Skrevet av Emne: Fasiten  (Lest 2954982 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11130 : 29. mars 2010, 14:48 »
Jeg er en kverulant Einar. Det vet du godt.  Men det er ikke årsaken her, du ønsker å bortimot revolusjonere styrkeløft/benk-sporten med det du skriver.  Det hadde kanskje i utgangspunktet ikke vært så dumt, men er urealistisk. 
Når jeg forfekter en mening så er det snakk om ideologi. Så om man er enig, men mener det er urealistisk, da mener jeg man er enig Smiley Jeg synes ikke hva som bør være realistisk eller ikke skal sette stopper på hvordan man mener ting burde eller kunne vært. Den tankegangen synes jeg er farlig. For to år siden så var det urealistisk at NSF skulle få stjerne i protokollen for utstyrsfrie løft også, men mange ønsket det og mente det var riktige. Nå er det her. Det er mye gjennom historien som har vært urealistisk, men som likevel ikke bare folk har ment vært riktig eller ønsket. Og noen ganger har det slått igjennom også. Ganske mange ganger faktisk Smiley

Sitat
Det enkleste er rett og slett å høyne kravene for å bli med etter min mening, og det er noe som faktisk NSF selv kan bestemme.
Ja, det er det enkleste, men det enkleste er kanskje ikke alltid det beste Smiley

Sitat
Kanskje også dameløfterne kun skulle fått medaljer i henhold til wilks istedet for vektklasse når de er så få?
Ja, kanskje, men jeg ser ikke helt hva som er så mer revolusjonerende med min idé jf. denne. Det er bare en modifikasjon av et dataprogram og vips så er forandringen gjort Smiley

Sitat
Jeg er også enig i at en på 180 og 82,5 kilo løfter i feil vektklasse, men han er likevel en styrkeløfter. Ikke alle som vil ofre helse og utseende for å drive med en idrett på mosjonsnivå.
Det er greit nok dét, men her var det snakk om riktigheten av Wilks o.l. Mosjonister kan ikke bli tatt hensyn til ift. Wilks osv. Alle idretter stiller ulike krav til utøverne. I høydehopp skal man være lang og slank. I skihopp skal man være syltynn. I svømming skal man ha store hender og ben og samtidig være slank. I sumobryting skal man være feitest mulig. Man kan ikke ta hensyn til dverger i høydehopp, sofargriser i skihopp eller folk som ikke vil spise i sumobryting. Folk kan likevel drive idretten, såklart, men de som ikke ønsker å satse kan ikke tas med i beregninger av typen Wilks. Og selv om man kan kalles den idretten man har prøvd seg litt i, så vil jeg fortsatt mene at man er ikke noe innen en idrett før man tilpasser seg idrettens krav. Dét er imidlertid bare en definisjon jeg har og sannsynligvis er ganske alene om Smiley Og det er greit.

Så du mener at Lamar Gant hadde større ryggstrekkere enn deg? Eller hadde han bedre vektarmer?
Om han hadde større ryggstrekkere eller bedre vektarmer? Jeg skjønner ikke poenget. Jeg tror imidlertid jeg forstår hva du mener. Du mener at Lamar Gant løftet 312 kg i markløft og at jeg ikke har gjort det samme enda og spør derfor om grunnen til at dette har skjedd. Ja, det har skjedd fordi Gant hadde utrolige gener i markløft. Og slik er det ofte. Jeg er ikke noe stort talent, men hadde jeg løftet i VM sammen med Gant så skulle jeg ikke ha fått medalje i markløft for 310 kg hvis Gant hadde løftet 312 kg. Det får være måte på. De beste innen hver gren har gener for det de gjør.

