Skrevet av Emne: Knebøy, knær & rygg  (Lest 1002 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Knebøy, knær & rygg
« : 20. mars 2006, 11:46 »
Hvordan virker egentlig knebøy på knær og rygg? Vil leddene utvikle seg noe, eller vil de bare være som de alltid har vært? Blir ryggen trykt sammen? Tenker sånn, beina blir tykkere når de blir belastet.. Stemmer det? Tenker da i selve leddet. (At selve beinet blir tykkere når man har trent ei stund er vel ikke helt ukjent..) For har lest det flere steder at folk har vært 190 høy når de har begynt å trene og etter noen år har de vært over 2 meter. Og dette er karer som har vært oppi 30-åra.. Er det bolene som gjør dette, eller hva..?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

SV: Knebøy, knær & rygg
« #1 : 20. mars 2006, 11:53 »
vokser vel ikke akkurat i høyden av å trene. Blir vel heller noen cm lavere fordi ryggsøylen trekker seg sammen for å tåle mer.
Leddene vil også bli sterkere i form av at muskler, sener etc blir sterkere.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

SV: Knebøy, knær & rygg
« #2 : 20. mars 2006, 19:49 »
vokser vel ikke akkurat i høyden av å trene. Blir vel heller noen cm lavere fordi ryggsøylen trekker seg sammen for å tåle mer.
Leddene vil også bli sterkere i form av at muskler, sener etc blir sterkere.

jaså man blir lavere.

trenger noen referanser til vitenskapelige tekster før jeg tror på det der Smiley

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: Knebøy, knær & rygg
« #3 : 20. mars 2006, 20:59 »
Jeg har aldri hørt om at selve beina blir tykkere av vekttrening. men når man belaster beina gjennom feks vekttrening eller jogging blir det høyere beintetthet, som gjør at beina tåler mer. i beina er det masse små "lommer", når man trener vekter tettes disse mer igjen og det blir mer bein masse i beinet. det mottsatte skjer om du har beinsjørhet.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Knebøy, knær & rygg
« #4 : 20. mars 2006, 21:45 »
I beinvevet skjer det ein stadig oppbygging og nedbryting, såkalla remodellering av beinvev, som er bestemt av belastningen på beinvevet. Beinvev som blir belasta, styrkes ved osteogenese( nydannelse av beinvev), mens beinvev som ikkje blir belasta vil bli resorbert av osteoklaster. Visst nedbrytinga er sterkare enn oppbygginga vil resultatet bli eit svekka beinvev med tynnare beinbjelker og større holrom, såkalla osteoporose. Dette kan som sagt komme av liten fysisk aktivitet, mangel på kalsium og vitamin D, redusert østrogen hos kvinner etter menopaus, behandling med kortisol og andre steroide hormoner.
Etter mykje ståande, knebøy og anna trening som komprimerer ryggsøyla i vertikal retning vil vatn bli pressa ut av frå nucleus pulposus (ein del av mellomvirvelskiva) gjennom porene. Dette innebærer at nucleus pulposus vatn innhald er lavare på kvelden enn om morningen. Det vil då seie at mellomvirvelskivane er tynnare på kvelden enn på morningen. Ein ung person kan altså då bli 2 cm kortare på kvelden enn om morningen.
Om ei mellomvirvel skive utsettast for ei konstant vertikal belastning, er reduksjonen av mellomvirvelskivas tjukkleik eksponetiell (dvs at dehydrerings prosessen er proporsjonell mot nucleus pulposus volum). Når belastninga reduseres merkbart (til dømes om natta når ein sover), vil mellomvirvelskiva gå tilbake til sin opprinnelige tjukkleik (igjen eksponentiell). Om "restitusjonen" blir for kort eller belastninga er for stor kan mellomvirvelskiva ikkje gå tilbake til sin opprinnelige tjukkleik.

If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

SV: Knebøy, knær & rygg
« #5 : 20. mars 2006, 22:39 »
Med andre ord, det er ingen fare for at folk flest kan kjøre knebøy uten å måtte bekymre seg for å bli et par cm lavere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!