Skrevet av Emne: Brukes trapezius i benkpress?  (Lest 1730 ganger)

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Brukes trapezius i benkpress?
« : 26. mars 2006, 19:57 »
Et par spørsmål her nå.. =)

Trener en firesplitt, ma - ons - fre - søn, trener med andre ord to dager på rad - Søndag og Mandag.

Trener tidlig på Søndagen (rundt 12-13 tiden), og relativt sent på mandagen (rundt 8 om kvelden)

Trente 4 sett shrugs i dag, er utrolig støl og sliten i nakken nå, og lurer på om det har noen innvirkning på morgendagens benkpressøkt.. Har det?

I følge exrx.net så brukes ikke trapezius i benken, men jeg ville høre med dere om det går greit å trene trapzen dagen før benken.

Trente også 2 sett fremside skuldre, gjør det mye? Har gjort det de siste ukene, men har hatt en ENORM økning i benkpress!  Grin 

Lurer også på en annen ting i samme slengen, ang. shoulder shrugs.

Trapezius er én muskel, ikke sant? Men den går jo nedover ryggen også, og jeg synes ikke shrugs tar på ryggen (og det skal det vel ikke gjøre heller..),  hvordan kan det ha seg? Er det mulig å isolere en del av en muskel, eller er trapezius egentlig flere muskler?
Håper på en fin forklaring her! Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Brukes trapezius i benkpress?
« #1 : 26. mars 2006, 20:50 »
Et par spørsmål her nå.. =)

Trener en firesplitt, ma - ons - fre - søn, trener med andre ord to dager på rad - Søndag og Mandag.

Trener tidlig på Søndagen (rundt 12-13 tiden), og relativt sent på mandagen (rundt 8 om kvelden)

Trente 4 sett shrugs i dag, er utrolig støl og sliten i nakken nå, og lurer på om det har noen innvirkning på morgendagens benkpressøkt.. Har det?

I følge exrx.net så brukes ikke trapezius i benken, men jeg ville høre med dere om det går greit å trene trapzen dagen før benken.

Trente også 2 sett fremside skuldre, gjør det mye? Har gjort det de siste ukene, men har hatt en ENORM økning i benkpress! Grin

Lurer også på en annen ting i samme slengen, ang. shoulder shrugs.

Trapezius er én muskel, ikke sant? Men den går jo nedover ryggen også, og jeg synes ikke shrugs tar på ryggen (og det skal det vel ikke gjøre heller..), hvordan kan det ha seg? Er det mulig å isolere en del av en muskel, eller er trapezius egentlig flere muskler?
Håper på en fin forklaring her! Smiley



M.Trapezius består av 3 ulike muskelbuker. M.Trapezius descendens utspinger bla anna fra protuberantia occipitalis externa, ligament nuchae, processus spinosus c7 osv.Descendens fester inn på spina scapula, acromion scapula og clavicula. M.Trapezius pars transversa utspringer fra processus spinosus th1 til th5 og den fester inn på spina scapula.
M.Trapezius pars ascendens utspinger fra processus spinosus th6 og fester inn på processus spinosus th12.
Ser ein på funksjonane til dei ulike delane av trapezius så gjer dei følgande:
Descendens: høyer og utoverroterer scapula, lateral flekterer hodet(dvs at man kan legge øret mot skulderen), roterer hodet motsatt vei og ekstenderer hodet.
Transversa: Gjer ein adduksjon,elevasjon og ein utoverrot av scapula.
Ascendens: Gjer ein Depresjon,utoverrot og ein adduksjon av scapula.

Ved å vise desse funksjonane til M.Trapezius ulike deler kan ein lett sjå kva muskler ein bruker når ein til dømes tek shrugs - Då kan ein sjå kva deler ein bruker til ein kvar tid.
Så det er riktig observert av deg at shrugs ikkje vil ta så veldig langt ned på ryggen, siden den nederste delen av trapezius(ascendens) gjer ein depresjon av scapula.Mens ein ved shrugs så vil ein gjere ein elevasjon av scapula.

Når det gjelder om det går an å trene benkpress dagen etter ei hard trapezius økt så er vel det vanskelig å seie på generell basis.
Men den muskelen som ein bruker mest i benkpress, M. Pectoralis major er altså ein antagonist(muskel som gjer det motsatte av ein anna muskel - Agonist) til Trapezius transversa og descendens over scapula. Dette fordi M.Pectoralis major gjer ein abduksjon og ein depresjon av scapula. Så reint teoretisk kan ein oppleve at trapezius pars descendens og transversa vil kunne bli så hardt påvirka dagen før at dei ikkje klarer å slappe av dagen etterpå når du skal trene benkpress. Men er kun ein måte for deg å finne ut av dette på, og det er å prøve å trene trapezius ein annan dag eller kanskje ikkje like hardt dagen før ei benkøkt.

Ein bruker ikkje M.Trapezius i benkpress direkte, men den kan vere med å påvirke.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

SV: Brukes trapezius i benkpress?
« #2 : 26. mars 2006, 21:16 »
Takk for VELDIG utfyllende svar, honnør for den!

Får nå se hvordan det går i morgen, går det bra så driter jeg i å forandre på noe Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Brukes trapezius i benkpress?
« #3 : 26. mars 2006, 21:49 »
Jau er berre hyggelig. Får gje ein tilbakemelding om korleis det går då  Kickass
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

SV: Brukes trapezius i benkpress?
« #4 : 27. mars 2006, 23:07 »
Det gikk bra! Smiley

Sånn nogenlunde i hvert fall.. Merket ikke at nakken dro meg ned, men desverre så hadde jeg en litt vondt skulder etter i går.. Tror jeg må ha bommet litt med Arnold Pressen min, eller noe sånt..

Progresjon ble det da, grei økning Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Brukes trapezius i benkpress?
« #5 : 27. mars 2006, 23:09 »
Det gikk bra! Smiley

Sånn nogenlunde i hvert fall.. Merket ikke at nakken dro meg ned, men desverre så hadde jeg en litt vondt skulder etter i går.. Tror jeg må ha bommet litt med Arnold Pressen min, eller noe sånt..

Progresjon ble det da, grei økning Smiley
Høres bra ut! Får berre kjøre på. Kickass
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!