Skrevet av Emne: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre  (Lest 13571 ganger)

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« : 08. mars 2006, 10:37 »
Jeg har nå blitt rekruttert til KNM Harald Haarfagre, i stavanger, og har med det et par spørsmål:

1. Hvordan er Treningsforholdene
2. Hvordan er Maten
3. Kan jeg ta med kostilskud til rektrutten?
4. Hva skjer i rekrutten?
5. Hva slags tester må vi igjennom?

Avreise er allerede 20. Mars, noen flere her som skal dit?

mvh

Martin G
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget MartinW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 093
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 093

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #1 : 08. mars 2006, 10:58 »
Er ikke noe vits å ta med kosttilskudd siden du ikke vil få tid til denslags.
Forbered deg på masse springing, og lite/ingen mat, mesteparten av maten er hermetikk med hovedsaklige raske karbs.
Når du endelig er ferdig med en dag vil du være så utslitt at du ikke orker å ta noe tilskudd.
En kompis av meg var rimlig godt trent, og han gikk ned nesten 40kg (muskler) på kort tid.
Det er heller ikke noe som helst mulighet til å løfte vekter der de første tre månedene.
Etter den tid vil du få tilgang til ymse apparater/stasjoner som romaskin, spinningsykkel og bom til å gjøre armhevinger på.
Som regel er det så stor pågang på de forskjellige "stasjonene" at du er heldig om du får til en økt i løpet av uka.

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #2 : 08. mars 2006, 11:11 »
Nå er det en liiiten stund siden jeg var der da (1996  Embarrassed ) , men jeg husker:

1. Det var ikke tid til trening, det var full action fra tidlig morgen til sent på kveld. Det kan jo ha forandret seg ;-)

2. Jeg var veldig fornøyd med maten, til tross for at mange klaget. Tror de klaget bare for å klage egentlig. Det eneste problemet, var at køen til spisesalen ofte var så lang, at det ikke var alltid vi fikk spist før vi måtte være oppstilt igjen. Dette tok vi opp med tillitsapparatet, så jeg håper dette er blitt bedre nå.

3. Det vet jeg ikke, ser vel egentlig ingen grunn til at ikke det skal være greit.

4. Du lærer å lystre ordre! (veeeldig kort sagt ;-)) Marsjering, marsjering, marsjering, teori, marsjering, litt skyting, marsjering, vasking, marsjering, og litt annet knask og marsjering.  Og du treffer mange hyggelige folk! Pleier å være veldig bra samhold! Har bare hyggelige minner fra Madla jeg i hvert fall! Både fra befalet og de andre menige! Og marsjering...

5. Ikke så veldig mange. Mener det var 3000m, skyting, stille lengde, push-ups, sit ups, og litt til.

Husk altså at det er 10 år siden jeg var der (uhu, føler meg gammel igjen  Cry ), så det er sikkert endret en del nå  Smiley

Lykke til i militæret! Du har noe å glede deg til!  Smiley



Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #3 : 08. mars 2006, 11:19 »
En ting til: Gjør som befalet sier, uansett hvor dumt det er. Ikke kverulèr, "hvorfor må jeg vaske rommet på nytt, når det er helt rent?" (svaret er: fordi du skal gjøre det befalet sier, uansett! Det er viktig å ha det inne i en evt. krigssituasjon)  f.eks. er ikke noe sjakktrekk om du vil ha en bra tjeneste videre.

Ikke tenk! Bare følg ordre, så går det bra!

Og du: Er du godt trent, kanskje befalsutdanningen evt. MP-utdanning kan være noe? Det er litt ekstra pes i begynnelsen, men det gir straks en mer meningsfull tjeneste! (Nei, jeg er IKKE betalt av forsvarets rekrutteringssenter for å skrive dette her  Wink )


Utlogget Estell*a

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 18

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #4 : 08. mars 2006, 12:20 »
Var inne på Madla til førstegangstjeneste i jan 2002. Tar  forbehold om at det er vanlig førstegangstjeneste du skal gjennom og ikke noe utskrevet befalsutdannelse.