Nå består imidlertid styrkeløft av tre øvelser, nemlig knebøy, benkpres og markløft. Og hvis man har gener for markløft har man ofte ikke gener for benkpress. Og i mange tilfeller heller ikke knebøy. De med ekstremfysikker har ofte én øvelse de er gode på, men faller derfor ofte igjennom fordi styrkeløft handler om tre øvelser. Hadde jeg konkurrert i samme stevne som Gant nå så hadde han ikke slått meg på sammenlagten og røvet meg fra min plassering i plussen. Faktisk tror jeg at jeg hadde kunnet slått han i mark også, men det er noe annet Smiley

Man får ingen eliteutøvere ute å satse på bredde i idretten, jo større utvalg man har å ta av desto bedre er de beste.
Det kan godt vært, men jeg skjønner ikke helt hva dette utsagnet har her å gjøre. Uansett hvor mange tynninger som driver på så må noen av dem ønske å forbedre vinklene sine om de skal kunne bli eliteløftere. Hvis man er like tynn i hodet som man er tynn når man starter så kan man la hele India trene som faen for å bli god i styrkeløft uten at noen blir det. Ellers er selvsagt utsagnet ditt et velkjent og ganske riktig utsagn. Det er litt bastant å si at man får ingen, det er vel bedre å si at man får flere, eliteutøvere av å satse på bredden.

Hadde alle høye tynninger gjort som du sier Gilberg hadde vi vel aldri hatt Gud, Tor Herman Omland, Andreas Hjelmtveit etc etc.. Smiley
Det er jo motsatt. Vi hadde aldri hatt Gud eller Tor Herman om de ikke hadde spist. Hvis Gud hadde ønsket å forbli tynn eller ha god kondisjon så hadde han følt seg så mindreverdig av å være på KK at han hadde begynt på SATS for å få dame før han fylte 30. Det skjedde ikke. I stedet så trente han niherdig, var i kjelleren 3-4 timer hver eneste dag foruten søndag, spiste 3 ganger om dagen og tok 10 weightgainershakes, leste alt han kom over av lektyre, drømte om store vekter hele tiden. Og lyktes.

Tor Herman var spinninginstruktør. Han var slank, deffet og en god juniorløfter i norsk standard men elendig i internasjonal sammenheng. Så tok han et valg. Og valget var å ikke fortsette å være tynning. Han sluttet i jobben som spinninginstruktør og han kjøpte kosttilskudd for 10.000.- som han svelget ned på noen uker. Dette viser at han ønsket å bli best.

Andreas Hjelmtveit startet veldig ung å trene og hadde meget gode gener for idretten. Han ble sterk i knebøy og markløft. Ingen tvil om det. Men han forble svak i benk. Han ønsket imidlertid ikke å utnytte sitt talent til det ytterste. Først så skulle han kombinere det å være toppidrettsutøver med å være en normal person og stå på snowboard. Pang, skade og satt mye tilbake. Han klarte å vinne VM, noe som er fantastisk selv om det var uten russere og ukrainere og den klassen med dårligste wilkspoeng blant vinnerne, men så var det stopp. Politihøgskole og derav løping, løping og løping ble prioritert foran styrkeløft og mat. Og nå har vi ikke Hjelmtveit mer. Han er ferdig på toppnivå.

Derfor ; hadde alle høye tynninger gjort som jeg sier så hadde vi hatt mange flere som hadde løftet 1000+.

Det er ikke så veldig lenge siden at jeg skrev at CYC burde bli 170 kg fordi da ville han løfte mere vekter enn vi kunne ane. Jeg husker godt kritikken som kom da jeg skrev dette. Alle mente han skulle ta tiden til hjelp og holde igjen kroppsvekten. Nå er han 163 kg og på god vei mot 170 kg. Tenk om han hadde holdt igjen og bare veid 100 kg og drevet på med snowboard fortsatt? Hadde det blitt like bra? Nei, nå håper jeg at han om 5 år veier 200 kg.

Perfekt!
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11131 : 29. mars 2010, 15:03 »
Det er mye med Wilks som ikke er rettferdig synes jeg. Om en löfter i 75 kg klassen tar 3x sin kroppsvekt (225 kg) i benk, får han 160,3 poeng. En löfter på 150 kg må bare ta 290 kg for å få 160,4 poeng. Med andre ord må han kun löfte 1,9x sin kroppsvekt.

