Du er en oppegående fyr, dette må da være lavterskelsgåter i så fall. Har fått et solid inntrykk av at de aller fleste skjønner utmerket godt hva jeg mener. Du bekreftet at du ikke mener at du kan endre på trening (sammensatt begrep hvor også kosthold spiller inn, dette burde jeg kanskje nevnt i stedet) eller lignende for å få bedre resultat.
Jeg har aldri bekreftet at jeg mener at jeg ikke kan endre på trening, da jeg såklart kan endre på det. Det skjer jo hele tiden også. Jeg kan også endre på kosthold, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal endre på hverken trening eller kosthold når jeg mener at begge deler er bra. Når det kommer til trening så trener jeg Dietmar-programmer som altså opprinnelig har blitt laget av den som har lært deg det du kan av trening, nemlig Dietmar Wolf. Joakim Bjerke velger programmer, mål og prosenter. Hvis du mener dette er feil av meg så vil jeg gjerne høre hva jeg bør gjøre annerledes. Akkurat nå trener jeg selvlagd program som jeg har gjort mange perser på grunn av, men programmet er sikkert elendig siden det ikke har noe kjent navn.
Du viste jo tidlig at du har talent, ved å løfte mye vekter i ung alder på 100 kg kroppsvekt.
Nå løftet jeg ikke spesielt mye I ung alder. Jeg har aldri vært noe talent og hva man gjør på et viss tidspunkt sier også svært lite om potensialet man har som løfter. Du må også huske på at jeg hadde trent i 5 år før jeg startet med styrkeløft.
Prestasjonen i dag er dårligere selv om det ligger mer kilo på stangen.
Hvordan kan du si noe slik? Dette virker som en typisk “mannen I gata på Røros”-utsagn som tror at 100 kg I benken av en på 50 kg kroppsvekt er bedre enn 200 kg I benken av en på 100 kg. Nå driter jeg egentlig I prestasjoner og slikt da jeg mener at alle, hvis de kjemper så godt som de kan/vet, presterer. Uansett så har vi, som du kanskje vet, noe som heter Wilks I styrkeløft. Og I følge Wilks formell som skal gi et tall på prestasjon (vekt løftet I forhold til kroppsvekt) så har min prestasjon økt jevnt opp og er milevis over det jeg lå på tidligere. Så jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at prestasjonen min er dårligere I dag enn den var for ti år siden.
Jeg tror du er en løfter som kunne gjort det veldig bra i 110 kg klassen, muligens hadde du løftet like mye der som i +125 kg.
Her må jeg nesten si takk for tilliten, men jeg mener det ikke finnes en eneste faktor som tyder på at jeg kunne løftet like mye I -110 som I +125. Det er rett og slett oppsiktsvekkende at du kan tro noe slikt.
Dersom kosthold og sunn fornuft hadde vært i ditt vokabulær.
Kosthold er I mitt vokabulær, men det er mulig jeg vet mer enn deg på området og dermed ikke er forledet til å tro på det samme som det du tror på.
Når du har anbefalt en ung nybegynner hos dere, for et år tilbake, å skynte seg opp mot 170-180 kg kroppsvekt fordi han var over 185 cm, påberoper jeg meg retten til å si at du mangler sunn fornuft.
Jeg har vel aldri anbefalt en ung nybegynner å skynde seg opp til 170-180 kg I kroppsvekt, men jeg har anbefalt å ikke begrense vektoppgang. Og ja, mine råd trenger ikke alltid å være begrunnet I sunn fornuft, men jeg har gode argumenter for mine råd likevel. Sunn fornuft har aldri gjort noen gode.
Dersom du tror at det blir hardt for meg å svelge dette, tar du helt feil. Jeg forventer at du får ut fingeren å løfter disse vektene så snart som mulig. Dersom du hadde hatt hodet med deg, kunne NM 09 vært et stevne å gjøre dette på.
Hva har det å løfte på NM 09 med å ha hodet med seg? Og hvorfor forventer du at jeg skal løfte “disse vektene” så snart som mulig? Du må huske på at jeg løfter ikke for deg Lars. Jeg løfter når jeg vil og har fingeren ute konstant. Hvor store vektene blir på neste stevne avhenger av hvilken styrke jeg har og hvilket utstyr jeg bruker. Det er ikke viljen det skal stå på.
Jeg har ingenting å tape på å si nå sånt, om det får deg til å tenne og øker lysten din til å ta det så er jeg ikke annet enn glad på dine vegne.
Når du kommer med et utsagn som jeg motbeviser så har du tapt “noe” hvis “du har hodet med deg” som du så fint kaller det. Og motivasjonen til å gjøre 900 på stevne er jeg litt usikker på om øker med slike innlegg som dine. Hvis alle hadde krevd 900 kg av meg, og det ikke blir sett på som en prestasjon å løfte det, så hadde det ikke vært igjen noen å imponere og det er mye av min motivasjon med å stille på stevner. Jeg liker hverken stevner eller utstyr og bruker egentlig bare utstyret fordi jeg faktisk føler meg presset til å gjøre det. Du mener jeg er feig de gangene jeg ikke stiller på stevne. Jeg burde vel stilt på alle tilgjengelige stevner for å ikke være feig I dine øyne. I mine øyne er jeg imidlertid feig når jeg stiller på stevne. Egentlig burde jeg gitt faen I hele opplegget med å prøve å bevise noe for andre på vilkår jeg ikke liker.
