Skrevet av Emne: angående benkpress  (Lest 2585 ganger)

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

angående benkpress
« : 08. mars 2006, 03:12 »
Okey, her er et dilemma.. jeg ser alle prater om hvor mye de tar i benk osv, og det er åpenbart folk som trener for muskelmasse. Hvordan har det seg slik at de fleste ikke løfter på den måten som skaper mest muskelvekst? aka albuene rett ut og striiicte reps. Albuene inn involverer ikke brystet på langt nær i like stor grad, men mer støttemuskulatur og triceps. Er litt usikker på dette, om jeg gjør rett.. for på en måte så er det lite motiverende å måtte gå ned 10 kg i arbeidsvekter på benk og øke dobbelt så sakte som før, men på den andre siden så kjenner jeg at det blir en ekstremt mye mer effektiv brystøkt når man kjører albuene rett ut og strict.
Siden alle fokuserer på hvor mye de tar isteden hvordan de gjør øvelsen, som nesten alle gjør, må vel de/dere gjøre rett og jeg feil?

Alle sier man må løfte tungt tungt tungt og tyngre for hver økt for å øke men skulle ikek folk ha konsa mer på utførelsen istede? dilemma: Kjøre albuene inn og mere vekter, få mer motivasjon og boosta ego?  >Cheesy ELLER gjøre det sånn JEG _tror_ man vil få størst kasse av, nemlig albuene ut og stricte reps, tho det er ikke så artig.. lite motiverende egentlig når det artigste jeg vet er å øke i benk.  har en feeling på at det siste vil gjøre mest for muskelbygging i kassa, og mener jeg har sett ganske stor forskjell på kassa etter jeg starta med det..(er ikke sikker)  Huh
faktisk er jeg ikke sikker på hva som er det beste heller.. må gjerne arrestere meg på punkter her... vil ha synspunkter!  Help
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

AntiXrist

  • Gjest
SV: angående benkpress
« #1 : 08. mars 2006, 05:13 »
enig med du, tror det er best, det som du sier der Smiley 

AntiXrist

  • Gjest
SV: angående benkpress
« #2 : 08. mars 2006, 05:14 »
pec-dec er jo en genial øvelse for brystet (isolasjon).  føler jeg trener ganske godt med den Wink

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: angående benkpress
« #3 : 08. mars 2006, 15:21 »
Bra skrevet! Enig! Smiley Honnør!!

Og vi deler en felles glede, noe av det artigeste jeg og vet er å øke i benk!
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

SV: angående benkpress
« #4 : 08. mars 2006, 22:39 »
Men er det ikke motiverende å oppleve "ganske stor forskjell" da?

Skjønner at det er kult å øke, men hvis det er masse man er ute etter så burde vel det være motivasjon nok...
Mvh. Thoz

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

SV: angående benkpress
« #5 : 08. mars 2006, 23:39 »
problemet er at jeg ikke vet det sikkert, bare tror eller mener.. derfor jeg ville ha noen synspunkter på det. Føler det er verdt å stille spørsmålstegn til alle her på forumet som skryter av hvor mye de presser opp i benk, når det er måten de presser på og muskeløkning de heller bør konse på (om det da stemmer det jeg tror). Hvis det er albuene ut og stricte reps som teller så gjør MANGE her på forumet feil, er jeg sikker på.. tror mange kunna fått litt å tenke på om de måtte ned 10-15 kg i arbeidsvekter og kjenne hvordan ei skikkelig brystøkt føles. men er vel fristende å følge egoet sitt... så skal det jo være morsomt og. 
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Celdiir

  • Gjest
SV: angående benkpress
« #6 : 09. mars 2006, 00:28 »
Nå har det seg slik at mange trener styrkeløft hvor det gjelder å løfte mye, så da er ikke pump eller muskeløkning i brystet det viktigste. Smiley Så lenge man løfter med god og kontrollert teknikk er det ikke snakk om å løfte etter egoet.
Albuene rett ut fra kroppen kan dessuten gi ekstra belastning til skulderleddet.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

SV: angående benkpress
« #7 : 09. mars 2006, 01:31 »
følg med da, prater om folk som trener for muskelmasse. derfor gjelder ikke dette for styrkeløftere.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: angående benkpress
« #8 : 09. mars 2006, 02:01 »
Hvor spesifiserer du at du IKKE snakker til styrkeløftere lille venn? Wink Videre, kan du gi meg en god grunn til hvorfor det å isolere en muskel er den beste måten å trene den på? det være seg bryst, triceps, biceps, quads, hamstrings... ?
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

SV: angående benkpress
« #9 : 09. mars 2006, 02:24 »
"og det er åpenbart folk som trener for muskelmasse. " "ELLER gjøre det sånn JEG _tror_ man vil få størst kasse"  <-- hmm, les posten først? går jo igjen i hele innlegget at jeg sikter til bygging og ikke styrkeløft.
og liten er jeg heller ikke.. arrogant ell?