Er da denne 150 kg tunge löfteren en bedre styrkelöfter enn 75 kg löfteren? I fölge Wilks JA, i fölge meg (og forhåpentligvis flere) NEI!
Hvorfor? Det er mulig at Wilks ikke blir riktig på benkpress da Wilks er beregnet på styrkeløft ; benkpress, knebøy og markløft.

Likevel ; hvorfor mener du, og "forhåpentligvis" flere, at denne 150 kg tunge løfteren ikke er bedre enn 75 kg løfteren? Er det ikke nettopp pga. følelser som er forbundet med tanken om nettopp det du sier at 75 kg-løfteren løfter 3xsin kroppsvekt mens 150 kg løfteren løfter 1,9x sin kroppsvekt? Jeg tror det. Hvis man skal mene noe i en slik sammenheng så må man ta med fysikkens og livets realiteter. Én kan ikke bare føle og mene ut ifra en rettferdighetsans man har bygd opp på feilinfo man har tilegnet seg før i livet. Jeg regner med at du ikke mener han på 150 kg burde løftet 450 kg i benk (?), men jeg tror det er litt av denne tankegangen som gjør at man føler det er feil at en lett løfter må løfte 3x istedet for 1,9x.

Når det kommer til styrkeløft så er imidlertid Wilks veldig bra. Det er jo bare en matematisk formel og hvis det er noe galt med den så er det kildematerialet som er galt. Kildematerialet er imidlertid de beste i verden og de beste i verden viser hva mennesket er i stand til å oppnå. Hvis det hadde vært teoretiske grenser og den teoretiske grensen til en på 150 kg er 400 kg i benkpress mens den teoretiske grensen til en på 75 kg er 300 kg så kan man ikke mene at 300 kg i benkpress for en på 75 kg er bedre enn 400 kg i benkpress for en på 150 kg. For begge har oppnådd teoretisk maksimum. Begge er like gode. Det er Gud som har satt disse rammebetingelsene. Vi kan i et slikt teoretisk tenkt eksempel aldri mene noe. Det er bare slik det er.

For å gå tilbake til praksis så kan man kanskje bruke som argument at nivået er høyere i 82,5-100 fordi de fleste av jordas befolkning holder til i denne vektklassen og derfor vil nivået være bedre der enn f.eks. plussen og at Wilks dermed har feil utgangspunkt i sin utregning. Jeg tror imidlertid ikke den er så veldig feil.

Uansett så synes jeg Wilks er tull å bruke i styrkeløft. Hvorfor prøve å sammenligne alt mulig? Hvis en på 75 kg vil slå en på 150 kg så kan han på 75 kg løfte mer enn han på 150 kg. Og skal han klare det bør han gå opp litt i vekt Smiley Slik har Gud skapt oss uansett om vi liker det eller ikke. Den første over mål i sprint er den som vinner. Man får ingen sympati om man blir tregere av å være feit. Så hvorfor prøve å sammenligne i det hele tatt. 
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Electra

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 355
  • Honnør: 177
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 355

Sv: Fasiten
« #11132 : 29. mars 2010, 15:19 »
Uansett så synes jeg Wilks er tull å bruke i styrkeløft. Hvorfor prøve å sammenligne alt mulig? Hvis en på 75 kg vil slå en på 150 kg så kan han på 75 kg løfte mer enn han på 150 kg. Og skal han klare det bør han gå opp litt i vekt Smiley Slik har Gud skapt oss uansett om vi liker det eller ikke. Den første over mål i sprint er den som vinner. Man får ingen sympati om man blir tregere av å være feit. Så hvorfor prøve å sammenligne i det hele tatt. 

