Skrevet av Emne: Selektiv religionsfiendlighet?  (Lest 1192 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
Selektiv religionsfiendlighet?
« : 08. mars 2006, 22:31 »
Under her er teksten til APC - Judith, da den først kom ut ble de konservativt kristne (de SV kaller fundamentalister.. ) opprørte og krevde at denne sangen, blasfemisk som den var, måtte forbys.. dette gikk selvsagt ikke gjennom, fordi kristendomskritikk, selv i en opprørende og direkte provoserende form som dette, beskyttes av ytringsfriheten. Videre snakket liberale politikere i USA (og venstreorienterte politikere i norge) om hvor gøyale religiøse fundamentalister er... og lo litt godt for seg selv over raseriet de kristne "fundamentalistene følte" og viste med sine lovlige demonstrasjoner og cd-bål.. Vi skrur tiden noen år fremover, muslimske fundamentalister (SV forbyr oss dog å kalle dem fundamentalister, det er stigmatiserende og lukter imperialisme..) er i harnisk over noen tegneserietegninger.. de samme som før var stolte religionsfiender og lo av slike reaksjoner løp nå støttende til.. Kan noen forklare meg hvilke mekanismer som ligger bak her? Jeg kan på ingen måte forklare dette på en rasjonell måte for meg selv..

Sitat
you're such an inspiration for ways that i will never ever choose to be
oh so many ways for me to show you how your savior has abandoned you

fuck your god, your lord, your christ
he did this took all you had
and left you this way
still you pray never stray
never taste of the fruit
never thought to question why

it's not like you killed someone
it's not like you drove a hateful spear into his side
praise the one who left you broken down and paralyzed
he did it all for you

oh so many ways for me to show you how your dogma has abandoned you
pray to your christ to your god
never taste of the fruit
never stray never break
never choke on a lie
even though he's the one
who did this to you
never thought to question why

it's not like you killed someone
it's not like you drove a spiteful spear into his side
talk to jesus christ as if he knows the reasons why
he did it all for you

he did it all for you
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

silentk

  • Gjest
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #1 : 08. mars 2006, 22:41 »
Jeg ser du viser til fanatikere innad i begge religioner. At SV nekter folk å bruke ordet "fundamentalister", har jeg vanskelig for å tro på. Det er jo et faktum at de som reagerte sterkest på tegningene, er/var fundamentalister.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #2 : 08. mars 2006, 22:45 »
Bra låt, det; hørte sist på den så sent som i går, faktisk.

Jeg har forresten en svært kristen venn som nylig har begynt å høre på APC. Jeg må innrømme at jeg humrer litt i skjegget når jeg ser 'A Perfect Circle - Judith' ved siden av screen name'et hans på MSN. Hører ingen på sangtekster lenger?

Hva poenget ditt angår... hva kan jeg si? Fullstendig enig. Dagens vestlige samfunn preges i stor grad av skyldfølelse overfor sin historie. Selvkritikk er jo vel og bra, men man kan jo spørre seg selv: Er vi nødt til å være en virvelløs tøffelkultur av den grunn?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #3 : 08. mars 2006, 22:48 »
Du kan prøve å henvise til diverse imamer som mørkemenn og fundamentalister.. og du vil få korreks for det, av de samme som kaller høybråten en mørkemann og bondevik en fundamentalist.. Wink sjarmerende nok..

Jeg er faktisk helt enig i at sangen er bra, hører jevnt trutt og ofte på den jeg.. Smiley Den ligger i samme playliste som det kristen bandet Extol for øyeblikket.. Tongue

Videre til den viktige delen av posten din, du kommer med veldig viktige poeng der. Hvor ofte hører vi ikke om den kollektive skylden vi i vesten bør og SKAL føle for alt som har skjedd av slaveri og kolonisering.. er det noen som i hele tatt nevner den arabiske verdens mer utstrakte slavehandel? både i tid OG antall personer? nei.. den muslimske verdens agressive annektering av land? nei.. dette blir hysjet ned, vi skal skamme oss over den forferdelige opplysningstiden vår, på ingen måte tro at NOEN av våre verdier er verdier verdt å ta vare på.. alt skal være relativt bortsett fra at alt ANNET enn det vestlige er bra da.. og det vestlige er forkastelig..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

silentk

  • Gjest
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #4 : 08. mars 2006, 22:50 »
Det har jeg faktisk vanskelig for å tro, Ulrik. Hvis det nå er slik som du sier, så provoserer det meg kraftig. Makan til dobbeltmoral.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #5 : 08. mars 2006, 22:51 »
Jeg har faktisk pratet med folk fra Østkanten SU som har kommet med slike uttalelser ja, i forskjellig tidsrom (det er jo en stund siden det var på moten å kalle høybråten mørkemann..), men dog.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

silentk

  • Gjest
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #6 : 08. mars 2006, 22:55 »
Ja, men jeg har overhodet ikke sansen for SU. Hva noen ungdomspolitikere sier, tar jeg ikke så seriøst.

silentk

  • Gjest

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #8 : 09. mars 2006, 13:03 »
Jeg omgås daglig mennesker som bærer symboler som pentagrammer og oppnedkors på seg. Det samme gjelder "kristendomsfiendtlige" tekster på klær. Det spilles musikk med antikristent budskap på jobb, skole, trening etc. Jeg har hørt to høylydte klager på dette så lenge jeg kan huske.
Poenget mitt? Ingen bryr seg. Sist noen stod opp for kristendommen i Norge var vel da Marylin Manson ble avlyst i Kristiansand for noen år siden?

Jeg ville derimot ikke forvente å kunne gå uskadd gjennom Damaskus med "Teach your children to worship Satan t-skjorten min, uansett hvor mye ironisk distanse jeg prøvde å påberope meg.

Slik er krigen......
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Selektiv religionsfiendlighet?
« #9 : 09. mars 2006, 15:39 »
Hvis det er bare ironi med den t-skjorta, så har du en merkelig form for humor biggrin Men for all del, du må få ha på deg hva du vil. Provoserende klær er jo fullt lovlig det. Smiley

Syns btw det er merkelig at det kommer reaksjoner på denne sangen da det finnes _mange_ andre i samme gate som denne... Mulig folk ikke har begynt å høre på tekstene før nå da.. Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!