Skrevet av Emne: Strongman mm.  (Lest 3251 ganger)

Bold

  • Gjest
Strongman mm.
« : 10. mars 2006, 17:31 »
Lurer litt på hvorfor strongman, strongshow og showlift benyttes som stevnebetegnelser i strongman. Synes man det høres tøffere ut eller har man ikke fantasi nok? Tilsvarende med øvelsene. Hvorfor benytter man engelske navn (har vært diskutert tidligere). Hvorfor ikke benytte de japanske eller pakistanske ordene? Eller kanskje finne norske ord som betegner øvelsene og stevnene? (Show benyttes kanskje på norsk også). Hvorfor de engelske ordene på norske stevner?   Argue

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #1 : 10. mars 2006, 21:18 »
1 Showlift og Strongman er forskjellige konkurranseformer....
2 Ja det har vært diskutert andre navn... Wink
  - Åk/børtre
  - Bondegange
  - Stokkpress...  woot  Deal (kjent som Log på engelsk)
  - Biltrekking jfr. tanntrekking...
  - Atlas Steiner  woot  Deal (McGlashen Stones)
  - Kronløft  woot  Deal (Million DOllar Lift(Cage DL)
 
Noen av dem innarbeider seg saktere enn andre... Sånn er livet... Smiley

Jeg liker tanken din, ting KAN gjøres på norsk... Men det er ikke så skrekkelig viktig...
Grunnen kan jeg forklare ihvertfall i TVS sitt tilfelle. De som betaler de 7-12 tusen det koster å arrangere et stevne, de har litt de skulle ha sagt hva Navnet på Konken angår.. til annonser og plakater... At øvelsene både har engelske og Norske navn er en ting blir slik det blir.. det navnet flest er vant til blir nok brukt.. og så jobber de norske seg inn sakte men sikkert...

Apropos finsk ord... Hvorfor heter mark med bred fotplassering Sumo??  Deal

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #2 : 11. mars 2006, 07:35 »
Var Sumo finsk eller japansk?? Likevel SKAMMELIG å ha et utenlandsk ord!!  Deal  furious

 Wink

Kom på i natt at vi faktisk bruker disse i øvelsesomtale (vaffal vi på møre):

Dekkvelt
Conans Hjul (trønderne kaller conansen for conanshjul de også)
ApollonsAksling
Lasting

Så foreløpig så er det CageMarken, Farmersen og TrucPullen som sikkert kan fornorskes enda mer... Smiley Men det har seg vel slik, at Pro Strongman Norway og Strongman Norge (de to eneste organisasjonene, hvis man kan kalle oss det) har få ressurser, og er i en periode hvor fokuset er på helt andre ting enn å sette oss ned i et språkutvalg...  :Smiley

Jeg skjønner at Jeg, Svend, Standal, Sonesen, Barstad, Bjorvatn burde delt opp troppene i Språkråd, Ordutvalg og apellutvalg... Men jeg er redd produktet vil bli; "Kjeften på deg, Egil og løft!!"  Grin

Jeg tror de norske orda kommer når folk har blitt vant til øvelsene og ting kommer i mer og mer skrevne rammer.... sånn på teamsider osv. Smiley Oops... LAGsider!!!!  Grin

Utlogget roibars

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 302
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 302

SV: Strongman mm.
« #3 : 11. mars 2006, 10:05 »
Var Sumo finsk eller japansk?? Likevel SKAMMELIG å ha et utenlandsk ord!!  Deal  furious

 Wink

Kom på i natt at vi faktisk bruker disse i øvelsesomtale (vaffal vi på møre):

Dekkvelt
Conans Hjul (trønderne kaller conansen for conanshjul de også)
ApollonsAksling
Lasting

Så foreløpig så er det CageMarken, Farmersen og TrucPullen som sikkert kan fornorskes enda mer... Smiley Men det har seg vel slik, at Pro Strongman Norway og Strongman Norge (de to eneste organisasjonene, hvis man kan kalle oss det) har få ressurser, og er i en periode hvor fokuset er på helt andre ting enn å sette oss ned i et språkutvalg...  :Smiley