Bla, bla, bla Einar.... Det e bare min subjektive mening og selvfölgelig er det fölelser innblandet. Uansett Wilks, andre poengtabeller eller hva andre måtte mene så kommer jeg alltid til å synes at 3x kroppsvekt er bedre enn 1,9x kroppsvekt. Uansett om det er i böy, benk mark eller sammenlagt, that's just my cup of tea  Smile
"Gorau adnabod, d'adnabod dy hun."

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Fasiten
« #11133 : 29. mars 2010, 16:12 »
Det er ikke så veldig lenge siden at jeg skrev at CYC burde bli 170 kg fordi da ville han løfte mere vekter enn vi kunne ane. Jeg husker godt kritikken som kom da jeg skrev dette. Alle mente han skulle ta tiden til hjelp og holde igjen kroppsvekten. Nå er han 163 kg og på god vei mot 170 kg. Tenk om han hadde holdt igjen og bare veid 100 kg og drevet på med snowboard fortsatt? Hadde det blitt like bra? Nei, nå håper jeg at han om 5 år veier 200 kg.

Om 5 år veier CYC 187 kg og tar 530 (fem træjve) i bøy i IPF. Så deffer han ned til 175 kg og tar gull i half pipe i OL i 2016.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fasiten
« #11134 : 29. mars 2010, 16:14 »
Det ER annerledes med WIlks i benk enn i bøy og mark.

Kroppsvekten er fordelt på hele kroppen, og gir kanskje feil utslag i benk som er en øvelse som involverer en mindre del av den massen som formelen tar utgangspunkt i.

Å ta så og så mange ganger sin egen KV er en mer aktuell målestokk når det kommer til store øvelser som bøy og mark. Og da aller helst bøy hvor kroppsmassen spiller mye inn. Og etter min mening mer enn i benk.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #11135 : 29. mars 2010, 18:21 »
Nei, Einar. Hadde Olaf Dahl og gutta fulgt det du sa hadde de sluttet med styrkeløft med en gang. Alle må starte ett sted, Einar. Smiley Dessuten syns jeg det blir feil at du skal dikterer hva som skal til å være styrkeløfter når du såvidt henger med i gamet med i snitt en drakttrening pr andre mnd, og kanskje to stevner i året?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #11136 : 29. mars 2010, 18:47 »
Jeg synes Einar sin ide er meget god. I en idrett som går ut på å løfte så mye som mulig bør egentlig bare vektklassene virke nedover, dvs at hvis en på 100kg presterer så enormt bra at han slår folk i tyngre vektklasser fortjener han i mine øynene medaljene langt mer enn disse løfterne. De eneste dette vil gå utover er jo de tunge løfterne som ikke er sterke nok - og da får de bare trene og løfte mer, veier man 20kg mer enn en konkurrent bør man også være sterkere om begge er konkurrerende utøvere på høyt nivå.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #11137 : 29. mars 2010, 18:49 »
Tror det er bare et skritt mot Einars drøm om ingen vektklasser... ikke la dere forlede! Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #11138 : 29. mars 2010, 19:02 »
Tror det er bare et skritt mot Einars drøm om ingen vektklasser... ikke la dere forlede! Wink

Neida, vektklasser skal det være. Det her er jo faktisk et forslag som går ut over Einar som løfter - i ett nm ville han jo fort blit skjøvet ned 4-5 plasser med en sånn bedømming, i mine øyne er det egentlig rein logikk. Jeg forstår at man har vektbegrensninger nedover, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor man har vektklasser oppover i en slik idrett.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #11139 : 29. mars 2010, 19:11 »
Det er jo egentlig litt interresant må jeg innrømme. Men vinner løfteren to vektklasser da med andre ord, om en slår den som er i klassa over?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11140 : 29. mars 2010, 19:16 »
Nei, Einar. Hadde Gud og gutta fulgt det du sa hadde de sluttet med styrkeløft med en gang. Alle må starte ett sted, Einar. Smiley Dessuten syns jeg det blir feil at du skal dikterer hva som skal til å være styrkeløfter når du såvidt henger med i gamet med i snitt en drakttrening pr andre mnd, og kanskje to stevner i året?
Absolutt ikke. Jeg vet jo også at man ikke er født kraftig, man må trene og spise seg opp for å få det som trengs. Når jeg sier at en på over 180 og under 82,5 kg ikke har noe å gjøre i styrkeløft så mener jeg ikke at man skal slutte, men trene enda mer og enda hardere og ikke minst spise mye mer slik at man går opp til en anstendig BMI. Dette vet du at jeg mener også.