Jeg har jo lest i loggen din opp igjennom Gilberg. Du har selv kommet meg noen begrunnelser for hvorfor du tvangsforer deg selv og nå løfter i en vektklasse som er helt unaturlig for deg å løfte i. Kilo løftet er et greit mål for styrke, men til hvilken pris?!
Prisen kan du fortelle meg om. Jeg har en familie på snart to barn og lever akkurat det livet jeg ønsker å leve og løfter snart vekter du tror jeg aldri vil kunne løfte.
Tenker du overhodet på hvordan du griper tak i stangen i markløft, eller hvilken posisjon du drar fra?
Ehh...ja?
Alt virker fullstendig random i dine markløft, du løfter jo knebøy som en gud, markløft misser kan du takke deg selv for!
Hva er det som er helt tilfeldig med mine markløft? Jeg gjør de samme forberedelsene hver gang og jeg løfter stangen på samme måte hver gang også. Jeg forstår ikke hvorfor du kommer med disse angrepene. Du må virkelig ha mye I mot meg?
Er det mulig for deg å hente kilo på å dra litt annerledes teknisk? Jeg tror det.
Si meg hvordan da. Hvor mye bør jeg løfte for å bli godtatt av deg?
Så du ble ikke noe sterkere på et år? Et år med kalorioverskudd og mye trening hele året. Kan dette da skyldes din generelle helsetilstand?
Ja, det skyldtes I alle fall helsetilstanden. Jeg var så syk I november/desember at hele meg forsvant. Veien tilbake I form var en fantastisk kamp som jeg er utrolig fornøyd med å klare. Jeg er rett og slett imponert over meg selv. I motsetning til deg så vet jeg nemlig hvor hardt det er å løfte de vektene som mange lettere løftere tror kommer gratis hvis man går opp I vekt.
Jeg har ikke konkurrert i styrkeløft siden NM 05, da røyk jeg ut i benk. Etterpå har jeg ikke konkurrert annet enn på de stevnene hvor jeg har vært tilstede som lagleder og da uten å ta på utstyr eller prøve noen maksvekter.
Har hatt på utstyr i benkpress og konkurrert litt. Har perset med 37,5 kg etter comebacket i 2006. Det MÅ påpekes at jeg har økt kroppsvekten med 7 kg også i den perioden. Så det er en dårlig prestasjon.
Jeg gjorde 660 kg som 20 åring MED 3 prolapser. Akkurat som du er fornøyd med å løfte barnevekter i tyngste klassen, er jeg fornøyd med å løfte disse lekevektene i klasse -90 kg junior.
Jeg driter så klart i dette. Poenget med at jeg mente det var en merkelig påstand av en som deg å påeke at jeg kun økte totalen med 5 kg på ett år var at du baserte deg kun på resultatene uten å tenke på historien bak når du selv har såpass behov for å forklare historien bak dine resultater.
Du har et helt fordreid bilde av det å være sterk, du underpresterer fordi kroppen din er kjørt på fyllingen. I alle fall får jeg inntrykket av at Store Gilberg er svært skjør og syk annenhver uke. Og ikke skal det mer enn 1 time mindre søvn til før han kommer ut av homeostase heller.
Det kan være det, men hvorfor er du så ivrig etter å påpeke dette? Jeg kommer I alle fall til å bli ganske sterk og det er det jeg ønsker å oppnå (ikke bland det med å løfte store vekter med utstyr som jeg selvsagt også til en viss grad ønsker, men ikke har som prioritert mål).
For meg virker en del av disse tilstandene dine selvforskyldt. Før du nevner det, ja jeg mister fremgang fordi jeg drikker, og det er selvsagt ikke noe bedre. Kjører kroppen på dynga selv, men jeg klarer å avstå fra drikkingen svært mange dager i året. Klarer du å spise og trene annerledes en periode?
Hvis jeg får en time mindre søvn om natten så er det nesten alltid selvforskyldt ja. Jeg har irriterende dårlig disiplin når det kommer til å legge meg om natten. Når jeg må opp om natten pga. Min datter så er det selvforskyldt på den måten at jeg valgte å få barn, men ikke ellers. Jeg klarer også å spise og trene annerledes en periode. Jeg klarer det for livet også. Er det noe jeg har så er det disiplin I forhold til akkurat dét, men nok engang ; hva mener du jeg skal forandre på og hvorfor? Hva er det som tilsier at du har et poeng her? Jeg mener altså at jeg spiser bra omtrent hele tiden. De gangene jeg ikke føler jeg spiser bra blir jeg kanonsint. Jeg kjenner når det er noe kroppen mangler og jeg vet hva mat inneholder og hva som er bra for meg. Og når det kommer til treningen så gjør jeg stort sett kun det som min trener og det landslagstreneren mener er riktig. Så jeg skjønner ikke hva du har å bidra til her?
Jeg mener at du har en dårlig psyke, og at du ikke tør stille på NM, på grunn av x-antall stressfaktorer som da dukker opp. Reise, hotellmat og hotellsenger, tidlig opp å løfte etc. Det er årsaken til at jeg kaller deg feig.
Endelig fikk jeg vite hvorfor du kaller meg feig. Takk. Jeg er likevel uenig I at jeg er feig om jeg ikke stiller på et NM. Jeg skjønner rett og slett ikke vitsen I å delta I utgangspunktet. Hvorfor skal man delta på NM? For å bevise at man ikke er feig? Jeg har jo en rekke ganger deltatt på NM. Har til og med deltatt når jeg har vært så syk at andre hadde holdt seg I sengen.