1. Etter forholdene bra. Et rimelig oppdatert treningsstudio med en del vekter og kondisjonsapparater. Også løsvekter. Idrettshall der det blir arrangert fotball-, volleyball-, basketcuper etc. Åpen for rekrutter etter endt tjeneste (på kvelden) for egentrening i disse aktivitetene. Hinderløype. Utendørs fotballbaner. Oppmålt løype rundt leiren (der man evt. kan teste seg på 3000 m) Ellers har de også tilbud om dykkekurs, klatring osv, men dette må man betale egenandel for. Selv om det er mye aktivitet på dagene, oppfordres man til å trene selv på kveldene.

2. Jeg syntest maten var bra. Eneste å sette fingeren på var litt mye kø, kort tid å spise på og befala sjekka faktisk at man ikke kasta unødvendig mye mat. Hehe, her må man spise opp. Ellers pleide jeg å smøre matpakke til kveldsmat, da middag ble servert ganske tidlig.

3. Klart du kan. Var mange som gjorde det, men du kan glemme å ta de til faste tider.

4. Vaske, vaske og vaske. Lære å kle seg riktig, brette klær, re seng. Ta fra og sette sammen AG3, skyte og PUSSE etterpå. AG-gym.. Gjøre som befalet sier, selv om de kanskje ikke er mer enn unggutter på 18-19 år. Komme tidsnok. Slutt og orden, altså marsjere. Omvask, altså vaske på kvelden dersom lugar ikke var strøken etter frokost. IKKE sovne i timene, men ihvertfall late som man noterer eller følger med. Være flink til å pugge AG reglene. Alltid presentere seg med etternavn og gjerne nummer også. IKKE kaste sneiper utenfor minebegeret. Ta vare på med-rekrutt. Skal du i sjøforsvaret er det en del teori relatert til videre tjeneste, sjømannskap, knuter osv. osv.

Det kommer til å gå kjempebra, det er utrolig nok ikke så stress som det hørees ut til Cheesy

5. Tja.. Man har selfølgelig det fysiske, 3000 m, push-ups, hang-ups, sit-ups. Utholdenhet (noe som kalles HH-løpet der troppen løper samlet rundt Stokkavannet på tid, 12 km eller noe) Merker er mer eller mindre frivillig, marsjmerket, skimerket osv. En del teoretiske tester. Gassboden. Man blir faktisk testet i å ta ag fra hverandre og sette sammen på tid (dette var jeg ræva i, denne juksa meg gjennom) Ellers er det jo greit om man fullfører feltdøgnene, er med på skytebanen (med tanke på videre tjeneste).

Rekrutten er vel det man gjør det til selv, jeg personlig likte meg veldig godt, men så var jeg jo der frivillig også Wink Lykke til!

Utlogget nitraM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 020
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 020

  • Det handler om respekt, ingenting annet!
SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #5 : 08. mars 2006, 12:33 »
Noe sier meg at jeg må få bort en del kilo før jeg drar ned der, 95kilo kan bli litt mye å dra rundt i 3000m.
Fikk ikke så god forbredelses tid, ringte i dag tidlig å spurte om det var plass og fikk bekreftet at jeg kunne komme den 20.mars. Er så lei av å vente at jeg bare sa ja, blir 21 om ikke så lenge.

Høres jo ikke så ille ut, jeg har jo både dykkerserfikat (+reddningsdykk) og skytekurs i klubb, så noe har jeg jo verdt igjennom.

takk for utfyllende svar.

Mvh

Martin G
Mitt kjærlighetsliv volder meg ingen kvaler -
jeg elsker meg selv og har ingen rivaler.

Member of: Norwegian Bad Boy Crew

Utlogget Morten

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 761
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 761

  • Eat when it´s time, not when you´re hungry!
SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #6 : 08. mars 2006, 13:43 »
Jeg har nå blitt rekruttert til KNM Harald Haarfagre, i stavanger, og har med det et par spørsmål:

1. Hvordan er Treningsforholdene
2. Hvordan er Maten
3. Kan jeg ta med kostilskud til rektrutten?
4. Hva skjer i rekrutten?
5. Hva slags tester må vi igjennom?