Diktere og diktere. Er det så upopulært å høre sannheten? Og hva har min drakttrening med styrkeløft å gjøre? Eller stevnedeltakelse? Vil mine ord bety mer om jeg trener med drakter hver dag eller om jeg deltar på ti stevner i året? Jeg vet veldig godt hvordan det er å trene med drakter og jeg vet veldig godt hvordan det er å konkurrere på stevner. Nei, jeg synes det du skrev der var veldig usaklig og jeg forstår ikke hvordan du kunne tenke på å ta fram noe slikt.

Jeg må si det har vært utrolig mye snedige utsagn i Fasiten nå i det siste. Det er urettferdig at lette løftere skal kunne slå tyngre fordi de kan vinne flere klasser enn de tunge kan, meninger om hvordan ting burde ha vært er man ikke enig i fordi man tror det ikke er realistisk å få til forandring, så-så mye løftet av en lett løfter er bedre enn så-så mye løftet av en tyngre løfter uansett hva tabeller, professorer eller vitenskapen måtte mene og det er feil å si hva som skal til i styrkeløft om man ikke deltar ofte på stevner eller trener mye med utstyr.

Er det ingen som kan bedre?

Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Fasiten
« #11141 : 29. mars 2010, 19:24 »
Det er jo egentlig litt interresant må jeg innrømme. Men vinner løfteren to vektklasser da med andre ord, om en slår den som er i klassa over?

Jepp - og det synes jeg er fullt fortjent i og med at han da er den beste i sin egen vektklasse og en tyngre vektklasse enn det han egentlig er kvalifisert for gjennom sin vekt. Er en -90kg løfter bedre enn alle -100kg løfterne fortjener han å vinne begge klasser i mine øyne....ikke ser jeg noen problemer gjennomføringsmessig heller.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11142 : 29. mars 2010, 19:26 »
Neida, vektklasser skal det være. Det her er jo faktisk et forslag som går ut over Einar som løfter - i ett nm ville han jo fort blit skjøvet ned 4-5 plasser med en sånn bedømming, i mine øyne er det egentlig rein logikk. Jeg forstår at man har vektbegrensninger nedover, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor man har vektklasser oppover i en slik idrett.
Takk. Endelig en som har forstått og som har logikk Smiley Min mening om dette startet i 1999 da jeg vant junior-NM i -100 kg. Det var 6 stykker i min klasse og jeg knuste andremann med 40, eller var det 60?, kilo. Og jeg hadde mer å gå på. Jeg ble stolt og glad for dette, men jeg syntes samtidig at det var en bismak. For jeg vant i klasse -100 kg eldre junior. Den gang var det også noe som het yngre junior. Og i samme vektklasse som meg, bare at de var yngre, altså yngre junior, stilte Jørn Høyset og Geir Gåsland. Og de løftet MYE mer enn meg som var eldre enn dem. Likevel kunne jeg kalle meg Norgesmester. Jeg synes det er feil. Det er Jørn Høyset som skulle fått min gullmedalje. Geir skulle fått sølvet og jeg skulle fått bronsen. Dvs. Tor Herman Omland som løftet i klassen under skulle fått bronsen om våre resultater ble som de ble fordi vi løftet likt den gang, men jeg tror jeg skulle klart å slått han ved å velge en annen vekt på siste markløft fordi den gang valgte jeg en vekt som ville holdt til gull i markløft på poeng, men bommet såvidt det var. Det var 12,5 kg høyning fra hva jeg fikk godkjent.