Jeg skjønner at Jeg, Svend, Standal, Sonesen, Barstad, Bjorvatn burde delt opp troppene i Språkråd, Ordutvalg og apellutvalg... Men jeg er redd produktet vil bli; "Kjeften på deg, Egil og løft!!"  Grin

Jeg tror de norske orda kommer når folk har blitt vant til øvelsene og ting kommer i mer og mer skrevne rammer.... sånn på teamsider osv. Smiley Oops... LAGsider!!!! Grin

Kjeften på deg, Egil og løft......he.he..

nei det er vel en trend i hele det norske språk at vi bruker mer og mer utenlanske ord..tør påstå at sån er det bare! ikke noe å gjøre med det!

når det gjelder navn på øvelser så er min personlig mening at navnene bør være kjent for folk flest, henger du opp en stevneplakat med bondegange og bør så har ingen hørt om det fordi de fleste har kun sett strongman på tv og der heter det farmers og yoke, men dette er opp til hver enkelt stevne arrangør å avgjøre hva han vill kalle øvelsene heldigvis!

Pro Strongman Norway kommer kun til å bruke navnene: yoke,farmers,atlas,conans, apollons,logg, osv.  ikke at det er viktig for oss,men vi jobber internasjonalt med strongman og da bruker vi de internasjonale begrepene.                                       





Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
SV: Strongman mm.
« #4 : 11. mars 2006, 10:09 »
Lurer litt på hvorfor strongman, strongshow og showlift benyttes som stevnebetegnelser i strongman. Synes man det høres tøffere ut eller har man ikke fantasi nok? Tilsvarende med øvelsene. Hvorfor benytter man engelske navn (har vært diskutert tidligere). Hvorfor ikke benytte de japanske eller pakistanske ordene? Eller kanskje finne norske ord som betegner øvelsene og stevnene? (Show benyttes kanskje på norsk også). Hvorfor de engelske ordene på norske stevner? Argue

Er det en genuine interesse for det norske språket eller er det at du ikke forstår hva øvelsene innebærer som er grunnen til dette utspillet? I førstnevnte tilfelle, må du gjerne stå på for å få gjennomslag for dine meninger, men jeg tror vi som driver med sporten heller vil bruke energien på å bli bedre i øvelsene, uavhengig av hvilke navn de har. Er det forståelsen som er problemet derimot, ja da skal vi være behjelplige.
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #5 : 11. mars 2006, 10:13 »
Sammenfallende syn her...  Smiley

Jeg lurer fortsat på SUMO-markløft, men skal holde kjeft nå... og løfte...

Skal faktisk velte dekk idag..  Grin

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
SV: Strongman mm.
« #6 : 11. mars 2006, 10:19 »
Sammenfallende syn her... Smiley

Jeg lurer fortsat på SUMO-markløft, men skal holde kjeft nå... og løfte...

Skal faktisk velte dekk idag.. Grin

Er vi enig? Nei da skifter jeg standpunkt!   rofl
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget AKBS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 071
  • Honnør: 123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 071

  • Team Strongman Roy Holte
SV: Strongman mm.
« #7 : 11. mars 2006, 10:23 »
Jeg må si det er imponerende at noen virkelig tar seg tid til å starte en tråd om akkurat et slikt tema  Tongue
Strongwoman

Vinner av
Norges sterkeste kvinne 2004, 2005 og 2006

Ønske
nr. 1: Løfte Mullah Krekar over hodet !!
nr. 2: Kaste dartpiler på lille Brynjars hode, tralalala !!

Sponset av kampsportsenter.com

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #8 : 11. mars 2006, 11:54 »
Kan godt innrømme at jeg ikke finner et bedre norsk ord for å beskrive denne stilen.  Kiss
Og da er vi vel enige om å beholde den betegnelsen med utenlandsk opprinnelse!? Smiley

Skjønner poenget ditt, Vidar, and I love to argue about it.. Smiley

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Strongman mm.
« #9 : 11. mars 2006, 12:11 »
Styrkesjåv.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget AKBS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 071
  • Honnør: 123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 071

  • Team Strongman Roy Holte
SV: Strongman mm.
« #10 : 11. mars 2006, 12:12 »
Grunnen til at jeg lagde tråden var at jeg leste: Ibestad strongshow, Kristiansand Showlift open og strongman rett etter hver andre. Synes f.eks. at styrkeshow er et mye bedre uttrykk enn strongshow.