Avreise er allerede 20. Mars, noen flere her som skal dit?

mvh

Martin G

1. Treningsforholdene er veldig bra. Jeg var der for.... 4 år siden blir det vel? Meg og AH var å trente mye der.
2. Maten suger.
3. Du får ikke ta med deg kosttilskud nei, vi tok mye tilskudd fra rekruttene da vi var der.
Resten er besvart Smiley

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #7 : 08. mars 2006, 15:24 »
Jeg har nå blitt rekruttert til KNM Harald Haarfagre, i stavanger, og har med det et par spørsmål:

1. Hvordan er Treningsforholdene
2. Hvordan er Maten
3. Kan jeg ta med kostilskud til rektrutten?
4. Hva skjer i rekrutten?
5. Hva slags tester må vi igjennom?

Avreise er allerede 20. Mars, noen flere her som skal dit?

mvh

Martin G

Jeg var ferdig med rekrutten på madla for ca en mnd siden.

Treningsrommet på madla er norges beste "militære" treningsrom. Masse løsvekter, brukbart manualutvalg og en del maskiner.

Det er 4 måltider per dag. Frokost, lunch, middag og kvelds. Frokost og kvelds er stort sett brødskiver. Lunch er ofte en varmrett/brødskiver og middag er helt standard middag. Du kan spise så mye du vil og smørre deg matpakke til frokost.

Ja du kan ta med deg kosttilskudd. Jeg hadde med proteintilskudd og tok 2-3 shaker per dag.

Under rekrutten er det stort sett undervisning fra 8 til 16 hver dag med noen unntak. Etter dette kan du trene hvis du vil. Du har også fri i helgene og da kan du trene. Det blir en øvelsesuke i skauen med minimalt med mat og det er 2 t Fysisk fostring 2 dager i uka som består av løping, "militær"-styrke etc...

Du må springe 3000 m, 10 x 40 i benkpress, spenstgreier, og natokravene for armheving, situps og kroppsheving som er veldig enkle hvis du er i ok fysisk form.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #8 : 08. mars 2006, 15:36 »
Du må springe 3000 m, 10 x 40 i benkpress, spenstgreier, og natokravene for armheving, situps og kroppsheving som er veldig enkle hvis du er i ok fysisk form.
Er dette krav til noe spesielt?
3000m på tid?  Gå
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Otriv

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #9 : 08. mars 2006, 15:49 »
Jeg var der i 1991 og fikk trent bra. maten var ok og du, som er veltrent nå, har ingen problemer med å ha overskudd til trening.
Men lytt på befalet, da får du enkler forhold.

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #10 : 08. mars 2006, 19:38 »
Er dette krav til noe spesielt?
3000m på tid?  Gå

15 min er NATO-kravet og 13.45 er kravet for å komme på båt.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget NifS

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 593
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 593

  • i dont want to know your name, i just want BANG!
SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #11 : 08. mars 2006, 20:20 »
Alt slogum skriver stemmer, akkurat ferdig med rekrutten selv
jeg trente somregel som jeg gjorde hjemme med unntak av et par dager hvor det ble for mye greier på dagen. Maten er ok men du kan trykke i deg så mye du vil. Selve studioet er tilfredstillende.

åssen tropp var du i slogum? 3.1 her;)
og 13.45 er ikke kravet på båt men idrettsmerket

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #12 : 08. mars 2006, 21:42 »
3.5 her Smiley
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget Nero

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #13 : 09. mars 2006, 09:23 »
Otriv skriver: ”Jeg var der i 1991 og fikk trent bra.”

I profilen til Otriv kan vi lese at han angivelig er 28 år. At Otriv var i militæret da han var 13 år, vil nok de fleste ha vanskelig for å tro. Altså kan vi gå ut ifra at Otriv enten lyver om sin alder eller hvilket år han var i militæret. Kredibiliteten til Otriv er med andre ord ganske så svekket.

Vennlig hilsen
Nero

Utlogget pauli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 294
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 294

  • Eksplosiv!
SV: Forsvaret: Madla\KNM Harald Haarfagre
« #14 : 09. mars 2006, 10:49 »
Kompisen min er der nå. Han sa at rekrutten var litt stress, men den daglige tjenesten nå er veldig slakt. Veldig bra treningsmuligheter :-)
"Chicks digg scares, pain heals, glory last forever!!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!