Det er jo egentlig litt interresant må jeg innrømme. Men vinner løfteren to vektklasser da med andre ord, om en slår den som er i klassa over?
Ja, det gjør han. Man vinner alle klasser som man kan gå i. Klassene heter tross alt -100 og -90. De heter ikke 90,1-100,0 og 82,6-90,0. Bare det at klassene heter det de heter er misvisende. Man må vite om de andre klassene for å vite hva man egentlig mener i styrkeløft. Så poenget er at hvis man er under 125 kg og løfter mer enn alle andre som veier under 125 kg så bør man vinne klassen under 125 kg. Nå trenger ikke utøveren få 10 gullmedaljer, eller noe slikt, om man er -52 kg og løfter så sinnsykt at de utrente i de andre klassene, om noen deltar, ikke klarer å slå ham. Man kan gjøre det så enkelt som at man ikke gir ut gullmedalje i klassene under den beste klassen han vinner. Denne tanken skal man dog helst ikke tenke fordi det er urealistisk Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Fasiten
« #11143 : 29. mars 2010, 19:28 »
Det jeg mener er bare at det kan være litt lettvint å lage seg et sett med krav en må oppfylle for å kunne kalle seg styrkeløfter når en tilfeldigvis passer de kravene 100% selv. Smiley Dette går vel mer mot deg Einar, men syns du utfordrer deg selv litt for lite. Om glansbildet av en styrkeløfter er å være i nærheten av skamgrensene og ha en BMI over 25 så har du allerede klart det og kan legge opp. Wink Hva med å innføre en ny regel der du sier at du skal trene bøy med utstyr annenhver helg, og med det til slutt løfte 400 kg med utstyr? Gå litt ut av komfortsonen.

Vet ikke om du husker det, men etter du tok 290 i bøy sa jeg at det ville være mer imponerende å se hva du fikk opp med utstyr. Det går inn på det samme. Det at du løfter tunge vekter og er tung er en del av din livsførsel Einar, litt som det er for meg å være tynn og sitte mye på TF. Det koster ikke meg en kalori. Den utfordringen du gir til alle oss som er alt for tynne for høyden vår, med å bruke innsats på å gå opp i vekt syns ikke du skal gi uten å gjøre noe selv. Utfordre deg selv! Kanskje med å trene med med knebøyutstyr feks? Hadde vært rått å faktisk se deg på de vektene du kan ta bare du går inn for det.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Fasiten
« #11144 : 29. mars 2010, 20:00 »
Det jeg mener er bare at det kan være litt lettvint å lage seg et sett med krav en må oppfylle for å kunne kalle seg styrkeløfter når en tilfeldigvis passer de kravene 100% selv. Smiley Dette går vel mer mot deg Einar, men syns du utfordrer deg selv litt for lite. Om glansbildet av en styrkeløfter er å være i nærheten av skamgrensene og ha en BMI over 25 så har du allerede klart det og kan legge opp. Wink Hva med å innføre en ny regel der du sier at du skal trene bøy med utstyr annenhver helg, og med det til slutt løfte 400 kg med utstyr? Gå litt ut av komfortsonen.

Vet ikke om du husker det, men etter du tok 290 i bøy sa jeg at det ville være mer imponerende å se hva du fikk opp med utstyr. Det går inn på det samme. Det at du løfter tunge vekter og er tung er en del av din livsførsel Einar, litt som det er for meg å være tynn og sitte mye på TF. Det koster ikke meg en kalori. Den utfordringen du gir til alle oss som er alt for tynne for høyden vår, med å bruke innsats på å gå opp i vekt syns ikke du skal gi uten å gjøre noe selv. Utfordre deg selv! Kanskje med å trene med med knebøyutstyr feks? Hadde vært rått å faktisk se deg på de vektene du kan ta bare du går inn for det.
Dette var saklig innlegg, så takk for det Smiley

Jeg mener ikke at man må være så,så stor eller løfte så,så mye for å kunne kalle seg styrkeløfter. Alle som driver med styrkeløft kan kalle seg styrkeløfter. Det jeg har kalt "ekte styrkeløfter" er min bare min definisjon og en "ekte styrkeløfter" er etter min mening en person som lever og ånder for å løfte mest mulig. Det er nesten det eneste som står i hans hode og hjerte. Det er livet. Det er ikke en hobby eller noe man gjør på si. Man lever og ånder fullt ut. Det er bare min definisjon og ikke noe annet.