og til det andre du sier, jeg mener at å isolere biceps ikke er det samma som å isolere kassa i benk.. blir jo bare at kassa gjør større deler av løftet enn andre kroppsdeler, og jeg tror bestemt at de fleste byggere som kjører benk, gjør det for kassa sin del .. i stor grad. å gjøre det slik at kassa gjør større del av arbeidet blir jo det samma som at fremsidelår gjør større del av knebøyen under 90 graders bøy på planke... er jo ganske logisk at du trener kassa mer ved å la den gjøre store deler av arbeidet enn at den bare får en slags tilleggs-funksjon.
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

Celdiir

  • Gjest
SV: angående benkpress
« #10 : 09. mars 2006, 02:40 »
problemet er at jeg ikke vet det sikkert, bare tror eller mener.. derfor jeg ville ha noen synspunkter på det. Føler det er verdt å stille spørsmålstegn til alle her på forumet som skryter av hvor mye de presser opp i benk, når det er måten de presser på og muskeløkning de heller bør konse på (om det da stemmer det jeg tror). Hvis det er albuene ut og stricte reps som teller så gjør MANGE her på forumet feil, er jeg sikker på.. tror mange kunna fått litt å tenke på om de måtte ned 10-15 kg i arbeidsvekter og kjenne hvordan ei skikkelig brystøkt føles. men er vel fristende å følge egoet sitt... så skal det jo være morsomt og.

Jeg tok utgangspunkt i dette innlegget jeg da, hvor du snakker om alle på forumet som skryter av hvor mye de løfter og sier at de BØR fokusere på muskelvekst. Styrkeløftere, byggere og alle andre. Om du i ditt første innlegg kun snakket om byggere, så gjorde du sannelig ikke det i dette. Wink
Og for å ikke spore av med bare kvervulering hadde det vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte dette med at skulderleddet er ekstra utsatt med albuene ut. Så ble det litt konstruktivt dette her. Smiley

Utlogget HeatoN85

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 218
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

SV: angående benkpress
« #11 : 09. mars 2006, 02:44 »
umm, sikta til byggere som skrøyt over benken ja om det skulle være noe tvil.  "Føler det er verdt å stille spørsmålstegn til alle her på forumet som skryter av hvor mye de presser opp i benk, når det er måten de presser på og muskeløkning de heller bør konse på (om det da stemmer det jeg tror)"

----> "når det er måten de presser på og muskeløkning de heller bør konse på" <-----  når det er muskeløkning de bør konse på, og hvem skal konse på muskeløkning? JO! byggere.. satan så vanskelig det skal være.  ??  og det med skulderledd osv er jo diskutert i en anna post, så det tar vi ikke opp her
Overvektige med duft fra baken, HEI det er oss, fettbomber i draktelaken.

silentk

  • Gjest
SV: angående benkpress
« #12 : 09. mars 2006, 14:39 »
Bla bla bla  Undecided

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: angående benkpress
« #13 : 09. mars 2006, 15:10 »
Noen tanker om dette:

Albuen ut gjør at skulderen kommer i en mer utsatt posisjon. Skulderen er sterkest og mest stabil når armen er inntil kroppen. Litt enkelt kan det sies at jo større vinkel mellom arm og kropp, jo større sjanse for skade.

Stor bue på ryggen og albuene inn gir kortest løftevei og formodentlig minst risiko for skade. Dette vil også gjøre benkpress om til en øvelse for triceps og lats vel så mye som bryst.

Ryggen flat på benken og albuene ut vil gi større aktivering av bryst, lengre løftevei og angivelig større skaderisiko.

Jeg er av den oppfatning at man bør prøve å holde albuene inn så langt det er mulig når man trener benkpress. Større aktivering av brystmuskler kan man få ved å trene hantelpress eller pec deck elelr hva som helst annet som er mer skånsomt for skuldrene.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
SV: angående benkpress
« #14 : 09. mars 2006, 17:51 »
Jeg er med på tanken din, men jeg föler att du overkompliserer det hele. Så lenge man löfter med kontroll (ikke spretter stanga på brystet) og har ett bredt grep, så spiller det liten rolle om du har albuene ut. Löft på den måten som föles mest naturlig for deg, og du vil sansynlighvis ha mest fremgang. Husk att en sterk muskel er en stor muskel.
Selv kjörer jeg ett styrkelöft program for tiden, aldrig mer enn 6 rep, aldrig til utmattelse, og jeg har aldrig för hatt en så bra volum og styrkeökning som dette för. Tror ikke det er bare tilfeldigheter Wink
Keep It Simple Stupid  2thumbsup
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!