Skrevet av Emne: IKS om søtningsstoffer  (Lest 949 ganger)

Celdiir

  • Gjest
IKS om søtningsstoffer
« : 22. mars 2006, 01:40 »
Vet at spørsmål om søtningsstoffer har vært oppe uendelig antall ganger her før i ulike varianter (helseskader, kalorier, insulinproduksjon, deffing m.m), og at folk kan være rimelig lei disse. Men så fant jeg en artikkel på dagbladet.no nettopp hvor følgende ble påstått:

Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser (IKS) mener forbrukerne blir lurt av markedsføringen av dette vannet, og at det ikke er tilstrekkelig merket.

- På den store etiketten står det at vannet er smaksatt uten kullsyre, mens først bak på den lille etiketten står det at vannet inneholder E950 og E951. Dette er kunstig søtstoff, sier kursholder og medlem av IKS, Lene Fosshaug, til Dagbladet.no.

På brusflasker i Norge står det klart på etiketten at det er snakk om en light-versjon. Dette mener Fosshaug er grei merking fordi man enkelt kan unngå kunstig søtstoff.

- Kunstig søtstoff som blir inntatt på tom mage gir en stor nedtur i blodsukkerbalansen og dermed kan et nytt spisekikk utløses. Når vi får i oss kunstig søtstoff begynner vi å produsere insulin fordi kroppen ikke merker om det er vanlig sukker eller ikke, sier hun.

 woot

Dette er jo den rake motsetningen av konklusjonen her på forumet. Nok engang bare folk som hyler fordi de ikke forstår, og dagbladet som slenger seg bak og blåser opp misforståelsene eller?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: IKS om søtningsstoffer
« #1 : 22. mars 2006, 01:42 »
Skal jeg si deg hva problemet er..?

Dette:
Men så fant jeg en artikkel på dagbladet.no
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Celdiir

  • Gjest
SV: IKS om søtningsstoffer
« #2 : 22. mars 2006, 01:46 »
Skal jeg si deg hva problemet er..?

Dette:
Sitat fra: Celdiir på Idag kl. 01:40:20
Men så fant jeg en artikkel på dagbladet.no

 Grin
Good one!
Likevel tragisk av dagbladet. Stakkars..

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: IKS om søtningsstoffer
« #3 : 22. mars 2006, 02:10 »
Leste denne saken selv i dag, og det la merke til var akkurat det samme.

Effects of aspartame on diabetic rats and diabetic patients.

Shigeta H, Yoshida T, Nakai M, Mori H, Kano Y, Nishioka H, Kajiyama S, Kitagawa Y, Kanatsuna T, Kondo M, et al.

The effects of aspartame (L-aspartyl-L-phenylalanine methyl ester) on plasma glucose and insulin levels were investigated in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. The oral administration of 0.45 mg aspartame per 100g body weight, which is equivalent to 150 mg of glucose in sweetness, to streptozotocin-induced diabetic rats had no effect on the plasma glucose or insulin levels. Also, 225 mg oral aspartame loading, which is equivalent to 75 g of glucose in sweetness, to patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus did not increase plasma glucose or insulin levels, although 75 g of oral glucose loading increased plasma glucose and insulin levels in diabetic patients as expected. Aspartame ingestion for three days at a dose of 24-48 mg per day and the intake of snacks flavored with 240 mg of aspartame also did not increase fasting plasma glucose levels. These results suggest that acute administration of aspartame has no influence on plasma glucose or insulin levels in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus.

Det ser med andre ord ikke ut til at det du har uthevet gjelder for aspartam. For acesulfam-K derimot, fant jeg denne:

The effect of artificial sweetener on insulin secretion. 1. The effect of acesulfame K on insulin secretion in the rat (studies in vivo).

Liang Y, Steinbach G, Maier V, Pfeiffer EF.

Acesulfame K is an artificial sweetener which has been used in the food industry for some years. As yet no metabolic effects have been reported. It was reported that the sweetener can induce a cephalic phase of insulin secretion. To analyse the mechanism of this phenomenon, we studied the effect of Acesulfame K on insulin secretion in vivo. Male Wistar rats, weighing 250-300 g were fasted overnight and anaesthetized with phenobarbital. A silicon catheter was inserted into the right cervical vein for injection of test substances and for obtaining blood samples. In some experiments, another catheter was inserted into the left cervical vein for continuous infusion. Blood samples were drawn at 0, 5, 10, 15, 30 and 60 min after injection, and at -10, 0, 10, 20, 30, 40, 60, 80, 100 and 120 min after the infusion started. Injection of Acesulfame K (150 mg/kg body weight) increased the plasma insulin concentration at 5 min from 27.3 +/- 3.0 microU/ml to 58.6 +/- 4.2 microU/ml without any significant change in the blood glucose. Infusion of Acesulfame K (20 mg/kg body weight/min) for one hour maintained the insulin concentration at a high level (about 85-100 microU/ml) during this period, and at the same time blood glucose was gradually reduced from 103.0 +/- 7.3 to 72.0 +/- 7.2 mg/dl. When using different amounts of Acesulfame K, the insulin secretion was stimulated in a dose-dependent fashion. The effect of Acesulfame K on insulin secretion was similar to that observed by injecting or infusing the same doses of glucose (150 mg/kg) body weight for injection and 20 mg/kg body weight/min for infusion), except that no hyperglycemia was observed with Acesulfame K.

Det ser altså ut til at det er forskjell på de forskjellige søtstoffene med hensyn til dette. Ikke at det er noen bombe, da de er helt forksjellig bygd opp, men at noen av dem (i hvert fall et) påvirker insulinnivået såpass som de gjør, var i alle fall nytt for meg.

Info om nyere søtstoffer som sukralose og neotam (denne likner aspartam i molekylstruktur, så jeg vil tippe effekten på insulin er tilsvarende liten) har jeg ikke funnet ennå.

Dagbladet får det videre til å høres litt ut som om det er likegyldig for vekta sin del om man drikker vanlig eller lett brus, noe som selvfølgelig er feil, men det er en annen sak.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!