neppe vært det uten regelmessig testing der heller. Og som nevnt, tester man konsekvent byggere, så vil de bli mye mindre, og spørsmålet da blir om sporten får den helt store oppslutningen når doperne på gymmet plutselig er større enn toppidrettsutøverne...

å fjerne dop i bygging er utopi. men hva med å starte med moralen ? om alle doper seg, hvorfor vifte med mye anti-doping regelverk ? hvorfor ikke si det som det er?

dette har jeg aldri skjønt. om noen kan forklare meg hvorfor det er slik hadde det vært fint.

er det for å beskytte den jomfruelige almenhet? å la den vanlige mann og kvinne leve i troen på at superfysikken er oppnålig med mange års trening og skikkelig kosthold?

er man redd for at det vil skade sporten om man ikke la skjul på hva som egentlig foregikk?

hva er i veien for at ditt forslag nr. 2 kan gjennomføres? er det passiv dobbeltmoralisme?

kan tenke meg at utøvere som ble flagget som "chemical enhanced" ikke ville være spesielt fornøyd med dette, spesielt de som er svært ivrige på å fortelle nettopp det motsatte!

men svært interessant kunne det blitt ja. man kan jo se på bilder av gamle strong-men for å se gode fysikker som ikke var dopet.

Eugen Sandow, Louis Cyr, Bernarr Macfadden, Arthur Saxon m.fl. var vel ikke akkurat de som hadde mest tilgang til steroider. Likevel må jeg si at de har en fysikk som er svært tiltalende.

Sjekk denne linken for å se hvordan de så ut!

http://www.sandowplus.co.uk/Competition/compindex.htm

Helt enig i at det første du sier her, at man like godt kunne fjernet anti-doping fra regelverket, sålenge man uansett ikke har ambisjoner om jevnlig testing. Hvorfor det er sånn er jo vanskelig å gi noen fullstendig forklaring på. En grunn kan være at doping blant folk flest er sett litt ned på, og det er et rykte få kanskje vil ha på seg? Dermed er det behagelig for utøverne så lenge folk flest tror de er rene. Kosttilskuddsbransjen tjener jo også fett på at folk tror de kan spise proteinpulver, og vips så har de fysikker som gutta på scenen...verden vil bedras...

Når det gjelder en mye klarere anti-doping holdning, så er det kanskje gjennomførbart det, hvis man ønsker det. Noe av problemet vil vel som sagt ligge i å finne utøvere som både har imponerende/lett sjokkerende fysikk, og som man vet er rene, for så å profilere disse som forumets "ansikt utad". I tillegg vil jeg tro at veldig mange av forumets medlemmer er interessert i å lese om diverse byggere på tross av at de doper seg, rett og slett fordi det likevel er flinke folk hva gjelder trening, kosthold osv...

Utlogget Kaka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #9 : 03. mars 2006, 02:38 »
Angående testing av kosttilskudd tror jeg det forekommer i liten grad. Syns huske en debatt for en tid tilbake da testlabber osv ikke ville ta på seg ansvaret for å teste kosttilskudd for privatpersoner. Des mer profilert et kosttilskuddsfirma er, des mindre sjanse er det nok for at kosttilskuddet er "forurenset" Men kan nevne at det kosttilskuddet jeg hadde tenkt å kjøpe var profilert av en stort og seriøst firma

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #10 : 04. mars 2006, 18:48 »
Ja. La oss være ærlig.
Når du setter deg ned i godstolen med dvdèn av Arnold Classic eller Mr.O, Gir du deg egentlig blankt f... i om de er steroidepakket eller ikke (det vet vi jo dem er;), for vi vil se monstre, uvirkelig store karer med muskelmasse som nermest er Ufattelig.

Vi, som publikum, krever resultat. Klart, det beste hadde vært BB uten Dop, men da ville vi (som Caepp sier) sett Hobbygym gutter være MYE større en Mr.O gutta..

Og vips, så var den idretten borte.

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #11 : 04. mars 2006, 22:40 »
Skulle forumet etterlevd den moralen som vel knapt finnes noen plass, Stallion, så tror jeg det hadde blitt tynt i rekkene her på alle nivåer. Morsomt tankeeksperiment da........
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #12 : 04. mars 2006, 23:16 »
Skulle forumet etterlevd den moralen som vel knapt finnes noen plass, Stallion, så tror jeg det hadde blitt tynt i rekkene her på alle nivåer. Morsomt tankeeksperiment da........

jeg er kanskje gammeldags - men jeg synes moral og integritet er en fin ting jeg.

er dog ikke mer naiv enn at jeg innser realitetene.

er det fordeler å oppnå vil det alltid være mennesker som er villige til å bruke ulovlige midler til å oppnå sine mål, både på idrettsarenaen og andre steder.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Dobbeltmoral og steroider
« #13 : 04. mars 2006, 23:27 »

Sitat
jeg er kanskje gammeldags - men jeg synes moral og integritet er en fin ting jeg.

Er enig, men slik praksis finnes det ikke så mye av. Ganske mange som later som  :Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dobbeltmoral og steroider
« #14 : 05. mars 2006, 02:11 »
(Snakker VERDENSBASIS her)
Jeg tror ikke utøvere fra EN enkelt idrett har bedre eller dårligere moral enn utøvere fra andre idretter.
Jeg tror altså, at det eneste som avgjør graden av doping innen de forskjellige idrettene, er utbyttet jukset gir..

Altså; Jeg tror det prosentvis er færre seilere som doper seg, enn sprintere.
Jeg tror det er flere styrkeløftere som doper seg, enn ping pong spillere.

Men de forskjellene som er mellom idrettene kan virke større enn de faktisk er, siden det testes "ujevnt" og mange slipper unna. Og det testes ujevnt mellom nasjoner også.

Så til syvende og sist, så er det den enkelte utøver sin Moral, og tilgang på doping og ekspertise det kommer an på. Tror også flere norske toppidrettsutøvere hadde vært dopet, om landslagssjef og landslagslegen hadde kanyler og varer klart ved samling...  Deal
Det er nok lettere å krysse grensen, hvis det er en aksept internt i miljøet for doping. Sålenge man kjemper MOT denne aksepten, vil kanskje de som "vakler" lettere holde seg rene. Smiley

Uansett, så er doping innen idretten et vanskelig tema, og fylt av hykleri, selvmotsigelser og et ganske så tveegget sverd.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!