Og når det kommer til skamgrensene så føler jeg ikke at jeg har klart dem enda. Jeg føler jeg må gjøre 300 - 200 - 300 på stevne. Og dette har ikke noe med et glansbilde på en styrkeløfter å gjøre, men noe jeg mener er et minimum på hva man skal kunne løfte. Det er ment som et bilde på at man ikke skal kunne bli fornøyd. Hvis man løfter 200 - 100 - 200 så kan man være glad for å ha nådd et steg på veien, men hvis man har den "riktige" holdningen og ekte lidenskapen så skal de fleste være genetisk god nok til å klare 300 - 200 - 300. Ja, det tar for noen 5 år og for andre 30 år, men man bør absolutt kunne sikte mot disse tallene. Hvis man trener riktig og spiser mye så bør de aller fleste kunne klare det. Og hvis man prøver hardt men ikke klarer det så bør man skjemmes litt. For da har man enten ikke prøvd hardt nok eller så er man bare uheldig med hvilke gener man fikk. Du må huske på at skamgrensene er noe jeg satte opp før du begynte med styrkeløft. Det er mange år siden. Og jeg var ikke i nærheten av dem. Nå er jeg i nærheten, og jeg mener det bare skal mangle. Jeg er veldig lei meg og svært misfornøyd med å ikke ha forbigått dem for lenge siden. Det irriterer meg kraftig.

Når jeg kommer med mine utsagn så er det ikke for å skape utfordringer for andre, det er bare snakk om mine definisjoner og hva jeg mener kreves. Jeg bryr meg ikke om man ønsker å være tynn og bare sitte på TF. Jeg respekterer den personen uansett.

Hvis jeg ønsker å løfte mye med utstyr så vil jeg såklart trene med utstyret. Det året jeg vant junior-NM i 1999 så startet jeg med utstyrtrening allerede to uker etter at jeg kom på femteplass på junior-NM 1998. Jeg trente da med knebind både mandag og fredag. Fredagene endog femmere med stopp! Jeg gikk konstant dette året med blåmerker og betennelser. For å vinne. Og jeg vant. Så jeg har gjort dét også.

Mitt mål nå er ikke å bli best med utstyr. Ja, jeg ønsker å få en medalje i NM og må selvsagt derfor begynne intensivt nå framover, men hvis det ikke hadde vært for det så tar jeg ikke utfordringer bare fordi det er en utfordring. Mitt poeng er at hvis jeg ønsker å bli sterk så må jeg gjøre det som skal til for å bli sterk. Og det gjelder andre som vil bli sterk også. Jeg stiller ingen krav, bare opplyser om hva som skal til. Jeg vet ikke alt, men jeg vet at man ikke blir så sterk man kan bli av å ha lav BMI og da mener jeg det bør kunne sies uten å få for mye kritikk for det. Jeg har aldri hoppet i en hoppbakke, men jeg vet at man må være tynn og helst ha lange ski og bruke v-stil for å hoppe langt. I tillegg er litt motvind en fordel for oppdrift og sporet bør være jevnt og fint. Hvis man driver med skihopping og veier 90 kg og blir sett på McDonalds av meg, ja, da kan jeg aldri klare å kalle han en "ekte skihopper". Hvis jeg derimot møter han på joggende forbi meg når jeg går fra husdøren til bilen og han stopper og for å spy, da tenker jeg: "Denne personen vil noe. Han gjør det som må til."

Uansett satser jeg på å glede deg litt framover. Vi får se Smiley


 
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!