Forklaringen om internasjonale stevner forstår jeg. Da bør man bruke de internasjonale ordene. Er også enig i at vi får flere og flere engelske ord inn i vår dagligtale og sannsynligvis må akseptere det. (I hvert fall mye bedre enn å fornorske ordene, sjåv) Men selv jeg som er rimelig interessert i styrkesportene vet ikke alltid hvilke øvelser det er snakk om når det engelske navnet kommer opp. Hva med de som er interessert men som ikke er engasjert? Dekkvelt er et bra ord, synes jeg. Men å lage ord som er direkte oversettelse blir ofte dumt. Da er det bedre å bruke engelske, men dette kan da ikke gjelde alt i strongman?

Når det gjelder SUMO markløft, må jeg rette Expedite litt. Øvelsen heter markløft. Den utføres med SUMO stil.  Det er således ikke navnet på øvelsen, men en beskrivelse av denne. Kan godt innrømme at jeg ikke finner et bedre norsk ord for å beskrive denne stilen.  Kiss
Vet forøvrig ikke om sumo kommer fra finsk eller japansk. Jeg trodde det var japansk.

OK da, mente ikke å være så veldig nesevis, bare litt (skyld på expedite)
Trodde du mente at man skulle endre navnene på øvelsene osv.
Bondegange og børbæring osv. da blir det litt sløvt synes jeg.
For oss så er showlift , strongmankonk. osv begrep som vi kjenner lett igjen. Tenker ikke over at andre muligens ikke gjør det.
Men det må hete Yoke, farmers, atlasstones, conans osv. eller vil jeg bli meget trist.
Strongwoman

Vinner av
Norges sterkeste kvinne 2004, 2005 og 2006

Ønske
nr. 1: Løfte Mullah Krekar over hodet !!
nr. 2: Kaste dartpiler på lille Brynjars hode, tralalala !!

Sponset av kampsportsenter.com

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Strongman mm.
« #11 : 11. mars 2006, 13:25 »
Sumo er kanskje en avart av suomi?
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget BAs

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 426
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 426

SV: Strongman mm.
« #12 : 11. mars 2006, 18:02 »
Når det gjelder Sumo, forbinder jeg det med sumobryting. Startstillingen der før man setter neven i gulvet trodde jeg var opprinnelsen til navnet. Vet at endel tror dette stammer fra Finland. Teknikken stammer kanskje fra Finland (de er flinke til å finne løsninger innenfor regelverket), men jeg tror fortsatt at navnet stammer fra Japan.

Det er riktig. Sumostilen kommer fra sammenlikningen med de japanske sumobryterne. Finnene har aldri påstått at denne løfteteknikken har finsk navn. De ville nok ha klart å skrive Suomi riktig. Merk også at det heter sumostil på flere språk.
Medlem av OSKs styrketrimlag

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #13 : 11. mars 2006, 18:05 »
Dere har helt sikkert rett, jeg tror det var på TV-sendingen fra nm jeg hørte Finland nevnt. Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman mm.
« #14 : 11. mars 2006, 20:30 »
Tror det er litt forskjell på VM sine subsidier, og de som bare vil ha litt ekstra schåvv rundt andre arregnement.. Det er vanskelig med integritet og slike fremmedord, når vi stort sett er omreisende klovner på fesjå.. Wink

Men selv om vi mangler norske ord på ting, og ikke er så stuerene, så har vi ihvertfall tilskuere nok, litt oftere enn hvert tiende år... Wink  Kiss
På småstevner har vi vært oppe i 400-500 tilskuere.. Og på enkelte stevner sågar betalende tilskuere... Smiley

Noen får ta seg av seriøseiteten og språkføring, så kan andre lage litt sjåov.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!